Tomshardware stresstestar AMD vs Intel Dual core live

Permalänk
Medlem

I skrivande stund ligger den på 98,4 - 100% /virituell cpu så jag tror att det får skyllas på för hög temp, Intelen verkar för övrigt prestera förvånansvärt bra just nu... Gått om amd med ett par skivors marginal på audio konverteringen, drar ett par fps mer i speldemot, och leder ganska överlägset i video encodingen... oavsett vill jag inte ha nån, ger nån en sånn till mig, accepterar jag den säkert, men det gör jag med X2'an med...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Japp, de har bytt kylare på Inteln. Den förra kylaren som var för designad till 820 räckte inte långt till 840EE. Ändå ligger tempen på gränsen om moderkortet visar rätt. Tydligen ska max tempen på 840 va 69.8 grader enligt Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då kommer frågan, varför ska vi lita på Toms nu???? Kom igen nu AMD fanboyzzzz skriv det ni brukar skriva om Toms...att dom är opålitliga, lögnare, köpta av intel osv..osv.. kom igen nu...

Det gör vi inte heller, och om du anser att Toms är en pålitlig sida så får det stå helt för dig.

Edit: Här kan ni se vad dom på Xtremesystems anser om det här testet, dom verkar följa det väldigt noga.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=64950&pa...

Permalänk
Medlem

ok... då utgår vi från att Toms manipulerar testet så den som presterar bäst gör egentligen inte det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bytte dom inte kylare på Inteln?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Bytte dom inte kylare på Inteln?

De har tydligen bytt allting på Intel systemet, även minnena och nätagget.

Nu börjar visst Intel tappa i Fart cry igen. Nu verkar den ligga konstant under 30 FPS medan AMD tuffar på med 35 FPS hela tiden.

Permalänk
Medlem

det verkar ju inte som att inteln är stabil nån stanns. 3 moderkort som inte dög för den, en _BOXAD_ kylare och ett nätagregat dög inte heller. troligtvis är inte detta inte det enda som dom har bytt under tiden men det är i alla fall fullt tillräckligt för att konstatera att intel inte är redo för dual core ännu på ett tag.

och varför får intel sånna grymma fbs-drops utan att den trottlar? nått är det ju som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
De har tydligen bytt allting på Intel systemet, även minnena och nätagget.

Nu börjar visst Intel tappa i Fart cry igen. Nu verkar den ligga konstant under 30 FPS medan AMD tuffar på med 35 FPS hela tiden.

Ja det är ju märkligt... men men, förr manipulerade dom AMD systemen så de inte presterade så bra & nu verkar dom ha bytt sida & börjat med att manipulera Intel systemen så de inte presterar så bra.... är dom köpta av AMD nu för tiden... eller?

Men hur var det nu...var Toms att lita på?

Ja ja .. det är snarare så att Intel försöker krama de sista blodspengarna ur prescott kärnan men tempen under den gemensamma heatspreadern blir för hög verkar det som, men det är min högst subjektiva tanke...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag vill se dom göra om Testet och stänga av HT'n på P4'an och se hur det blir ^^

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det finns en test i den här reviewen där man kör med olika antal bakrundsjobb. Man testar både med och utan HT, finns även med singel core cpu:er. Kolla sista grafen.
http://www.digit-life.com/articles2/cpu/amd-athlon-64-x2-4800...

AMD 64 X2 4800+ hamnar någonstans mitt emellan 840 med HT och utan HT och när de kör med fler än 2 bakgrundsjobb.

Med tanke på det testet så trodde jag att Intel skulle vinna alla fyra prestandatesten på Tom's stresstest men det verkar inte som att de klarar av det.

Apropå det testet så skriver de också så här:

Citat:

It goes without saying that this test has nothing to do with real operations. We cannot imagine a user (compos mentis), who would archive files, encode MP3 and MPEG4, and distill PostScript at the same time.

