Tomshardware stresstestar AMD vs Intel Dual core live

Permalänk
Medlem

Tomshardware stresstestar AMD vs Intel Dual core live

Tom's har tydligen dragit igång en ny stresstest, den här gången för dual core. Här är en länk. Verkar som att Intel har vissa problem att gå stabilt.
http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-07.html

http://www.tomshardware.com/stresstest/index.html

Permalänk

Haha, nu ser man en arm som fixar lite med Inteldatorn:P

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoho den här gången gick det då inte trots mutor att dölja Intels underlägsenhet till AMD.

Permalänk
Medlem

AMD System
Computer is online since 92 h and 29 min
Reboots: 0

Intel System
Computer is online since 6 h and 46 min
Reboots: 4

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Hedersmedlem

Nåt är skumt med intels reboot-räknare... Den visade 3 igår, 1 i morse, 3 nu, och tydligen 4 för Seawally nyss?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Computer is online since 0 h and 15 min

Reboots: 3

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

det bevisar att dualcore från intel är ett desperat försök att inte bli slagna av AMD

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Hedersmedlem

Fem omstarter borde det vara på intelburken nu.

stabil är den i alla fall inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

AMD System

Computer is online since 94 h and 53 min

Reboots: 0

Intel System

Computer is offline since 0 h and 1 min

Reboots: 3

bra jobbat Intel

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Under utvecklingen, ja... EE 840 ska väl finnas att köpa väldigt snart? Kan inte tänka mig att de kommer ändra något på den innan den finns i butiker.

Edit: Esso, bara tur... Råkade kolla förbi här precis när du skrev tydligen

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

De där 3 rebootsen verkar inte uppdateras, verkar mycket märkligt att man får 3 st reboots på 1min...

Om fallet är så kan man bara konstatera att standardkylning inte är ett alternativ

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Vore ju bra om de kunde skriva en kommentar om vad anledningen är. Inteldatorn har ju stannat 3-4 ggr om dagen de senaste dagarna. Verkar som de tappat räkningen. Första dygnet gick den ju hyffsat i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ingen Intelälskare som gnällt om att det inte är Intelchipset på Intelburken ännu...

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Jasen gick i backen 2 gånger under utvecklingen och 2 st till har landat i havet fast den inte kan landa där för vi har inga hangarfartyg.
Att Intel har lite problem när man börjar testa är väl inte ovanligt med ny teknologi, och inget jag oroar mig för.
Dom fixar det nog till slut.

Edit.
Jäkla vad snabb du var Thomas och svara, jag är imponerad !

Vad har Jasen med ett misslyckande från intel att göra? Om Intel har en dålig produkt så får man tydligen inte säga det.

Varför ska man välja en produkt som inte kan användas dygnet runt?

Hoppas verkligen dem som använder argumentet att Intel är stabilare och därmed bättre ser detta resultat.............

Om någon gnäller på att det INTE är intelchipset så säger i alla fall jag att intel inte alltid är stabila som berg.

Sen så fick man ju bättre prestanda med Nvidiachipset även på intelsidan. (Sen så är konkurrens helt klart något som Intel inte varit utsatt för på lång tid (chipsetmarknaden), Via har ju gjort ett försök, inte helt lyckat)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

Henrik21: Det var en jämförelse Men nu flyger det ju rätt okay, bortsett från att det dök för några dagar sedan igen...

Men vi får hoppas att Intel får ordning på sina saker iaf.

Permalänk
Medlem

De har tydligen bytt moderkort på Inteldatorn. Från början var det ett Gigabyte nu är det ett ASUS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode
Ingen Intelälskare som gnällt om att det inte är Intelchipset på Intelburken ännu...

Det behöver vi inte, du poängterar det så vackert...

Ontopic, lite trist att de har moderkortsbekymer (?) om det nu stämmer att moderkortet är utbytt, kan det vara därför Intel burken bråkat en del? Det skulle även kunna förklara varför cpufläkten indikerats som icke fungerande, trots att den varit igång... en hel del lustigheter där...

Just nu installeras den om, om jag förstår sidan rätt, antagligen för att M$ inte gillar moderkortsbytet...

Det vore lite intressant med mer info, om vilket moderkort det blev i stället... (Ett Asus, som noga påpekats tidigare, men vilket?)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Computer is offline since 1 h and 5 min

Reboots: 4 (Installing)

Kanske räknar den reboots sen förra installationen..?

