Tomshardware stresstestar AMD vs Intel Dual core live

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Mer skillnad för Windows lastdelning än för prestanda.

Och där hade det varit intressant att ha en skala att jämföra produktiviteten på intelen på ett realistiskt sätt, för att avgöra om den åstakommer lika mycket arbete, fast fördelat på färre uppgifter, alltså mer av en arbetsuppgift utfört under samma tidsrymd. OM HT fungerar som Intel hävdar, och som en del (jag inkluderad) anser oss ha känt av, presterar cpu'n med HT mer arbete, på fler uppgifter , altså mer totalt än vad en icke HT gör... Hur mycket kan för tillfället lämnas därhän...

Sov gott.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Intel är ju ett sant skämt...

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Och där hade det varit intressant att ha en skala att jämföra produktiviteten på intelen på ett realistiskt sätt, för att avgöra om den åstakommer lika mycket arbete, fast fördelat på färre uppgifter, alltså mer av en arbetsuppgift utfört under samma tidsrymd. OM HT fungerar som Intel hävdar, och som en del (jag inkluderad) anser oss ha känt av, presterar cpu'n med HT mer arbete, på fler uppgifter , altså mer totalt än vad en icke HT gör... Hur mycket kan för tillfället lämnas därhän...

Sov gott.
B!

Innebär inte HT också att det ger lägre prioriterade bakrundsjobb mera cputid medan förgrundsjobbet, i det här fallet Farcry får mindre cputid än vad det annars skulle ha? I så fall är det inte alltid så bra med HT tycker jag. Om jag sitter och spelar bryr jag mig inte så mycket om att bakrundsjobben tar lite längre tid men jag vill ha så många FPS som möjligt när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Bom, det ser inte ut så, det ser ut som om FarCry har samma FPS som med HT påslaget, skulle HT stjäla en massa prestanda därifrån, skulle ju det sjunka... Men det var det jag menade med att det hade kunnat vara bra med nån form för jämförande skala, så man visste om den gör mer, eller mindre totalt sett nu. Det är ju inte så lätt som att starta 4'a prime sessions, och se hur lång tid det tar att räkna en 8Mb slinga på allihopa två gånger, en med, en utan, då det använder samma delar av cpu'n så det teoretiskt är det som ger absolut sämst prestanda på en HT... det ska ju gärna vara "lite blandat" så att säga... Men men, som Sledge so väldokumenterat påpekar på ett så djupsinigt och fakta baserat sätt. Det är sanolikt inte för de flesta aktuellt att slänga upp en massa cash för att ta hem en EE, och utan HT är den inte intressant över huvudtaget (för mig).

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Intel är ju ett sant skämt...

håller med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Bom, det ser inte ut så, det ser ut som om FarCry har samma FPS som med HT påslaget, skulle HT stjäla en massa prestanda därifrån, skulle ju det sjunka... Men det var det jag menade med att det hade kunnat vara bra med nån form för jämförande skala, så man visste om den gör mer, eller mindre totalt sett nu. Det är ju inte så lätt som att starta 4'a prime sessions, och se hur lång tid det tar att räkna en 8Mb slinga på allihopa två gånger, en med, en utan, då det använder samma delar av cpu'n så det teoretiskt är det som ger absolut sämst prestanda på en HT... det ska ju gärna vara "lite blandat" så att säga... Men men, som Sledge so väldokumenterat påpekar på ett så djupsinigt och fakta baserat sätt. Det är sanolikt inte för de flesta aktuellt att slänga upp en massa cash för att ta hem en EE, och utan HT är den inte intressant över huvudtaget (för mig).

B!

Jag tycker det är lite svårt att dra några slutsatser efter Tom's tester eftersom man inte riktigt vet om man kan lita på resultatet men en skillnad på Intel'n jämfört med förut verkar va att Farcry går jämnare nu med HT avslaget än vad det gjorde förut. Förut låg FPS:en på 35-37 vissa perioder och sedan sjönk den ner till 23 ibland och sedan upp till 27 igen där den låg för det mesta. Nu verkar den ligga stabilt på 35 FPS precis som på AMD.

Det är lite svårt att lita på Tom man vet ju inte riktigt vad han håller på med och om det är några andra inställningar han ändrat också förutom HT. De har ju bytt moderkort också jämfört med förut även om det inte ska ha någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Såja, nu har vi i alla fall tydliga tecken på en sak... HT gör en jäkla skillnad, oavsett vad folk tycker om att påstå. Utan HT är inte ett alternativ, om man ska ha en Intel i dagsläget.. och med HT är förbaskat dyrt... altså, behåller jag min P4E2.8 grill och steker saker på lite lägre varme.

B!

det intressanta är om HT ger någon reell prestanda eller om det bara lurar Windows till en jämnare processhantering...

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
det intressanta är om HT ger någon reell prestanda eller om det bara lurar Windows till en jämnare processhantering...

Det är så HT är uppbyggt, att proppa pipelinen genom att lura Windows till fler processorer och därmed bättre kraftfördelning. Så kan man göra med alla processorer och kalla det "HT". HT är ingen fysisk del i processorn, utan endast liten switch som antagligen kopierar en adress till processorns exekveringsenhet och får OS att uppfatta det som två processorer. Det är därför HT bara är effektivt till ett DÅLIGT os, dvs Windows, i alla fall när det gäller processhantering. Windows har inga problem med att fördela en process för en processor, men när det handlar om mer än 1 process på 1 processor vilket i detta fall innebär 2 processer på 1 processor eller 4 processer på 2 processorer.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Intel är ju ett sant skämt...