Skruvis: Vad det gäller Tom så är han ökänd på nätet för att kunna få vilken pryl som helst att se bra ut för rätt summa pengar. Han alltid varit bra på att skapa uppmärksamhet men mindre bra på tester som har med real world att göra. Att skapa uppmärksamhet och tjäna pengar är nog vad det här testet går ut på också i första hand. Man får ta det för vad det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Skruvis: Vad det gäller Tom så är han ökänd på nätet för att kunna få vilken pryl som helst att se bra ut för rätt summa pengar. Han alltid varit bra på att skapa uppmärksamhet men mindre bra på tester som har med real world att göra. Att skapa uppmärksamhet och tjäna pengar är nog vad det här testet går ut på också i första hand. Man får ta det för vad det är. [/B]

Jag vet, det är det AMD fanatikerna brukar yla om... dom är väldigt tysta nu tycker jag...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet, det är det AMD fanatikerna brukar yla om... dom är väldigt tysta nu tycker jag...

Finns inget att klaga på. Inga slutsater har dragits vad jag vet, tveksamt om det kommer att gå att utläsa något av testet öht.

Var är ditt obligatoriska inlägg om att Celeron D krossar allt btw?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag vill se dom göra om Testet och stänga av HT'n på P4'an och se hur det blir ^^

varför ska dom stänga av HT på intel bara för att AMD inte har det? AMD har hyper transport, det har inte intel.
verkar lite löjligt att säga så om jag ska säga vad jag tycker.

Sen kan man ju säga så att THW's test är helt klart utformat för att passa Intel:n, 4 "logiska" cpu:er mot AMDs 2. det hade ju vart mer rättvist om dom hade 3 eller 5 saker som kördes samtigit. hade det vart 5 hade man ju kunnat se om Intel:n gjorde samma sak på den 5:e som AMD gör på DivX.

sen, är det bara jag som tycker att 1024meg ram är lite snålt? ska dom testa på riktigt borde dom ju dra på ordentligt med 2gig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Finns inget att klaga på. Inga slutsater har dragits vad jag vet, tveksamt om det kommer att gå att utläsa något av testet öht.

Var är ditt obligatoriska inlägg om att Celeron D krossar allt btw?

CeleronD krossar allt i sin prisklass... hehe, nej så är det inte alltid .. men jag blir smickrad du har läst dom tydligen & funnit dom roande..?

Men jag köper hellre en CeleronD 2,4Ghz för en 600-650:- istället för en dyr prescott...

Nå tillbaka tillbaka till verkligheten... huruvida tillförlitigheten på sådana här tester kan alltid diskuteras, men en sak är säker det är en sak hur dom som utför testen konfiguerar & optimerar? sina testsystem & det är sen en helt annan sak hur gemene svenssons & företagens pre-installerade OEM system sedan presterar... för det är där tillverkarna gör sina pengar & inte på entusiast marknaden... Eller jag har fel kanske, rätta mig gärna då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet, det är det AMD fanatikerna brukar yla om... dom är väldigt tysta nu tycker jag...

Jag vet inte riktigt vad du menar med att AMD fanatikerna är väldigt tysta. Det finns inget för AMD att skämmas för i Toms stresstest, åtminstonde inte i mina ögon. AMD systemet har tuffat på utan avbrott sedan de startade för en vecka sedan, det är mer än vad man kan säga om Inteln.
Att en Intel med HT aktiverat klarar sig bra i förhållande till AMD när det körs flera jobb i bakrunden är inget nytt och det gäller Dual core också. Det visar ju även Digit-lifes test också som jag länkade till ovan. Kolla den om du inte gjort det. Man behöver inte köra en vecka eller två för att bevisa det. Det tycker jag digit-life klarar av att visa på ett bättre sätt än vad Toms klarar om det nu är det Toms vill visa.
Men bara för att en Intel 840EE med HT aktiverat klarar sig bäst i just det testet så betyder ju inte det för den skull att Digit-life tycker att 840EE är en bättre cpu än vad A64 X2 8400+ är. Tvärtom så är de ju ärliga att säga som det är typ att ungefär "Okay så här är blir resultatet men ta det för vad det är och det har inget med real operation att göra". En sådan kommentar har du nog aldrig sett på Toms hardware och lär aldrig få göra.

