Allt fler går över till Windows Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Gears of War till PC har ju inte lanserats än och Windows Vista kan inte spela upp Xbox360 spel utan emulator.

3dMark06 i XP:
11.919
Vista:
11.385
http://www.tweaktown.com/reviews/1222/13/page_13_benchmarks_3...

Och nej, Vista är inte snabbare än XP, inte för fem öre.

Gears of war finns ju:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=41104

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Gears of War till PC har ju inte lanserats än och Windows Vista kan inte spela upp Xbox360 spel utan emulator.

3dMark06 i XP:
11.919
Vista:
11.385
http://www.tweaktown.com/reviews/1222/13/page_13_benchmarks_3...

Och nej, Vista är inte snabbare än XP, inte för fem öre.

Åhh neeeej!!

600 poäng mindre i ett program som testar spelprestandan och knappt det

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Gears of War till PC har ju inte lanserats än och Windows Vista kan inte spela upp Xbox360 spel utan emulator.

3dMark06 i XP:
11.919
Vista:
11.385
http://www.tweaktown.com/reviews/1222/13/page_13_benchmarks_3...

Och nej, Vista är inte snabbare än XP, inte för fem öre.

Och spelprestanda är allt?
Som jag skrev tidigare, superfetch gör att man verkligen utnyttjar sitt minne och fixar så att program startar blixtsnabbt. Där är det verkligen stor skillnad mot XP.

Om som vanligt när det gäller krasher så är det oftast användaren som gjort något fel, har själv aldrig haft några sådana problem med Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

3dMark06 i XP:
11.919
Vista:
11.385
http://www.tweaktown.com/reviews/1222/13/page_13_benchmarks_3...

Och nej, Vista är inte snabbare än XP, inte för fem öre.

Kan nog stämma, men som jag skrev det känns snabbare då saker och ting startar snabbare, prestandan är egentligen inte bättre, men helt ok och inget som man märker, som sagt 79 istället för 83 fps, gör inte mig nått då resten är så mycket bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
är det bara jag som tycker att det är konstigt att endast 94,54% av internetanvändarna i undersökningen använde operativsystem i nov 2006 ?

Som tur var så har ju användningen av operativsystem ökat med 2,3 procentenheter till 96,84% nu i oktober 2007

Hur fan har dom räknat egentligen ? Det skall ju fan självklart blir 100% annars är det ju något som är totalt fel ! De här överblivna procenten måste ju också använda operativsystem annars är det ju något fel

Haha du är rolig du! Menar du alltså att man ska ha ett operativsytem på datorn?

BTW. Själv körde jag Vista men det är ju inget operativsystem.
Edit: Gått tillbaks till XPx64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Det slutar efter ett par dagar.

Jasså för mig slutade det inte efter veckor.

Permalänk

Håller på att testar Vista nu och har kört det i ca en vecka. Tycker att det är lite trögare än XP men det känns också stabilare.Var tvungen att stänga av UAC annars hade jag slagit sönder tagentbordet precis som om det hade hjälpt! Dom enda programmen som inte funkade direkt för mig var pc-suite till SE mobiler men det fanns en ny version att tanka hem som funkade,och PQ Partition Magic 8.05 som jag fick upp ett meddelande under installationen där det stod att det fanns kända problem mellan vista och "PQ" ska lösa det under dan. Men i det stora hela är jag faktiskt nöjd nu efter att ha konfigurerat det som jag vill ha det,jag var tveksam till att byta efter att ha läst att många inte är nöjd och att typ att datorn skulle gå på knäna. Det jag blev mest förvånad över är att det enda jag behövde efter installationen var drivers till grafikkortet annarsa var allt "klart"(för dom flesta svenssons).

Permalänk
Avstängd

Microsoft skulle behöva mig för att undvika misstag om lansering av kanske det viktigaste i deras produklinje.

Win Vista funkar bättre än XP och erbjuder en nyare spelupplevelse när de som tillverkar spel gör dem för OSét.

Vad Vista kräver är dock ett par saker,
1. Mer minne 3gb minimum om man frågar mig.
2. En bra balanserad high end maskin, dualcore till att börja med.

Vista läser från hårdiskarna, den lär sig dina vanor så att när du använder Vista så blir systemet snabbare och snabbare då den lärt sig dina vanor, en process som brukar ta ett tag. Efter denna process är gjord "superfetch" så funkar Vista inte bara bättre än XP utan snabbare.

Jag är inte bara överaskad av Vista och dess snabbhet utan även av smidigheten i systemet och XP kommer jag inte att använda mig mer utav.

Spelmässigt kör jag med Lotro, ett MMOG som har patchat dx10. Vad dx10 gör i lotro kan sägas bäst som, springer man i skogen så ser det ut som det ska göra på marken med skuggorna. Dynamiska skuggor gör spelet så mycket bättre.

