Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mart|n:

Nu är det ju såhär att den här killen är född på detta viset, så jag förstår inte varför du drar upp bilder på honom som tyvärr är missbildad.

Det vet jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen om proteinet, blev dock mmsports iaf, utnyttjade deras lägsta prisgaranti på lite annat så det blev billigast så. Men till nästa gång så kan jag testa Whey FX.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör också på Whey FX. Beställde hem storpack med 20x750g. Och hittills är det väl jordgubb och mintchoklad som varit godast i smaken. Bananchoklad var nog minst god utav de jag testat hittills.

Permalänk
Medlem

Ok, ni har övertygat mig, nästa gång blir det dem, jag lovar

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp om ett träningsschema eller tips på övningar. Är 16 år, 184cm och 68kg har gymmat i snart tre månader nu med hellkroppspass, har lite bättre hållning men fortfarande gamnacke och frammåt rullande axlar. Vad ska jag göra för övningar för att bättra min hållning? Tränar 3x i veckan, inget kosttillskott.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tackar. Däremot så vet jag inte hur lång tid det skulle ta att få resultat. Ska börja göra detta några gånger om dagen.

EDIT: Utför de två övningarna som anges i del 6. Inga av de känns eller funkar för mig trots att jag utför enligt instruktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av antono:

Tackar. Däremot så vet jag inte hur lång tid det skulle ta att få resultat. Ska börja göra detta några gånger om dagen.

EDIT: Utför de två övningarna som anges i del 6. Inga av de känns eller funkar för mig trots att jag utför enligt instruktioner.

Min gissning är att gamnacke kan "botas" med att träna upp ryggen. För framåtroterande axlar bör du nog träna axelrotation utåt samt baksida axlar.

Men jag rekommenderar att du går till en sjukgymnast som kan titta på dig och ge klarhet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Whey FX rekkomenderas inte till folk med dålig mage. Jag fick springa hem från gymmet när jag testade det, inte kul!

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Whey FX rekkomenderas inte till folk med dålig mage. Jag fick springa hem från gymmet när jag testade det, inte kul!

Har hänt mig ganska många gånger att jag blir risig i magen efter ett pass, men då har det snarare varit en reaktion på hur mycket jag tagit ut mig på gymmet.

Jag har kört Whey FX i över två år nu och gillar det riktigt mycket pga. att de har många olika och goda smaker, bra löslighet och lågt pris. Kör även med Casein FX (chokladsmak) som kvällsprotein. Det är det enda kasein jag testat som jag faktiskt tycker är gott.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för åsikt om Stronglift 5x5? Tre pass i veckan med schema A&B. Har börjat köra det nu och tycker det fungerar bra.

A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Skivstångsrodd 5x5

B
Knäböj 5x5
Axelpress 5x5
Marklyft 1x5

Saknas det någon vital övning? En kollega tyckte jag skulle lägga till chins.

Permalänk
Medlem

mrc, Jag har kört Stronglifts 5x5 med goda resultat. Väldigt bra pass! När det blir väldigt tungt tar det längre tid att genomföra, i början när det går både lätt och fort kan du med fördel köra deras beginnersschema. Borde finnas ett schysst excellark på deras sida!
Tänk på att börja lugnt och köra riktiga knäböj, djupa och fina, gärna lite djupare än parallellt. Kolla på Stronglifts videos om övningarna och be en kompis kolla så att det ser bra ut, sen är det bara att slita som ett djur!

Beginnersschemat ser iallafall ut så här:

A
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Row 3xF (men bättre att köra skivstångsrodd 5x5)
Armhävningar 3xF
Reverse crunch 3x12 med hantel bakom huvudet, du går ner i hantelvikt varje pass. När du klarar 3x12 utan viktskiva går du över till Dragonflags.