Jag vet inte riktigt vad ställningen är just nu i prestandaracet i Toms test, jag har inte kollat sedan i förmiddags men då stod det 2-2 om jag inte minns fel. Det som är komiskt tycker jag är hur lite det behövs numera för att Intel fanatikerna ska tycka att det är en stor framgång. T.o.m ett resultat som 2-2 i en sådan här test på Toms ser de tydligen som en stor seger.

Permalänk
Medlem

Dom brukar vara mycket kvicka att påpeka att Toms tester inte är att lita på, varför påpekar dom inte det nu????

Kvittar hur det blir i testet, skulle inte få för mig att köpa något av systemen nu i inledningsfasen på dual-core eran...

& skulle jag mot förmodan göra det så är risken överhängande att det dock blir en Intel plattform.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Dom brukar vara mycket kvicka att påpeka att Toms tester inte är att lita på, varför påpekar dom inte det nu????

Men vad du tjatar, har du inte fattat det själv än efter alla dessa år?

Mer om THG-testet hos Xtremesys. En log blandannat om vad som hänt under testet.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=65291

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Men vad du tjatar, har du inte fattat det själv än efter alla dessa år?

Mer om THG-testet hos Xtremesys. En log blandannat om vad som hänt under testet.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=65291

Jo jag fattar men dom gångerna man länkade till ett test på Toms då hoppade någon direkt in & påpekade det oseriösa med Toms... det är dom jag saknar nu.

Men intressant länk, tackar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Mer om THG-testet hos Xtremesys. En log blandannat om vad som hänt under testet.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=65291

Ha ha ha, den här var bra.

http://users.pandora.be/compas/stresstest/intel.html

Permalänk
Avstängd

Om nu skruvis vill så kan jag ju säga att jag inte är nöjd me det där testet. Det har flera brister och är på flera punkter amatörmässigt utfört.
Men jag har hållt mig undan från att säga det, för jag orkar inte redogöra varför jag tycker som jag tycker. Kommer bli en massa käbbel. Därför säger jag inte mer än det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Ha ha ha, den här var bra.

http://users.pandora.be/compas/stresstest/intel.html

Hahaha höll på att sätta mackan i halsen, hur man nu lyckas med det...

Innan 100 intel-fanatiker hoppar på mig kan jag väl ta och nämna att jag inte har något speciellt emot intel, utan enbart emot Prescott och Netburst-arkitekturen i helhet, stora felsteg där i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack -Boris-

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Intel har hyperthreading.. dvs. 2 fysiska och 2 logiska kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willieman
Intel har hyperthreading.. dvs. 2 fysiska och 2 logiska kärnor

Säger du det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Skruvis har just hittat en sida med nya smileys.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skruvis har just hittat en sida med nya smileys.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Glad att jag har GIF-animationer avstängt i Opera. Men nog OT nu, back to topic!

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hehe...

Ser det att AMD systemet i snitt nu går 14grader kallare än Intel systemet.

Men det som jag tycker är märkligt det är det att AMD´s cpu fläkt ligger i snitt på ~4500rpm medans Intels cpu fläkt i snitt ligger på ~3850rpm? Hmm det borde vara tvärtom tycker man, någon som har en vettig förklaring på detta?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hehe...

Ser det att AMD systemet i snitt nu går 14grader kallare än Intel systemet.

Men det som jag tycker är märkligt det är det att AMD´s cpu fläkt ligger i snitt på ~4500rpm medans Intels cpu fläkt i snitt ligger på ~3850rpm? Hmm det borde vara tvärtom tycker man, någon som har en vettig förklaring på detta?

Intel är inte bara kassa på att göra cpu:er utan också fläktar

är det bara jag som unndrar varför inte intel:n trottlar (mer)? kollar man på far cry så har den ostabila fps så att det bara skriker om det, winraren är inte heller så stabil. men det motsvaarar ju bara en av dom båda cpu:erna som sitter i den, va händer med den andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Intel är inte bara kassa på att göra cpu:er utan också fläktar

Ja det är klart det är så, intels fläkt klarar uppenbarligen inte av att varva lika mycket som AMD´s....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless