Permalänk

Nytt moderkort, processor o minne

I en annan tråd funderade jag över att skaffa mig en Celeron processor (2.8GHz) istället för den P4 (1.5GHz) jag har, för en "billig" uppdatering. Men vid närmare eftertanke är jag inte så säker att det är en bra ide, 1000:- för något som inte håller alls speciellt länge.
Därför funderar jag över att köpa mig moderkort, processor, minne och ett chassi.

Mitt nuvarande system är 3 år gammalt, Dell Dimension 4300, 1.5GHz, 512 SDRAM, Radeon 9550 128MB, plus lite annat smått och gott.

Har tänkt mig att gå över från Intel till AMD, då hemdatorn nästan enbart spelas på och jag har förstått att AMD är "bäst" för den här genren.
Hittade det här på komplett.se:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123899&cks=PRL

För en som är novis på både AMD och moderkort, är detta något att ha?
Hur kraftiga processorer klarar moderkortet av?
Är inte ute efter att överklocka eller kunna köra <insertnewgamehere> på bästa grafikinställningarna, bara klara av de spel och annat jag sysslar med vid datorn bättre.

Sen är ju frågan vad gäller chassi, vill ha ett som jag kan ha nästa gång som jag behöver köra en uppgradering. Men vill även ha möjlighet att kunna skapa ett förhållandevis tyst system med vad nu allt det innebär.

Vill helst hamna på en totalkostnad runt 4000:-

Tack på förhand.
/Linus

Permalänk
Gäst

kanske du ska fundera på 939 socket istället om du har råd....det e krula i dom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
kanske du ska fundera på 939 socket istället om du har råd....det e krula i dom

Hade antagligen varit mer optimalt att köpa ett sådant moderkort, men pengar är, som alltid, en avgörande faktor. Sen så har jag tvillingar på 2 månader vilket gör att den tid jag kan sitta framför datorn är något begränsad och då är det ju synd att lägga ner alldeles för mycket pengar på den nu. Bättre att göra det sen när de är lite äldre....typ 18 eller så

"Supports AMD CPU Cool 'n' Quiet Technology" Låter ju himla trevlig men vad innebär det egentligen?

Permalänk
Medlem

Cool 'n' Quiet Technology innebär förenklat att CPU:n klockar ned vid tomgång eller efter belastning och därmed sparar energi och alstrar mindre värme. Behöver den jobba så klockar den upp blixtsnabbt. Funkar klockrent.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

Köp AMD64 säger jag bara... går inte ens att jämföra med Celeron! Ska du spela så är det ett enkelt val... sen ska du iof ha ett grafikkort som funkar också

Visa signatur

| Intel Core 2 QUAD Q9400 2.66GHz | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H | Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB | Western Digital Caviar Green WD5000AACS 500GB 16MB cache SATA2 |

Permalänk
Gäst

ja då ska du nog inte handla nått dyrt, du kan ju inte skita i ungarna o sitta framför data hela tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Cool 'n' Quiet Technology innebär förenklat att CPU:n klockar ned vid tomgång eller efter belastning och därmed sparar energi och alstrar mindre värme. Behöver den jobba så klockar den upp blixtsnabbt. Funkar klockrent.

Låter helt perfekt! Vet inte hur många gånger jag får springa från datorn, och sen får den bara stå en timme eller två innan jag kan sätta mig till ro igen

Citat:

Pete Zahut
Köp AMD64 säger jag bara... går inte ens att jämföra med Celeron! Ska du spela så är det ett enkelt val... sen ska du iof ha ett grafikkort som funkar också

Grafikkortet fungerar, kanske inte det bästa men det fungerar....jag är inte så kinking när det gäller sånt Fungerar spelen hyfsat, och jag kan få det att gå mjuk så är jag nöjd.
Efter att ha budgetdatorer i många år så är känslan i spelen mycket viktigare än det andra, om jag kan få det snyggt med mycket lull-lull så är det bara ett plus i kanten

Citat:

addeee
ja då ska du nog inte handla nått dyrt, du kan ju inte skita i ungarna o sitta framför data hela tiden

Nepp, det är stört omöjligt....antingen så slår Honsombestämmer mig riktigt hårt eller så får jag tinnitus. Pest eller kolera hehe

edit: glömde bort addeee