B
Knäböj 5x5
Axelpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins/Pull-ups 3xF (du alternerar mellan Chins och Pull-ups. Ena passet Chins, andra passet Pull-ups)
Plankan 3xF

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo:

mrc, Jag har kört Stronglifts 5x5 med goda resultat. Väldigt bra pass! När det blir väldigt tungt tar det längre tid att genomföra, i början när det går både lätt och fort kan du med fördel köra deras beginnersschema. Borde finnas ett schysst excellark på deras sida!
Tänk på att börja lugnt och köra riktiga knäböj, djupa och fina, gärna lite djupare än parallellt. Kolla på Stronglifts videos om övningarna och be en kompis kolla så att det ser bra ut, sen är det bara att slita som ett djur!

Beginnersschemat ser iallafall ut så här:

A
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Row 3xF (men bättre att köra skivstångsrodd 5x5)
Armhävningar 3xF
Reverse crunch 3x12 med hantel bakom huvudet, du går ner i hantelvikt varje pass. När du klarar 3x12 utan viktskiva går du över till Dragonflags.

B
Knäböj 5x5
Axelpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins/Pull-ups 3xF (du alternerar mellan Chins och Pull-ups. Ena passet Chins, andra passet Pull-ups)
Plankan 3xF

Jaha, visste inte ens att det fanns beginnerschema :-). Jag har tränat till och från under flera år så jag är väl inte helt grön, och jag börjar relativt lågt i alla övningar (ökar man med 2.5 per gång så går det rätt fort upp ändå).
Vad menar du med 3xF ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Jaha, visste inte ens att det fanns beginnerschema :-). Jag har tränat till och från under flera år så jag är väl inte helt grön, och jag börjar relativt lågt i alla övningar (ökar man med 2.5 per gång så går det rätt fort upp ändå).
Vad menar du med 3xF ?

F som i Fail! Du kör tills du stupar med andra ord!

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Dags att väcka liv i tråden. Hur går det för alla?

Själv har deffat ett tag nu och tänkte hålla på Februari ut, "so far so good", har tappat för tillfället ca 8kg och faktiskt ökat i styrka i hela kroppen utom bröst där jag tappat något, men med tanke på att allting annat ökat ser jag det som en riktigt bra period.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Går bra. Tangerade mitt bänkrekord idag på 75kg och efter det satte jag 2x8 på 60kg. Kan ju nämna att i måndags klarade jag 2x8 + 1x7 på 55 i bänken.
Kommit igång seriöst med tränandet igen efter uppehållet, siktar på att öka kroppsvikten från ca 70kg till ~73 till sommaren.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av mrc:

Vad har ni för åsikt om Stronglift 5x5? Tre pass i veckan med schema A&B. Har börjat köra det nu och tycker det fungerar bra.

A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Skivstångsrodd 5x5

B
Knäböj 5x5
Axelpress 5x5
Marklyft 1x5

Saknas det någon vital övning? En kollega tyckte jag skulle lägga till chins.

Ett jäkligt bra schema för att öka i styrka. Chins är egentligen onödigt men vill du kan du lägga till några set efter marklyften. Det är lätt i början och då kan man utan problem lägga till lite andra småövningar efteråt då det brukar gå ganska snabbt. Efter ett par månader är dock vikterna respektabla och ett pass kan ta över timmen trots att det bara är tre övningar som ska igenom. Schemat i sig är väldigt komplett och inte en del av kroppen kommer att undgå träning. Många brukar påpeka att mage och armar fattas, men det är inget problem när övningarna börjar bli lite tyngre. Det är helt enkelt omöjligt att dra tunga mark och och göra tunga böjar utan att använda magen. Armarna aktiveras bra i bänk, militär och rodd.

Var noga med tekniken i början, den lätta inledningen är en suverän chans att nöta in teknik i lyften och god teknik kommer att behövas när det blir tyngre. Fuska inte med djupet i böjen, tänk på ryggen i alla övningar så du inte står med bananrygg

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Det är helt enkelt omöjligt att dra tunga mark och och göra tunga böjar utan att använda magen.

Jag brukar få träningsvärk i magen när jag kör tunga marklyft. Buktryck

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Går bra. Tangerade mitt bänkrekord idag på 75kg och efter det satte jag 2x8 på 60kg. Kan ju nämna att i måndags klarade jag 2x8 + 1x7 på 55 i bänken.
Kommit igång seriöst med tränandet igen efter uppehållet, siktar på att öka kroppsvikten från ca 70kg till ~73 till sommaren.

Ah låter kanon, bra jobbat!

Har själv precis ändrat mitt träningsupplägg. Jag kör något som jag själv kallar 125:an (Fem övningar, fem set och fem repetioner/muskelgrupp) Har lagt märke till att kroppen har svarat ruskigt bra på det och endorfinet fullkomligt sprutar genom mig när träningspasset är över.

Känner dock att jag har en förkylning pågång i kroppen, förhoppningsvis har jag fel och ingenting bryter ut så kommer jag kunna fortsätta med träningen.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Dags att väcka liv i tråden. Hur går det för alla?

Själv har deffat ett tag nu och tänkte hålla på Februari ut, "so far so good", har tappat för tillfället ca 8kg och faktiskt ökat i styrka i hela kroppen utom bröst där jag tappat något, men med tanke på att allting annat ökat ser jag det som en riktigt bra period.

Gått rätt hyfsat trots alla sjukdomar... Sjuk ca 5 veckor totalt sedan månadsskiftet november/december. Men böjen har ju gått rätt hyfsat med en trea på 260 och även en femma på 110 i militärpress, samt lite annat skoj. Just nu väntar jag några dagar tills kroppen är på banan igen, sedan blir det en ny runda med 5/3/1.

Permalänk
Medlem

Någon som har några bra övningar för mage,rygg och bål? Är i principen det ända jag inte tränar så ofta.
Föredrar om det vore övningar man kunde göra framför tvn Än bara alla olika sorters armhävningar, sit-ups,push-ups jag har gjort

Har funderat på att köpa en https://www.abrockettwister.com/ och en liknade produkt som jag inte hittar.
Av dem jag har frågat om dem har testat den, så är det bara en. Han rekommenderar mig att köpa den och vill höra om någon annan har köpt/tränat på en

Permalänk
Medlem

Tjo!

Undrar om det finns några som är kunnig inom den ädla konsten att simma crawl? Skulle behöva några grundläggande tips. Jag har simmat i ett par månader nu, 2-3 gånger i veckan ungefär, men det har bara varit genom att testa mig fram typ. Skulle därför gärna ta enmot tips eller om någon vet en bra instruktionsviodeo. Leta lite snabbt på youtube men hittade inget speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konne-:

Tjo!

Undrar om det finns några som är kunnig inom den ädla konsten att simma crawl? Skulle behöva några grundläggande tips. Jag har simmat i ett par månader nu, 2-3 gånger i veckan ungefär, men det har bara varit genom att testa mig fram typ. Skulle därför gärna ta enmot tips eller om någon vet en bra instruktionsviodeo. Leta lite snabbt på youtube men hittade inget speciellt bra.

Kanske inte så kunnig men, (detta är vad jag brukar göra och jag har blivit bättre på att simma crawl)

* Ta helst "längre" armtag istället för snabba korta Jag brukar spara för att köra 99% de sista 20metrarna om jag kör en "tävling/stafett" i skolan.
* Ta runt 3armtag och sedan andas. Försök att hinna andas ut antingen under vattnet eller om du hinner snabbt ovanför ytan.

Kanske det bästa för att få crawlet att sitta perfekt är väll att inte simma alltför fort, det gäller att skaffa teknik

Ett tips vore väll att fråga den lokala idrottsläraren eller simtränare för tips då dem kan även visa detta för dig!

Permalänk
Avstängd

Gymmar typ 4-5 gånger i veckan intensivt.

Funderar att köpa Whey Gold Standard 100% istället för Whey 80/100 för jag kört på tidigare, värt det? Ser att massa aminosyror går bort men vet inte varför det är bra :/, tips`?

