Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
ni kan jue ringa supporten 24/7 365 och fråga om info , dom tar bara till sig en gissning dom vet inte mera en er , så varför ringa om man får samma svar hela tiden eller att ena säger 100/100 andra 25/25 , det låter inte så logiskt

Ngn gång kmr de att gissa rätt

Men tillslut måste ju supporten får reda på vad de ska sälja och de måste ju vara innan lanseringen, så helt dummt är det ju inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera till 100% att det blir 24/1 och inget annat. Det jag också fått reda på idag är att det först gick ut information till deras kundtjänst att de skulle öka på uploaden men den infon har sedan visat sig felaktigt. Att det florerar ännu mer rykten och felaktigheter beror till största sannorlighet på att de får såpass mycke information om ihopslagningen med upc där ju tjänsterna finns sedan tidigare. Det är helt omöjligt för comhem att lansera 24/8 i okt eftersom de inte installerat någon docsis 2.0 utrustning runt i landet. Detta kommer ske senare nångång i vinter ungefär mittemellan 24/1 lanseringen och docsis 3.0.

Sedan får ni ju välja vem ni skall tro på. Kundtjänsten eller mig. Ni kommer iaf inte bli besviken om ni lyssnar på min fakta och inte deras fantasier och dåliga pålästhet.

joomlajon: Det ryktas på olika håll att comhem har lite problem med svarstider på sina DNS'er vilket kan orsaka just ditt problem. Alltså, man får den hastighet man betalar för men surfar man kan det gå tillsynes slött då DNSuppslagningen är seg. Inte nått vi i fält åtgärdar så ingen aning om det stämmer eller när det kan vara åtgärdat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

De kanske ligger efter/inte får till det då det slutade bra och kompetent folk på teknik/drift-avdelningarna samtidigt med sammanslagning

Phunkys inlægg om 24/1 och senare 24/8 ær væl høgst troligt nærmast sanningen. Kuntjænster på alla møjliga føretag kan svamla, gissa och spinna vidare på løsa rykten om vad som helst om de bara ær tillræckligt trøtta.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli så att vi som har en lägre hastighet (I mitt fall 0.5 just nu) kommer att få grattis uppgraderat inom en snar framtid eller ska jag uppgradera sj?

Permalänk

Jag upplever också denna otroliga seghet i DNS-uppslagningen. I övrigt är uppkopplingen stabilt som berget. 24/1 inom några veckor altså, trevligt...!

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem

Ja, det kan ta någon sek extra ibland, kan det vara värt att testa andra DNSservrar?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ej 24/8? Vad har du fått det ifrån? Enligt min källa så körs det redan och är stabilt. Vi får se den 23:e okt det är då det händer något!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massacre
Ej 24/8? Vad har du fått det ifrån? Enligt min källa så körs det redan och är stabilt. Vi får se den 23:e okt det är då det händer något!

Var i detta avlånga land körs det 24/8 med Comhem??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estrella
Var i detta avlånga land körs det 24/8 med Comhem??

Typ ingenstans?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se om någon av er har rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
...inte installerat någon docsis 2.0 utrustning runt i landet. Detta kommer ske senare nångång i vinter ungefär mittemellan 24/1 lanseringen och docsis 3.0.

nu förstår jag inte riktigt? ska dom installera docsis 2.0 mellan 1.x och 3?
är det då samma hårdvara endast med mjukvaruuppdatering? annars verkar det ju helt sjukt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kneppis
De kanske ligger efter/inte får till det då det slutade bra och kompetent folk på teknik/drift-avdelningarna samtidigt med sammanslagning

Phunkys inlægg om 24/1 och senare 24/8 ær væl høgst troligt nærmast sanningen. Kuntjænster på alla møjliga føretag kan svamla, gissa och spinna vidare på løsa rykten om vad som helst om de bara ær tillræckligt trøtta.

Det har inte slutat någon på så vitala delar inom comhem som jag märkt men då är man inte o smyger på de olika kontoren ofta heller. Det är väl de som jobbat kort tid på företaget och inte utmärkt sig och en hel del från upc också som fått gå.

Konne: Ja, vet ej till 100% men beroende på hur deras prisbild blir framöver så kommer troligen alla comhems kunder få högre hastighet till samma pris eller lägre pris. Beror väl på bindningstid osv också...

matte56: Kikade på comhems newsdel på news.telia.net. Fanns folk där som ändrat till telias DNSer och fått det att fungera prima så det är ju värt ett prov. Fråga mig inte vilka DNSer de har dock (dns1.telia.com?). Tror att comhems drifttekniker är informerade om detdär och påbörjat nån lösning.

Estrella: Ingenstans mig veterligen, dock är ju docsis 3.0 kundtesterna väldigt hemliga så vem vet. Dock inget som jag kan se hinner ut till slutet av denna månad.

BasseBaba: Senaste budet lät så ja, kan bero på att de inte får docsis 3.0 att rulla ordentligt kanske? Kan bero på annat också så skall inte förstöra era drömmar helt. Både hårdvaran och mjukvaran blir ny iom docsis 2.0 och senare 3.0 så det är ena regäla investeringar. Detta gäller om de inte får docsis 3.0 hårdvaran att uppföra sig ordentligt i bakåtkompatibelt läge med docsis 2.0 Då behöver de bara ett byte av hårdvara och 2 av mjukvaran

Även om comhem och upc officiellt är ett och samma bolag (hemsidan och till stor del pris/tjänster) i slutet av denna månad så är det lång tid kvar och stora investeringar främst på tvbiten innan de har gemensam nätstruktur osv. Räkna med ett år frammåt innan allt är precis lika.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Använder dns1.telia.com och dns2.telia.com nu.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Använder dns1.telia.com och dns2.telia.com nu.

Hur gör man för att ändra dns?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Använder dns1.telia.com och dns2.telia.com nu.

Jag undrar också hur man gör, liten guide för en novis? Räkna inte med att jag kan något

/jon

ps. har webstar modemet ds. ska man gå in i något gränssnitt? Vad är adressen dit?

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna länk så kan ni nog lista ut var ni ska skriva in dns:erna som matte56 postade ovan.

http://www.student.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=134&a=623

dns1.telia.com - 194.22.190.10
dns2.telia.com - 194.22.194.14

Permalänk

Helt klart ett steg närmare, den spunkar på att skriva bokstäver dock, första värdet får vara max 223?

Gör det skillnad vad gäller routers och doningar?

Permalänk
Medlem

Ändrade inlägget och la till dns i nummerform nu.
Har du en router ska du lägga in dns:en där.

Permalänk

Man tackar man tackar,

Nu har jag lagt till adresserna i min router som är linksys wrt54gs, ifall någon vet hur den är. Har hyperwrt thibor i den också. Under dns adresserna kan jag välja följande

1. Use ISP served DNS in addition to static entries
2. Use Static DNS entries as backup for ISP served DNS
3. Use Dnsmasq for DNS

Jag har valt alternativ 2 och jag är ju här. Men jag kan inte påstå att jag begriper vilket val som är korrekt.

Men just nu fungerar det, får se om jag upplever skillnad

Tack Gandolf,

jon

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att om telias DNS'er får spunk så se till att ändra tillbaka innan ni ringer comhems support Sedan om ni har såhär så märker ni inte när comhem löst problemet. Jag ser dessutom ingen som nämnt att det verkligen fungerar bättre så kanske inte ens är en bra idee.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ändra inte förmycket så combort blir sura

Permalänk

Fick brev från UPC idag att dom byter namn på sin tjänst till bredband Large 24/8 samt sänker priset till 459 kr.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Fick brev från UPC idag att dom byter namn på sin tjänst till bredband Large 24/8 samt sänker priset till 459 kr.

jaså?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

såg dock 24/8 för 429:- på deras hemsida.
och väntar fortfarande på mera info från comhem.
men dom verkar vara förlamade.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Inget är klart än så det dröjer nog ett tag innan informationen kommer.
Men som sagt nån sorts info vore ju väldigt väldigt trevligt!!
Fast som sagt, det är ju inte långt kvar nu... 2 veckor ca

Permalänk
Avstängd

"Driftinformation

Driftstörning berör: bredband och telefoni tjänst från Com Hem 11/10 03:30-05:00

Efter avslutat underhållsarbete kan du behöva starta om din utrustning. Detta gör du genom att dra ur strömkabeln till modemet i 1 minut och sedan sätta tillbaka den i vägguttaget.

Vi beklagar eventuella besvär som avbrottet kan medföra. .

Med vänliga hälsningar,
Com Hem AB"

Detta email fick jag ikväll, kan det ha något med en farthöjning till 24/1 att göra ?

*Har läst lite då och då itråden, tänkte höra om någon vet om det svarta motorola modemet klarar 24/1 (alt 24/8) eller om man måste byta modem för att få de nya hastigheterna ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Det svarta motorolamodemet ska väl fixa docsis 2 vilket gör att du slipper byta modem om du ska ha 24/8. Däremot klarar den givetvis inte 100..

Permalänk
Medlem

Har för mig att det enligt Motorolas papper ska det klara ca 50 ner och 30 upp.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Comhem 100Mbit

Comhem kan leverera hastigheter upp till 51Mbit/sek nedströms och
9 Mbit/sek uppströms utan att behöva om dom använder docsis 1.0
standarden men jag hoppas dom sänker priset för annars blir det svårt att tävla mot Bredbandsbolagets 100/10 Mbit för 320 kr. Jag bor hos Stångåstaden
som är Linköpings kommuns hyresbolag med över 20 000 tusen lägenheter
som ska få Bredbandsbolagets bredbandutag till mig kommer dom om en
vecka och installera. Om inte comhem sänker priser kommer folk att ska
snabbare bredband någon annanstans.

Visa signatur

Asus PN50 4700U, 32gb ram 3200 mhz, Samsung M2 970 EVO 500gb

Permalänk
Avstängd

Gällande Framtidskoncernens upphandling av sk triple-tjänster i Göteborg:

Vilka förrutom Comhem KAN leverera samma tjänster?

I en artikel i Hyresgäster i Väster som kom igår skrivs lite om fiber-testandet ute i östra göteborg. de skriver bl.a att detta är ett pilottest under 5 år därefter kommer man kanske ansluta alla 70.000 lägenheterna. Låter som om Comhem alltså fortsatt blir leverantör av de nuvarande tjänsterna eftersom jag bland raderna läser att någon fiber inte kommer vara aktuellt?

Feltolkning kanske av mig.?

/Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180