Allt fler går över till Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Allt fler går över till Windows Vista

Trots en långsam start och en god portion kritiska röster går allt fler användare över till Microsofts senaste operativsystem Windows Vista. För många av de äldre operativsystemen är dock situationen den rakt motsatta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge Vista kräver 20+ Gb och jag inte kan köpa en 1TB disk för 1000:- så kommer Vista inte att installeras på min maskin

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att Vista, men.. eftersom det är så extremt prestandakrävande och drar ner fps;en i spel, så blir det inget Vista för mig.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Hehe Vista fungerar fint förutom om man har Nforce Då krashar ens hårddiskar vilket är lite jobbigt

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt Apple hade en större marknadsandel än så, dryga 7.5% kombinerat är ju inte mycket med tanke på hur mycket de syns/väsnas
Måste va ipodsen dom lever på kanske.

Själv är jag XP fanatiker, men jag måste erkänna att jag börjar bli lite sugen på att testa Vista, kanske blir att man testar o köra båda ett tag för o se om man vänjer sig efter man fått ihop nya datorn.

Permalänk
Medlem

Vart är välden påväg.. har en asbra artikel om vista på papper. hittar den inte på nätet menmen.. jag drömmer om den dag jag ser ett os med säkerhet som Linux och funkar bra med spel som Xp

Permalänk
Avstängd

kommer hålla fast vid xp i några år till helt klart
kör xp 64

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk

Mycket beror på att nya datorer säljs med vista.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

jag kör vista och har inte märkt någon prestanda skilnad och jag har nforce chipset och min hdd lever ännu

gillar vista starkt...:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
Hehe Vista fungerar fint förutom om man har Nforce Då krashar ens hårddiskar vilket är lite jobbigt

Funkar hos mig, dock så har jag inte tillgång till S.M.A.R.T.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Som jag ser det ärdet ju en sjukt snabb ökning med en marknadsandel på 7% på ett år. Den linuxdisten som gjort det på det senaste är inte född än... Å andra sidan är det ju ingen som tvingar dug att köpa linux när du köper ny burk...

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

jag har beställt ett NX8800GT 512MB OC samt Vista Home Premium, Smaskens!:D

Permalänk
Medlem

Nje, det är ju precis det att väldigt många får Vista med datorn när de köpter den.
Jag har testat Visa men gick ganska fört tillbaka till XP igen. Det är segt inresponsivt och extreamt resurskrävande.
Det tar alltid ett par tiondelar extra att öppna ett program i Visa än vad det gör i XP och det är väldigt irriterande. Sedan så måste man ha minst 2GB ram för att kunna använda Vista ordentligt. I XP klarar man fint sig med 1GB.

Jag är lite förvånad över hur lite som använder övriga.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Saker som måste fixas innan jag skyr Vista som en vampyr skyr solen
1. Drivrutiner - Skiter i hur bra Vista är om bara hälften av allt fungerar.
2. Användarvänlighet - Man ska inte behöva gissa sig till vart man ska i 11 led för att hamna rätt i jakten på inställningar. Inte heller ska man tvingas leva med överjävliga "wizard"-applikationer som egentligen itne hjälper ett dyft.
3. Resurskonsumption - Jag blir SÅ lycklig när jag inte kan använda mina program ordentligt för att mitt OS fått för sig att hälften av mitt ram behövs till annat...

Och någonting som aldrig kommer förändras, Vista är ett helvete att felsöka när någonting inte fungerar... Är det inte fyrtioelva varningsmeddelanden om ditten och dattan så är det "hjälpguider" och annat krafs som ska vara i vägen... När man sitter på jobbet, ska felsöka nätverksinställningarna på någons dator och får höra "Vista" så bara vet man att det både kommer ta minst en timme innan man ens kunnat kolla inställningarna och med största sannorlighet så kommer det inte fungera iallafall...

Men som sagt, det är som med allt annat. Den dagen som Vista gör som jag vill när jag vill det så kommer jag inte ha några problem eller invändningar mot det... Att fler går över till det bådar dock inte gott för mina stats på jobbet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är kanonnöjd med Vista, allt funkar och har gjort så sedan i början på året, har aldrig krabbat med några drivrutiner eller annat, det är skit bakom spakarna om detta uppkommer!

Jag kör Vista på min spelburk och min htpc, och i förgår så köpte jag 2 laptops och båda hade Vista förinstallerat, dock hade laptopsen bara 512Mb internminne så det gick ju sådär, fick köpa 1Gb stickor och trycka i och whips så går det kanon även med en slö cpu!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

DX10 Here i Come!! 28/11 <3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Vart är välden påväg.. har en asbra artikel om vista på papper. hittar den inte på nätet menmen.. jag drömmer om den dag jag ser ett os med säkerhet som Linux och funkar bra med spel som Xp

Mm undrar om man fortfarande lever då? Hoppas det...

Men som jag ser det så är Vista det bästa från Microsoft än så länge. Utan tvekan. Alla program startar snabbare än i XP. Ingen blåskärm, vilket hände lite då och då i XP. Alla program jag använder fungerar problemfritt. Jag är 100% nöjd... och förresten så är detta första operativet som jag faktiskt äger en riktig licens för. Och jag ångrar inte ett dugg att jag valde att köpa det istället för att fortsätta köra pirat.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Vista funkar helt ok, bytte precis från XP. Inga problem med drivrutiner eller liknande. Dock lite tråkigt att det ska dra så mycket kraft av datorn.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Trodde faktiskt Apple hade en större marknadsandel än så, dryga 7.5% kombinerat är ju inte mycket med tanke på hur mycket de syns/väsnas
Måste va ipodsen dom lever på kanske.

Apple har legat tio-i-topp gällande kända varumärken i över 20 år, så att det enkom har med iPod att göra är fel.

Permalänk
Medlem

Haha och jag som minns kommentarer både på SweC och på IDG liknande "Om 5-10 år kommer alla köra Linux". Det pekar ju inte riktigt på det just nu

Och eftersom jag är ett riktigt Windows fan så skrattar jag gott och kan sova gott inatt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hade glömt bort vista ett tag, ops!

Behöver inte vista fanzyness än klarar mig. Men självklart byter man upp sig inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Saker som måste fixas innan jag skyr Vista som en vampyr skyr solen
1. Drivrutiner - Skiter i hur bra Vista är om bara hälften av allt fungerar.
2. Användarvänlighet - Man ska inte behöva gissa sig till vart man ska i 11 led för att hamna rätt i jakten på inställningar. Inte heller ska man tvingas leva med överjävliga "wizard"-applikationer som egentligen itne hjälper ett dyft.
3. Resurskonsumption - Jag blir SÅ lycklig när jag inte kan använda mina program ordentligt för att mitt OS fått för sig att hälften av mitt ram behövs till annat...

Och någonting som aldrig kommer förändras, Vista är ett helvete att felsöka när någonting inte fungerar... Är det inte fyrtioelva varningsmeddelanden om ditten och dattan så är det "hjälpguider" och annat krafs som ska vara i vägen... När man sitter på jobbet, ska felsöka nätverksinställningarna på någons dator och får höra "Vista" så bara vet man att det både kommer ta minst en timme innan man ens kunnat kolla inställningarna och med största sannorlighet så kommer det inte fungera iallafall...

Men som sagt, det är som med allt annat. Den dagen som Vista gör som jag vill när jag vill det så kommer jag inte ha några problem eller invändningar mot det... Att fler går över till det bådar dock inte gott för mina stats på jobbet

1. drivrutinerna till vista har mognat en hel del, hårdvarotillverkarna börjar lära sig hur vista fungerar...

2. användarvänligheten är väl lite av en smaksak, men jag föredrar nog enkelheten i vista ... dom momenten som XP användare stör sig på i vista brukar gå att stänga av ...

3. minnesmyten sprider sig vidare ... läs, läs igen och läs tills du förstår ...

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

http://blogs.msdn.com/ntdebugging/archive/2007/10/10/the-memo...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Första länken var rätt så bra Jokke
Ska skicka den till nästa person som måste få en minnesförklaring (man börjar ju tröttna).

Kör för egen del Vista 64 och har inte upplevt några större problem. Den enda irritationen skulle i så fall vara att man måste bekräfta vissa operationer i tid och otid, fast om man är van vid Linux så borde man vara van även med detta.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Mycket beror på att nya datorer säljs med vista.

word, enda anledningen att jag kör vista är att det följde med min laptop

Har funkat fint, stör mig så in i helvete på att den ska fråga om behörighet så fort man ska göra nånting. Grymmt irriterande.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
word, enda anledningen att jag kör vista är att det följde med min laptop

Har funkat fint, stör mig så in i helvete på att den ska fråga om behörighet så fort man ska göra nånting. Grymmt irriterande.

och hur tror ni 90% av människorna som köper en ny dator hade tänkt om hårddisken bara var förformaterad och tillverkarna skickade med en Ubuntu skiva ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
Hehe Vista fungerar fint förutom om man har Nforce Då krashar ens hårddiskar vilket är lite jobbigt

Funkar hos mig, dock så har jag inte tillgång till S.M.A.R.T.

Både smart & diskar funkar fint på mitt nForce, för ungefär ett år sedan var de problem med sata drivarna till nForce. Har hänt en del sedan dess...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Har funkat fint, stör mig så in i helvete på att den ska fråga om behörighet så fort man ska göra nånting. Grymmt irriterande.

Det kan du enkelt fixa genom grouppolicys eller att du avaktiverar UAC i vistan

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kör Vista på speldatorn o xp på surfdatorn men Vista är helt klart mitt favorit OS.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Vista är idag ett mycket bättre operativsystem än XP, anser jag. När det släpptes i Januari så köpte jag det direkt men återvände till XP. Under våren provade jag igen och då var det mycket bättre och kört det sedan dess.

Nu under hösten/vintern kommer fler fixar och SP1 så blir det ännu bättre. Fördelarna med linux minskar och snart står väl endast kostnaden som en fördel för Linux och jag är rädd för att det aldrig kommer vara en tillräcklig anledning för att konvertera.

Till redaktören: Jag gillar bilden som ni la upp i efterhand

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Till redaktören: Jag gillar bilden som ni la upp i efterhand

Tack, men den är gjord med en viss sorg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Inte nog med att operativ systemen kostar mängder, så finns de alltid irriterande buggar och fel. Hade de varit billigare så vist. Men närar 2000 för vista. Jag kör Xp pro och e damn nöjd, samt man måste ha bättre än medel dator för vista ska flyta perfekt.

Har en dator med vista och en xp.

Xp ännu

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●