Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Jaag hoppas att jag i slutet av sommaren kommer att bidra med en bild på en hoj.
Skrev in mig på körskola igår och har första lektionen om 3 veckor, -som jag längtar!!

Skall försöka nöta in teorin själv, var ju 11 år sedan man tog B-kortet så en uppfräschning är på sin plats.
Har beställt mc-boken från STR som komplement till körkortsboken. Några mer bra tips som jag kan ha nytta av?

Några förslag på en vettig hoj att börja med?

Kawa ER6. Billig, lagom drag. Kostar under 70k ny, därav väldigt plånboksvänliga begpriser.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Några förslag på en vettig hoj att börja med?

Ja Honda CBX, kostar max 10000kr. Bra att övningsköra på. Började själv på en sådan innan jag gick upp till sporthoj.

Visa signatur

lol

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Min nya hoj sen en vecka. Kass mobil bild men den får ni leva med

Kawasaki ZX9R -00

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigman:

Min nya hoj sen en vecka. Kass mobil bild men den får ni leva med

Kawasaki ZX9R -00

http://www.rbmods.com/Temp/15042010072.jpg

Jävligt fin.
Mean green machine.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Skrivet av Allstaar:

Hallå 2010!

Nu är ER-6:an såld förra veckan, köptes ny förra året men det är nytt år i år och det är dags för nya saker igen.

Jag är Ducatiägare snart igen, väntar bara på leverans från Italien. Blir en Ducati Hypermotard 796 -10 Röd.
I år kommer min vy se ut så här.
http://www.sporthoj.com/forum/customprofilepics/profilepic326...

Så här se helheten ut.
http://www.motoaus.com/images/stories/ducati2010/ducati-hyper...

Jag ser fram emot en rolig hojsäsong i år med detta nyförvärv.

Älskar hypermotarden, sjukt snygg. Fan, har jag råd blir det garanterat mc kort i sommar, och sen vänta med hoj tills nästa sommar då spärrtiden gått ut.

Permalänk
Medlem

Känns som en ultimat bushoj
Enkelsvingen är bra porrig, likaså fackverksramen och det högt uppdragna avgasröret.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Känns som en ultimat bushoj
Enkelsvingen är bra porrig, likaså fackverksramen och det högt uppdragna avgasröret.

*Retas* Frågan är ju vilket som är busigast, lite diskret bakhjulsåka, eller raka rör & 120dB?

Permalänk
Medlem

Är inte ER6n lite moped-aktigt? Känns som man fort tröttnar på den när man väl har kört en stund.

KTM Superduke är ju onekligen cool tycker jag. Dock är sadeln obekväm har jag hört.

Kawasaki Z750 eller Z1000 är fina hojar. Har ju Z750 nu, bra drag i den. Kan tänka mig att Z1000 är grym.

Dock tror jag att nästa hoj blir en sporthoj för min del, men det återstår att se.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Känns som en ultimat bushoj
Enkelsvingen är bra porrig, likaså fackverksramen och det högt uppdragna avgasröret.

Inte för att tala om de tvångsstyrda ventilerna som finns på alla ducati Eller det kanske bara e jag som tänder på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Är inte ER6n lite moped-aktigt? Känns som man fort tröttnar på den när man väl har kört en stund.
...
Kawasaki Z750 eller Z1000 är fina hojar. Har ju Z750 nu, bra drag i den. Kan tänka mig att Z1000 är grym.

Kört ER6f ett år nu (sen jag tog kortet) och den är allt villig att vara med på det mesta tycker jag men visst det är en lite mindre mc jämfört med supertsport literhoj. Speglas så klart i ägandekostnader också.

Tänker köra iaf ett år till på min sen är jag sugen på kanske en Z1000 - de nya ser himla fina ut. Vet inte om jag står ut med nakenhoj dock.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN har jag en vettig anledning till att skriva här! Jag har en köpt en motorcykel
Sålde moppen, till bror, och köpte denna för 10 tusen riksdaler. En Husqvarna WRE 125 -95, komplett med gasres och allt Är överlycklig, en sån enorm skillnad gentemot min (relativt) strypta 30-moppe. Känns som att köra snöskoter.

Ibland är man gangstah!

Har lite frågor dock! Antar att det är lågfarten jag ska oroa mig mest inför, hur långsamt ska det vara? Getskägg skrev längst upp på denna sida att det ska vara "mellan 'nästan dragläge' & liite mer.."
Folk säger att man ska ha grundgas och sedan ligga på dragläget, men det är väll endå för snabbt? Med moppen kunde jag ligga i dragläget till tomgången och puttra runt i åttor, runt koner etc. Är det för långsamt? Dessutom var tomgångshastigheten mycket långsammare än vad motorcyklar kör på tomgången. (med växel i)
Med min MC kan jag krypköra med tomgången, behöver dock gasa till lite ibland för att återfå balansen;
är det en lagom hastighet eller ska det vara långsammare?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

ÄNTLIGEN har jag en vettig anledning till att skriva här! Jag har en köpt en motorcykel
Sålde moppen, till bror, och köpte denna för 10 tusen riksdaler. En Husqvarna WRE 125 -95, komplett med gasres och allt Är överlycklig, en sån enorm skillnad gentemot min (relativt) strypta 30-moppe. Känns som att köra snöskoter.

http://pici.se/pictures/large/vmzmVIwYA.jpg

http://pici.se/pictures/large/JtKOLKLGM.jpg

http://pici.se/pictures/large/dlJMwiNPU.jpg

http://pici.se/pictures/slBCVhutD.jpg

http://pici.se/pictures/FHyOBZWtF.jpg

Ibland är man gangstah!

Har lite frågor dock! Antar att det är lågfarten jag ska oroa mig mest inför, hur långsamt ska det vara? Getskägg skrev längst upp på denna sida att det ska vara "mellan 'nästan dragläge' & liite mer.."
Folk säger att man ska ha grundgas och sedan ligga på dragläget, men det är väll endå för snabbt? Med moppen kunde jag ligga i dragläget till tomgången och puttra runt i åttor, runt koner etc. Är det för långsamt? Dessutom var tomgångshastigheten mycket långsammare än vad motorcyklar kör på tomgången. (med växel i)
Med min MC kan jag krypköra med tomgången, behöver dock gasa till lite ibland för att återfå balansen;
är det en lagom hastighet eller ska det vara långsammare?

Jag är mitt uppe i att ta mc-kort, Hastigheten på lågfarten ska vara gånghastighet dvs ca 5km/h

Tips för att hålla balansen är att hålla blicken högt t ex två koner framåt. Man ska ha dragläge hela tiden har du för lite dragläge så tappar du balansen. Försök hitta ett läge där mc går lite snabbare än gånghastighet och ta ner hastigheten med hjälp av att "dutta" på bakbromsen.

I vändningen brukar jag öka hastigheten lite grann tycker det går smidigare då. Men sen är det bara att öva,öva,öva på uppkörningen är lågfarten rätt så viktigt för det berättar mycket om hur man kan handera hojjen i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_dreamer:

Jag är mitt uppe i att ta mc-kort, Hastigheten på lågfarten ska vara gånghastighet dvs ca 5km/h

Tips för att hålla balansen är att hålla blicken högt t ex två koner framåt. Man ska ha dragläge hela tiden har du för lite dragläge så tappar du balansen. Försök hitta ett läge där mc går lite snabbare än gånghastighet och ta ner hastigheten med hjälp av att "dutta" på bakbromsen.

I vändningen brukar jag öka hastigheten lite grann tycker det går smidigare då. Men sen är det bara att öva,öva,öva på uppkörningen är lågfarten rätt så viktigt för det berättar mycket om hur man kan handera hojjen i övrigt.

Ja, det här med krypkörning är inte lätt, iaf. inte lågfarts konbanan med "T" och 4 koner. Börjar få rätt bra kläm på den. Alltid hålla upp blicken och titta dit man ska. Ha lite grundgas, dvs. inte bara köra på tomgången. Arbeta med kopplingen och ta rätt spår är nog det viktigaste så man slipper fullt styrutslag.
Har avverkat hela min intensivkurs nu. I morgon är det Risk 2, höghastighets prov.
Men jag ska träna i helgen på min krypkörning, känns som att man inte kan få för mycket träning, även fast det är tråkigt som fan att köra krypkörning i 7 timmar i sträck.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_dreamer:

Jag är mitt uppe i att ta mc-kort, Hastigheten på lågfarten ska vara gånghastighet dvs ca 5km/h

Tips för att hålla balansen är att hålla blicken högt t ex två koner framåt. Man ska ha dragläge hela tiden har du för lite dragläge så tappar du balansen. Försök hitta ett läge där mc går lite snabbare än gånghastighet och ta ner hastigheten med hjälp av att "dutta" på bakbromsen.

I vändningen brukar jag öka hastigheten lite grann tycker det går smidigare då. Men sen är det bara att öva,öva,öva på uppkörningen är lågfarten rätt så viktigt för det berättar mycket om hur man kan handera hojjen i övrigt.

Skrivet av Timpa:

Ja, det här med krypkörning är inte lätt, iaf. inte lågfarts konbanan med "T" och 4 koner. Börjar få rätt bra kläm på den. Alltid hålla upp blicken och titta dit man ska. Ha lite grundgas, dvs. inte bara köra på tomgången. Arbeta med kopplingen och ta rätt spår är nog det viktigaste så man slipper fullt styrutslag.
Har avverkat hela min intensivkurs nu. I morgon är det Risk 2, höghastighets prov.
Men jag ska träna i helgen på min krypkörning, känns som att man inte kan få för mycket träning, även fast det är tråkigt som fan att köra krypkörning i 7 timmar i sträck.

Tack för svaren grabbar Ja krypkörningen är nog det svåraste, men jag har lite bättre förutsättningar än er! 100kg och 20-nånting hästkrafter är inte så svårt att hantera jämfört med Z750 eller en stor KTM. För det är väll vad du brummar, The_dreamer?

Installerade förresten Bonniers trafikskola 4.0 idag, 'klarade' teoriprovet den enda gången jag försökte. Lär inte vara särskilt tidskrävande då att plugga upp sig till att vara helt säker, iom. att jag är nörd och bokmal Ska köpa "MC-boken" eller motsvarande, tänkte att det skulle räcka som komplettering + kolla upp nya trafikmärken etc.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Installerade förresten Bonniers trafikskola 4.0 idag, 'klarade' teoriprovet den enda gången jag försökte. Lär inte vara särskilt tidskrävande då att plugga upp sig till att vara helt säker, iom. att jag är nörd och bokmal Ska köpa "MC-boken" eller motsvarande, tänkte att det skulle räcka som komplettering + kolla upp nya trafikmärken etc.

Bonniers frågor var väldigt lika de som var på vägverket(iofs för bil jag körde men tror mc är minst lika bra):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_dreamer:

Jag är mitt uppe i att ta mc-kort, Hastigheten på lågfarten ska vara gånghastighet dvs ca 5km/h

Tips för att hålla balansen är att hålla blicken högt t ex två koner framåt. Man ska ha dragläge hela tiden har du för lite dragläge så tappar du balansen. Försök hitta ett läge där mc går lite snabbare än gånghastighet och ta ner hastigheten med hjälp av att "dutta" på bakbromsen.

I vändningen brukar jag öka hastigheten lite grann tycker det går smidigare då. Men sen är det bara att öva,öva,öva på uppkörningen är lågfarten rätt så viktigt för det berättar mycket om hur man kan handera hojjen i övrigt.

Om ni kör på trafikskola och/eller har möjlighet att titta hur "någon som kan" gör - så gör det.

När jag tog A-kortet var vi ofta två st som övade samtidigt.
Om man intensivt kollar hur en förare som har "fattat grejen" jobbar med vänsterhanden (kopplingen)
och samtidigt lyssnar hur mycket gas som ges, så är det lättare att få poletten att falla.

Jag själv lärde mig mycket av detta & en annan kille som körde samtidigt som mig sade sig lära sig
av att titta på min vänsterhand när jag krypkörde. Bara ett tips.

Det andra viktiga är huvudet (blicken). Jag upprepar mig själv & många andra. Håll blicken högt & på "dit du ska".
I konbanan betyder det slutet av den & förbi. Konerna registrerar man bara i ögonvrårna, det räcker bra.

Hittade denna på tuben: YouTube - Lågfartsprovet mc övning
Så kan ju ett svenska lågfartstest se ut, jag gjorde själv exakt denna varianten på mitt A-prov.
Här är en annan kille som vrider huvudet "rätt": YouTube - Lågfart 1 & 2 - Övning

Titta här också:
YouTube - Flo RIDE LIKE A PRO Slow Cone & 8
Titta noga hur tidigt föraren tittar åt det håll hon (?) ska & hur lätt det blir då.
Nu kör människan iofs alldeles för fort för att klara ett svenskt test, men hon gör rätt med huvudet iaf.

Öva, öva, öva.

Mvh

Permalänk

Kawasaki kxf 250! körs både i skogen och på bana, ruskigt skoj!

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Bonniers frågor var väldigt lika de som var på vägverket(iofs för bil jag körde men tror mc är minst lika bra):)

Det var bra

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Det var bra

Vad bra:) Blir nog själv att kör det programmet till hösten nästa år då min morbror haft kortet i 5 år

Permalänk
Medlem

HELL YEAH!!! Fixade hoj-kortet idag!
Idag är jag starkast!!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Grattis!
Du råkar inte finnas på sporthoj.com? Tycker att du ska gå med, man lär sig mycket och det är skön klass på humorn där

Bild för att rättfärdiga min post:

Ska snart in på besiktning, lite tillfällig placering av reflexen... Kan man ha den där skattemärket satt innan? För endel går det igenom besiktningen, för vissa inte.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Tänkte liva upp tråden lite (Önskemål från eas@tetris via annat forum), Inte direkt nå proffs på att köra men man försöker ju och man lär sig allt eftersom

Stoppie försök

Wheelie försök

Smärre ombyggnation av gamla hojen "dock inte riktigt färdigställd ännu"

Lite vinterkörning med min förra hoj

mera vinterkörning

Lite motardbilder

Förra sommaren med förra hojen.

Lite skoterbus förra sommaren

och avslutningvis en bild från sommaren i Tornedalen.

Sökte igenom min "allt skit mapp" efter bilder och skrapade ihop detta föra att liva upp tråden lite, så upp med era mc bilder NU!

Permalänk
Medlem

Underbart

Om man ändå bodde däruppe! Gött att livet leker, bara du inte kör ihjäl dig Nu blev man ännu mer taggad på kortet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Provkörde 3 st hojar idag.
Först ut var en Honda Transalp. Satt bra på den, riktigt bra. Lättkörd men ganska slö. Klart att det är ju ingen räser å andra sidan.
Sen blev det en Kawasaki Z1000, årets modell. Riktigt trevligt. Har ju en Z750 själv och känner mig hemma på den. Men z1000 har ju lite mer pulver. Men det är ingen hoj jag kommer köpa. Inget fel på den, utan jag är helt enkelt klar med streetfighters när jag säljer min z750.
Sist och minst var en Suzuki Gladius. Som jag blev "Ledsenius" av... Hade ju fått bra recensioner, lättkörd men så jävla slö. Tror fan det var mer drag i transalpen.
Nä, skulle inte byta min z750 mot någon av dessa.. Ok, Z1000 men jag skulle bli tvungen att sälja den pga försäkringskostnaderna.

Sen är ju inte lågvarviga v-twins min grej, gillar när det varvar ordentligt.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Nya Z1000 tycker jag ser sjukt fina ut, måste provköra en sån den dagen jag byter hoj men jag är lite tveksam till just nakenhoj... fartvind är jobbigt och tyvärr blir det ju inte bara dundra fram på kurviga 70-vägar.

Aja lite bilder.

Syrrans Triumph Sprint ST 955 - 01

Farsans Yamaha XV 1100 Virago - 98 (har jag för mig)

Och så min Kawasaki ER-6f - 09

Permalänk
Medlem

Yamaha R6 -03

Rolig att köra så länge man håller sig över 10K RPM Nästa hojj får bli en med lite mer vrid, blir rätt tröttsamt att växla.

Jag förstår er som klagar på fälgarna Jag gillar det inte heller men de kommer att lackas om till en lagom blank svart snart.

Permalänk
Medlem

Min ena:

Screamin´Eagle Road King 2008, V&H Monster ovals, Supertuner, 97hk/136Nm på slangen. 690mil på mätaren.
Köpte den splitterny förra året & har kört den 400mil i år. Ska servas om ~100mil (andra gången). Me like.

Mvh

Permalänk

Hmm, ingen som kan rekommendera nån nice motorcykel?
Ska ta för A, dock begränsat, då jag bara är 18, fyller 19 i sommar.

Så nån fin mc...inte allt för dyr dock
Crossar har jag vart intresserad av, vet dock inte hur kul dom där...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Skrivet av Cropsgrinder:

Hmm, ingen som kan rekommendera nån nice motorcykel?
Ska ta för A, dock begränsat, då jag bara är 18, fyller 19 i sommar.

Så nån fin mc...inte allt för dyr dock
Crossar har jag vart intresserad av, vet dock inte hur kul dom där...

Tycker du ska köpa en KTM 625SMC Bara för att jag har en och är super nöjd med den. Ja dom är mellanklassreggade