Allt fler går över till Windows Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Inte nog med att operativ systemen kostar mängder

Tja, det är ju jäkligt relativt... Vad kostar komponenter i en lite bättre dator? vad kostar spel & vad kostar inte bildredigeringsprogram osv...

Vista är faktiskt första MS OS jag köpt, ganska prisvärt med oem licenserna tycker nog jag faktiskt, gav 1800 för Ultimate x64 Eng. Inte alls längesedan XP kostade lika mkt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag körde med Vista från Juni detta år till september och jag tyckte det fungerade asbra. Gillade dess gay-look med aero och lilla sidebar (saknar mest Vista Sidabar D:) men bytte tillbaka till XP endast för anledning av att spel fungerar bättre på XP. Allt annat, så som drivare, media, filmredigering/bildredigering etc tycker jag fungerade asbra på Vista hämtemot XP, men eftersom det blev en skillnad mellan XP prestanda och Vista prestanda i spel så bytte jag tillbaka.

Jag kör mestadels Oblivion.
I Vista kunde jag köra det mesta max (lite dålig framerate beroende på var jag var så klart, mestadels utomhus) men det hackade lite. Jag bytte sedan till XP, som klarade högre inställningar till och med, och det flöt på asbra! Hackade knappt något (utom där den måste ladda texturer, står i debug menyn "loading cell buffer" eller nått sånt.. då hackar det till i någon/några sekunder bara) och nu har jag dessutom en textur mod som byter upp texturerna från 512x512 (tror jag det var) till 1024x1024 eller liknande + parallax mapping (får 2D texturer att se 3D ut framifrån eller nått sånt) och det hackar fortfarande inte lika mycket som på Vista.

Kanske ska tillägga att jag kör t.ex. Utorrent eller DC i bakgrunden ibland när jag spelar, på XP då, och det hackar inte lika mycket som i Vista (där jag till och med stängde av min Sidebar för att käna lite prestanda).

Tycker Vista är OK, och att det fungerar riktigt bra. Med Vista fungerade mitt internet direkt från första minuten jag installerade Vista, samma med ljudet och whatnot. Med XP måste jag gå in på Asus sida och skaffa drivare och vad mer som kan behövas, men det är svårt utan internet att gå in på deras sida och ladda ner drivarna för att kunna använda internet (Köpte moderkortet som fyndvara på komplett).

När jag har en tillräckligt bra dator så byter jag till Vista igen.

Permalänk
Medlem

så länge som det inte finns drivrutiner till geforce 4 så stannar jag med xp

dock ett mycket trevligt operativ om man har 2gb ram eller mer. allting blir så snabbt och roligt då.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Är jättrenöjd med mitt Vista, har haft det sen det släpptes i november förra året och har bara haft lite småproblem men aldrig nått som gjort att jag ångrar övergången från XP. Dom som inte vill skaffa vista p g a ett par fps mindre i spel är ju bara patetiska när detta är enda ursäkten. Spelar själv jättemycket nya spel i hög upplösning och har aldrig märkt någon avsevärd skillnad på dessa få fps vi pratar om.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
1. drivrutinerna till vista har mognat en hel del, hårdvarotillverkarna börjar lära sig hur vista fungerar...

2. användarvänligheten är väl lite av en smaksak, men jag föredrar nog enkelheten i vista ... dom momenten som XP användare stör sig på i vista brukar gå att stänga av ...

3. minnesmyten sprider sig vidare ... läs, läs igen och läs tills du förstår ...

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

http://blogs.msdn.com/ntdebugging/archive/2007/10/10/the-memo...

1. Om din nya bil tog dig halvvägs till jbobet varje morgon, skulle du glatt konstatera att "ja, nu slapp jag ju gå halva vägen" eller skulle du använda din gamla som tog dig hela vägen? Jag har ingen som helst nytta av Vista så länge jag inte ens kan få igång min ljudmodul eller när synten har en halvsekunds fördröjning på allt man spelar in...

2. Ja, användarvänlighet är en smaksak, vilket borde göra att någon någonstans längs vägen borde stannat upp och tänkt till på allt folk som inte har varken behov eller viljan att träla sig igenom ett ton av som bäst halft fungerande "hjälpmedel" utformade för människor som knappt är kapabla att använda en miniräknare. Men visst, det är en smaksak och jag vet att jag är petig... men det tycker jag man borde vara när det gäller ett OS.

3. Exakt min poäng. Jag behöver inte förladdad mjukvara, hur bra det än är för Börje, 67, som använder sin dator till att kolla eposten och surfa på blocket. Det jag behöver är att slippa öppna filer 2 gånger för att slippa läsa "Det finns inte tillräckligt med systemresurser för att öppna filen" när jag ska redigera film.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är bra det att ni går över till Vista... så kanske det blir nått man kan använda om ett år eller så

Jag är klart avvaktande när det gäller operativsystem, körde Win98 i säkert två år innan jag bytte till XP. Orkar inte hålla på med operativsystem som strular helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, vilka är de "undersökta användarna"? Och hur opartisk är "NET Applications" information?

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

Mac hade trots allt ökat med 1% totalt, vilket är bra även om jag inte kör det själv.
Jag tror att mycket av nedgången i "övriga" är Sun:s Solaris och andra Windows versioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För mig är Vista än så länge otänkbart, varje gång jag suttit med det har jag bara blivit irriterad, det tar lång tid att öppna program, användargränssnittet är bökigt, saker och ting stänger ner sig och låser sig om vartannat, man ska behöva klicka i en massa jävla rutor för varje applikation man vill starta, sedan är jag amatörmusiker och pillar mycket med mjukvarusynthar och det är väl allmän kännedom att Vista toksuger när det gäller drivrutiner och annat gällande ljudkort och ljudhantering annat än för slölyssning och spelande, att använda Vista i en studio är mao än så länge bara att glömma..

Enda egentliga behållningen med Vista i dagsläget som jag ser det är dess DX10-stöd, men än så länge finns det ju knappt några spel eller grafikkort som klarar av skiten så det argumentet faller mer på sitt eget grepp, särskilt som att mycket kan patchas och crackas i XP för att få mycket av 10ans egenskaper. Nej, det blir inget Vista för mig än på ett bra tag, då tar jag hellre OS X även om jag avskyr det också.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Man bör alltid ta siffror som presenteras av ”webbstatistikföretag” med en nypa salt. Ofta begränsas statistiken till de webbservrar som har specifika ”programkomponenter” installerade. Deras kundunderlag och typ av webbservrar kan snedvrida siffrorna rejält. Skulle man t ex göra statistik på serveroperativsystem kan jag garantera att siffrorna skulle se helt annorlunda ut.

På arbetsplatserna får man sällan välja operativsystem själv. Många stora företag har dyra avtal med Microsoft som gör det svårt eller mindre lönsamt att installera alternativ. IT-avdelningen vill många gånger inte ens prova alternativ. Man är rädda för en utökad arbetsbörda, har dålig koll på kostnaderna, och vill fortsätta ”som vanligt”; det känns tryggare så.

Majoriteten av datorerna på företag, skolor och myndigheter skulle idag klara sig alldeles utmärkt med de fria alternativen till enorma besparingar på sikt. Däremot ser det betydligt mörkare ut i hemmen. De flesta spelen finns bara för Windows (eller konsoler).

En annan sak är att närmare 100% av privatkunder som köper en komplett dator fortsätter att använda det operativsystem som den levereras med. Vilket är Vista (eller i undantagsfall XP). De som vill köra ett annat operativsystem får skaffa och installera det själv efteråt. Microsofts statistiker räknar i princip varje såld PC som en ny Vista-licens. Att köpa en dator med tom hårddisk från större leverantörer är besvärligt eller omöjligt i Sverige. Då får man vända sig till små leverantörer. T ex när Walmart i USA släppte en superbillig Linuxdator så tog över 10000 ex slut på två dagar. De säljer även en Vista-variant (för högre pris naturligtvis) men den säljer inte lika bra. Nu har de gjort en stor beställning och anordningar så att dessa VIA C7 (1.5 GHz) baserade Linuxburkar fylls på automatisk.

Jag har alltid byggt egna datorer själv och kunnat därför välja operativsystem fritt. I yrket har jag arbetat med alla operativsystem från Microsoft, OS2 från IBM, Solaris från Sun, Suse och Netware från Novell och äldre MacOS från Apple. Bortsätt från Netwareservrar har jag bara använt DOS och windows hemma. Förklaringen är dock mycket enkel. Jag har sedan början på 90 talet använt AutoCad för att göra 3D-ritningar för mina hobbyprojekt. AutoCad har aldrig funnits för andra operativsystem än DOS och Windows. Jag bytte från Windows 98SE till Windows XP först när jag inte kunde finna fungerande drivrutiner för ATI9250 grafikkortet. Jag visste inte att min AutoCad-version inte var kompatibel med Windows NT eller senare (ny AutoCad kostar 32000+moms) och hann skaffa en Windows XP Pro 5-användarlicens. Så numera har jag en egen AutoCad-dator med Windows 98 på, och kör Windows 98 eller XP på de andra.

Vad jag försöker säga här är att valet av operativsystem styrs inte av kvalitén på operativsystemet utan av helt andra faktorer. En ev. övergång till Linux-desktop kommer att ta tid. Ingen väljer ett operativsystem, även om det är "gratis", förran de program man vill köra görs eller portas för det.

Jag kommer ihåg att folk klagade på att installationen av "Linux" var svårt. Idag är en desktop-installation lika enkel som Windows. Folk klagade att Desktop-miljön inte var lika snygg som Windows. Idag är den minst lika snygg som Windows (min åsikt). Folk klagade att det var svårt att installera program i Linux. Idag kan det tom vara enklare än på Windows.

De som klagar på att det är svårt att få hårdvara utan rätt drivrutin att fungera under Linux har helt rätt. Men det är helt irrelevant, eftersom det är lika svårt under Windows. T ex tog det mig nästan två dagar att konstatera att det helt enkelt inte fanns någon drivrutin eller drivrutinsversion som fungerade tillfredställande med ATI9250 och Windows 98SE. På Linuxsidan kan det dock finnas "generella drivrutiner" som kan fungera någorlunda, men man bör inte räkna med det; se till att skaffa "Linuxkompatibel" hårdvara istället. Att installera drivrutiner är ungefär som i Windows.

Utbud av "serverprogram" är rikligt för Unix/Linux och därför är de vanliga OS på servrar. Alla vanliga Internet- och kontorsprogram finns för Linux och gör det lämpligt för arbetsplatser. Undantag är naturligtvis de datorer som kräver Microsoftmiljö. En del företag och myndigheter har övergått till Linuxmiljö och många utvärderär detta för närvarande. Linux och "gratisprogram" verkar växa på arbetsplatserna med duktigt IT-folk.

Ingen kan dock ersätta Windows i en speldator idag. Tom de flesta DOS-spel kan köras med DosBox i XP. De flesta speltitlar finns helt enkelt inte för Linux eller Mac, och deras Windowsemulatorer har begränsningar. Naturligtvis kan man installera flera operativsystem med multiboot, eller köra de i virtuella miljöer men hur många vanliga användare gör det? ID Software släpper sina speltitlar även för Linux och MaC men annars har Microsoft fått odentlig kontroll av spelmarknaden via sin DirectX. De försöker till och med tvinga folk att uppgradera till Vista genom att inte släppa DX10 för XP...Bastards...

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Över min döda kropp att Vista kommer in på någon av mina datorer!!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Hedersmedlem

Om adobe kunde klämma ur sig en linuxversion av photoshop så skulle mina dagar som windows-användare vara väldigt lätträknade.

Fortsätter tillsvidare med W2k pro och XP, jag har ändå ingen vista-kompatibel hårdvara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Saker som måste fixas innan jag skyr Vista som en vampyr skyr solen
1. Drivrutiner - Skiter i hur bra Vista är om bara hälften av allt fungerar.
2. Användarvänlighet - Man ska inte behöva gissa sig till vart man ska i 11 led för att hamna rätt i jakten på inställningar. Inte heller ska man tvingas leva med överjävliga "wizard"-applikationer som egentligen itne hjälper ett dyft.
3. Resurskonsumption - Jag blir SÅ lycklig när jag inte kan använda mina program ordentligt för att mitt OS fått för sig att hälften av mitt ram behövs till annat...

Och någonting som aldrig kommer förändras, Vista är ett helvete att felsöka när någonting inte fungerar... Är det inte fyrtioelva varningsmeddelanden om ditten och dattan så är det "hjälpguider" och annat krafs som ska vara i vägen... När man sitter på jobbet, ska felsöka nätverksinställningarna på någons dator och får höra "Vista" så bara vet man att det både kommer ta minst en timme innan man ens kunnat kolla inställningarna och med största sannorlighet så kommer det inte fungera iallafall...

Men som sagt, det är som med allt annat. Den dagen som Vista gör som jag vill när jag vill det så kommer jag inte ha några problem eller invändningar mot det... Att fler går över till det bådar dock inte gott för mina stats på jobbet

Haha så snackar en sann skitspridare. Det blir övertydligt att du inte satt dig in i vista och ändå väljer att sprida skit. Om du jobbar med datorer tycker jag synd om din arbetsgivare. Vista är det OS som erbjuder bäst felsökningsverktyg av samtliga MS OS, server os inkluderat. Detta är en punkt MS verkligen lyckats med. Ett råd, lär dig hur saker fungerar innan du kritiserar.

Ang hur mycket minne vista tar, ett os ska helt använda 100% av minnet och ge bort när det behövs. Helt normalt och sunt för ett OS.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Själv valde jag laptop efter linuxkompatibilteten. Det enda som inte funkar idag på ex ubuntu 7.10 är ljudet. Alsa drivdutinerna behövs bara uppdateras.

Fick med vista när jag beställde. Har inget o klaga på direkt i vista mer än just att min laptop hade jag tänkt skulle vara tyst. En annan i huset är tystare och den kör xp. Varför då? Jo hårddisken tuggar ständigt. Det går inte ens surfa utan att man hör den hela tiden. Har testat låta datorn stå på i timmar men inte * blir den tyst!

Testade samma sak med ubuntu-live skivan och vad hände? Hörde aldrig disken! och så lugnt o skönt. Blir till o formatera om hela burken i helgen. Köra in vista sedan ubuntu.

Har försökt stänga av superfetch, antivirusprog och det sista som jag inte vågar stänga av är vistas återställning.

Permalänk
Avstängd

För det första vill jag säg at att det är tråkigt att 'nix inte har en stärre användarskara.

Sen vill jag även säga att myten om att vista använder allt minne du stoppar i datorn är skitsnack. Det handlar om hur vista hanterar minnet, xp låter dina RAM-stickor stå tomma. Varför ska stickorna som du har betalt för stå tomma?

Vista cachar de processer som du mest sannolikt kommer att starta i minnet så att de slipper cachas när du startar dem.

Jag säger dock inte att vista inte är väldigt minneskrävande, för det är det.

Permalänk

Självklart är det fler och fler som fattar att windows xp är uråldrigt. Windows vista ultimate 64 bit är super gött, och gör att crysis ser helt underbart ut i DX10.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Medans vista tar mer resurser än XP, så är det deras helt klart bästa operativsystem om man tittar på stabilitet, mitt har inte krashat en enda gång, och jag har sluppit nästan allt tjaffs med dåliga drivare osv

Sedan har vista några små detaljer som gör det bekvämare än XP att använda när man väl vant sig. När det mognat ännu mer, så kommer nog de flesta köra vista.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Vista är det klart smidigaste operativsystemet jag sett hittills.
XP var det väl heller inget direkt fel på, men Vista känns bra mycket fräschare och användarvänligare ut tycker jag.

Allt snack om att en massa program och spel skulle vara inkompatibla verkar mest ha varit trams. Har hittills inte stött på något sådant.
Kanske om jag testar något äldre än typ 5 år så kanske det får problem.
Dock hör ju det till utvecklingen.
Jag antar att en hel del gamla program till Windows 3.0 också får motsvarande problem i XP.

Jag glad över att antalet Linuxanvändare minskar.
Visst, visst, det är bra att det finns ett gratisalternativ och det är bra med konkurrens för Microsoft osv...men..
Linux må till ytan se bra ut och verka användarvänligt, men så fort man ska göra den minsta enkla grej som löser sig automatiskt på windowsdatorer (såsom att koppla in ett vanligt USB minne) så stöter man på patrull.

Jaja, jag vet att det GÅR att använda tex USB minnen genom att först skriva "c:/blala/???/merblabla d:mount124/express/ahhh"eller något liknande på något okänt ställe.
Det är säkert trevligt för alla som verkligen känner till alla kryptiska kommandon, men för den vanlige oinsatte användaren är det helt obegripligt. Datorn bör själv fixa sådant utan något kommando som i Windows.
Sådan dålig användarvänlighet får man väl gå till de allra första Windows versionerna och msdos-tiden för att hitta. Det står som sagt verkligen i stark kontrast till den till synes användarvänliga windowsliknande miljö man har i linux(som tom har sina fördelar framför Window)

Så visst, Linux må vara bra för programmerare som gillar att ha full koll på allt själv, men jag sitter iallfall bara och svär för mig själv om jag tvingas använda det (vilket tyvärr händer rätt ofta..).

Macens operativsystem verkar dock något bättre för "den vanlige användaren" än Linux. På senare tid verkar det också tex kunna känna igen USB minnen utan en massa krångel. Det är också snyggt.
Dock skulle jag aldrig själv våga köra en mac pga rädsla för kompatibilitetsproblem. Man vet ju att 90% av marknaden inte har mac.
De problemen har jag dock hört att de nästan ska vara lösta idag, eller ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

jag har haft vista home premium 64 från första dagen den släpptes.

Brukade alltid köra redhat med xp men nu,,,är det vista som gäller för mig

Vista är det bästa OS som Ms har släppt.

Permalänk
Hedersmedlem

Festligt med den här typen av statistik, för den är oerhört svår att tolka. Ett problem är antalet Windows bots som skapar extra träffar (detta är inget skämt för ett flertal sidor som kollar sina loggar har problem med detta), och ett annat urvalet. Om jag förstår det rätt är Net Application egentligen en företag som säljer produkter för Webb-statistik, och i så fall återspeglar statistiken deras kunders statistik. Hm, och vad betyder då det? Kanske mycket, kanske ingenting.

Ride on bots!

Edit: Jag ska inte ge mig in i någon debatt om Windows vs. *nix - var och en får välja bäst den själv vill - men varför inte slänga in en liten länk som gör att Windows anhängare glada: Windows kommer nu med en kopia av bash-terminalen!

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/manag...

Märkligt att MS hackade på Linux för detta så länge, för nu skriver MS:

"Microsoft Windows PowerShell command line shell and scripting language helps IT professionals achieve greater control and productivity."

Sådant här är roligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Fick med vista när jag beställde. Har inget o klaga på direkt i vista mer än just att min laptop hade jag tänkt skulle vara tyst. En annan i huset är tystare och den kör xp. Varför då? Jo hårddisken tuggar ständigt. Det går inte ens surfa utan att man hör den hela tiden. Har testat låta datorn stå på i timmar men inte * blir den tyst!

Testade samma sak med ubuntu-live skivan och vad hände? Hörde aldrig disken! och så lugnt o skönt. Blir till o formatera om hela burken i helgen. Köra in vista sedan ubuntu.

Har försökt stänga av superfetch, antivirusprog och det sista som jag inte vågar stänga av är vistas återställning.

Det störde jag mig också på, både på min laptop som kom med Vista Basic och på min stationära när jag testade Vista på den.
Vista verkar läsa eller skriva till hårddiskarna spontant nästan HELA tiden! Det var en av anledningen till att jag bytte till XP på min laptop. Detta var i somras.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte kommer köpa ny dator på längre tid så kommer XP vara det som gäller.. Har testat vista men det är verkligen skit när inga drivrutiner funkar som dom ska. Vista ökar ju eftersom att folk köper nya datorer.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Nästa icke-speldator blir Mac. Säkert inget fel på vista när man väl har vant sig, men steget från XP känns så stort så då kan man lika gärna klippa till med Mac när man ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Men det jobbiga med det är att folk inte förstår vad dom gör, alltså familjen Svensson tror att dom får nått bättre eftersom det är "snygg design" i vista.

Jag skulle inte tjuta om det va Linux som va monopol...

Usch

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Apple har legat tio-i-topp gällande kända varumärken i över 20 år, så att det enkom har med iPod att göra är fel.

Apple höll iofs på att gå i konkurrs ett tag om jag inte minns fel.

Kör själv Ubuntu och det enda jag saknar är Photoshop som någon sa att kunna köra något spel ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Så länge Vista kräver 20+ Gb och jag inte kan köpa en 1TB disk för 1000:- så kommer Vista inte att installeras på min maskin

Hmm min system disk (då är det många andra program installade med på disken) tar totalt 12gb.
Kör ändå vista ultimate

EDIT: va själv skeptisk till vista, men när ja ändå köpte en helt ny datorn, så slängde jag in vista för att testa, å nu är man helt klart nöjd.
Kommer ej byta till xp igen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

har vista på arbetsstationen och
det fungerar över förväntan. ganska
snyggt gränssnitt är det också. bara
man stänger av uac blir det använd-
bart. låter man den vara aktiverad
tappar man snart sitt hår av all
frustration. enormt enerverande,
det där påhittet.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Nästa icke-speldator blir Mac. Säkert inget fel på vista när man väl har vant sig, men steget från XP känns så stort så då kan man lika gärna klippa till med Mac när man ändå håller på.

Så tänkte jag också fast väljer Ubuntu istället

Permalänk
Medlem

Förr eller senare blir det Vista men tills vidare kör jag på med XP.

Ett OS för mej skall vara enkelt, snabbt, smidigt och så transparent
som möjligt för att underlätta för användaren att göra det den
har tänkt göra med datorn vilket för dom flesta är att köra program,
spel, film, musik etc.

Ett OS som stjäl systemresurser begränsar användaren.
Vid videoredigering, 3drendering, musikredigering, spel mm
behövs varje megabyte, megabit och megahertz.

Vista är nog ett bra OS men inte vad jag behöver för tillfället.
När Vista mognat med SR1 och kanske SR2 och det finns bra
guider och artiklar hur man bantar bort allt lull-lull så blir det
nog permanent installerat på min dator.
Har helt enkelt inte tid att spendera veckor/månader med att
försöka optimera Vista, behöver datorn till annat.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att köra Vista framför XP om det nu inte är så att man har ett directx10 kort. Det drar mer minne, följer med mer skit, är långsammare, fulare, krånglar mer osv. Det är i alla fall min erfarenhet. Hade man kunnat välja bort allt skräp under installationen så hade det kanske varit ett hyfsat alternativ till XP.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.