Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Hantelpress är jag grymt dåligt på. Vet inte om det är bristande teknik men jag blir alltid trött i triceps snabbare än bröst... Borde jag köra bredare tro?
Har börjat variera bröstpassen mer. Förra passet körde jag först lutande hantelpress, sedan kabelflyes och sedan pec dec. Kändes bra det också, men nästa pass blir det bänk.

Kör man väldigt lite hantelpress så är det ju ovant med balanseringen, som du säkert vet. Finns nog bra youtube videoer och beskrivningar på tex kolo på det korrekta utförandet och hur tex en vridning vid den excentriska biten påverkar lyftet. Mitt enda tips är att tänka på hur du belastar axeln, definitiv att "stången" är nedanför axlarna.
Om jag inte missminner mig så kände jag något liknande med tricepsen vid hantelpress när jag var yngre(läs 15-16) antigen har jag lärt mig involvera brösten bättre eller bara blivit starkare i triceps nu.
Variation är bra men för mig passar det alltid bäst med att köra de tyngsta övningarna först. Du kan ju köra mer tunga triceps övningar och lite militärpress så får du nog bättre pressar med, om du inte redan gör det dvs.

För övrigt går mina bicepscurls riktigt bra på senaste. Precis börjat med kreatin igen, inte kul att se att vågen gick i början men den vänder neråt nu igen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Kör man väldigt lite hantelpress så är det ju ovant med balanseringen, som du säkert vet. Finns nog bra youtube videoer och beskrivningar på tex kolo på det korrekta utförandet och hur tex en vridning vid den excentriska biten påverkar lyftet. Mitt enda tips är att tänka på hur du belastar axeln, definitiv att "stången" är nedanför axlarna.
Om jag inte missminner mig så kände jag något liknande med tricepsen vid hantelpress när jag var yngre(läs 15-16) antigen har jag lärt mig involvera brösten bättre eller bara blivit starkare i triceps nu.
Variation är bra men för mig passar det alltid bäst med att köra de tyngsta övningarna först. Du kan ju köra mer tunga triceps övningar och lite militärpress så får du nog bättre pressar med, om du inte redan gör det dvs.

För övrigt går mina bicepscurls riktigt bra på senaste. Precis börjat med kreatin igen, inte kul att se att vågen gick i början men den vänder neråt nu igen.

Jag tror jag har hantlarna ungefär som jag har stången när jag kör bänk. Men kan be någon polare kontrollera det åt mig någon gång. Jag är nog lite mindre utvecklad i triceps än i bröst, kanske kan spela roll? Men har inga problem med triceps i bänk eller någon annan övning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bytte livsstil för ca 6månader sen genom att börja på gym och gå på kcal underskott. Har även kört proteinpulver sen 4 månader tillbaks.

Är 182 lång och Har gått från 90kg och 96cm midjemått till 80kg och 89cm.

Är helt klart mer vältränad än innan men en ökning på 10kg i bänk och 5-15kg i de flesta andra övningar känns väldigt lite på 6månader. Känner även att ökningen avtagit mer och nu känns det nästan som man står o stampar på samma ställe.

Är det endast deff/bulk som är lösningen för att komma framåt? Antar att jag kunnat bygga med hjälp av fettreserverna innan men kanske har för lite nu för att det ska funka? Om man räknar bör jag ha 22% har jag för mig, vilket är rätt mycket?

Detta är mitt schema(löpande oberoende veckodag) :

Dag1
Biceps/Rygg

Marklyft 5*7 65kg

Stångcurl 4*11 20kg

latsdrag 4*11 45kg

hantelcurl 4*8 12,5kg

Rodd 4*9 55kg

Dag 2

BEN/Mage

Knäböj  4x8 60kg

LårCurl 4*10 55kg

Benspark 4*9 35kg

CableCrunsh 4*12 37,5kg

benlyft alt. Situp 4*10

Dag 3

Bröst/axlar/triceps

Bänkpress 4x9 40kg

lutandeBänkpress 4x9 2*12,5kg

Smalbänkpress 4*8 30kg

tricepspress 4*9 20kg

Militärpress(stående) 3*8 20kg

Arnoldpress 3*8 6kg

 Rotatorciff inåt och utåt 3* 13 10kg

Dag4 vila

Dag1
Dag2
Osv.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kreatin, har ni märkt att ni får mer finnar när ni använder kreatin?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Kreatin, har ni märkt att ni får mer finnar när ni använder kreatin?