Permalänk

för mig går det hyfsat för.
hoppat ner från 200kg i bänken pallen och skjutit maxnings och styrke ökningarna åt sidan ett tag och börjat fokusera mig på 6-8 reps istället och jag växer som bara den.
det jag har planerat just nu är att köra så här detta år och sedan hoppa på schemat jag var på förut, dvs maxningar och styrke(1-3 reps)...men det kan hända att jag hoppar temporärt tillbaka till maxnings schemat under årets gång.
tränar 4 dagar i veckan med mycket vila nu och jag, musklerna, psyket och min kropp mår alla tiders:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

för mig går det hyfsat för.
hoppat ner från 200kg i bänken pallen och skjutit maxnings och styrke ökningarna åt sidan ett tag och börjat fokusera mig på 6-8 reps istället och jag växer som bara den.
det jag har planerat just nu är att köra så här detta år och sedan hoppa på schemat jag var på förut, dvs maxningar och styrke(1-3 reps)...men det kan hända att jag hoppar temporärt tillbaka till maxnings schemat under årets gång.
tränar 4 dagar i veckan med mycket vila nu och jag, musklerna, psyket och min kropp mår alla tiders:)

Härligt! Hur mycket kör du på när du kör 6-8 reps i bänk?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Härligt! Hur mycket kör du på när du kör 6-8 reps i bänk?

kör ej bänk då jag kör på detta schema då det finns betydligt bättre övningar för detta ändamålet för bättre kontakt och belastning.
men en 8:a på 150 har jag iaf fått till då jag experimenterade lite, då självklart med en passare och lite push och hjälp i den sista repsen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

kör ej bänk då jag kör på detta schema då det finns betydligt bättre övningar för detta ändamålet för bättre kontakt och belastning.
men en 8:a på 150 har jag iaf fått till då jag experimenterade lite, då självklart med en passare och lite push och hjälp i den sista repsen.

Inte dåligt! Ungefär två och en halv gång så mycket som mig då

Förresten, märkte av ganska bra resultat i fredags i bänk på skolgymmet. Började med att maxa 75kg sedan gick jag ner på 60 för att se hur många jag orkade. Orkade 2x8 utan hjälp på 60kg vilket är ovanligt bra för mig. Jag brukar träna på 3x8 55kg och vara dödstrött sista repsen på sista setet. Men då gick det bra med 60 konstigt nog. Kanske lite i psyket, kan väl knappast ha ökat så mycket i styrka på någon vecka.

Blev rygg och biceps idag för min del, inget märkvärdigt direkt. Ska köra bröst imorgon, hoppas på att sätta 3x8 60 i bänk, vore underbart

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inte dåligt! Ungefär två och en halv gång så mycket som mig då

Förresten, märkte av ganska bra resultat i fredags i bänk på skolgymmet. Började med att maxa 75kg sedan gick jag ner på 60 för att se hur många jag orkade. Orkade 2x8 utan hjälp på 60kg vilket är ovanligt bra för mig. Jag brukar träna på 3x8 55kg och vara dödstrött sista repsen på sista setet. Men då gick det bra med 60 konstigt nog. Kanske lite i psyket, kan väl knappast ha ökat så mycket i styrka på någon vecka.

Blev rygg och biceps idag för min del, inget märkvärdigt direkt. Ska köra bröst imorgon, hoppas på att sätta 3x8 60 i bänk, vore underbart

Dagsformen varierar med en mängd olika variabler Låter som att du kommer klara 3x8 på 60 inom någon av de kommande passen! Brukar köra bänk så är lite ovan vid hantelpress men satsar på 3x8 på 36orna i hantelpressen på nästa pass. Blir lite väl sporadiskt gymmande de senast veckorna så skall börja med 3 splitx2/Veckan för att få lite tryck igen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Dagsformen varierar med en mängd olika variabler Låter som att du kommer klara 3x8 på 60 inom någon av de kommande passen! Brukar köra bänk så är lite ovan vid hantelpress men satsar på 3x8 på 36orna i hantelpressen på nästa pass. Blir lite väl sporadiskt gymmande de senast veckorna så skall börja med 3 splitx2/Veckan för att få lite tryck igen.

Hantelpress är jag grymt dåligt på. Vet inte om det är bristande teknik men jag blir alltid trött i triceps snabbare än bröst... Borde jag köra bredare tro?
Har börjat variera bröstpassen mer. Förra passet körde jag först lutande hantelpress, sedan kabelflyes och sedan pec dec. Kändes bra det också, men nästa pass blir det bänk.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare