R600 - Maj blir ankomsten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Ja precis...han verkar onekligen som en seriös säljare, men då återstår frågan hur han fått tag på ett, vad det ser ut som, R600 OEM...utan att ens veta vad det är för grafikkort

Och varför ens ta 370:- för ett grafikkort som säkerligen kostar 5 400 kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det är väl obrukbart utan drivisar?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Hellre Nvidias drivrutiner än dom jobbiga CCC som man måste ha netframe 2.0 för att kunna få tillgång till allt.

I Vista behöver man inte Net.2.0 och det var det jag snackade om.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
I Vista behöver man inte Net.2.0 och det var det jag snackade om.

En klar fördel. Men drivrutiner och dess programvara ska inte vara skrivit i ett programspråk som måste starta en virtuellmaskin för att kunna ändra inställningar. Bättre om de är skrivna i C/C++ då.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, ja dotnet kompilerar ju från MSIL till binärkod när programmen startas (för första gången och cachar senare det) så det kör inte på i "virtuell maskin".
Sen är nog inte drivrutinerna i sig skriva i dot net (gissning) utan krimskramsprogramvaran som man ställer in dem med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

http://www.vr-zone.com/?i=4830

Lite bilder och ett benchresultat vs G80.

Citat:

Next, we got hold of some preliminary benchmarks figures of the R600 XTX card with core clock at 800MHz vs a GeForce 8800 GTX card. Using a Core 2 Extreme 2.93GHz processor on an Intel 975X board, the 3DMark06 score at 1600x1200 resolution is 97xx on the R600XTX compared to 95xx on the 8800GTX.

Tages med en skopa salt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
http://www.vr-zone.com/?i=4830

Lite bilder och ett benchresultat vs G80.

Tages med en skopa salt.

Stämmer resultaten i 06;n så var det inte någon "wow" faktor i alla fall, vore pinsamt om inte R600 sätter minst 2000 3Dmarks mer än vad G80 gör.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Stämmer resultaten i 06;n så var det inte någon "wow" faktor i alla fall, vore pinsamt om inte R600 sätter minst 2000 3Dmarks mer än vad G80 gör.

Tänk på att det där var 80nm versionen av X2900XTX och att drivrutinerna knappast är klara. 65nm versionen kommer säkert ha en högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

hur e det med det där 65 och 80 nm versionerna, har hört att 80nm inte kommer och bara 65 samt att jag hört att 80nm kommer först o sen några veckor senare kommer 65nm versionen? vad stämmer gällande detta?
man vill ju självfallet ha 65nm versionen!

liknande har jag hört angående ddr3 och 4 minnet...

edit: andoja: du vet väll att det finns fler tester än 3dmark att göra på ett graffe

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om inte x2900xtx käkar upp 8800gtx är all denna väntan förgäves. Enligt min åsikt ~~

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hur e det med det där 65 och 80 nm versionerna, har hört att 80nm inte kommer och bara 65 samt att jag hört att 80nm kommer först o sen några veckor senare kommer 65nm versionen? vad stämmer gällande detta?
man vill ju självfallet ha 65nm versionen!

liknande har jag hört angående ddr3 och 4 minnet...

edit: andoja: du vet väll att det finns fler tester än 3dmark att göra på ett graffe

Ingenting är bekräftat av AMD så det kan bli hur som hellst. Om du läser artikeln så ser du att de hört att 65nm endast ska släppas i en begränsad upplaga i början.

Men om det stämmer att det ensast skiljer 200 poäng så måste verkligen deras drivrutiner ställa till med mirakel. De måste verkligen lyckas med denna releasen och jag hoppas 65nm är mycket snabbare. Annars blir AMD överkörda när G90 kommer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hur länge har nvidia snickrat på sina drivrutiner till 8800 gtx ? Om detta stämmer och ATI har mer att göra på sina drivrutiner kan jag tänka mej att skillnaden kommer bli avsevärt större !

Inget av detta är egentligen intresant !

Det som jag tycker kommer bli intressant är vad det blir för skillnad imellan amd:s 65nm version med gddr4 samt högre klock , emot nvidias nästa grafikkorts släpp som antagligen släpps inom en snar framtid !

Varför ? .... jo det beror på att jag tycker det känns som nvidias kort var en kompromiss för att få ut ett kort först till directx10 med drivrutins/kompatiblitets problem som följd !..... räcker ju bara att bläddra imellan diverse trådar på detta forumet för att inse att det kanske är just så !

Och problemen åsido .... så spöar det ATI:s nuvarande prestanda kort (directx9) med hästlängder !.......... men jämförelsen dom imellan är precis lika ointressant som föregående...... eftersom det är helt olika divensioner som om Inter skulle möte Åshöjdens bk i fotboll

Jag tycker det verkar som ATI hoppade över en generation kort ! .... och kanske det med rätta eftersom vista inte var färdigt och det är just direct x10 dessa kort inriktar sej till !

Med andra ord ..... det blir först intressant jämförelse när båda företagen hamnar i fas med varandra igen vilket jag tror dom kommer att göra när nvidia har fått chansen att göra om det .... och nu kanske får fram ett bra kort utan en massa problem ...... samt ati fått sin 65nm i produktion !........ där och först då kommer bencharna och fanboysen skrika sej hesa mot varandra igen

som det ser ut nu så är det bara en bil på strippen som gasar för fullt medans den andra står i depån och meckar !

Mvh. Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk

ati,s kort måste prestera bra mkt bättre än nvidias om det ska motivera något köpp,
just nu hatar jag ati men det är nog bara för att jag såna jäkla problem med deras drivrutiner och att ati inte är lika bra på open gl
(har aldrig haft problem med nvidia)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

ATI drar ut på tiden med R600. Är det ingen annan än jag som tycker att det är misstänksamt? Allt vi har sett är några halv sunkiga bilder på kortet, och ett tech demo. Inga spec, inga lanserings datum. Bara massa hype.

Jag är intresserad av att se hur RV630 är. Men den kommer vi inte se på nån månad tror jag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ATI drar ut på tiden med R600. Är det ingen annan än jag som tycker att det är misstänksamt? Allt vi har sett är några halv sunkiga bilder på kortet, och ett tech demo. Inga spec, inga lanserings datum. Bara massa hype.

Jag är intresserad av att se hur RV630 är. Men den kommer vi inte se på nån månad tror jag.

*Halvsunkiga bilder*
Hehe.. Nu tar vi de lilla lugna. Nu kanske inte de var de bästa att säga men i alla fall. Tester har ju gjorts och de verkar ju som att ATi's tar runt 1000-1500 mer än nvidia. Men om nu nvidia kontrar med sin Ultra version om nu de är den omtalade G90'n så kan man ju nästan konstatera att denna kan komma att gå om ATi'n, då den sägs komma med 65nm och ev. 512 bitars minneskontroller.

Så för dom som inte orkar vänta längre så kanske de inte känns så jättevärt att vänta i runt 2 månader till på R600, utan istället gå på 8800gtx. Fast man vill gärna se färska resulat från någon review innan man kan börja avgöra vilket som faktiskt är bäst.

http://www.vr-zone.com/?i=4830
If our source is right, the yield at 65nm is poor at this point of time and expect a limited quantity of 20,000 pieces of R600XTX by middle of April.
Hoppas de börjar hända saker in mot slutet av april då.

Mjoo lite mittensegment kort är alltid intressant att se. Speciellt klockning på dom =), så man får se va dom verkligen går för.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

http://www.hexus.tv/show.php?show=66

ati demo witheout med Ruby i en filmad setting.
bästa versionen jag sett hittils.

Blir intressant att se senare i HD eller "live" burk

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
http://www.hexus.tv/show.php?show=66

ati demo witheout med Ruby i en filmad setting.
bästa versionen jag sett hittils.

Blir intressant att se senare i HD eller "live" burk

Man ska inte jämföra med det man sett i Crysis för då blir man besviken.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

3dmark score intresserar mig inte ett dugg, fps i spelen därimot...
finns ju 3dmark score "bögar" där ute men men..
jag ser det till det praktiska...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
http://www.hexus.tv/show.php?show=66

ati demo witheout med Ruby i en filmad setting.
bästa versionen jag sett hittils.

Blir intressant att se senare i HD eller "live" burk

Det laggar ju =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiraptor
3dmark score intresserar mig inte ett dugg, fps i spelen därimot...
finns ju 3dmark score "bögar" där ute men men..
jag ser det till det praktiska...

3Dmark är ändå ett riktmärke. Så mycket skiljer det faktiskt inte.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiraptor
3dmark score intresserar mig inte ett dugg, fps i spelen därimot...
finns ju 3dmark score "bögar" där ute men men..
jag ser det till det praktiska...

Skulle se dig skriva det till Marcus a.k.a. Kinc som lyfter fram Sweclockers något och är den främsta 3Dmark killen i världen som just tävlar i 3Dmark~.

Jag håller med dig fast resonerar inte på samma nivå som du. Du får tänka så här;

Varför programmerades 3Dmark?

Varför kan 3Dmark va bra att gå efter när man benchar två olika grafikkort?

Visst har det att göra med optimeringar i drivrutiner och så vidare men ta 3Dmark 2006 som ett exempel. Där spelar 3Dmark ganska stor roll. Skiljer det 30% i prestanda mellan två olika grafikkort så kan du räkna med ca 30% prestandaskillnad i majoriteten av spel som kräver samma typ av teknik som 3Dmark 2006 använder sig av. Och det är där vi är nu, SM3 och så vidare.

Vi struntar i 3Dmark 2001/2003/2005. 3Dmark 2006 är nog den mest korrekta att jämföra två olika grafikkort med identiskt system. Eller en demobench i ett spel som till exempel Fear.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

hmm om jag inte läst/sett fel så skall det vara en ny sorts ström kontakt på r600, kommer det finnas med adapter till den tror ni, kommer inte köpa nytt nätagg för det, då löder jag hellre ihop någon plast bit med rätt sladdar!?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hmm om jag inte läst/sett fel så skall det vara en ny sorts ström kontakt på r600, kommer det finnas med adapter till den tror ni, kommer inte köpa nytt nätagg för det, då löder jag hellre ihop någon plast bit med rätt sladdar!?

En 8pin PCI-E kontakt och ja det lär med största sannolikhet följa med en omvandlare. Men enligt artikeln så fungerar det med två 6pin-kontakter också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Läste precis att R600 kommer INTE! som 65nm utan de verkar bli 80.
http://www.techpowerup.com/?27842

Fan nu börjar man ju faktiskt bli misstänksam trots allt över de här. Ett omtalat kort som eventuellt inte väntas prestera så värst mycket bättre än 8800gtx.
Så ja menar om nu 3Dmark06 siffrorna kommer stämmer överens lite senare trots att ATi gjort allt dom kan i drivrutinsväg så bör man kanske tänka om.
Mina förväntningar var stora över R600 med ett enormt lyft i 3Dmark och en strömförbrukning som är helt acceptabel, de blir väl ett köp i alla fall men då känner ja nästan att de är bäst att kortet är billigt.

Hoppas prisspekulationerna stämmer ialla fall.
*It looks like the R600 will be re-branded and probably cheaper than everyone expects but its very unlikely that we are waiting for G80 killer.*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

http://www.tweaktown.com/articles/1069/amd_r600_retail_radeon...

Kylaren är ganska lik den som sitter på GF 8800.

Om de bara kunde lansera kortet snart..

Permalänk

en 8800GTX look'a like.

fast röd.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Snygg kylare, hoppas bara att den är tyst. Alla sa att X1900XT lät som fan men när jag fick den så var den helt tyst om man inte körde fläkten i 100%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Snygg kylare, hoppas bara att den är tyst. Alla sa att X1900XT lät som fan men när jag fick den så var den helt tyst om man inte körde fläkten i 100%

Så höll kortet på att brinna upp också

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ja måste pröva originalkylningen på mitt x1900xt som numera är xtx, sen efter man köpt ett nytt (x2900xtx kanske)
Vattenblocket åkte ju på med en gång
Har ju liksom aldrig varit upp i tokhöga temperaturer på de ännu.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
en 8800GTX look'a like.

fast röd.

Mm. Det är det som gäller nu liksom :).