Permalänk
Medlem

Qtek S100 tråden

Såja, då har man en Qtek S100! Varit skeptisk mot MS i nallar, men nu var det dags att testa. Så nu ligger min UIQ nalle (A1000) och vilar medans S100:an testas.

Har sett en del spridda trådar här på SWEC om S100 - men inte hittat svar på det jag söker... Så jag tänkte att vi kunde starta en S100-tråd (även andra Windows mobile 2003 SE enheter är givetvis välkomna).

Har några saker som jag som van UIQ användare funderat över - here we go:

- Batterimätare i today-skärmen? Vet att man ser status via start > settings > system > power, men det är ju lite omständigt. Man kan även klicka på klockan och få fram en batteriikon i pop-up fönstret (logiken i detta anyone?). Men jag vill ha en batterimätare som är tydlig - grafisk eller procent - bredvid klockan i todayskärmen. Freeware helst såklart.

- Knapplås... Om man spelar musik i Media Player och vill knapplåsa S100:an och lägga den i fickan - hur sjutton gör man??? Knapplås går ju att aktivera - så att man trycker på strömknappen och skärmen släcks, men då lägger ju musikspelaren av oxå?

- Svensk ordlista när man skriver med tex "letter recogniser" finns det? Det virtuella tangentbordet har ingen svensk layout - åäö finns bland de andra specialtecknen... Hittar ingen stans att ändra detta.

Well...

Och så mitt tips för "themes" till Today: http://www.pdagold.com/themes/

Permalänk
Medlem

Batterimätare i todayskärmen är lätt att skaffa. Today Warrio löser den uppgiften enkelt. Ifall du vill ha en själva taskbaren så finns det Kbattry. Freeware såklart. En bra investering är dock Wisbar. Med det kan du ändra startmenyn, taskbaren och annat som du vill. Och det har till skillnad från freeware alternativet ICbar att visa missade samtal, skins och lite annat. Skulle inte vilja använda min S100 utan det idag.

Det finns program som låser knapparna som tex Screenlock, men jag finner det onödigt. Använd GSplayer istället för det skräp som finns ibörjan. Det har bla stöd för att stänga av skärmen samt låsa alla knappar inbyggt i sig själv.

Det kom en uppgradering till S100:an idag där du kan få svensk T9. Hur det funkar har jag dock ingen aning om. Det finns även ett "hack" för att få svenska tecken i tangentbordet utan att behöva gå in till specialtecken, kommer dock ej ihåg adressen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

De program jag använder är följande:

*Omega one Battery pack pro. Använder Shareware, ful version kostar. Visar en bild av batteriet på today samt %. Kan även visa hur mycket minne som finns kvar på samma sätt som batteriet. Hittade det på en av program sidorna som finns nämnda i diverse trådar i detta forum. Föredrar denna framför Kbattery eftersom jag slipper ha batteri mätaren i listen längst upp.

*Pocketnav. En task manager för att hantera och enkelt stänga av program. Föredrar denna framför Wisbar och ICbar eftersom den inte upptar den övre listen särskilt mycket, lägger bara till en ikon. ICbar blockerade symbolen för missade samtal och sms vilket jag inte gillade. prova och se om du gillar det

*Morphgear. Emulator för genesis.

*Pocketnes och Pocketsnes. Emulator för Nes och Snes.

Tack för länken till themes sida! Behövde det eftersom jag fortfarande kör med standard themet.

Förresten, vad har ni för rekord på jawbreaker? Har lyckats få 1508 med megashifter.

C-Beat

Permalänk
Medlem

1: Batt och minnen på today skärmen..
Mitt val: http://pocketpcfreewares.com/en/index.php?soft=35

2: Skärmlås: Screenlock.. klockrent att använda.

3: Mitt tangb ser precis ut som ett vanligt... dvs med åäö där dom ska vara.
Svensk T9 har jag dock inte, dock sett hemmabyggda lösningar på detta.

Bi99uy:
Wisbar advanced 2 är grymt bra, men alla versioner jag har sett har INTE funkat med telefonen... dvs det ringer inte... får du det att funka? Står på sidan att det inte heller funkar.
"(Please note that this is not yet compatible with PocketPC Phone Devices)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowtech
Bi99uy:
Wisbar advanced 2 är grymt bra, men alla versioner jag har sett har INTE funkat med telefonen... dvs det ringer inte... får du det att funka? Står på sidan att det inte heller funkar.
"(Please note that this is not yet compatible with PocketPC Phone Devices)"

Använd den senaste betan så är det inga problem. Den största "bugg" som finns är att du inte ser signalstyrkan och det är uppenbarligen det som gör att man inte hör att det ringer.
EDIT: Det har just kommit en ny beta som har den buggen fixat och jag kan säga att det fungerar utan problem. Så nu kan man ha en funktionell telefon, som man tom kan svara i.

Jag kan upplysa er om en uppgradering som Qtek släppte idag. Kör med den själv nu och hela handatorn känns mycket piggare. Inga som helst fördröjningar när jag klickar på startmenyn och programmen går blixsnabbt att öppna nu. Det är dessutom lite buggfixar med för högtalaren, bluetooth och lite annat. Kameran verkar ha mycket bättre bild dessutom. Och man får ett svenskt T9 lexikon.
Svenskt tangentbordslayout är inte standard, utan det finns endast i de nallar som Telia säljer. Vi annat folk kan använda denna för att få å,ä,ö utan att behöva använda specialtangenter.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

vart köpte ni era S100?

Permalänk
Medlem

Mitt program för batteri (shareware) gick just ut:( funkade i 2 veckor.

Var inne på Wisbars egna sida och kollade lite. Deras screenshots visar ett helt annat program än det jag testade! ska ladda ner det och prova igen.

Hurra för svenkst tangentbord!

Köpte min s100 på vodafone butiken eftersom jag fick så dålig service hos telia. Kostade 5600:- så lite dyrare än tex webhallen men det var värt det med tanke på servicen.

EDIT: är det värt att köpa wisbar 2.0 för 80kr? shareware versionen räcker ju bara i 7 dar vilket är lite meningslöst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Mitt program för batteri (shareware) gick just ut:( funkade i 2 veckor.

Var inne på Wisbars egna sida och kollade lite. Deras screenshots visar ett helt annat program än det jag testade! ska ladda ner det och prova igen.

Hurra för svenkst tangentbord!

Köpte min s100 på vodafone butiken eftersom jag fick så dålig service hos telia. Kostade 5600:- så lite dyrare än tex webhallen men det var värt det med tanke på servicen.

EDIT: är det värt att köpa wisbar 2.0 för 80kr? shareware versionen räcker ju bara i 7 dar vilket är lite meningslöst...

80 spänn är ingenting för detta program. Se till att du använder 2.0.1.13, det är den som har signalstyrka och går att ta emot samtal med.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Vart finns den versionen? hittar den inte på deras sida.

Trial versionen som jag provar funkar ju klockrent! Det är lite slöt men det kanske blir bättre efter jag gjort uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Vart finns den versionen? hittar den inte på deras sida.

Trial versionen som jag provar funkar ju klockrent! Det är lite slöt men det kanske blir bättre efter jag gjort uppgraderingen.

Här!

Mjo, slött kan jag intyga att det är. Men det är en lite kostnad med tanke på vad programmet gör. Själv skulle jag dock vilja slopa den utökade startmeny som blir.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

ah, super! ska installera det, köra det i några dar sedan köpa det om jag trivs

nu ska jag uppgradera mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Hur är det att spela NES-spel/SNES-spel?
Det finns ju nästan inga knappar på S100 väl?

Permalänk
Medlem

Funkar riktigt bra! För snes använder du styrringen och kameraknappen och för nes får du upp 2 knappar på skärmen som du antingen använder fingrarna på eller pennan.

EDIT: Gjort uppgraderingen och installerat wisbar 2 nu och det funkar hur bra som helst! uppgraderingen snabbade verkligen på wisbar. Någon som har hittat en sida med fler skins än vad som finns på wisbars hemsida?

Permalänk
Medlem

Ah, såja! Då har man både batterimätare och minne som diskret plugin på today skärmen, och svenskt tangentbord!

Men... Jag lär ju få göra om allt eftersom jag tänkte uppgradera den med flashen på Qteks hemsida i helgen. Hur mycket av inställningar m.m. sparas vid en "backup"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MindStorm
Ah, såja! Då har man både batterimätare och minne som diskret plugin på today skärmen, och svenskt tangentbord!

Men... Jag lär ju få göra om allt eftersom jag tänkte uppgradera den med flashen på Qteks hemsida i helgen. Hur mycket av inställningar m.m. sparas vid en "backup"?

Gör du en full backup så, hör och häpna, gör den en full backup på allting. Dock fungerar det inte då den klagar om att du kommer ha en annan version utav telefonen efter uppgraderingen. Det går dock att använda "Permanent Save" för att spara dina kontakter och möten, och det är ändå dem som är viktigast. Det är ju även bra att "formatera" den nu när man har lärt sig den, många program lämnar kvar en massa skräp överalllt. Jag gick ifrån 1 mb ledigt till 13 med samma program installerade.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Är det någon som har köpt den från Tyskland? Funderar på hur det funkar med språk och uppdateringar med en sån. Går det att slänga in senaste uppdateringen och få svensk T9 tex? Brukar ju vara ganska begränsat...

Permalänk
Medlem

Första gången man leker med den och testar program o kollar vilka man vill använda så kan det som sagt vara bra o formatera den o installera om bara dom sakerna man vill ha. Man frigör ganska mycket minne då...

Säkert nått man bör göra då o då under året.

På qteks hemsida stog det att romen enbart gälde dom som hade ExtROM .148, jag har .168

Brode väll funka ändå?

Blir nog till o köpa WISBAR då om det funkade..
Grymt bra program som sagt...

Permalänk
Medlem

synd att den är så dyr

Permalänk
Medlem

Jag köpte min s100 för 2 veckor sen snart, jag fick en kass pixel på min.
Nån annan här som fått det?? för engströms telecom som har hand om qtek servicen säger det ska vara 5 pixlar för det ska gå på garantin.. låter lite galet tycker jag.. e det nån som har nåt förslag? för ja betalar inte 2300:- bara för o fixa det när den e så ny...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Jag bad om att få prova den i butiken innan jag köpte den

Nu har jag köpt Wisbar och kört det under dan och det funkar riktigt fint! Har dock stöt på en saker som jag inte lyckas fixa. För det första finns det ingen ikon för mottagningen, alltså jag ser inte signalstyrkan. Av vad jag förstått ska detta vara ordnat i den senaste betan vilken jag använder.

EDIT: Läst lite på wisbars forum och flera verkar ha detta problem. antagligen kommer skaparen slänga ut en ny version snart som fixar detta och lite andra små buggar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Jag bad om att få prova den i butiken innan jag köpte den

Nu har jag köpt Wisbar och kört det under dan och det funkar riktigt fint! Har dock stöt på en saker som jag inte lyckas fixa. För det första finns det ingen ikon för mottagningen, alltså jag ser inte signalstyrkan. Av vad jag förstått ska detta vara ordnat i den senaste betan vilken jag använder.

EDIT: Läst lite på wisbars forum och flera verkar ha detta problem. antagligen kommer skaparen slänga ut en ny version snart som fixar detta och lite andra små buggar.

Du kan endast se signalstyrkan i originalskinnet. Det har en tendens att försvinna då och då men det är lätt löst. Gå bara in i config filen och skriv in "Signal" under "Order:". Då ploppar den upp.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag i svenska ordlistor - så att telefonenföreslår svenska ord när man skriver text med det virtuella tangentbordet och transcriber tex....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MindStorm
Någon som vet var man kan få tag i svenska ordlistor - så att telefonenföreslår svenska ord när man skriver text med det virtuella tangentbordet och transcriber tex....

Uppgradera telefonen med uppdateringen jag postade förut. Då får du svensk, norks, finsk och dansk ordlista. Men den gäller bara ifall man använder PhonePad som inmatning, inte på tangentbordet eller de andra sätten. Då är det bara att öva in den.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

konstigt, jag använder nämligen orginal skinnet för wisbar. ska prova att ändra i config filen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
konstigt, jag använder nämligen orginal skinnet för wisbar. ska prova att ändra i config filen.

Mjo, den försvann för mig lite ditt som datt även med originalskinnet.
För att göra det enkelt för dig så skriv över detta som finns överst i din Config.ini fil med Wisbar INAKTIVERAT.

[Topbar Settings] Show Tasks=TRUE Show Title=FALSE Animate Battery Meter=TRUE Order=Notify,Signal,Clock,Home,Battery,Close

Efter att du har skrivit över Config filen, aktivera Wisbar och skåda den allsmäktiga signalmätaren.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Fungerar riktigt bra! den försvinner dock om man går in i settingsmenyn men det kan man väl leva med tills nästa version släpps.

Någon som vet hur man ställer in att klockan ska visa tiden som tex 23:30 istället för 11:30?

EDIT: Screenlock var ett roligt program. Jag installerade, starta programmet och sedan kunde jag inte låsa upp skärmen Trivs bra med att låsa knapparna genom att trycka på powerknappen som tur är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Fungerar riktigt bra! den försvinner dock om man går in i settingsmenyn men det kan man väl leva med tills nästa version släpps.

Någon som vet hur man ställer in att klockan ska visa tiden som tex 23:30 istället för 11:30?

EDIT: Screenlock var ett roligt program. Jag installerade, starta programmet och sedan kunde jag inte låsa upp skärmen Trivs bra med att låsa knapparna genom att trycka på powerknappen som tur är.

Det skall den göra. Jag tippar på att du inte har ställt in att du bor i sverige i "Regional Settings". AM/PM systemet används ju bla i Staterna som den är förkonfiguerad till.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Nop, Nu har min s100 DÖÖÖÖTT!

Körde uppdateringen, gick på toa.. Kom tillbaka..
Windows hade fått nått minnes fel och s100an är helt död..

Ända jag får fram är röd lysdiod när batteriluckan är av och usb kabeln är i.

Annars helt död.

service eller några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowtech
Nop, Nu har min s100 DÖÖÖÖTT!

Körde uppdateringen, gick på toa.. Kom tillbaka..
Windows hade fått nått minnes fel och s100an är helt död..

Ända jag får fram är röd lysdiod när batteriluckan är av och usb kabeln är i.

Annars helt död.

service eller några tips?

Tyvärr så är det bara att skicka den till Engrströms Tele och låta de fixa den. Eftersom den har kommit en bit i flashprocessen så är den stendöd. Jag hade iallafall den turen att programmet låste sig innan den hade börjat flasha, så det var bara att starta om programmet och sedan gick det igång.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

ah, glömde att ställa tillbaka dom inställningarna efter mjukvaru uppdateringen

åh vad jag gillar s100an!

Wisbar var ett riktigt bra köp