Permalänk
Medlem

vafan? testet va gjort så att det skulle vara rättvist. dvs, liknande moderkort med sammma chips, samma minnen samm hårddiskar osv. det är ju inte direkt schyst att dom sätter ett Asus kort till Intel och ett Gigabyte till AMD. då får dom ju ge AMD ett Asus kort också för att det ska va lika :@

Permalänk
Medlem

Okej AMD systemet är uppe i 100 timmar med 0 reboots och P4'an 24 minuter med 4 reboots.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det står ju att dom ska använda 2st 6800 kort i båda datorerna, men det är ju bara ett kort i datorn med intel :?

http://www.tomshardware.com/stresstest/intel.html

http://www.tomshardware.com/stresstest/amd.html

Permalänk

Jag tycker alla borde läsa igenom vad som har skrivit på tomshardware. Där får ni svar om vilka moderkort och varför dom valde dom m.m.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
vafan? testet va gjort så att det skulle vara rättvist. dvs, liknande moderkort med sammma chips, samma minnen samm hårddiskar osv. det är ju inte direkt schyst att dom sätter ett Asus kort till Intel och ett Gigabyte till AMD. då får dom ju ge AMD ett Asus kort också för att det ska va lika :@

Det började med två Gigabyte-kort, ett nForce4 SLI och ett nForce4 SLI Intel Edition... Men Intel-burken har ju floppat ur totalt nu så vem vet vad som sitter i den nu?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fyfan vad töntigt! nu har dom börjat om testet aja får väll se hur bra det går för Intel den här gången. BTW sätter mitt system på att om det knasar för AMD'n så kommer dom inte börja om testet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Fyfan vad töntigt! nu har dom börjat om testet aja får väll se hur bra det går för Intel den här gången. BTW sätter mitt system på att om det knasar för AMD'n så kommer dom inte börja om testet.

jag kan sätta min styvmorsas system på det me

nu har dom i alla fall börjat om och det blir spännande att se va dom skriver om det när dom är klara om dom ens nämner nått om att dom började om och hur det gick.

Permalänk
Avstängd

Tycker det var rätt att börja om, men självklart ska det nämnas vid summeringen.

Ingen setup ska hålla på att krascha, oavsett fabrikat.

Permalänk
Medlem

Detta testet verkar ju vara lite flippat, just nu står det för mig att Intel har 4 CPUer och AMD 2 ??
Sedan hittade jag detta med under preformance, när de komprimerar James Bond filmen.
Encoded Time on Intel System: 50 Minutes
Encoded Time on AMD System: 10 minutes
Yeah right Intel är 5ggr snabbare.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Intelen är en HT, altså 4'a logiska cpu'er, stämmer jäkligt bra... och sedan när är det en nyhet att Intel presterar bättre i video encoding relativt regelbundet + att HT'n hjälper till med att göra multipla tasks effektivare? AMD'n är sanolikt fortfarande den som levererar mest rå prestanda, medans intelen ser ut att vara effektivare vad det gäller att distribuera kraften.

Nånting positivt då, det ser äntligen ut som om Intelen faktiskt avläser en rpm signal från cpufläkten korrekt...

Lite lustigt, AMD'n ligger på 55-60c, Intel'n på 80-90c Med orginal kylningen... får man anta att det är så pass att Intelen inte throttlar, eller den throttlar nå grymt, och prestanda blir lidande vid tillfällen?

Encoding, både film, och audiospår ligger Intel'n lite bättre till, spel drar de jämt, och winrar leder AMD... Personligen tror jag det är en effekt av att AMD'n är starkare, men sämre på att sprida sina resurser, och att HT'n i Intel cpu'n står för förtjänsten i Intels fall... Värt att notera är att om de uppgifter som synts här på nätet stämmer, är det bara EE cpu'n från Intel som kommer ha HT, i alla fall i från början. En ganska alvarlig nakdel, om du frågar mig... DET kan man hoppas de på Tom's kommenterar...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det lär ju ha varit något fel om den rebootade så ofta. Inte orättvist att fixa det.

Men kolla in tempen på Pentium D:
http://www.tomshardware.com/stresstest/intel.html

90 grader

Det ser ut som att den throttlar, tempen går ner och upp igen

edit: Fläkthastigheten verkar som sagt lite skum. Den ska snurra i mer än 2000rpm...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter precis som jag tänkt Mr_B. HT lär ju hjälpa till rätt bra med tanke på att de gör just 4 krävande saker.

Sedan så är det ju så att om intels originalkylning gör att processorn throttlar så är det ju deras problem, egentligen...

Edit: Öhhh, kylaren visar ju ~2000 rpm?? Med tanke på ljudnivån skulle jag tippa på MINST 5500 rpm, antagligen över 7000 också. Något skumt med kylningen på den, eftersom den blir ännu varmare än förut också?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200