Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
glemmy... Klart man köper ju en enduro för att köra utanför vägar annars hade man kunnat köra någon sporthoj:)

Halogen... Nej faktiskt inte tre envisa tornedalningar dög

eas@tetris jepp coolt med motard men det är ju inte på väg man ska köra med dessa hojar

Edit: Bjuder på lite bilder från sommarens turer.

http://img41.imageshack.us/img41/4567/dsc02091c.jpg
http://img42.imageshack.us/img42/1116/dsc02122h.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/1227/dsc02123t.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/2713/dsc02145t.jpg
http://img34.imageshack.us/img34/8266/dsc02147m.jpg
Denna hojen har skänkt mig REN glädje. Rekommenderas starkt att dra ner på hårdvaru inköpen och köpa en riktigt enduro och dra ut i skogen.

Jag som trodde att din hoj var vägreggad Skulle varit konstigt om du körde SM ute i skogen och lerhav!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Jag som trodde att din hoj var vägreggad Skulle varit konstigt om du körde SM ute i skogen och lerhav!

Den är vägreggad och nybessad också perfekt när man ska köpa en liter mjölk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Numera bänkad med annat avgas än på bilden till 95Hk/154Nm på slangen. Går alltså hyfsat.

mja, allt är ju en smaksak, om vad man tycker går bra..
vikten på den lär ju vara ganska så hög?
ne nu var jag dum.. förlåt.

mvh

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Den är vägreggad och nybessad också perfekt när man ska köpa en liter mjölk

Där ser man...
Vissa har det bra

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
mja, allt är ju en smaksak, om vad man tycker går bra..
vikten på den lär ju vara ganska så hög?
ne nu var jag dum.. förlåt.

mvh

Nejvisst, vad man gillar för cyklar är individuellt. Jag själv har haft både sporthoj, endurocykel & nu är det custom som gäller. Är möjligen åldern som spelar in.
Jag sålde min enduro för ett par veckor sedan pga byta-upp-feber. Var annars en KLR 650 som jag hade som motionsredskap.

F.ö. har jag skrivit vad mina moppar väger. "Choppern", eller vad man ska kalla den, väger 297kg. RoadKing:en 365kg. Avser givetvis torrvikt.

När jag hade min sista sportis (förra våren) var jag ofta ute & åkte med en polare med HD. (Han åkte Dyna då.)
Om han ville köra från mig vred han på rullen & försvann. Själv var jag tvungen att vänta på högre varv & sen kom jag ikapp & förbi - långt förbi iofs.

Harley:s lämnar ofta maxvrid över i stort sett hela varvtalskurvan vilket jag tycker är trevligt.
Min RK t.ex. lämnar maxvrid redan strax över 2000 varv & dalar sedan strax över 5000.
(Tomgången ligger på 920 & maxvarv är f.n. satt till 6200rpm.)

För er tech-nissar vill jag också säga att min moppe har drive-by-wire-gas som vilken RR-hoj som helst & den har också hydraulisk våt koppling & ABS från Brembo.
Och till alla som någon gång skakat högern i brist på blodcirkulation - i någon nerförsbacke, vid inbromsningar eller liknande. Jag har elektronisk farthållare på hojen .. blir inte trött i högertassen alls, faktiskt.

För intresserade vill jag näma att RK:en är en s.k. CVO-hoj. 2008 tillverkades 3150 CVO-RoadKing:s och typ 5 kom till Sverige.
Fyra blåa, en i kopparmetallic & så min då - som är silver/svart. Hur många Ninjor finns det därute?

Mvh

Permalänk
Medlem

Besiktning på husabergen idag, håll tummarna för att den senaste månadens fulmek går igenom...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Besiktning på husabergen idag, håll tummarna för att den senaste månadens fulmek går igenom...

Posta gärna några fler bilder på den Antar att ni satt på blinkers etc, vilket det inte var på förra bilden. (?)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Om han ville köra från mig vred han på rullen & försvann. Själv var jag tvungen att vänta på högre varv & sen kom jag ikapp & förbi - långt förbi iofs.

så du menar att du drar en sporthoj i topfart med den där? xD
jag kan nog med ganska så stor säkerhet säga att det gör du inte.

Kan gå med på att du drar om en sportis, då sportisen släppt gasen..
men inte om han fortsätter att gasa.
finns inte en chans i världen.

men men, åka hoj är ju inte bara till för att åka snabbt.
kan tänka mig att en sådan hoj du har, är helt underbar att ligga o cruisa med.

mvh / sportisen" (:

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
så du menar att du drar en sporthoj i topfart med den där? xD
jag kan nog med ganska så stor säkerhet säga att det gör du inte.

Kan gå med på att du drar om en sportis, då sportisen släppt gasen..
men inte om han fortsätter att gasa.
finns inte en chans i världen.

men men, åka hoj är ju inte bara till för att åka snabbt.
kan tänka mig att en sådan hoj du har, är helt underbar att ligga o cruisa med.

mvh / sportisen" (:

Du läste inte hans inlägg så noga va?
Han hade sporthoj tidigare och körde mot en kompis med HD.
HDn behövde bara vrida på rullen för att sätta fart, sporthojen växla några snäpp.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Du läste inte hans inlägg så noga va?
Han hade sporthoj tidigare och körde mot en kompis med HD.
HDn behövde bara vrida på rullen för att sätta fart, sporthojen växla några snäpp.

Du läser bättre än AK47 måste tillstås.
Jag har aldrig sagt något om toppfarter sporthoj vs Harley - det vore löjligt imo.
Min beskrivning var menad att illustrera skillnader mellan motorkaraktärer,
där Harley:s är bestyckade för så mycket vrid som möjligt, medan sporthojar är byggda för höga Hk-uttag företrädesvis.

Jag har legat snitt 180km/h, med topp strax över 200, mellan Linköping & Mjölby (E4) på RoadKing:en.
Då hade jag både framruta & förarryggstöd monterat på hojen. (Har vanligtvis inte det.)
Det var snudd på komfortabelt - men inte lika skönt som det hade varit på sporthoj - kanske.

Utan ruta (eller sporthojskåpor) är det imo inte mysigt att åka fortare än runt 140.
Detta är en starkt bidragande orsak till varför jag kör custom. Jag vill varken dö ung eller mista mitt körkort.
- För som jag minns det var min senaste sportis obekväm under 140 med värk i handleder & underarmar vid lägre farter.
Var passar en sån hoj in på svenska vägar? Bråttom har jag ju inte heller ..

Jag håller gärna med om att det är vansinnigt roligt att åka sporthoj.
Men det finns nog en anledning till varför försäkringspremierna ser ut som de gör för såna hojar ..

Mvh

Permalänk
Medlem

oj,. förlåt. läste inlägget igen, och nu ser jag.. xD

"skäms" sorry.

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Posta gärna några fler bilder på den Antar att ni satt på blinkers etc, vilket det inte var på förra bilden. (?)

Nope, inga blinkers sitter på. Den är ju E-reggad så det är lite andra regler som gäller, men besiktningen igår fick avbokas i sista sekund eftersom vi helt missat att man måste ha indikeringslampa till helljuset... Fick bli en tur till biltema istället för besiktingen, men vi siktar på ett försök nästa vecka igen.

Om man kör en halv dag i skogen blir det såhär skitigt:

Sen tog jag en tur nu i eftermiddags. Höst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Nope, inga blinkers sitter på. Den är ju E-reggad så det är lite andra regler som gäller, men besiktningen igår fick avbokas i sista sekund eftersom vi helt missat att man måste ha indikeringslampa till helljuset... Fick bli en tur till biltema istället för besiktingen, men vi siktar på ett försök nästa vecka igen.

Om man kör en halv dag i skogen blir det såhär skitigt:
http://i134.photobucket.com/albums/q98/halogen_photos/Bild013...

Sen tog jag en tur nu i eftermiddags. Höst.
http://i134.photobucket.com/albums/q98/halogen_photos/Bild001...

Ah, reglerna för enduro reggning kan jag Trodde att ni hade reggat in den som LV MC.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Nope, inga blinkers sitter på. Den är ju E-reggad så det är lite andra regler som gäller, men besiktningen igår fick avbokas i sista sekund eftersom vi helt missat att man måste ha indikeringslampa till helljuset... Fick bli en tur till biltema istället för besiktingen, men vi siktar på ett försök nästa vecka igen.

Om man kör en halv dag i skogen blir det såhär skitigt:
http://i134.photobucket.com/albums/q98/halogen_photos/Bild013...

Sen tog jag en tur nu i eftermiddags. Höst.
http://i134.photobucket.com/albums/q98/halogen_photos/Bild001...

Känner igen omgivningen en aning. Det är inte mot Gunnebo-hållet nånstans?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Känner igen omgivningen en aning. Det är inte mot Gunnebo-hållet nånstans?

Nästan. Landvettersjön.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Nästan. Landvettersjön.

Ah ja där har man åkt ett par gånger. Vägbanan är kanonfin om jag inte minns fel. Omgivningen likaså.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Då har man begått hojpremiär idag då .. första turen för säsongen på choppern.
En liten sväng ner till stan (Tranås) på fika hos en polare, sammanlagt 5-6 mil.

Inte farligt kallt alls, men halt i gruset & i snön. Obeskrivligt skitig hoj fick man dock.

Permalänk
Medlem

nice getskägg

när det blir april ska jag ställa på min racer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

R6 -01

Visa signatur

lol

Permalänk
Permalänk
Medlem

Premiärtur idag!

Så här ser den ut

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Premiärtur idag!
http://pici.se/pictures/yQMCvNkwR.jpg

Så här ser den ut
http://pici.se/pictures/horooAuSe.jpg

Gött!

Själv har jag skitat ner min gamle chopper så den är typ täckt med lera.
(Vattenslangen är dessutom stelfrusen ännu, så jag kan inte ens tvätta den ordentligt än.)
Min touringmoppe är på god väg den med (HD RoadKing).
Jag putsade kromet i måndags innan premiären för den & nu är den alldeles .. gråbrun.

Härligt att snön äntligen tinar i alla fall, fyfan vad jag har längtat efter det. Ride safe.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tvättade av skrothögen och tog några bilder. Försäkringsbolaget ville tydligen ha det.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Den här brakar jag omkring på en del:

Lite motorporr på andra sidan:

Ingen fartmaskin direkt, den har väl runt 60 hästar, men rätt gott om vrid.
Kör med raka rör på denna, så jag aktar mig för poliser lite,
eftersom jag får böter & ombesiktning om jag blir stoppad.
Hojen är byggd av en kille i Katrineholm & jag har haft den sen förra sommaren.
Funkar bra i farter under 130-140, eller så. Låter som en störtbombare.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jaag hoppas att jag i slutet av sommaren kommer att bidra med en bild på en hoj.
Skrev in mig på körskola igår och har första lektionen om 3 veckor, -som jag längtar!!

Skall försöka nöta in teorin själv, var ju 11 år sedan man tog B-kortet så en uppfräschning är på sin plats.
Har beställt mc-boken från STR som komplement till körkortsboken. Några mer bra tips som jag kan ha nytta av?

Några förslag på en vettig hoj att börja med?

Permalänk
Medlem

Kolla på en sådan som jag har... Kawasaki Z750
Ganska billiga att köpa, lite dyra i försäkring. Ser bra ut enligt mig. Många körskolor har sådana. Riktigt stabil och bra hoj att börja med.
Ska själv på intensivkurs v 19 och hade aldrig kört hoj innan, nu har jag kört över 30 mil i år och det känns kanonbra, helt fantastisk hoj att åka på. Inte någon raket direkt men 100hk och gör lätt över 250km/h så det duger fint.
Rad-4orna i dessa är dessutom hyfsat underhållsfria, så man slipper meka lika mycket som man åker. Det är en jävla fördel enligt mig.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Några förslag på en vettig hoj att börja med?

typ av hoj?
budget?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag gillar streetfighter-stuket skarpt, bra skjuts men ändå ingen skrevraket där du måste sitta som en märla. Detta är en stor fördel för mig som har lite ryggproblem. Allra helst skulle jag vilja ha S3:an men många avråder mig med hänvisning till att det är för mycket att köra med. Samtidigt beskrivs den som lättkörd med sitt breda register och upprätta sittställning...

Budget runt 70000:-, skall sälja min bil och mitt hus så slantarna borde inte vara något problem.

Permalänk

Zion: Har du kollat på KTMs motard? t ex 625,640,660smc eller rent av en nyare 690 som går att få för under 70k bara man söker lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Skall försöka nöta in teorin själv, var ju 11 år sedan man tog B-kortet så en uppfräschning är på sin plats.
Har beställt mc-boken från STR som komplement till körkortsboken. Några mer bra tips som jag kan ha nytta av?

Sådär gjorde jag ungefär, när mitt återfall äntligen blev körkort.

Beroende på dig, så finns det .iso-filer med trafikskolor på lite olika ställen on the interweb.
Jag använde en sådan iso-fil, hade även en lånad MC-bok för inövning av säkerhetskontrollerna & sånt.
Nötte teori vid datorn i några veckor på kvällarna & sen åkte jag & skrev bara, inga problem.

Mitt andra tips är "intensivkurs", ifall du löser det ekonomiskt.
Fördelen gentemot vanliga körskolor är att man är så mycket mer fokuserad & då blir det lättare imo.

Iom att du har B-kort & kör bil, bör inte körning-i-trafik-biten vara något större problem heller.
Det är bara smådetaljer, som fordonsplacering & så, som skiljer mellan bil & MC i det fallet.

Du behöver öva på krypkörning. Lågfartsbiten av uppkörningen är klart svårast, iaf om man har B-kort.
Tricket sitter i: 1. vänsterhanden.
Du måste lära dig att med mycket små handrörelser skifta snabbt mellan "nästan dragläge" & liite mer..
Och 2. Håll blicken högt! På en MC hamnar du där du tittar, så om du tittar ner, så ramlar du.

Mvh