Allt fler går över till Windows Vista

Permalänk
Medlem

Jag har kört Vista sen långt före Betor och RCs, sen långt innan vi visste att det skulle heta Vista.

Det har utan tvekan blivit mycket bättre på vägen, framförallt att drivrutiner och program börjar komma ikapp. Många kända "strulprogram" ser ut att ha Vista-stöd med sina "2008-versioner". Så roligt såg det inte ut i början av 2007. En del stöd verkar alltså ligga ett år efter.

Det "bästa" med Vista är utseendet, det ser helt klart trevligare och mer modernt ut än XP. Men som någon skrev, XP med Bricopack Ultimate 2 ser i stort lika fräscht ut och XP är de facto snabbare på allt oavsett vad folk påstår sig uppleva. Vista kräver helt enkelt bättre hårdvara för att komma till sin rätt. Samma sak är det med Office 2007, som kräver rätt så biffig hårdvara för att inte upplevas segt.

Har man rätt hårdvara flyter Vista på bra, inget snack om den saken, flaskhalsen är inte minneshanteringen som en del stör sig på att Vista förbrukar mycket minne. Tvärtom är den en av de stora fördelarna med Vista. Nej, flaskhalsen är hårddiskhanteringen, Vista skriver _mycket_ till disk om man inte har tweakat sitt Vista(vilket man såklart har gjort). Detta gör att på tex laptops som inte har lika snabba hårddiskar som dagens stationära upplevs Vista ofta som om det ständigt våldtar ens hårddisk. Med en snabb stationär hårddisk märker man såklart inte av det problemet alls, särskilt inte om man har gummiupphängda ljuddämpade diskar. Då bara flyter Vista.

Vad gäller spel, så har inget spel ännu visat sig dra någon speciell nytta av DX10 även om stöd finns på pappret. Antingen går det att få det att se lika bra ut i XP(med tweaks) eller också går "äkta" DX10 för långsamt(som COJ-demon, kör alla datorer på knä). I DX9-spel är dock inte skillnaden så stor, åtminstone med Nvidia-grafikkort går fortfarande allt lite snabbare i XP men Vista ligger inte långt efter.

Problemet för Vista är inte i första hand att det skulle vara speciellt dåligt för en vanlig användare, även om UAC har klara användarvänliga brister, problemet för Vista är att XP SP2 är alldeles för bra. Vill man se fan på väggen så kommer XP SP3 innebära att XP kommer att kräva lika mycket hårdvara som Vista dvs bli lika segt och då kan man lika gärna välja Vista eftersom det är snyggare och har en del finnesser för att motverka segheten som Superfetch tex.

Om ett år kommer säkert Vista att vara ikapp XP.

Angående vad någon undrade innan, så är "Business" den tydliga ersättaren till "XP Professional" och ganska självklar för mig eftersom jag totalt struntar i att ha datorn som mediacenter. "Business" har alla funktioner som ger en kontroll över datorn, alltså den bästa versionen imho. Vill jag bygga en HTCP kör jag Linux med lämplig mediacenter-frontend.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Angående vad någon undrade innan, så är "Business" den tydliga ersättaren till "XP Professional" och ganska självklar för mig eftersom jag totalt struntar i att ha datorn som mediacenter. "Business" har alla funktioner som ger en kontroll över datorn, alltså den bästa versionen imho. Vill jag bygga en HTCP kör jag Linux med lämplig mediacenter-frontend.

Tack till er bägge som svarade.
Vart lite rädd att det var nåt licensstrul eller nåt med Business som gjorde det lämpligt endast för företag, men så verkar det inte va.
Perfekt

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
tweakat

Superfetch

Vad är dessa ting?

Och angående Business, vad är det man förlorar/tjänar för funktioner om man väljer det istället för Ultimate?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Vad är dessa ting?

Och angående Business, vad är det man förlorar/tjänar för funktioner om man väljer det istället för Ultimate?

Här ser man en del skillnader iallafall, men det verkar va mer som skiljer som ej finns listat här.

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
körde rd mark på min nya bärbara först me det operativ som följde med, vista sen xp

3dmark 01 fickcirka 1000 poäng mer i xp det säger allt + som fler har nämnt för att hitta till nätverksinstälningar så är det minst 10 klick dit men vet dock inte så mycket om vista då jag instalerade xp ila kvikt!

sen va det ett litet helvete att hitta drivrutiner till xp på den bärbara jag köpte acer 5520 som tur var var dess föregångare väldigt lik denna som hadde xp drivisar att tanka hem så nu går det bra.