finnar? nej.
kreatinet binder bara vätska.
dock så kan fläsket bli lite pluffsigare och ansiktet se lite upsvullet ut, thats it.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

finnar? nej.
kreatinet binder bara vätska.
dock så kan fläsket bli lite pluffsigare och ansiktet se lite upsvullet ut, thats it.

Min käre moder påstår att jag får mer finnar av kreatinet och att jag prompt måste sluta med det annars kommer jag få fula ärr. Jag har dock inte märkt någon skillnad själv, möjligtvis under uppladdningsfasen, men annars inget speciellt. Finns det några studier på detta som man kan visa henne?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Min käre moder påstår att jag får mer finnar av kreatinet och att jag prompt måste sluta med det annars kommer jag få fula ärr. Jag har dock inte märkt någon skillnad själv, möjligtvis under uppladdningsfasen, men annars inget speciellt. Finns det några studier på detta som man kan visa henne?

Din mor har fel.

Men om vi ska ta och "beta" ur vad som händer och dra lite slutsatser....

Kreatin binder vätska i kroppen precis som ovanstående skriver. Mer vätska i kroppen leder i sin tur att man går upp lite i vikt. Kreatinets effekt gör att jag orkar lite mer, jag får lite extra "tryck" när jag tränar.

Finnar i sin tur är smuts som hamnar i porer som täpps igen, vita blodkroppar gör jobbet mot den skit som kommit dit och vipps har vi fått en finne.

Själv så får jag finnar om jag efter träning har på mig min svettiga t-shirt en stund och inte duschar omgående. När jag tar kreatin så orkar jag mer, jag väger mer och således svettas jag mer. Detta i sin tur leder till att jag enklare får finnar. Är det av kreatinet, nä.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Bytte livsstil för ca 6månader sen genom att börja på gym och gå på kcal underskott. Har även kört proteinpulver sen 4 månader tillbaks.

Är 182 lång och Har gått från 90kg och 96cm midjemått till 80kg och 89cm.

Är helt klart mer vältränad än innan men en ökning på 10kg i bänk och 5-15kg i de flesta andra övningar känns väldigt lite på 6månader. Känner även att ökningen avtagit mer och nu känns det nästan som man står o stampar på samma ställe.

Är det endast deff/bulk som är lösningen för att komma framåt? Antar att jag kunnat bygga med hjälp av fettreserverna innan men kanske har för lite nu för att det ska funka? Om man räknar bör jag ha 22% har jag för mig, vilket är rätt mycket?

Detta är mitt schema(löpande oberoende veckodag) :

TRÄNINGSSCHEMASkickades från m.sweclockers.com

När det gäller träning/fys/gymma så gäller det att hitta de övningar som sin egen kropp svarar bäst på. Bara för att person A säger att övning X är det bästa man kan göra så betyder det inte att det gäller för dig. Så det träningsschema du visade, är du nöjd med det så behåller du det annars så testa dig fram med att byta ut en eller ett par övningar, lägg till övningar eller helt enkelt ta bort någon övning ibland är "less is more" något som kroppen också ger dig resultat.

Mede det sagt så tycker jag att du kan testa det som fungerat för mig.

Jag har som oftast kört 3 övningar / muskelgrupp, med 3 set och 8 repetetioner / set. Jag har kört med en minuts vila mellan set:en. Direkt jag klarat av 8st reptetioner på sista set:et så ökar jag i vikt. Men ändrar då upplägget från 3 set till 4:a och från 8 repettioner till 6. När jag väl klarar av 6 repetioner på sista set:et så går jag över till 3x8 igen.

Detta sätt har gett mig en kontinuerlig ökning hela tiden och något som du kan testa.

