Liten raptor+sekundär eller stor raptor?

Permalänk

Liten raptor+sekundär eller stor raptor?

Hej

Sitter i köpatankarna kring en Raptorhårddisk, men kan inte bestämma mig för storlek. 36 eller 74. Så som jag har tänkt det ska den fungera som systemdisk och även innehålla spel och isofiler till somliga avv dessa spel. Jag undrar om det ur prestandasynpunkt är bättre att hålla spel, isofiler och system på samma snabba raptordisk eller på olika diskar (om den andra disken är en vanlig 300gb Spinpoint t133).

I det fall det är bäst att ha allt på en snabb disk motiverar ju det att köpa en större raptor men om man vid t ex spel får en snabbare respons om man lägger informationen på olika diskar så talar det för att nöja sig med en liten rackare.

Är det någon hårddiskexpert som kan ge mig lite heads up om prestandavinster och förluster vore jag tacksam

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Att ha två diskar ge större prestanda när du flyttar data mellan diskarna (bra för att till exempel packa upp stora filer).

Att ha en snabb disk för system kommer göra att du kan ladda data snabbare in till ditt minne.

Du kommer få bäst prestanda om du köper en lite större raptor och lagrar allt där, förutsatt att du inte har spel som installerar väldigt lite på disk och tar det mesta från skiva. Då kan du eventuellt få lite bättre prestanda genom att lagra isofiler på den sekundära och resten på den första.

Men jag skulle rekommendera en lite större raptor.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk

Ok. Så det är främst vid större dataflytt som det lönar sig med flera diskar och inte i t ex laddningstider i spel?

En annan sak som jag inte är helt klar över är hur en hårddisk prestanda påverkas av att ha mycket data på disken. En nästan full 74gb har ju mer data att hålla reda på än en nästan full 36gb - finns det någon poäng i detta?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Jag kör en 74GB Raptor och en 320GB Seagate. Kör Windows och spel från Raptorn och resten ligger på den andra disken. Funkar grymt mycket bättre och snabbare än när jag körde åt andra hållet.

Var hittar du 36GB idag?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

På en jäkla massa ställen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=101890

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Ojdå, hmm... undrar varför Komplett inte verkar ha någon.

Jag körde två stycken 36GB i RAID0 förut och det var riktigt snabbt, nu har dock flickvännen den ena och polaren den andra. Men finns de att köpa så blir det nog två sådana igen.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Du skall ta i beaktande att diskarnas läs- och skrivhastighet är högre i diskens periferi än i centrum. Så prestanda beror på var på disken datat ligger (proportionellt mot radien). En 7200 rpm disk har högre läs/skrivhastighet i periferin än en 10000 rpm har i centrum. En 10000 rpm har dock alltid kortare accesstid, vilket har störst betydelse för små eller fragmenterade filer.

Raptorn är en sk. enterprise-disk, vilket betyder att den har en c:a 10x så lång förväntad mekanisk livstid än en konsumentdisk. Det är den främsta orsaken till det högre priset.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Du skall ta i beaktande att diskarnas läs- och skrivhastighet är högre i diskens periferi än i centrum. Så prestanda beror på var på disken datat ligger (proportionellt mot radien). En 7200 rpm disk har högre läs/skrivhastighet i periferin än en 10000 rpm har i centrum. En 10000 rpm har dock alltid kortare accesstid, vilket har störst betydelse för små eller fragmenterade filer.

Det verkar ju logiskt. Så om spelen ligger nära centrum på disken så förloras vitsen med läs- och skrivhastigheten. Frågan är ju då hur stor roll acesstiden spelar i sammanhanget - är det mycket små eller stora filer vid spelande och normalt applikationsanvändande. Under förutsättningen att det i spelsammanhang är läs- och skrivhastigheten som är viktigast talar ju det emot den större 74gb-disken (då de har samma datatäthet och jag antar att det är den inre delen av disken som är avstängd på 36gb-modellen).

Man kan väl också fråga sig vid vilken punkt på disken sett ifrån periferin som kapaciteten i läs- och skrivhastighet börjar bli så pass dålig att den matchas av en 7200-disk. Är det efter halva disken?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Raptorn är en sk. enterprise-disk, vilket betyder att den har en c:a 10x så lång förväntad mekanisk livstid än en konsumentdisk. Det är den främsta orsaken till det högre priset. [/B]

10 gånger? Låter överdrivet mycket. Har du någon källa till det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LRonH
10 gånger? Låter överdrivet mycket. Har du någon källa till det?

Jag vet inte heller om jag känner igen siffran 10 men den har ju helt klart längre hållbarhet än andra diskar. Det syns ju även i att det är fem års garanti istället för 1 eller 2 år som på vanliga diskar

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Jag vet inte heller om jag känner igen siffran 10 men den har ju helt klart längre hållbarhet än andra diskar. Det syns ju även i att det är fem års garanti istället för 1 eller 2 år som på vanliga diskar

Fem år är inget speciellt, det har Seagate på alla* deras diskar.

* Jag är rätt säker på att det gäller alla diskar, jag har åtminstone hittils inte sett någon Seagatedisk med lägre garantitid än 5 år.