Tomshardware stresstestar AMD vs Intel Dual core live

Permalänk
Medlem

Undrar om de hade HT avstängd förut för då syntes bara 2 cpu:er för Intel om jag inte minns fel. Annars tycker jag de presterar ungefär som förut så länge Intel'n var igång förutom att AMD presterade några FPS mera än Intel när de körde med SLI.

Permalänk
Medlem

vad fan, under divx compressing, så har intel 160 min medans amd har 10..nått fel?

archives i rar 177 intel, och 226 amd.. ok men vad händer med divx då? skumt..

Permalänk
Medlem

Genomsnitts temp för dom båda processorerana är.

Intel: avg. temp 87C.
AMD: avg. temp 53C.

Sen så ser man att Intels processorer går i avg. 77.4% av 100%
medans AMD går i 99.3% av 100%, så Intels throttlar en hel del. Den throttlar tills den tröttnar sen rebootar den.
Trots att AMD går för fullt hela tiden så ligger den 30C lägre temp ändå. Positivt för oss som skall välja DualCore snart

Lite skillnade!

Permalänk
Medlem

Nu börjar live chartsen se ut som man förväntar sig, AMD tar ledningen över hela linjen, men på just video encoding dänger Intelen tebax, och presterar mycket bättre. I ärlighetens namn för det väll sägas att AMD'ns ledning vad det gäller audio encoding är runt 2%, 50 vs 49, så ingen jätte grej där. Winrar, AMD'n ligger uppsatningsvis 80% före, och speldemot, 27fps vs 36fps, och AMD'n har hunnit med nästan 100 körningar mer.... (ganska exakt 50% mer än Intelens totala.)

Avslutningsvis min favorit, 240 minuter video är komprimerat till DivX, på intelen, mot 10 minuter på AMD'n... det blir.. *räknar på fingrarna* ca 24 gånger mer, Den överlägset största skillnaden i testet... Dock måste jag säga att jag är lite tveksam till om AMD'n faktiskt fortfarande komprimerar, den har väll inte hängt sig?

Visst ja, ca 5:15-5:30 var Intelen nere i morse, hurvida det beror på en krash (troligen), eller nånting de gjort vete hundan. Ur mitt perspektiv skulle de ta chansen o starta om video encodingen på amd'n, för den har sanolikt hängt sig...(gissning) Så långsam kan väll ändån inte en AMD vara? Även om den har en detl annat o göra.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

AMDn va ju ganska seg innnan dom startade om också (ståg i första updaten). borde ju va nått som inte stämmer där eftersom att AMD är ganska mycke bättre än intel annars på detta testet. kanske är nån tyskk som vart frame och tryckt på cancel när AMDn höll på att jobba

Permalänk
Medlem

Ja nu är allt som det ska igen, AMD'n håller sig stabil och Inteln har 1 reboot

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr vara mer o mer osanolikt att det går att tillmäta den här testen särskilt mycket betydelse, på ett par timmar har Intelen inte åstakommit en ända konverterad cd skiva, och på ett helt gäng timmar har AMD'n lyckats med 20 minuters video konvertering... På hela taget verkar det som om båda cpu'erna, eller båda platformarna lider av vissa diffusa problem... Hurvida det sen är baserat på windows förståelse för att det är en cpu, med 2 cores, och i intels fall, med HT... Eller om både cpu'erna helt enkelt e hafsverk, och inte reder ut att sköta sina uppgifter ordentligt...

Det ser mer o mer ut som om den viktigaste informationen den här testen delger en, är "köp inte n dual core desktop lösning just nu".

Kanske bara min åsikt, men jag står för den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Intressant test, men som sagt alldeles för mycket konstigheter.

Permalänk
Medlem

Självklart ska man ta Tom's hardware med en nypa salt men så har det ju alltid varit.:) Jag tycker de borde ha kollat upp lite mera innan de startade testet att resultaten skulle va rimliga och att det verkligen funkar. Annars är det ju ingen större mening. Nu har de ju fått börja om från början eftersom det tydligen inte funkade med SLI på Intel systemet beroende på moderkortsstrul eller vad det kan vara.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som om Divx-tråden har lägre prioritet.

På Pentiumburken har varje program en egen "CPU" så där spelar det ingen roll med AMD har bara två så då får DivX knappt nån CPU-kraft.

Bara det gör att hela testet blir helt fel eftersom AMD-systemet bara behöver göra 3/4 uppgifter.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut som om de har bytt moderkort igen på Intel systemet och kör med två grafikkort i SLI. Kolla volten och tempratur klockan 12pm och 1pm. Kolla Farcry Timedemo FPS hos Itel var nyligen upp över 40 och de har kommit i kapp väldigt bra fast de bara har en total FPS på Intel 215/AMD 409 i skrivande stund. Så det luktar fusk här tycker jag

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

jag tycker då inte att det ser ut som att intel har SLi, eller ser ni nån brygga vi grafikkortet?

där emot ser det ut som att intel:n fått 2 omstarter idag och den hade en igår, det borde bli 3 och inte 2. aja, blir kul att läsa deras summmering av testet sen

Permalänk
Medlem

Märkligt att intel processorn inte blir varmare, jag menar det sitter faktiskt 2st prescottar under samma huv...

Jag litar inte på testet för det har man fått inbankat i huvudet länge här att TH inte är att lita på så jag litar på dom som påpekat det innan...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Det ser ju ut som om de har bytt moderkort igen på Intel systemet och kör med två grafikkort i SLI. Kolla volten och tempratur klockan 12pm och 1pm. Kolla Farcry Timedemo FPS hos Itel var nyligen upp över 40 och de har kommit i kapp väldigt bra fast de bara har en total FPS på Intel 215/AMD 409 i skrivande stund. Så det luktar fusk här tycker jag

Um, de har ungefär samma FPS, men AMD'n leder överlägset i antalet körda demoslingor. Var skulle fusket vara?

Dullet, läs Tom's info, så ser du att 1'orna på båda systemen var inte reboots, utan uppstarterna, så countern har blivit fixad på båda burkarna, för att visa ändast reboots.

Skruvis, Jag förstår inte vem du kan ha lyssnat på, varför skulle HT inte vara att lita på? det är inte nått som ljuger för dig för att det känns bättre för cpu'n *- ) Och konstigt att den inte blir varmare? den throttlar ju, den kan inte bli varmare då... sen är det iofs lättare att kyla 2 pressys om de tål mer temp, när de tar lite större yta tillsammans.

På hela taget, tycker jag att det mer o mer lutar åt att de skulle avbyta testet, konsilidera sina teorier, och börja om... En annan vecka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Dullet, läs Tom's info, så ser du att 1'orna på båda systemen var inte reboots, utan uppstarterna, så countern har blivit fixad på båda burkarna, för att visa ändast reboots.
B!

du missade nog en liten rad nån stanns, för på deras sida står det att ommstarter började på noll andra (denna) gången dom körde testet men att den räknade uppstarter på förra testet.

men den intel:n har troligtvis klarat sig från en av sina krasher (ser ut som en krash i grafen i alla fall) utan att starta om.
starkt jobbat! se bara till att trottla mindre så fixar den nog resten också

Permalänk
Medlem

Tid 08.00 8/6 -05:
Current Frame Rate on Intel System: 27 FPS at 209 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 306 runs

Tid 14.18 8/6 -05:
Current Frame Rate on Intel System: 41 FPS at 211 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 406 runs

Tid 14.21 8/6 -05
Current Frame Rate on Intel System: 36 FPS at 213 runs
Current Frame Rate on AMD System: 35 FPS at 407 runs

Tid 16.18 8/6 -05
Current Frame Rate on Intel System: 36 FPS at 259 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 454 runs

Tid 16.23 8/6 -05:
Current Frame Rate on Intel System: 36 FPS at 261 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 454 runs

Ser inte detta lite konstigt ut eller vad? Intel har under gårdagen och i natt legat på 24-27fps men nu så vipps ligger den som AMD.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Hedersmedlem

Att framerate är så indentisk för båda systemen tyder på att Toms sin vana trogen bara testar grafikkorten och inte processorerna.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
De där 3 rebootsen verkar inte uppdateras, verkar mycket märkligt att man får 3 st reboots på 1min...

Om fallet är så kan man bara konstatera att standardkylning inte är ett alternativ

Och du tror att det är kylningen som det hänger på? AMD systemet kör också sin orginalkylare och toms ser till att P4'an håller sin temperatur så att den inte throttlar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
De har tydligen bytt moderkort på Inteldatorn. Från början var det ett Gigabyte nu är det ett ASUS.

Ja, det behövs väl, antar att dom kommer byta moderkort fler gånger, men vad hjälper det när processorn är värdelös?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det behöver vi inte, du poängterar det så vackert...

Ontopic, lite trist att de har moderkortsbekymer (?) om det nu stämmer att moderkortet är utbytt, kan det vara därför Intel burken bråkat en del? Det skulle även kunna förklara varför cpufläkten indikerats som icke fungerande, trots att den varit igång... en hel del lustigheter där...

Just nu installeras den om, om jag förstår sidan rätt, antagligen för att M$ inte gillar moderkortsbytet...
B!

Att Intel datorn är uppe på sitt 3'dje moderkort eller vad det nu är är bara löjligt. nForce4 är det inget fel på, det ser man ju på AMD datorn som kör nForce4 med full rulle utan problem och utan kracher. nForce4 presterar även bra mycket bättre än Intel's chipset.

Sen när du snackar om att fläkten lagt av på Intelsystemet så kolla på alla andra grafer så skall du se att dom är minst lika döda. Varför? jo för att hela datorn gör reboot, inte att fläkten stannar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Detta testet verkar ju vara lite flippat, just nu står det för mig att Intel har 4 CPUer och AMD 2 ??
Sedan hittade jag detta med under preformance, när de komprimerar James Bond filmen.
Encoded Time on Intel System: 50 Minutes
Encoded Time on AMD System: 10 minutes
Yeah right Intel är 5ggr snabbare.

Nej? Du har inte läst om att det är OS som sköter prioritering mellan processerna. Du kanske skall kolla på alla andra tester utom DivX testet där det är en prioriteringsbugg i OS. AMD är rätt rejält mycket snabbare i allt.

Toms:

- "Ett annat problem var den extremt långsamma DivX-komprimeringen på AMD-systemet. Både AMD- och Intel-systemet använder samma mjukvara och applikationerna startades i samma ordning. Windows bestämmer själv vilken prioritet som ges till de individuella applikationerna under testets gång."

Kodade CD-skivor på Intel-systemet: 78 CD-skivor
Kodade CD-skivor på AMD-systemet: 93 CD-skivor

Packade RAR-filer på Intel-systemet: 430 filer
Packade RAR-filer på AMD-systemet: 811 filer

Nuvarande framerate på Intel-systemet: 36 FPS på 284 loopar
Nuvarande framerate på AMD-systemet: 36 FPS på 479 loopar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Märkligt att intel processorn inte blir varmare, jag menar det sitter faktiskt 2st prescottar under samma huv...

Jag litar inte på testet för det har man fått inbankat i huvudet länge här att TH inte är att lita på så jag litar på dom som påpekat det innan...

Tomshardware var ju just Intelfavörer, men men.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Tomshardware var ju just Intelfavörer, men men.

Men vi litar naturligtvis fortfarande inte på dom, eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Tid 08.00 8/6 -05:
Current Frame Rate on Intel System: 27 FPS at 209 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 306 runs

Tid 14.18 8/6 -05:
Current Frame Rate on Intel System: 41 FPS at 211 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 406 runs

Tid 14.21 8/6 -05
Current Frame Rate on Intel System: 36 FPS at 213 runs
Current Frame Rate on AMD System: 35 FPS at 407 runs

Tid 16.18 8/6 -05
Current Frame Rate on Intel System: 36 FPS at 259 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 454 runs

Tid 16.23 8/6 -05:
Current Frame Rate on Intel System: 36 FPS at 261 runs
Current Frame Rate on AMD System: 36 FPS at 454 runs

Ser inte detta lite konstigt ut eller vad? Intel har under gårdagen och i natt legat på 24-27fps men nu så vipps ligger den som AMD.

Jo efter omstart så ligger den lika med AMD men efter några timmar så sjunker FPS:en på Intel systemet. När jag kollade nu så ligger den på 14 FPS. De verkar ha problem med Far Cry på Intel systemet. Det har de haft hela tiden. På Tom's forum skrev någon att de bytt moderkort två gånger. Nu kör de tydligen på ett ASUS P5LD2 med i945 chipset istället för Nforce4. Verkar inte va någon skillnad i stabilitet i alla fall för nu har den visst lagt av igen.

Permalänk
Avstängd

hehe, intel är bättre dom har mer mhz

amd är bara massa kommunister som gör sämre produkter med mindre mhz, bra jobbat intel!!

Visa signatur

Mer MHZ är bättre ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, du ser ju själv att inteldatorn funkar helt utan problem och att den är 33% snabbare (eftersom den har 33% högre klockfrekvens).
Hoppas verkligen du inte menar allvar

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

AMD-systemet

Computer is online since 22 h and 55 min

Omstarter: 0

Intel-systemet

Computer is online since 0 h and 39 min

Omstarter: 3

Det är nästan så att man blir sugen på en segercigarr

Jahrman: kul skämt synd bara att kommunismen har den finaste tanken om arbetsfördelning och pengarfördelning, det som gör att det faktiskt suger är att det inte fungerar. Det är därför AMD inte är en kommunist-processor för det funkar. Har jag får får någon gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Det är därför AMD inte är en kommunist-processor för det funkar. [I]Har jag får får någon gärna rätta mig. [/I]

Ja du, far får inte får får får lamm.:p

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Avstängd

nej jag skämtar inte, intel är snabbare dom har mer mhz än amd och är mkt billigare

Visa signatur

Mer MHZ är bättre ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahrman
nej jag skämtar inte, intel är snabbare dom har mer mhz än amd och är mkt billigare

Var försiktig med dina uttalanden om du inte vill bli tagen för en idiot som inte vet bättre än sitt eget förstånd. Just nu har du lyckats klassa dig som en snorunge i trottsåldern. Det som väntas av dig härnäst är ett bölande om du inte byter attityd och skffar dig lite mer vidsynthet. Hoppas att jag inte kliver på en öm tå nu bara.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Var försiktig med dina uttalanden om du inte vill bli tagen för en idiot som inte vet bättre än sitt eget förstånd. Just nu har du lyckats klassa dig som en snorunge i trottsåldern. Det som väntas av dig härnäst är ett bölande om du inte byter attityd och skffar dig lite mer vidsynthet. Hoppas att jag inte kliver på en öm tå nu bara.

intel är bättre, alla tester visar det klart och tydligt, amd har hamnat efter

mer mhz åt folket!

Visa signatur

Mer MHZ är bättre ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahrman
intel är bättre, alla tester visar det klart och tydligt, amd har hamnat efter

mer mhz åt folket!

Det är riktigt att Intel har högre frekvens än AMD det är ungefär som att en Ferrari är snabbare än en scania, men gissa vilken som är snabbast när man lastar dom med 30 ton?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahrman
intel är bättre, alla tester visar det klart och tydligt, amd har hamnat efter

mer mhz åt folket!

Istället för att drösa ner massa snack så är man tacksam om du länkar lite. Bevisa det genom att länka till dom tester.

Permalänk
Medlem

Han driver ju med oss - det var ju bra längesen en Intel MHz var = en AMD MHz - finns väl knappast någon som inte fattat det nuförtiden.