Hmm ja hittar nätverks inställningar på 2 klick, va tvungen å testa

Start > Inställingar > så där finns nätverk

sen om du ska ha egenskaper för nätverk tillkommer 2 klick till...så 4 klick.
Aj, måste vara jobbigt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
körde rd mark på min nya bärbara först me det operativ som följde med, vista sen xp

3dmark 01 fickcirka 1000 poäng mer i xp det säger allt + som fler har nämnt för att hitta till nätverksinstälningar så är det minst 10 klick dit men vet dock inte så mycket om vista då jag instalerade xp ila kvikt!

sen va det ett litet helvete att hitta drivrutiner till xp på den bärbara jag köpte acer 5520 som tur var var dess föregångare väldigt lik denna som hadde xp drivisar att tanka hem så nu går det bra.

Men jösses. Du bryr dig om 1000 poäng i 3dmark 01, menar du att du sitter och kollar nya datorer med ett testprogram som är 6 år gammalt?
Jesus...

Vet inte riktigt hur du kan påstå det krävs 10 klick för nätverksinstälningar???
Klicka på nätverksikonen nere vi klockan, välj nätverk och delningscenter.
Färdigt. Här har du MYCKET mer kontroll än XP då allt är sammlat på en enda plats. I XP var allt utspritt lite överallt.

Åter ser man här att folk klagar på saker p.g.a. okunskap.
Nu när MS ÄNTLIGEN släpper Windows 95 uppläget så klagar folk p.g.a. oviljan att lära sig något nytt.

Men vi får väl se om 2-3 år när Windows 7 släpps... Då alla sitter med Vista, då kommer alla som nu klagar på Vista sitta med Vista och klaga på Windows 7.
Historien upprepar sig (2000 -> XP).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag kör Fedora på jobbet i Win miljö. Funkar hur bra som helst och det ger mig den flexibilitet jag behöver där. Hemma är det XP för spelandet. Vista blir det inget förän spelen börjar kräva det eller att jag ser några andra klara fördelar med det.

Ser ingen framtid för linux och spel, men i mitt utopia skulle det finnas

/Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Finns inget positivt alls att säga om vista, en total flopp och ett fullständigt misslyckande på alla punkter. Får väl hoppas MS gör brakförlust på det så de lär sig att ett operativ inte ska se ut på det där sättet. Det är det i absolut särklass vidrigaste och struligaste OS microsoft någonsin satt sin logo på.

Hmm. Kan du precisera lite på olika punkter varför du tycker att Vista är kasst ? Hur har det strulat för dig ?
Jag kör på 32 bits versionen med Vista home premium.
Det enda som strulat för mig såhär långt är en del grafikkortsdivrutiner i Team fortress 2. Mycket irriterande. Men annars har det varit alldeles utmärkt.
Det är bra mycket snyggare och känns mer lättanvänt och snabbare än Windows XP (iallfall på min hårdvara). Felhanteringen och hjälpen verkar också vettigare än i XP.

Jag tycker det är bra att utvecklingen går mot högre och högre grad av användarvänlighet.
Vi som använder datorer som redskap i vårt arbete är ju oftast mäkta ointresserade av att hålla på och strula med en massa kommandon för att få de enklaste saker att fungera, som datorn med lätthet skulle kunna (och nu också kan) fixa själv.

Idag slipper tack och lov alla som vill använda datorn i sitt jobb att samtidigt lära sig en massa tekniska detaljer om den interna strukturen i operativsystemet, vilket har sparat otroligt med tid och gjort datorn till ett redskap för gemene man.
Idag är det ju tom en rätt stor del av pensionärerna som klarar att använda en dator, en fantastisk utveckling !

Där har vi verkligen kommit långt jämfört med Ms-Dos tiden och de första windowsversionerna under tidigt 90-tal, när man fortfarande var tvungen att ge en massa textkommandon.
Oavsett vad man tycker om Microsoft i övrigt så bör de iallfall få en hel del credit för att ha hjälpt till med denna utveckling.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vista kommer att bli ordentligt mycket snabbare med SP1, att kompatibiliteten inte är den bästa är självklart synd men så är det med det mesta.

Jag har en relativt snabb dator och för mig fungerar Vista väldigt bra, lite slött i vissa avseenden t.ex. när Vista ska beräkna tider för flytt av filer o.s.v. Men på det stora hela fungerar det bra för en vanlig användare.

Kontrollpanelen är något dom faktiskt jobbat väldigt hårt med, det märks när man själv har vant sig vid den.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Jag kommer själv att hålla kvar vid XP så länge det bara går. Jag tycker XP fungerar ganska bra, trots allt. Dock så gillar jag Linux bättre eftersom min gamla P4:a från 2002 hänger med bättre än vad det gör tillsammans med Windows..

Jag kör dual boot: Debian Etch och Windows XP SP2.

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem

testat någon beta av sp1 nu , inte testat tidigare version av vista men det går fan snabbare att ladda saker, dock mer knaster i hårddiskarna,

stör mig dock att man inte kan få det se ut som xp, vista temat är gräsligt

Permalänk
Medlem

Jag väntar med att gå över till Vista tills det blivit mer moget och fått sig ett service pack eller två. Räknar med att köra vidare med XP pro SP2 nästan ett år till.

Finns en Vistamaskin (home premium) i hushållet och något jag stör mig på där är alla dessa förbannade dialogrutor som dyker upp hela tiden, från windows defender eller vad det hette. Hur kasst är inte säkerhetssystemet om det måste ställa massa frågor hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
testat någon beta av sp1 nu , inte testat tidigare version av vista men det går fan snabbare att ladda saker, dock mer knaster i hårddiskarna,

stör mig dock att man inte kan få det se ut som xp, vista temat är gräsligt

Visst kan du få vista likna XP, finns en massa olika themes o ladda ner.

ex: http://psycob.deviantart.com/art/Royale-for-Vista-Basic-67469...

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men jösses. Du bryr dig om 1000 poäng i 3dmark 01, menar du att du sitter och kollar nya datorer med ett testprogram som är 6 år gammalt?
Jesus...

Vet inte riktigt hur du kan påstå det krävs 10 klick för nätverksinstälningar???
Klicka på nätverksikonen nere vi klockan, välj nätverk och delningscenter.
Färdigt. Här har du MYCKET mer kontroll än XP då allt är sammlat på en enda plats. I XP var allt utspritt lite överallt.

http://www.jazzil.se/forum/net2_vista.png

Åter ser man här att folk klagar på saker p.g.a. okunskap.
Nu när MS ÄNTLIGEN släpper Windows 95 uppläget så klagar folk p.g.a. oviljan att lära sig något nytt.

Men vi får väl se om 2-3 år när Windows 7 släpps... Då alla sitter med Vista, då kommer alla som nu klagar på Vista sitta med Vista och klaga på Windows 7.
Historien upprepar sig (2000 -> XP).

Japp, det där upplägget är skitbra om man är på plats och vet vad man sysslar med. Men du bör testa att över telefon försöka förklara för någon som knappt borde få hantera en miniräknare hur de ska hitta till inställningarna för en specifik anslutning och stänga av IPv6... Varpå det där upplägget blir totalt katastrof, eftersom användare generellt får problem om det finns mer än 1 sak att klicka på, vilket gör att en visserligen lång men övertydlig lista med direktlänkar är enklare att hantera.

Edit**
Ja, det stämmer, people are stupid

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Där har vi verkligen kommit långt jämfört med Ms-Dos tiden och de första windowsversionerna under tidigt 90-tal, när man fortfarande var tvungen att ge en massa textkommandon.
Oavsett vad man tycker om Microsoft i övrigt så bör de iallfall få en hel del credit för att ha hjälpt till med denna utveckling.

Jag vet inte om du såg mitt tidigare inlägg med följande länk:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/manag...

Och detta uttdrag ur Microsofts förklaring:

"Microsoft Windows PowerShell command line shell and scripting language helps IT professionals achieve greater control and productivity."

Så Microsoft har både fortsatt i klick-klick-klick traditionen och samtidigt backat i frågan om kommando terminalens vara eller icke vara. Din kommentar handlar ju i och för sig mest om den enkla hemmaanvändare, och då förblir troligen klick-klick-klick scenariot det enda aktuella.

Däremot får kanske administratörer problem. Eftersom Microsoft ratade *nixarnas "command shell" och gjorde en hel del marknadsföringsspinn i ämnet, har generationer av Windows administratörer växt upp fjärmade ifrån detta. Microsoft plankar nu i princip bash-kommando terminalen, vilket ju märkligt nog gör att *nix folk kanske blir mer efterfrågande. Exchange går i grunden endast att fullt ut användas ifall administrationen görs genom text-kommandon.

Så frågan om "massa textkommandon" behövs eller ej beror helt och hållet på vilken typ av användare du är. Det ska bli intressant att se hur det går att slita sig ifrån klick-klick-klick vanorna, nu när de börjar bli passé igen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Finns inget positivt alls att säga om vista, en total flopp och ett fullständigt misslyckande på alla punkter. Får väl hoppas MS gör brakförlust på det så de lär sig att ett operativ inte ska se ut på det där sättet. Det är det i absolut särklass vidrigaste och struligaste OS microsoft någonsin satt sin logo på.

Kan du säga exakt vad som är fel?

Jag tycker det är det bästa OS:et sen Windows 2000 ^^

Permalänk
Medlem

Jag vill köra program, och inte operativsystem...

Den dagen MS får rätt på Vista så kommer jag byta, inte en dag tidigare. Allt går klockrent här samt att datorn lullar på tomgång med XP. Vista som jag har på en annan partition, visst är det snyggt, ser fantastiskt bra ut gämfört med XP, men det suger ju ut all kräm jag har i datorn. Konstant skrivande på diskarna och tycker hela burken känns prestandamässigt som en 486:a med Windows 98. Så länge som Vista käkar upp min prestanda kommer där inte finnas ett enda argument som får mig att byta.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag vet inte om du såg mitt tidigare inlägg med följande länk:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/manag...

Och detta uttdrag ur Microsofts förklaring:

"Microsoft Windows PowerShell command line shell and scripting language helps IT professionals achieve greater control and productivity."

Så Microsoft har både fortsatt i klick-klick-klick traditionen och samtidigt backat i frågan om kommando terminalens vara eller icke vara. Din kommentar handlar ju i och för sig mest om den enkla hemmaanvändare, och då förblir troligen klick-klick-klick scenariot det enda aktuella.

Däremot får kanske administratörer problem. Eftersom Microsoft ratade *nixarnas "command shell" och gjorde en hel del marknadsföringsspinn i ämnet, har generationer av Windows administratörer växt upp fjärmade ifrån detta. Microsoft plankar nu i princip bash-kommando terminalen, vilket ju märkligt nog gör att *nix folk kanske blir mer efterfrågande. Exchange går i grunden endast att fullt ut användas ifall administrationen görs genom text-kommandon.

Så frågan om "massa textkommandon" behövs eller ej beror helt och hållet på vilken typ av användare du är. Det ska bli intressant att se hur det går att slita sig ifrån klick-klick-klick vanorna, nu när de börjar bli passé igen.

Jo, det har du naturligtvis helt rätt i.
Jag förespråkar inte att möjligheten att kunna ge textkommandon och dylikt ska tas bort, definitivt inte. Det är bara möjligheten att slippa detta för användare som inte är intresserade av detta som jag lovordar.

Det bästa är naturligtvis om man kan välja på vilken nivå man ska kunna "ha kontroll" över datorn. Klick-klick för alla som inte orkar eller vill bry sig om tekniska detaljer och bra möjligheter till mer kontroll för de som så önskar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Så länge Vista kräver 20+ Gb och jag inte kan köpa en 1TB disk för 1000:- så kommer Vista inte att installeras på min maskin

Heh Vista tar inte så mycket plats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Jag är sugen på att Vista, men.. eftersom det är så extremt prestandakrävande och drar ner fps;en i spel, så blir det inget Vista för mig.

Så krävande är det inte som du tror, visst det kräver lite mer än vanliga Windows Xp men så farligt är det inte.

Jag har kört Vista bra länge nu, visst det var lite strul i början med drivrutiner till Vista men det har blivit mycket bättre med tiden.
Och jag är nöjd med Vista, fungerar fin fint med de spel jag kör.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

när mekaniska hårddiskar försvinner och 2 gb minne är standrard, så om man anvädner classic utseende så drar det icke mer än xp,

då handlar det snarare om stabilitet, säkerhet

jag har en usb tv tuner som gör att xp hänger sig(bluescreen) typ en gång i månaden, den gör så att vista hänger sig en gång i timmen, så då vet ni vad jag tycke rär bäst ännu^^

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgifterna är motstridiga om vilka trender som verkligen är tydligast. Följande är en undersökning sponsrad av Kace, som så långt jag kan förstå inte har något egenintresse i frågan utan arbetar kross-platform:

http://www.kace.com/pdf/KACE_VistaSurvey.pdf

Denna undersökning återspeglar bara vad IT-proffs anser och det är ju alltid svårt att veta vilka felmarginaler som gäller. Intressant dock är att 99 % av de som svarade använder Windows, trots det har endast 13 % direkta planer på att gå över till Vista och 53 % har inga planer alls att gå över till Vista. Dessutom överväger hela 56 % en övergång till något annan operativsystem.

Jag tycker ju naturligtvis att sådan läsning värmer, men jag är ju inte mer blåögd än att ta alla undersökningar med en nypa salt oavsett till vems fördel den är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
när mekaniska hårddiskar försvinner och 2 gb minne är standrard

När mekaniska HDD:ar försvunnit gissar jag att standardmängden på RAM är minst 20 gugabyte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm. Kan du precisera lite på olika punkter varför du tycker att Vista är kasst ?

Vistan förefaller vara byggd för 14-åringar som ska sitta hemma och ha datorn som spelkonsoll. Det finns inte en enda användare på arbetsplatsen som tycker GUI't blivit bättre i vistan. Till en början var de nyfikna och ville se hur det såg ut, tyckte det var snyggt och så, men besvikelsen blev total när det som var så tjusigt inte fungerade. Ställer jag ut en burk med vista i, nu när alla har sett det och vet hur dåligt det funkar, så vägrar personalen använda den. Står det en XP 30 meter bort så är det där de sitter. Alla användare hatar GUI't och de nya "finesserna" i vistan. Det är direkt användarfientligt, värre än att gå tillbaka till 3.11. Det går förvisso stänga av rätt mycket av det grafiska skräpet, men man ska inte behöva hålla på så. Det nya GUI't är en total katastrof på alla punkter och borde inte vara default. Därtill kommer att en del program inte fungerar i vistan. Det är en viss skillnad mellan hemmaanvändare och företag, och det är att hemmaanvändarna lätt kan byta från ett program till ett annat, men på ett företag där det t.ex är 1000 datorer anslutna, där programmen är branschspecifika och kopplar till databaser osv och som i vårt fall är anslutna till ett nationellt nätverk, då byter man inte program över en natt, och det är heller inte gratis att göra det, inte ens säkert det finns nåt annat att byta till. Om vi mot all förmodan alls kommer satsa på att rulla ut vistan i nätverket inom de närmsta 5 åren så innebär det enorma merkostnader, både i form av hårdvara, tid och utbildning, och i ett sånt läge är det inte säkert vi ens håller kvar vid windows.
Lägg därtill stora nätverksproblem med vistan, MS har tydligen satsat hårt på att förstöra TCP/IP i det, så de behöver backa tillbaka till den version som finns i XP. Den här listan kan göras mycket lång, men kortfattat är det så att vistan är en hundraprocentig flopp. Finns inte en enda fördel med det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Instämmer att det för företag måste vara vansinnigt med Vista, jag har tillräckliga med problem för att jag måste köra IronCAD och det finns ingen version av det som ens öppnar sitt gui i Vista även om man kör med kompabilitet och admin.

Jaha, då måste man köra en omgång VirtualPC med Windows 2003 bara för IronCAD. Vilket iofs fungerar bra, men det tar vansinnigt mycket längre tid att starta upp, samt att allt strul att få igång det. Den tiden hade jag säkert hunnit göra 10 labbar på.

Det var ETT program. Om ett företag är beroende av flera program med liknande problem är det förstås än dummare att köra med Vista.

UAC är bara att stänga av direkt, ingen som har viktigt arbete att utföra har tid att sitta och fundera på om denne kör legitima processer eller gör legitima saker(i MS ögon).

Windows Defender är en annan sak som bromsar upp arbetet betydligt, säkert kul för en hemanvändare att sitta och dona med att "skydda sin dator", men det har man inte tid med på ett jobb.

Att hårdvarukraven är höga innebär att man måste skrota en mängd fullt funktionsdugliga PC; utan 2GB RAM och en snabb processor samt en snabb hårddisk kryper Vista som en snigel.

För hemanvändare; helt ok kosmetika om man har en modern snabb dator. För företag, mycket strul = mycket pengar.

Vista är kanske inte en 100% flopp, men det är ett neddummat Windows ägnat åt Joe-Sixpack som gillar bling-bling

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

aja, nu byter jag tillbaka, utorrent o taskmanager ska inte behöva dra 15 %cpu

så skoj i början sen faller det, bonus till start och stäng av tid, men hur ofta gör man det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men jösses. Du bryr dig om 1000 poäng i 3dmark 01, menar du att du sitter och kollar nya datorer med ett testprogram som är 6 år gammalt?
Jesus...

Vet inte riktigt hur du kan påstå det krävs 10 klick för nätverksinstälningar???
Klicka på nätverksikonen nere vi klockan, välj nätverk och delningscenter.
Färdigt. Här har du MYCKET mer kontroll än XP då allt är sammlat på en enda plats. I XP var allt utspritt lite överallt.

http://www.jazzil.se/forum/net2_vista.png

Åter ser man här att folk klagar på saker p.g.a. okunskap.
Nu när MS ÄNTLIGEN släpper Windows 95 uppläget så klagar folk p.g.a. oviljan att lära sig något nytt.

Men vi får väl se om 2-3 år när Windows 7 släpps... Då alla sitter med Vista, då kommer alla som nu klagar på Vista sitta med Vista och klaga på Windows 7.
Historien upprepar sig (2000 -> XP).

ja varfäör jag gjorde det ... var för att denna dator har ett inbyggt graffe som motsvarar ett gf 2 som fans nuder ungeför samma tid som 3dmark o1 så där har du svaret på det . hehe kommer aldrig använda vista sitter på win 2000 nu så har inte hunnit till xp ännu

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Enligt en artikel på Computer Sweden så hävdas det att nya SP3 till WindowsXP ska ge en rejäl prestanda boost. Artikeln finns här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.132914

Alltså, jag tror själv på att det kan vara bra att hålla kvar och köra WindowsXP ett bra tag till..

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare, problemet för Vista är att XP fungerar så bra. När XP kom fanns Windows 98 som inte fungerade så bra och Windows 2000 som var dåligt på spel och multimedia. Nu när Vista kommit finns XP som inte är speciellt dåligt på någonting.

Vista har heller inga direkt inbyggda mervärden för användarna förutom att det ser rätt modernt ut, det som är förbättrat i Vista vänder sig mest till att göra livet lättare för utvecklare och mediamoguler. De stora förändringarna är under huven, inget som vanliga användare bryr sig om.

Ett problem med Vista som drabbar vanliga användare är att inga drivrutiner får arbeta i kernelspace utan måste hålla sig i userspace, vilket har lett till att många haft svårt att skriva drivrutiner till Vista och att de som skrivs har sämre prestanda än för XP. Utan tvekan är det "säkrare", men till ett pris.

Som sagt för hemanvändare med en snabb dator; inga större problem att köra Vista. För de flesta andra, ofta problem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
en massa text, lite tidigare än ditt sista inlägg

som professionell användare så är det desto större anledning att tänka på säkerheten. Vid normalt användande så installerar man inte program var och varannan minut så uac är ett övergående problem och angående windows defender så har jag nog inte behövt trycka på en enda knapp sedan jag installerade vista. Så den extra tiden som man investerar i säkerhet är definitivt värd att ta.

Men gör som du vill, du kan ju strunta i brandväggar och antivirus program också, de segar ju ner också. (lite ironisk)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har du sett vanliga användares respons på dialogrutor som UAC?

De kan reagera på två sätt, antingen blir de handfallna och måste springa efter hjälp = förlorad tid.

Eller också klickar de "ja" på precis allting = ingen vunnen säkerhet.

Exakt vad är fördelen?

Defender segar ner datorn mer än vanliga antivirus, ja, inget topp-program precis.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||