Allt fler går över till Windows Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Huvudet på spiken. Den här nyheten känns som ren provokation. En vettig människa vid det här laget borde veta att *BSD och GNU/Linux är på väg uppåt.

Vem bryr sig? Provokationer förekommer hela tiden. Microsoft har fortfarande s k information på sin hemsida om ett test som visar hur överlägset Windows är som server, trots att det redan för något år sedan avslöjades att hela undersökningen var betald av dem själva. Som 90 % *nix användare är det mest roande att läsa bestämda kommentarer om vad jag kan och inte kan göra i mina *nix system; jag måste ju helt klart leva i någon parallell virtuell värld eftersom jag gör saker som inte går, och att USB-minnena auto-monterats i åratal måste vara något som jag lurat mig själv att tro.

Den här typen av undersökningar är ren underhållning. Folk som väljer att leva i en bubbla väljer också att inte titta ut. Det är inte lönt att bli upprörd; vi har ju det bra (kommentaren gratisalternativ = snål attityd som kanske grundar sig på lång erfarenhet av piratkopierad mjukvara för Windows; vad då gratis, jag väljer ju faktiskt att sponsra det som faller mig i smaken och jag väljer utifrån vad jag tycker är bättre!).

Mer teater för folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
precis ang minnena där

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD26...
tex...2gb för 479kr, funkar perfa

Om man har DDR1 då? ;). JAg har det och har 4x512 så att jag måste köpa 4 stycken helt nya 1GB stickor. Kostar ca 2000:-

Permalänk
Avstängd

Ingen har DDR bara, då är man efter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Vista i ett antal månader nu. Inget att klaga på, smidigare, snyggare och ofta mer logiskt än XP. Jag har hadde lite oväntat mer årpblem med drivrutiner och dylikt i XP.

Helt klart Windows OS:et man vill välja om man köper en ny dator imo. Att uppgradera en gammal dator ställer jag mig mer frågande till, jag föredrar att behålla OS:et som kom med dem (XP på gammla speldatorn, Win2000 på surfdatorn). Vista satte direkt upp nätverket av sig självt och jag kommer åt filer/skrivare på de andra datorerna (något som XP har GRAVA problem med).

Jag ska inte säga ngt om andra OS, har inte prövat dem ordentligt.

Permalänk
Medlem

jag var mkt skeptisk mot vista, men testade det idag, efte stängt av massa onödiga funktioner så går det snabbare att surfa iaf, allt jag har att säga nu, kan ju va annat som strular snart

edit: jag kör dual boot, måste vänja mig med vista ändå någon gång då xp bara stder 3 gb minne

men den dra inte så mkt cpu ändå, aftonbladet gillar inte xp, här ligger den på normal nivå, hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
. Folk som väljer att leva i en bubbla väljer också att inte titta ut. Det är inte lönt att bli upprörd; vi har ju det bra (kommentaren gratisalternativ = snål attityd som kanske grundar sig på lång erfarenhet av piratkopierad mjukvara för Windows; vad då gratis, jag väljer ju faktiskt att sponsra det som faller mig i smaken och jag väljer utifrån vad jag tycker är bättre!).

Mer teater för folket!

Instämmer med med att piratkopiering är orsaken till att de flesta kör windows & de dyra programmen där. Skulle alla få betala för sina program så skulle de allt välja annorlunda, bl.a. ingen windowslicens till varje burk. Och idag väljer även de flesta ungdomar photoshop före gimp, vilket de knappast skulle göra om de skulle få betala för photoshop.

Men för många yrkeskategorier är utbudet av bra programvaror väldigt begränsat och man är tvingad att köra ett visst OS. Och hur bra eller dåligt det OSet är kommer i andra hand.
*Tog bort lite text, eftersom det handlar om en definition etc.*

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

tsk tsk..

enda anledningen till uppgången är säkert att många köper nya datorer nu, och där är ju alltid redan viru ..öh, Vista installerat från start. sen när 5-6% av de användarna kommer på bättre tankar och drar in Linux istället är ordningen återställd.

(glöm inte returnera er skadade programvara till Microsoft och kräv igen Windowsskatten bara)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Ingen har DDR bara, då är man efter.

Det finns nog väldigt många som har DDR1 här

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Är kanonnöjd med Vista, allt funkar och har gjort så sedan i början på året, har aldrig krabbat med några drivrutiner eller annat, det är skit bakom spakarna om detta uppkommer!

Jag kör Vista på min spelburk och min htpc, och i förgår så köpte jag 2 laptops och båda hade Vista förinstallerat, dock hade laptopsen bara 512Mb internminne så det gick ju sådär, fick köpa 1Gb stickor och trycka i och whips så går det kanon även med en slö cpu!

Du äger inte alla datorer som finns så du ska nog inte ens öppna mun. Det finns en oändlig kombination av hårdvara, så allt kan gå fel.

Citat:

g1sk3n

Jag använder både AGP och DDR så säg inte att folk inte använder det. Jag är definitivt inte ensam att göra det heller. Alla är inte lika rika eller har jobb som du tycks vara. Jag ska i och för sig snart uppgradera till Phenom när jag samlat ihop pengar, om två - tre månader så

Men Vista lär det inte bli i första taget så länge dom släpper DX9 spel. Nytto program lär nog vara DX9 kompatibla mycket längre än spelen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Gör du det med spel också?

"Det här spelet är snyggare än det som kom för 6 år sen, men det borde ha bättre prestanda eftersom det är nyare."

Ehh, i spel, nej. Nya spel är ju mer krävande för att det renderar mer och därför blir snyggare och då är det ju klart att man behöver en snabbare maskin.

Men ett OS i sig tycker inte jag ska ta så mycket resurser. Det ska va snabbt, lättanvänt och låta programman utnyttja hårdvaran till max. Det vore iaf kul om ett nytt OS var mer optimerat och därför blir lite snabbare än det gamla. Vista har kanske bättre minneshantering och bättre kärna än XP, så egentligen skulle det kanske blivit snabbare, men istället så har de lagt in mer skit som slöar ner tynger ner datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Ingen har DDR bara, då är man efter.

Det är inte alla som har föräldrar som skämmer bort en.

Snorunge.

(förlåt, kunde inte låta bli )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
kommer hålla fast vid xp i några år till helt klart
kör xp 64

samma här kör xp 64, e stabilt

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ehh, i spel, nej. Nya spel är ju mer krävande för att det renderar mer och därför blir snyggare och då är det ju klart att man behöver en snabbare maskin.

Men ett OS i sig tycker inte jag ska ta så mycket resurser. Det ska va snabbt, lättanvänt och låta programman utnyttja hårdvaran till max. Det vore iaf kul om ett nytt OS var mer optimerat och därför blir lite snabbare än det gamla. Vista har kanske bättre minneshantering och bättre kärna än XP, så egentligen skulle det kanske blivit snabbare, men istället så har de lagt in mer skit som slöar ner tynger ner datorn.

Så sa folk om XP också när det kom, jag undrar varför det gnället tog slut...
Det är samma visa när ett nytt operativ kommer ut tycker jag.
Historien upprepar sig...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Vista är riktigt bra tycker jag och har kört det nu på datorn i sign över halvåret och det rullar på

Permalänk
Medlem

Är det Business OEM man ska köpa till sin hemdator eller?
För att slippa onödigt lull-lull, och få tillgång till alla inställningar via policys och säkerhetsinställningar osv, samt RDP-server.

Eller är det nån hake med business som gör att den inte lämpar sig för hemmet utan mer för företag?

Såg i en jämförelsetabell att de flesta utom Business hade nån feature som hade med licensen att göra, nån "activation" av nåt slag. Betyder det problem för Business eller vad handlade det om?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Pappas laptop har buissness och min har ultimate. finns ingen större skillnad som man tänker på. Det enda jag överhuvudtaget tänkt på är att Media Center och "Spelcentret" inte finns i Buisness. Men det kan man leva utan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
word, enda anledningen att jag kör vista är att det följde med min laptop

Har funkat fint, stör mig så in i helvete på att den ska fråga om behörighet så fort man ska göra nånting. Grymmt irriterande.

Hehe du vet att du kan stänga av att den ska fråga hela tiden va? Kolla runt lite i inställningarna till "användarkontona".

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

så förvånande var det väl inte och vart framagår det att vista lockar Linux användare?
Det skulle vara intresant och se om swec började genomföra liknande statistik .

Permalänk
Avstängd

Jag tycker iaf Vista är ett trevligt operativsystem, likaså Microsofts tidigare diton. Buggfixar hit och dit, visst, men det är ändå få operativsystem som tillåter så många olika variationer av hårdvarukonfigurationer som de två sista versionerna av Windows. De flesta andra operativsystem som finns idag är inga bra alternativ om man ska se till flexibiliteten i vad man kan göra eller i användarvänlighet

Permalänk

Jag skulle inte säga att fler o fler väljer vista .. tror nästan de e tvärt om! Fler o fler köper datorer som har förinstallerat vista på datorn, alltså vi blir tvingade att använda vista!

Jag fick med vista te min nya laptop och visst de e snyggt som fasen och de funka bra ett litet tag, efter mkt användande så var de en del strul och det funkade inte som ja förväntade mej så ja fixade xp istället .. mitt livs bästa val!

Till alla som köper ny dator, försök få med en Xp kopia istället!

Permalänk
Avstängd

Det är ju fortfarande ganska dåliga agg för priset,mitt agg earthwatts 500watt klarar ju både SLI eller CROSSFIRE och är specat som 80PLUS:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Håller ut ett tag till och kör vidare med stabilt Win XP..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag kör dual med XP o Vista. Har använt mig av Nlite o Vlite. Testa o testat massor med olika versioner. Jag tycker Vista är mycket snyggare.

Men ett slimmat XP med ett Bricopack ultimate 2 är bra mycket enklare o betydligt snabbare på att ex kopiera, flytta, extrahera mm. Och dessutom nästan snyggare än Vista.

Jag spelar inte.

Använder XP ca. 80% och 20% då på Vista

Jag kommer med all säkerhet att använda Vista mer och mer.
Skulle tro att många av problemen löser sig med SP1

(Men det är klart XP kommer ju med SP3 så vi får se)

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

SP3 till XP? Vad kan förbättras, säger jag. XP är perfa, Vista kommer väl bli likaså. Kommer köpa Vista Ultimate 64 bit med studentrabatt när jag köper nytt system nästa år.

Permalänk

körde rd mark på min nya bärbara först me det operativ som följde med, vista sen xp

3dmark 01 fickcirka 1000 poäng mer i xp det säger allt + som fler har nämnt för att hitta till nätverksinstälningar så är det minst 10 klick dit men vet dock inte så mycket om vista då jag instalerade xp ila kvikt!

sen va det ett litet helvete att hitta drivrutiner till xp på den bärbara jag köpte acer 5520 som tur var var dess föregångare väldigt lik denna som hadde xp drivisar att tanka hem så nu går det bra.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
SP3 till XP? Vad kan förbättras, säger jag. XP är perfa, Vista kommer väl bli likaså. Kommer köpa Vista Ultimate 64 bit med studentrabatt när jag köper nytt system nästa år.

Bra sagt Splinter Snake. Jag är också sugen på ett Ultimate 64.
Men tyvärr är jag nog för gammal för studentrabbat.
Nåt nytt system behöver jag inte. Jag byter delar vartefter
ekonomin tillåter.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

Lasseska: Har du ngn släkting eller polare som kanske är några år yngre (kan gå på universitet och ha rabatten) så kan de ju köpa det åt dig, det finns ju ingen spärr för antalet man får köpa lixom!

Permalänk
Medlem

Jag har kört vista sedan det RC1 och hade det installerat redan första dagen det släpptes. Det fanns drivrutiner till samtliga av mina tillbehör då jag har bara har nya grejer i burken. Har aldrig stött på några problem med drivrutiner och varje horfix har gjort OS:t mycket bättre.

Jag upplever multitasking som ofantligt mycket snabbare än i XP, samt är mitt skrivbord uppe på mellan 7-9 sekunder efter POST. Det är ungefär dubbla mot min gamla XP installation. Och angående spelprestanda så har jag räknat på att jag förlorar som mest 10% i de 7 spel jag har installerade. Det är betydligt bättre än när jag bytte från Win98 --> XP. I 2 av dem har jag bättre FPS i vista än i XP. I 3dmark ligger jag 200 poäng under min XP score.

Jag har också mycket mindre spyware och grejer än i XP.

Obs. har strippat ganska mkt med vLite som tex. windows defender, indexer, Internet Explorer 7 och en massa services enligt Black Vipers site. Min vista iso ligger på strax över 1200 mb när jag är klar

Har inget ont att säga om Vista förutom om UAC, jag har det påslaget och har problem med att när det ska öppna vissa stora .exe filer som tex. UT3 demot så kommer inte rutan upp för godkännande förrän 10 min senare. Händer ibland när man klickar på setup för spel också. Vet inte vad det kan bero på riktigt.

Jag kommer aldrig återvända till XP av ngn anledning än om jag sitter med en PC med 1 Gig ram eller mindre. Vilket jag inte gjort på 1,5 år nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Har original Vista Ultimate 32 och 64 bit och är väldigt nøjd numera.
Använder 32bit dagligen, är mycket bättre nu än när det kom som tur är. Stabilt vill jag säga, snyggare och jobbar snabbare än xp.

64bit fungerar med fint, men har det mest før att testa det. Installerade det med 4gb ram i och 4gb readyboost usb utan att instalationen blev fel, som några tydligen får.

Efter att blivit van med funtionerna så tycker jag det är ett gott køp, ivartfall på en nyare pc.

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Finns inget positivt alls att säga om vista, en total flopp och ett fullständigt misslyckande på alla punkter. Får väl hoppas MS gör brakförlust på det så de lär sig att ett operativ inte ska se ut på det där sättet. Det är det i absolut särklass vidrigaste och struligaste OS microsoft någonsin satt sin logo på.

Visa signatur

.