Tyckte att nforce4 till intel var ett stort skämt det med

Sen finns det en litet större värld än spelvärlden och windows. HT gör sig mycket bättre i servermiljö. VmWare ESX är ett praktexempel där HT gör enorm skillnad. Där är ConsoleOS låst till cpu0 som nu är en virtuell cpu. Det innebär att all resterande kraft kan nyttjas via den virtuella andra processorn.
Nu ska vi ju observera att HT egentligen mest behövs till att öka utnyttjandegraden av en P4 med en lång pipeline. Slutresultatet är ändå detsamma, ett jämnare flöde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Intel är ju ett sant skämt...

Säg det till aktieägarna som gräver guld.

Nu består iofs. intel av mer än processortillverkningen... men men du kanske kan nämna någon som total utklassar deras Nic´s t.ex.?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har följt Live _ Charts sen dom startade utan HT.
Amd hade ledningen hela tiden.
Sen hängde sig Frycry för AMD maskinen ett tag. Dom startade om bara spelet och då låg Intel en 40 - 50 frames före för AMD låg ner i spelet.
Det gick 1 dag och nu när jag tittade så hade AMD tagit igen det och tom tagit ledningen i den sista testen som den låg under.
Aj stark maskin det va.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Tyckte att nforce4 till intel var ett stort skämt det med

Jasså? På vilket sätt är nForce4 ett skämt eftersom det är exakt samma krets som till Athlon64 processorer? Det är endast en extra minneskontroller som sitter i nForce4 till Intel processorer eftersom Intelprocessorer inte har den integrerad. nForce4 är trots allt snabbare också än vad Intel's egna chipset's är. nForce4 är ju stabilt på AMD maskiner också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Säg det till aktieägarna som gräver guld.

Nu består iofs. intel av mer än processortillverkningen... men men du kanske kan nämna någon som total utklassar deras Nic´s t.ex.?

http://www.3com.com/prod/se_SE_EMEA/prodlist.jsp?tab=cat&cat=...

Sen gör Intel bra NIC's också, men 3com ligger före. Cisco är värst, men om dom gör nätverkskort till PC datorer vet jag inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Har följt Live _ Charts sen dom startade utan HT.
Amd hade ledningen hela tiden.
Sen hängde sig Frycry för AMD maskinen ett tag. Dom startade om bara spelet och då låg Intel en 40 - 50 frames före för AMD låg ner i spelet.
Det gick 1 dag och nu när jag tittade så hade AMD tagit igen det och tom tagit ledningen i den sista testen som den låg under.
Aj stark maskin det va.

FarCry hänge sig aldrig enligt tom's, det stod att det självterminerade utan felmeddelande för att maskinen hade varvat exakt 1000 loops. AMD makinen hade ju i första testet dubbelt så många loops som Intel maskinen.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

http://www.3com.com/prod/se_SE_EMEA/prodlist.jsp?tab=cat&cat=...

Sen gör Intel bra NIC's också, men 3com ligger före. Cisco är värst, men om dom gör nätverkskort till PC datorer vet jag inte.

Ser inget i länken som bekräftar att 3Com gör bättre NIC´s än Intel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är väll ett ganska känt faktum att 3com är bland de värsta (bästa) på pc marknaden, därom inte sagt att det inte finns andra spelare på server avdelningen, tex cisco bland många andra.

Det jag brukar rekomendera är i ordningen Intel, 3com, Linksys (numera en underdivision till just cisco, får väll se vad det gör för märket, på längre sikt)

Intels nic/accessories ÄR bra, ofta väldigt lite resurser som krävs av cpu, väldigt bra diagnosmjukvara och drivrutiner.. 3com ligger på samma nivå vad det gäller diagnosmjukvara, men kanske aningens efter på drivrutinerna, och "sist" kommer Linksys, som helt enkelt är fruktansvärt bra, jämfört med vad man får betala. Var nu vänliga och kom ihåg att det här var generelt deras nätverksprodukter för desktop miljön, och enligt min erfarenhet.

Det är för övrigt en jäkla skillnad på ett bra nätverkskort och ett "generic rtl chip", Realtek prylarna funkar, är billiga, men sen är väll allt det positiva slut.

Hur kom vi så långt från prestanda testen, och den skillnaden det gjorde med på / av HT ?
Visst ja, Sledges välgrundade "intel = skit" utallande.. japp, eftersom MrTT alltid presenterade lögner som fakta, gör Sledge rätt i att väldigt noga poängtera att det var hans åsikt, som opartisk han utrykte.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Intel har redan en processor som presterar bra ... Dothan .. & sen frågan om netburst samt HT... det kan alltid diskuteras, men det skitet har gjort sitt.

Sen var det inte Dirty Harry som sa det, kommer bara f*n inte ihåg vad han heter som sa det....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

va hittar tyskarna på nu? allt står helt still, på skärmarna visas nått med komandotolken och alla staplar sår på noll utom WinRAR. WTF?!

Permalänk
Medlem

de har nu startat ett test hur dualcore beter sig med bara en tråd i taget!

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Kolla hur mycket prylar som är bytt på Intel burken till följd av inkompatibilitet och strömförbruknining/värmeproblem. Det är ju helt sjukt: http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-04.html