Permalänk

m

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
m

Nödvändigt inlägg?

Fungerar Comhem bra nuförtiden? Kommer ihåg att det var en massa problem med dom förrut, enligt en kompis iaf.
Funderar på att skaffa det i höst, om det nu fungerar bra.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

Jag har haft comigen i över ett år och har nästan aldrig haft något problem. Till skillnad från adsl2 osv så fungerar comhem garanterat bra. Många får dessutom över 9 Megabit och en bra bit över 1 megabit i upload.

Permalänk
Medlem

Comhem har fungerat mycket bra det senaste året, mina problem försvann när de tog bort inloggningen. Nu ser jag dock fram emot min (100Mbit) Bahnhof lina som jag får i början av augusti. Förhoppningsvis är det lite kräm i den!

Comhem får helt klart 5+ , de har hållt vad de lovar det senaste året varjefall.

MVH

Half

Permalänk

Förstår mej inte riktigt på dom som klagar på Com Hem. Om det är något som dom verkligen lyckas leverera så är det sitt bredband. Om något klagat på telefonin eller TV-biten så skulle jag kunna gå med på att dom haft små problem ibland, men inte när det gäller bredbandet.

Nu har jag iof varit anställd på just Com Hem, så vissa tycker kanske att jag bara ska vara tyst. Men eftersom jag inte trivdes speciellt med mitt arbete där så borde inte det ha någon betydelse.

När det gäller 100Mbit-tjänsten så kan jag inte tänka mej att Com Hem kommer slopa den. Det har varit på tapeten under en väldigt lång tid och testkörningar har pågått så länge jag kan minnas. Som någon annan här sa så finns det stora mänger med outnyttjad kapacitet i "vårt" nät och jag ser inga hinder till någon utbyggnad till högre bredbandshastigheter, sen att utrustning längs vägen och utrustningen som finns ute hos användarna kanske måste uppgraderas är ju bara en kostnadsfråga.

Den som lever får se vad som händer med 100Mbit, men jag personligen tror inte att Com Hem kommer lägga ned något som dom satsat så mycket pengar på.

Visa signatur

Nuvarande: Asus P5GDC-D :: P4 3.0GHz :: Zalman CNPS7700-Cu :: 2 x 512MB DDR :: Radeon x600 PRO :: WD Raptor 74GB ¤ 200GB ¤ 160GB ¤ 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Men då står jag utan internet i ~2 mån. Aja, kanske värt det endå.

Jag har sett att BredBandsBolaget har lagt ut ett erbjudande med 2månader fritt, ingen startavgift och ingen bindningstid (dom har 3mån uppsägning). Kanske värt att kolla upp?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

tror Comhem gör som UPC 24/8 8/8 ofs

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Låter lite snålt om Comhem inte kan erbjuda minst 10Mbit nedströms, eftersom mitt comhem-modem är synkat till 9571000 bits/sec.

Man kan kolla hastigheten som man får genom att gå in på http://192.168.100.1 och sen klicka på signal.

Permalänk
Medlem

9571000 bits/sec för mig med.

asså fan vill ha mera bandbredd snart.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag får verkligen inte 9571000bits/sec till 10Mbit, hur får ni det ?

Sen måste man ha lite marginal också..

Telefonin borde gå på samma kanal ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Jag får verkligen inte 9571000bits/sec till 10Mbit, hur får ni det ?

Sen måste man ha lite marginal också..

Telefonin borde gå på samma kanal ?

Telefonin drar 0.5-1Mbit eller vad det är.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jo, det är juh klart att det inte är 10Mbit men de har ju endå uppgraderat nätet nyligen så det är nog bara för dom att låsa upp lite mer.

Permalänk
Medlem

Här i malmberget har comhem grävt fiber till FAB`s hyresområden, både kilen och johannes har fått en ny fräsch fiber dragen till områdena.
Vet ej vad dom tänkt göra med den för hyresvärden FAB är på G att skriva avtal med Telia om fiber uppkoppling på alla sina områden vilket innebär att vi då skulle få internet, telefon och tv via den fibern , 10/10mb internet för runt 275:- i månaden.

Kommer även finnas 100/100 tillgängligt men jag vet inte priset på den än...

Permalänk
Medlem

Snackade med comhem och de berättade att telefonin går på helt separat kanal så den påverkar inte internet något.

Permalänk
Medlem

Om comhem slopar internet med minst 10mbit uppload så kan det räkna med att jag byter isp av ilska.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nog dags att byta då eftersom docsis 3.0 inte verkar vara klart på ett tag. Max blir det då 24/8 som upc kör i höst.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Så det blir inget 100Mbit? :S

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Så det blir inget 100Mbit? :S

Det är det ingen som vet ännu. Det har inte kommit ut nån info om att det INTE blir 100Mbit. Det kan bli det eller så blir det inte det. Det får vi se när dom lanserar Docsis 3.

Som troligtvis blir mot slutet av året eller början av nästa år. Hoppas vi.

Det sista om Docsis 3 som står på Comhem's hemsida är:
De nya högre överföringshastigheterna kommer att lanseras under slutet av året, säger Jonas Abrahamsson, Produktchef Bredband på Com Hem. Detta är skrivet 2006-02-20

// hamre

Permalänk
Medlem

De får gärna se till att kvalitetssäkra sitt nät innan de börjar yra om 100 Mbit och HD. Jag har haft deras triple play i 3 mån nu (jag ångrar grymt att jag hoppade på detta i 12 mån) och har haft 3 längre avbrott där jag då alltså varken haft internet, tv eller tfn fungerandes. Dessutom fungerar telefoni-tjänsten uruselt - dåligt ljud och ofta som man inte får kopplingston. Det är tur att det finns mobiltelefoner och att jag har en dvb-t-box. Om inte Comhem kompenserar mig för de långa avbrotten så kan de glömma mig som fortsatt kund om 9 månader.

Permalänk
Medlem

På tal om comhems 100Mbit´s lina så kommer uppgraderingen vara klar vid årsskiftet och då kommer hastigheten ligga på 100/100 och inte 100/10 som BBB har! Alla problem med comhems bredband beror på att dom nämligen håller på att uppgradera systemet så det blir klart så snabbs som möjligt! I malmö finns det vissa personer som redan har fått 100/100 lina på prov ifrån Comhem, Fick denna informationen då jag ringde comhems kundtjänst och frågade om detta!

Permalänk
Medlem

Att comhem skulle gå från 8/1 till 100/100 i ett drag tror jag på den dan grisar flyger! Visst dom testar kanske 100/100 men det behöver inte betyda att dom släpper det till alla, vad jag har hört så har testerna inte gått så bra...

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anexus
På tal om comhems 100Mbit´s lina så kommer uppgraderingen vara klar vid årsskiftet och då kommer hastigheten ligga på 100/100 och inte 100/10 som BBB har! Alla problem med comhems bredband beror på att dom nämligen håller på att uppgradera systemet så det blir klart så snabbs som möjligt! I malmö finns det vissa personer som redan har fått 100/100 lina på prov ifrån Comhem, Fick denna informationen då jag ringde comhems kundtjänst och frågade om detta!

Jag tvivlar inte på att någon på comhems kundtjänst har sagt de du skrev, men jag tvivlar starkt på att de har någon koll alls. Comhems teknikchef har sagt i en chatsession som idg höll att comhem inte kommer att erbjuda symetriska uppkopplingar.

Men men, det är ändå alltid trevligt att höra att de inte har officiellt dissat 100 Mbit i download. Även om jag blir mer och mer skeptisk, särkillt när phunky börjar tala om att 100 inte är aktuellt. Han verkar ha bäst koll på det här forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anexus
På tal om comhems 100Mbit´s lina så kommer uppgraderingen vara klar vid årsskiftet och då kommer hastigheten ligga på 100/100 och inte 100/10 som BBB har! Alla problem med comhems bredband beror på att dom nämligen håller på att uppgradera systemet så det blir klart så snabbs som möjligt! I malmö finns det vissa personer som redan har fått 100/100 lina på prov ifrån Comhem, Fick denna informationen då jag ringde comhems kundtjänst och frågade om detta!

Tror jag inte heller på.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är det ju ingen här som jag tror kan veta detta 100% säkert.

Dom har sagt att det ska bli uppåt 100Mbit och ingen pressrelease som säger nåt annat. Endast tiden kan utvisa vad det blir för nåt.

Men sen släpper comhem 100/10 eller 50/20 så tror jag många kommer nappa på det ändå. Beroende priset. Jag vet att jag kommer göra det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Ja tyvärr är det ju ingen här som jag tror kan veta detta 100% säkert.

Dom har sagt att det ska bli uppåt 100Mbit och ingen pressrelease som säger nåt annat. Endast tiden kan utvisa vad det blir för nåt.

Men sen släpper comhem 100/10 eller 50/20 så tror jag många kommer nappa på det ändå. Beroende priset. Jag vet att jag kommer göra det iaf.

Tror verkligen inte att det blir 50/20.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Tror verkligen inte att det blir 50/20.

Precis! Varför just 50/20?

100/10 känns iaf vettigt med tanke på att BBB erbjuder just 100/10

Permalänk

Nu vill jag ställa en fråga, Vi har fått 3 hål i väggen här hemma, Dock inte från comhem utan ifrån nått lokalt skit. Då undrar jag, Kan man beställa comhem ändå på nått sätt?

Har fö BBB 24/1 samt det där lokala 512/256.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Jag tvivlar inte på att någon på comhems kundtjänst har sagt de du skrev, men jag tvivlar starkt på att de har någon koll alls. Comhems teknikchef har sagt i en chatsession som idg höll att comhem inte kommer att erbjuda symetriska uppkopplingar.

Men men, det är ändå alltid trevligt att höra att de inte har officiellt dissat 100 Mbit i download. Även om jag blir mer och mer skeptisk, särkillt när phunky börjar tala om att 100 inte är aktuellt. Han verkar ha bäst koll på det här forumet.

Man får tacka, jag sa dock inte att det aldrig blir 100/10 utan bara att det knappast blir nästa steg eftersom docsis 3.0 ej är klart. 24/8 låter logiskt då upc har det i dagsläget och inga modembyten behövs. Endel måste dock bytas/uppgraderas på deras huvudcentraler. Ingen aning vad de kan komma att kosta och om comhem tycker det är värt det. Utan en standard för docsis 3.0 satt finns för få tillverkare av modem som då kommer kosta flera tusen vilket är för dyrt för operatören att subvensionera och för kunden att köpa.

100/100 har jag inte hört ett smack om, tycker det borde läckt ut från mer tillförlitliga källor än nån på deras kundtjänst. De får ju informationen sist av alla normalt sett. Iofs är vi också lite dolda på info som entrepenörtekniker men borde ha bra mycket mer fakta kan man tycka. Visst docsis 3.0 både som "beta" och färdig produkt klarar ca 200/100 så ett möjligt test kan ju finnas men vart finns skvallret från de personerna på nätet?

Berkan: Har du felanmält? Annars kan du glömma kompensation tyvärr. comhem är rätt hårda på det. 3 efterföljande fel som du haft är ju beklagligt men troligen har de då gått igenom hela nätet och det bör ej förekomma igen om det naturligtvis inte slår ned åska. Det kan de ej säkra sig emot och kan slå ut stora delar av nätet många timmar. Inte heller om fastighetsägaren har problem med ström till utrymmen där förstärkarna sitter så att proppen går hela tiden, det är supervanligt faktiskt att vi tekniker åker ut och byter proppar för att strömen är helt väck i hela trappuppgången/källaren där förstärkaren sitter och det debiteras de själva för, vi är inga fastighetsskötare. Att du har ton/ljudproblem ibland kan bero på kasst modem/strömadapter eller signalfel. I vissa fall kan det vara sepparat till ditt uttag och utan en anmälan skickas ingen tekniker som tittar. Vad är det föresten för ljudproblem? Hackigt tal/ljud som försvinner i en viss riktning eller brus/eko? Brus/eko uppkommer hos dig och inget comhems kundtjänst eller vi tekniker i fält kan lösa.

[KIL]FarmoR: Nej, det är inte möjligt, kabeloperatörerna kör ensamen på sina kablar, fungerar ej som fiber eller stadsnät.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Tror verkligen inte att det blir 50/20.

Tog endast det som ett exempel för att illustrera att det är många som kommer nappa på docsis 3 oavsett vilken hastighet det blir. Självklart beroende på priset.

Jag kunde tagit 60/15 också men 50/20 var det första som kom upp på måfå.

Men som jag har sagt tidigare. Det är ingen här inne som jag tror vet vilken hastighet det kommer bli. Blir det nånting med 100 så är jag glad men jag är glad oavsett bara man slipper 1Mbit upload.

// Hamre

Permalänk
Medlem

Alla är så rädda för högre upload än 1 mbit. Deras okunskap är skrämmande. Jag kan säga att när jag använder nätet och har en bra upload så använder jag mesta av kapaciteten främst då det gäller att skapa en spelserver via sitt eget bredband. Kör man då med en uppkoppling på 1 mbit upload så fattar vem som helst att det inte flyter på särskilt bra på tex en cs server med 16 spelare. 8/8 är att föredra.
Om man laddar ned så går det förvisso fortare men jag tror att de allra flesta som gör så har datorn på över natten då den laddar ned. För de som spelar lär ju inte ha några fildelningsprogram när de spelar för det lär ju ta en hel del ping och det vill man ju inte. Ge oss mera upload så att man köra spel och utnyttja nätet bättre.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.