En annan sak som kroppen svarar på är att man kuntinuerligt byter övningar. Jag brukar byta övningar ungefär varannan månad i början nu byter jag när jag i känner i kroppen att träningen inte ger mig så mycket som jag skulle önska.

Sedan vill jag tillägga: BRA JOBBAT!!!!!! Har du tappat 10kg och samtidigt ökat i vikt så verkar det som att du har en bra diet du följer.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Din mor har fel.

Men om vi ska ta och "beta" ur vad som händer och dra lite slutsatser....

Kreatin binder vätska i kroppen precis som ovanstående skriver. Mer vätska i kroppen leder i sin tur att man går upp lite i vikt. Kreatinets effekt gör att jag orkar lite mer, jag får lite extra "tryck" när jag tränar.

Finnar i sin tur är smuts som hamnar i porer som täpps igen, vita blodkroppar gör jobbet mot den skit som kommit dit och vipps har vi fått en finne.

Själv så får jag finnar om jag efter träning har på mig min svettiga t-shirt en stund och inte duschar omgående. När jag tar kreatin så orkar jag mer, jag väger mer och således svettas jag mer. Detta i sin tur leder till att jag enklare får finnar. Är det av kreatinet, nä.

Jo, vi delar tankar där då... Men hon går inte att diskutera med, men kunde jag visa upp en medicinsk studie om saken så kanske jag skulle kunna få tyst på fanskapet...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jo, vi delar tankar där då... Men hon går inte att diskutera med, men kunde jag visa upp en medicinsk studie om saken så kanske jag skulle kunna få tyst på fanskapet...

ursäkta om jag är lite personlig nu, men är det du som betalar för dina tillskott?
isf, why care;)?
tjatiga och misstänksamma föräldrar kommer man aldrig undan, har också varit där, jag betalade för allt själv, men ändå skulle de ifråga sätta minsta lilla tillskott man köpte.
slå döv örat till om du nu betalar själv, dina pengar eller hur:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

ursäkta om jag är lite personlig nu, men är det du som betalar för dina tillskott?
isf, why care;)?
tjatiga och misstänksamma föräldrar kommer man aldrig undan, har också varit där, jag betalade för allt själv, men ändå skulle de ifråga sätta minsta lilla tillskott man köpte.
slå döv örat till om du nu betalar själv, dina pengar eller hur:)

Jo, det är jag som betalar. Jag bryr mig inte så mycket men min mor som är rätt så mesig när det gäller kosttillskott (speciellt nu när det var så mycket om det på TV). Slå dövörat till hjälper inte eftersom jag inte är myndig än. Visst, hon kan ju alltid förbjuda mig från att ha det här, men spenderar ju nästan halva dagen på skolan så det är inga problem.
Fast... Hon slår dövörat till när jag försöker förklara så då borde jag kunna göra samma sak...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jo, det är jag som betalar. Jag bryr mig inte så mycket men min mor som är rätt så mesig när det gäller kosttillskott (speciellt nu när det var så mycket om det på TV). Slå dövörat till hjälper inte eftersom jag inte är myndig än. Visst, hon kan ju alltid förbjuda mig från att ha det här, men spenderar ju nästan halva dagen på skolan så det är inga problem.
Fast... Hon slår dövörat till när jag försöker förklara så då borde jag kunna göra samma sak...

Känner igen det där från när jag bodde hemma som yngre. Körde på kreatin och vasslepulver vilket de fick acceptera, den ena är princip mat och den andra finns i det Roligaste minnet var när mor tog fel på vaniljvasslet och mjöl eller vad det nu var

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Känner igen det där från när jag bodde hemma som yngre. Körde på kreatin och vasslepulver vilket de fick acceptera, den ena är princip mat och den andra finns i det Roligaste minnet var när mor tog fel på vaniljvasslet och mjöl eller vad det nu var

Jo, jag försöker ju förklara för henne vad det är men hon verkar tro att det är anabola alltihopa. Jag menar, vassleprotein finns ju i mjölk, ost och annat men det verkar hon godkänna. Kreatin däremot är steroider med kraftiga biverkningar enligt henne och är djävulens påfund. Jag har förklarat att kroppen gör eget kreatin och att kreatin finns i kött också men hon godtar inte den förklaringen utan det är farligt ändå och man borde inte hålla på med det.

Sedan så anser hon att proteinpulvret är onödigt för jag får i mig nog med protein ändå. Jag har utmanat henne om att vi kan räkna och se och att om jag får i mig tillräckligt så slutar jag med proteinet men om jag inte får i mig tillräckligt så ska hon acceptera det. Dock så vill hon inte gå med på detta...

Om vi säger såhär, hur omvandlar man någon som tror att kosttillskott är djävulens påfund till att förstå vad det egentligen är? Ska man be henne smaka? Laga proteinpannkakor kanske och låta henne testa kreatin?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jo, jag försöker ju förklara för henne vad det är men hon verkar tro att det är anabola alltihopa. Jag menar, vassleprotein finns ju i mjölk, ost och annat men det verkar hon godkänna. Kreatin däremot är steroider med kraftiga biverkningar enligt henne och är djävulens påfund. Jag har förklarat att kroppen gör eget kreatin och att kreatin finns i kött också men hon godtar inte den förklaringen utan det är farligt ändå och man borde inte hålla på med det.

Sedan så anser hon att proteinpulvret är onödigt för jag får i mig nog med protein ändå. Jag har utmanat henne om att vi kan räkna och se och att om jag får i mig tillräckligt så slutar jag med proteinet men om jag inte får i mig tillräckligt så ska hon acceptera det. Dock så vill hon inte gå med på detta...

Om vi säger såhär, hur omvandlar man någon som tror att kosttillskott är djävulens påfund till att förstå vad det egentligen är? Ska man be henne smaka? Laga proteinpannkakor kanske och låta henne testa kreatin?

Vasslet: Berätta om att messmör är gjort av det?
Kreatin: Att det ger en liten prestationsökning, är väl ett av de kosttillskott med mest studier gjorda på?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Bytte livsstil för ca 6månader sen genom att börja på gym och gå på kcal underskott. Har även kört proteinpulver sen 4 månader tillbaks.

Är 182 lång och Har gått från 90kg och 96cm midjemått till 80kg och 89cm.

Är helt klart mer vältränad än innan men en ökning på 10kg i bänk och 5-15kg i de flesta andra övningar känns väldigt lite på 6månader. Känner även att ökningen avtagit mer och nu känns det nästan som man står o stampar på samma ställe.

Är det endast deff/bulk som är lösningen för att komma framåt? Antar att jag kunnat bygga med hjälp av fettreserverna innan men kanske har för lite nu för att det ska funka? Om man räknar bör jag ha 22% har jag för mig, vilket är rätt mycket?

Detta är mitt schema(löpande oberoende veckodag) :

Dag1
Biceps/Rygg

Marklyft 5*7 65kg

Stångcurl 4*11 20kg

latsdrag 4*11 45kg

hantelcurl 4*8 12,5kg

Rodd 4*9 55kg

Dag 2

BEN/Mage

Knäböj  4x8 60kg

LårCurl 4*10 55kg

Benspark 4*9 35kg

CableCrunsh 4*12 37,5kg

benlyft alt. Situp 4*10

Dag 3

Bröst/axlar/triceps

Bänkpress 4x9 40kg

lutandeBänkpress 4x9 2*12,5kg

Smalbänkpress 4*8 30kg

tricepspress 4*9 20kg

Militärpress(stående) 3*8 20kg

Arnoldpress 3*8 6kg

 Rotatorciff inåt och utåt 3* 13 10kg

Dag4 vila

Dag1
Dag2
Osv.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Ett kaloriunderskott går inte ihop med större ökningar på gymmet tyvärr. Där har du problemet i ett nötskal

Någon som har tips på hur man kan underlätta knäböj om man har korta hälsenor? Försöker övertala min gympolare att köra knäböj med mig men han envisas med att hänvisa till att hans korta hälsenor hindrar detta...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Någon som har tips på hur man kan underlätta knäböj om man har korta hälsenor? Försöker övertala min gympolare att köra knäböj med mig men han envisas med att hänvisa till att hans korta hälsenor hindrar detta...

Stretcha! Han får köra knäböj fast kortare och sedan öka till länge och längre med tiden helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Någon som har tips på hur man kan underlätta knäböj om man har korta hälsenor? Försöker övertala min gympolare att köra knäböj med mig men han envisas med att hänvisa till att hans korta hälsenor hindrar detta...

Jag har det så jag kör bulgarian split squat istället.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Jag har det så jag kör bulgarian split squat istället.

Kollade in den på youtube och det är helt klart ett alternativ! Ska prövas

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Känner att det rullar på riktigt bra nu. Testade Maxa på antalet chins, dips och bänkpress där jag körde alla på egen kroppsvikt.

Resultatet:

Dips: 48 (gick inte ner helt, gick ner till under 90 grader på armbågen dock)
Benkpress: 21 (77kg)
Chins: 30

En ifrån 100 totalt, hehe ska testa igen nästa vecka, måste få 100 bara för coolhetens skull

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

sorry för smartass kommentaren nu, men menar du inte dips på första:P?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

sorry för smartass kommentaren nu, men menar du inte dips på första:P?

Hehe japps

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Ett kaloriunderskott går inte ihop med större ökningar på gymmet tyvärr. Där har du problemet i ett nötskal

Någon som har tips på hur man kan underlätta knäböj om man har korta hälsenor? Försöker övertala min gympolare att köra knäböj med mig men han envisas med att hänvisa till att hans korta hälsenor hindrar detta...

Anser inte att korta hälsenor har mycket med knäböj att göra, om det inte är en mycket mycket kort hälsena vi pratar om.

Arbetskamraten har korta hälsenor men jag visade att han skulle sätta ner hela foten och sen sätta sig som i en stol så funkade det fint.

Vissa klarar inte av det p.g.a dålig balans men när man håller i stången så funkar det för alla skulle jag nog säga.

Angående överstående styrkeökning även vid minus kcal så är det antagligen mest p.g.a muskel tillvänjning.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11993842]Anser inte att korta hälsenor har mycket med knäböj att göra, om det inte är en mycket mycket kort hälsena vi pratar om.

Arbetskamraten har korta hälsenor men jag visade att han skulle sätta ner hela foten och sen sätta sig som i en stol så funkade det fint.

Vissa klarar inte av det p.g.a dålig balans men när man håller i stången så funkar det för alla skulle jag nog tro[/QUOTE]

håller bara med till viss del. Jag tillhör skaran som anser att när man ska köra benböj/knäböj så är det "ass to the grass" som gäller. Inte gå ner till 90grader (stolsittande) som du skriver.

Av den enkla anledningen att du vill träna hela muskeln helt ut, du gör väl inte bicepscurl halva vägen också?

Nu säger jag inte att det du skriver ger dig en dålig träning, bara att den kan bli bättre. Men jag håller helt klart med dig att det mycket väl för flera är en balansfråga problemet sitter i, inte hälsenan.

Jag har förkorta hälsenor för detta helt enkelt, så därför kör jag övningen jag rekomenderade högre upp eftersom jag då kan få ut en bättre träning.

Angående mina hälsenor så ligger nog problemförut släkten, för min son har värre problem än jag och kommer kanske opereras för det.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Jag kör inte på det viset, jag har fin fina hälsenor

Men vilken muskel menar du att du inte tränar fullt ut? Det enda som inte går att få ner ordentligt är ju låren och om man ser mark som en primärt rygg/röv som det faktiskt är även om hela kroppen aktiveras så får du den träning du ska få av den övningen.

Benen tar men sen i benböj

Och jag antar att de som bara har lite smärre problem med hälsenan ganska snabbt klarar av att gå ner i fullt läge när dom har kört "stolen" ett tag.

Men bara det fungerar så skiter jag i hur det ser ut eller hur det utförs

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11993842]Anser inte att korta hälsenor har mycket med knäböj att göra, om det inte är en mycket mycket kort hälsena vi pratar om.

Arbetskamraten har korta hälsenor men jag visade att han skulle sätta ner hela foten och sen sätta sig som i en stol så funkade det fint.

Vissa klarar inte av det p.g.a dålig balans men när man håller i stången så funkar det för alla skulle jag nog säga.

Angående överstående styrkeökning även vid minus kcal så är det antagligen mest p.g.a muskel tillvänjning.[/QUOTE]

Att korta hälsenor inte har mycket med knäböj att göra håller jag inte riktigt med om. En regel jag lärt mig är att om du inte kan "gå ner" och fortfarande ha hela foten i marken så ska du vara försiktig med att köra knäböj. Personer med korta hälsenor måste ju lyfta upp hälen i det nedre läget. Men det kanske inte är så farligt?

Kör ass to the grass, ser inte några fördelar med att bara gå ner 90 grader. Men är öppen för motargument!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Började träna rätt hårt (6 dagar i veckan) i juli förra året och det har gått otroligt fort framåt.
Jag har tränat till och från tidigare något år åt gången så kan vara lite muskelminne med i bilden också.
Iallafall, här är dagsformen:

Bänkpress - 145 Kg
Marklyft - 185 Kg
Knäböj - 2a på 150 Kg

Kroppsvikten är 69kg idag, i juli vägde jag in på runt 55kg och tog på sin höjd 80kg i bänken.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Att korta hälsenor inte har mycket med knäböj att göra håller jag inte riktigt med om. En regel jag lärt mig är att om du inte kan "gå ner" och fortfarande ha hela foten i marken så ska du vara försiktig med att köra knäböj. Personer med korta hälsenor måste ju lyfta upp hälen i det nedre läget. Men det kanske inte är så farligt?

Kör ass to the grass, ser inte några fördelar med att bara gå ner 90 grader. Men är öppen för motargument!

Om man gör som jag skrev så har du hälen i marken, det är liksom hela poängen med att sätta sig som i en stol.

Har inte sagt att det finns några fördelar, bara att man kan börja med det om man nu inte når p.g.a sina hälsenor.

Har du inte hälarna i marken så blir det stor belastning på knät i en dum vinkel. Inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Började träna rätt hårt (6 dagar i veckan) i juli förra året och det har gått otroligt fort framåt.
Jag har tränat till och från tidigare något år åt gången så kan vara lite muskelminne med i bilden också.
Iallafall, här är dagsformen:

Bänkpress - 145 Kg
Marklyft - 185 Kg
Knäböj - 2a på 150 Kg

Kroppsvikten är 69kg idag, i juli vägde jag in på runt 55kg och tog på sin höjd 80kg i bänken.

Imponerande stats på den vikten, har du kört mer bröst och arm träning än ben och rygg? Tycker både böj och mark ligger lite efter din bänk,

Bra jobbat på den korta tiden!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11996494]Om man gör som jag skrev så har du hälen i marken, det är liksom hela poängen med att sätta sig som i en stol.

Har inte sagt att det finns några fördelar, bara att man kan börja med det om man nu inte når p.g.a sina hälsenor.

Har du inte hälarna i marken så blir det stor belastning på knät i en dum vinkel. Inte bra.[/QUOTE]

Aha jag tänkte att du bara generellt menade att gå ner till 90 grader. Funkar det med balansen att sätta sig som på en stol då eller bör man köra i smithmaskinen?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Började träna rätt hårt (6 dagar i veckan) i juli förra året och det har gått otroligt fort framåt.
Jag har tränat till och från tidigare något år åt gången så kan vara lite muskelminne med i bilden också.
Iallafall, här är dagsformen:

Bänkpress - 145 Kg
Marklyft - 185 Kg
Knäböj - 2a på 150 Kg

Kroppsvikten är 69kg idag, i juli vägde jag in på runt 55kg och tog på sin höjd 80kg i bänken.

Helt sjukt bra jobbat med den låga kroppsvikten! Jag bänkar inte 145 än och väger över 20kg mer än dig, och jag anser mig själv ganska vältränad Keep it up!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!