Överklocknings problem med P4 3.2 Ghz (hjälp fort tack)

Permalänk
Medlem

Överklocknings problem med P4 3.2 Ghz (hjälp fort tack)

Hmmmm

Har nu sett viss instabilitet med system i sign (227 FSB).
Prime95 hittar relativt fort error (rounding expected 0.5 bla bla).

Vad kan detta bero på. Vcore har jag provat på auto, 1.5, 1.6, 1.625 utan skillnad. Minnet har jag provat att ställa ner i 5:4 utan resultat. Värmen är OK.

Provar jag att höja till 230 FSB och över så bootar inte datorn.

Varför är det så? En P4 NW ska man väl kunna klocka mer. Minnet är sunkigt med i 5:4 borde det inte spela någon roll. Vilka andra faktorer finns? Vad kan va fel?

Tacksam all hjälp!

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är vanligt när det gäller Intel, men 1.6V låter väldigt lite på Vcore om man ska överklocka, finns det inget alternativt BIOS där du kan dra upp den högre?
Moderkortet är även viktigt för överklockning, dock har jag tyvärr ingen pejl på vad man ska till Intel :/

Permalänk
Medlem

jo jag tyckte oxå 1.6 verkade lite men sen hörde man en massa som varnade för att gå över 1.65?!?? samt att dom fått upp sina prollar i typ 4.0Ghz med stock-volt (1.5)

någon som har mer koll på intel Vcore?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk

ja tror det är minnena som spökar...vad exakt har du för minnen?

Permalänk
Medlem

Har du låst din agp/pci???

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

sSpec Number på CPU?
Har du provat att höja volten till NB?
Va har du för PSU?

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem

Jag tror att du har samma problem som mig (har samma moderkort och en 3.0C)...
Om du håller koll på vcore när du kör prime så borde du se att den hoppar från 1.6-1.65 ner till 1.5-1.52 och sen ger prime felmeddelande.

Fick inte riktigt något bra svar i min tråd men jag funderar på att fixa en droop mod. Har läst på lite och det verkar vara ganska vanligt med instabil vcore på p4c800. Är lite rädd för att börja löda bara...

Edit: Såg din sign Spill. Är din vcore stabil när du belastar processorn?

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Medlem

Ett tips kan ju vara att ksaffa ett kraftigare nätagg tex Tagan 480W

Permalänk
Medlem

Jag har samsung original pc3200 minnen 512x2 (part nr: M3 68L6423ETM-CCC)

mitt agg är antec 550 så det bör väl räcka

jag trodde oxå det var mina minnen men det borde väl lösa sig om man kör 5:4? vilket det inte gjorde

agp/pci är låst.

SPILL: Det vore superjust om du kunde göra det byta graffekort? nej det har jag inte gjort, kan det vara nåt? 235-240 vore super.

min cpu är:
familj: F
model: 2
stepping: 9
revision: D1

tack så mkt för hjälpen grabbar

*EDIT* Har till och med fått sänka mitt system då det ej var stabilt i 227 FSB. Ligger nu i 222 FSB vilket är prime95 stabilt. 223 FSB ger direkt instabilitet va fasiken e fel?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk

vad säger prime95 i 223+ fsb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoo
Jag tror att du har samma problem som mig (har samma moderkort och en 3.0C)...
Om du håller koll på vcore när du kör prime så borde du se att den hoppar från 1.6-1.65 ner till 1.5-1.52 och sen ger prime felmeddelande.

Fick inte riktigt något bra svar i min tråd men jag funderar på att fixa en droop mod. Har läst på lite och det verkar vara ganska vanligt med instabil vcore på p4c800. Är lite rädd för att börja löda bara...

Edit: Såg din sign Spill. Är din vcore stabil när du belastar processorn?

Det är helt normalt för Pentium 4.or att droppa ner i volt under belastning (ca.0,1volt).

Inget att oroa sig för.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Väntar på ditt PM spill

Men om det är volt-dropp som är boven i dramat så suger ju det.

Jag har noterat dessa droppar vid prime95 och dom e ganska stora. fixerad 1.6 Vcore kan röra sig mellan 1.525 - 1.675.

Hur löser man detta? Kan man inte trimma mer än 222 fsb? varför stör volt-droppen bara trimmningen över 222 fsb? varför störs inte cpu:n av volt-droppen vid 222 fsb eller under? varför är det så när p4c800 sägs vara ett överklockar vänligt kort? varför kan vissa (läs spill) trimma till 240 fsb men jag bara till 222 med samma system. varför inleder jag varje mening med varför? varför kliar det i näsan just nu?

suck =/

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Skumt det där Trauma. Pm kommer, men jag tror att det är någonting annat än bara Bios- inställningar som är problemet. Vad och varför?, ja du, den som det visste.

Bara för att strö mer salt på såren: (döda mej inte nu)
Har exakt likadana minnen som du och och de är Prime-stabila i 1:1 235MHz 3-4-4-7 och 1,85 volt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma

Jag har noterat dessa droppar vid prime95 och dom e ganska stora. fixerad 1.6 Vcore kan röra sig mellan 1.525 - 1.675.

Hur löser man detta?

Om du inte är rädd för att löda kan du kika på det här:
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=39170&highli...

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Medlem

Så med 99% chans tror ni att mitt problem är volten som droppar? Och det enda som finns att göra är att volt-modda.

...ett ögonblick bara!

"hämtar rakblad"

Men om jag låt säga drar upp Vcore till 1.7? (gränsfall) Räcker det kanske för att hindra dropparna från att göra datorn ostabil? Eller är det på gränsen till farligt?

Är det ett hårdvarufel att voltn droppar? Tex. spill har inte du dessa droppar? Eller är det olika från gång till gång hur mycket man påverkas? Är detta enda sättet? ---> http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=245117&hl=

Va fan säger ASUS om detta? Min morsa kommer o bli skitsur när jag berättar. Ska säga till henne o skälla på ASUS.

*EDIT* Är detta nåt som hittas på samtliga p4c800 eller är det ett "fel" som man kan reklamera?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Så med 99% chans tror ni att mitt problem är volten som droppar? Och det enda som finns att göra är att volt-modda.

...ett ögonblick bara!

"hämtar rakblad"

Men om jag låt säga drar upp Vcore till 1.7? (gränsfall) Räcker det kanske för att hindra dropparna från att göra datorn ostabil? Eller är det på gränsen till farligt?

Är det ett hårdvarufel att voltn droppar? Tex. spill har inte du dessa droppar? Eller är det olika från gång till gång hur mycket man påverkas? Är detta enda sättet? ---> http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=245117&hl=

Va fan säger ASUS om detta? Min morsa kommer o bli skitsur när jag berättar. Ska säga till henne o skälla på ASUS.

*EDIT* Är detta nåt som hittas på samtliga p4c800 eller är det ett "fel" som man kan reklamera?

Reklamera för att du inte kan överklocka över 222MHz? Nä du, så går det inte till Tyvärr vet jag inte mer om vad som kan orsaka den kassa klockningen dock. Måndagsex av cpu:n? Alla klockar inte bra.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som dig, men det verkar som om min prolle inte är lika kräsen när det gäller volten och jag kan i alla fall köra i 3.5 ghz vid drops ned till 1.52. Dock har jag inte testat högre pga otilräcklig kylning.

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Reklamera för att du inte kan överklocka över 222MHz? Nä du, så går det inte till Tyvärr vet jag inte mer om vad som kan orsaka den kassa klockningen dock. Måndagsex av cpu:n? Alla klockar inte bra.

*he he* Nej jag menar inte så. Men den volt-droppen som förekommer kan ju inte vara OK att acceptera. Den förekommer ju alltid. Jag vill inte ha volt-dropps kan man ju alltid säga.
Och om detta är ett ovanligt fel så borde dom ju kunna acceptera ett byte. Är det dock ett vanligt "fel" eller "normalvariant" så får man kanske köpa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luap
Jag har precis samma problem som dig, men det verkar som om min prolle inte är lika kräsen när det gäller volten och jag kan i alla fall köra i 3.5 ghz vid drops ned till 1.52. Dock har jag inte testat högre pga otilräcklig kylning.

Jaha, verkar som vi är många med samma problem. Hur faaaaan kan P4C800 korten få så bra rykte som "bra överklockningskort". Dom är ju skitdåliga pga av detta stora fel. Nej, asus blir det inte igen. Hur ska du göra LUAP? Bara acceptera det?

Finns det något sätt att lösa detta utan löddning och dylikt? Kan man sätta volten på 1.75 kanske och hoppas att droppsen inte blir kännbara då? eller sliter det på prollen?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Trauma:
Upptäckte detta när jag satte in min 3,4NW igen, för att köra lite tester.
Den är specad för 1,25-1,4 volt, men i bios så var minsta manuella inställning 1,525 volt. Med min 3,2e så kan jag ställa den så lågt som 1,325.

Mina 3,0NW och 2,0NW är specade för 1,525volt och gillar spänningar upp till 1,7-1,75v och klockar hur bra som helst, 3,77GHz(vatten) respektive 2,5GHz(luft) stabilt.

Jag är helt säker på att det har någonting med vad det är för orginal- spänning att göra, för min 3,4.a suger pung hårt som fan, när det kommer till att klocka. Har inte kunnat köra den stabil över 220fsb oavsätt volt.(därav den ligger i sin kartong och skräpar).

Kanske en lite snabb slutsats är att Northwood-prollar som är specade att gå i 1,25-1,4 volt, vilken jag tror din är, klockar helt enkelt uselt. ( Stormraz och Frenell sitter troligtvis på ett par såna, och de har, som du, problem med att få en bra stabil klock).

Det finns tydligen en 3,0c som också går på 1,25-1,4volt.

Så Trauma:
Ställ bort rakbladen och klanka inte ner för mycket på din Asus-bräda, den klockar säkert alldeles utmärkt. Min har jag lyckats skrämma upp till 1110MHz bus. Tyvärr är det nog så att det är din P4.a som inte vill gå högre. Kanske dags att investera i en ny P4E om du vill nå riktigt högt. (Eller gör som jag. Byt ut din prolle mot grannfrugans Prescott när hon kliver in i duschen efter att....ja du vet . Hon fattar än idag ingenting, och är såå nöjd med min gamla 3,0.a)

Luap:
Jag skulle inte påstå att du har exakt samma problem som Trauma, då din prolle klockar bättre och kan säkert gå ännu högre med bättre kylning. Dessutom är den specad att gå i 1,530-1,550 volt.

Till alla er med Northwood-prollar på 3,2GHz och över. Posta gärna vad ni har för OC-resultat. Vore kul att se om min teori håller, eller om det bara är en massa svammel som vanligt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Hur ser jag volt speccen på min prolle?

Det som talar emot det hela är ju det faktum att moderkortet faktiskt volt-droppar rejält och att det vid just dessa tillfällen verkar som systemet blir ostabilt. Hade jag vetat var man kollar volt-speccen på prollen så hade vi kunnat se om den stödjer din teori.

SPILL: Rekommenderar du att testa i kanske 1.7 - 1.75 Vcore för att se om det blir bättre eller är det för mycket pung i påsen? Jag har funderat på det men skulle gärna vilja ha ett second opinion.

Sen även tackar jag så mycket för fint visat intresse spill. Mycket snällt att försöka hjälpa som du har gjort. Tacksam.
Mer tacksam blir jag om du kan skicka den prollen som du klockat i 4.36 till mej. Du får en superbra 3.2:a istället för din 3.0:a det låter väl bra

Det luriga är dock om ni kollar på dator 2 i signen. Den maskinen innehåller oxå en p4 fast 2.4 på ett ASUS mammabräda. Det roliga är den klockar exakt lika dåligt. Jag har typ +22 i fsb på båda. Jag menar hur stor är risken att jag skulle få 2 måndagsex? Risken är väl då större på volt-dropps?

Helt otroligt. 2 st P4 system som klockar like dåligt båda två. Och så ringde polaren igår o sa:
-"öööööh, jag har trimmat min AMD XP 2500m till en 3600, hö hö hö"
-"far åt helvete sa jag"

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Alla NW 3,2 D1 är specade att gå i 1.25-1,4volt.

Tvivlar fett på att du kan bota upp windows i 1,7 volt och över, med den prollen. Min 3,4 ville det inte, men du kan ju alltid testa.

sSpec nummer (stepp) står på baksidan av prollen. Alla börjar på SLxxx

Har du provat att köra din 2,4 på C800-brädan? Nu är det tyvärr så att det finns vissa Northwood 2,4.or som också är specade att gå i 1,25-1,4 volt. Fast de flesta är 1,5-1,53 voltare.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

http://w1.346.telia.com/~u34614185/minne.JPG

http://w1.346.telia.com/~u34614185/mb.JPG

http://w1.346.telia.com/~u34614185/cpu.JPG

Detta e min OC

Fast e lite novis på detta håller på att lära mej lite om timing på minnena så jag kan köra i synk med fsb

Visa signatur

AMD FX 6300 3.5@4.1 OC 4.5 no turbo
Gigabyte GA-970A-DS3P
Ballistix Sport 8GB
R9 280X

Permalänk
Medlem

jag kan då lägga till att min dator
(som har [se sign.] familj: F model: 2 stepping: 9 revision: D1 precis som dig) Ryss agg osv. datorn går i 215*20 1:1 minnet (2,5 3 3 7) i 215MHz trotts att det är ett 166MHz minne...allt detta på orginalvolten och primestabilt..

Visa signatur

| P4 2,8GHz @ ~3,2ghz 860fsb, 2*512Mb DDR A-DATA3200, 280gig hdd (1x200, 1x80), albatron PX865P, ExcalibuR Radeon 9800Pro @ 411/351(ej maxat) |