3dmark06 13350p

Poängen med Vista är dock, detta är framtidens OS, XP duger inte för kommande spel upplevelser.
Vill du köpa konsoll?
Dx10 är bara början i en ny spelform där mer och mer effekter kan användas och ge en mer solid rolig upplevelse i att spela spelen som de kan spelas.

Men Vista kräver en bra maskin utan det får man inte en WoW faktor

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag skulle tro att av de 7% är det 5% som köpt vista tillsammans med nya datorn. 2% har köpt det själva. -2% har det men använder det inte. Många med laptop där.

Skulle tippa att 2008 blir Vista året då det precis som för spelkonsoller oftast tar ett år innan skiten börjar rulla.

Linux är idag starkare än någonsin. När det börjar leta sig in på arbetsplatserna kommer folk att undra varför det fungerar så bra på arbetsdatorn.

Quakewars presterar bäst på Linux enligt tester jag läst. Tufft.

Själv sitter på Xp för att spela spel. Lite trist.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Befängt att folk tror dom ska få samma prestanda i ett nytt operativsystem jämfört med ett som är 6 år gammalt (eller vafan det är).

Ja, jag skulle iaf förvänta mig BÄTTRE prestanda.

Än har jag inte testat Vista men å andra sidan är det bara DX10 som lockar. Och jag har inget DX10-kort heller så...

Det blir förmodligen Win 2003 ett tag till men jag kanske kommer att testa Vista nån gång iaf.

Även om jag inte är nån direkt linux-nörd så hoppas jag egentligen på linux/bsd/ubuntu blir lite större och sätter lite press på Microsoft. Det är aldrig bra att ha för stor andel av marknaden. Med lite mer konkurrans så skulle vi fått lite snabbare/bättre utveckling och bättre priser iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Och spelprestanda är allt?
Som jag skrev tidigare, superfetch gör att man verkligen utnyttjar sitt minne och fixar så att program startar blixtsnabbt. Där är det verkligen stor skillnad mot XP.

Om som vanligt när det gäller krasher så är det oftast användaren som gjort något fel, har själv aldrig haft några sådana problem med Vista.

Superfetch. Det kallas cachning av filer som används ofta som läggs i ramminnet. Linux har haft det här i en evighet. Samt linux har även haft stöd för dualcore i en evighet.

Inte ens Vista har stöd för dualcore. Det är ju patetiskt?!

Ni alla som skriver om prestanda och windows vet inte vad riktig prestanda är. När jag bootar in på mitt Linux system så sitter jag på ett riktigt monster.

Microsoft har inget att vara stolta över. Ingen köper ändå deras operativsystem.

Permalänk
Medlem

Jag hatar Vistas installation, och uppenbarligen verkar det vara många som har samma problem när de installerar Vista.

Permalänk
Medlem

Till Mr.Borka
Jag har alla Fall den PC-Version här ligga fram före mig av "Gears of War"..Mvh.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Till Mr.Borka
Jag har alla Fall den PC-Version här ligga fram före mig av "Gears of War"..Mvh.....Klaus

som sagt, de finns redan ute, så han som sa att de inte finns måste ha missat det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vista är ett skämt! Tacka vet jag Linux!

Jag är själv tacksam över att grafiktillverkare som nVidia och ATi supportar Linux officiellt nuförtiden vilket innebär att man t.o.m kan spela Windowsspel under Linux med god prestanda!

Samtidigt som jag kritiserar Vista måste jag ändå erkänna att jag inte vet tillräckligt om Vista och dess fördelar utan förlitar mig mest på vad andra har sagt om det på nätet när det gäller det här med att Windowsspelen skulle prestera sämre med Vista än med XP. Jag har också läst rapporter från olika ställen. Det låter INTE bra..

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Men det här kommer att ta tid...tyvärr ser Linuxfundamentalisterna ut att sabotera
en framgång.

Detta är i och för sig ett ämne för sig, men jag skulle ändå vilja fråga: vad är enligt dig de fundamentalistiska elementen inom Linux?

Richard Stallman? Han är väl det närmaste en profetisk fundamentalist vi kommer, och det han ägnar sig åt hindrar knappast Linux utveckling. Tvärtom, om det inte vore för Stallmans ibland bisarra hängivenhet skulle patentbekymmer redan kvävt Linux baserade system till döds. Nu påstår jag inte att du avser Stallman, utan han är bara ett exempel.

Linux distributioner byggs upp kring ett oerhört stort utbud av "byggklossar", alltså kan inte Linux sammanfattas på samma sätt som t ex Windows eller Mac. Mitt standard system är en Linux variant som har vissa likheter med BSD i sin uppbyggnad.

Ursäkta utvikningen och tillbaka till fråga om de fundamentalistiska elementen. Vilka "byggklossar" behöver ändras eller göras fri ifrån fundamentalister? Finns problemet bland de stora, eller bland de små distributionerna?

Angående statistiken: det mesta är redan sagt, men jag kan ju tillägga att t o m 2 % för Linux är mer än 2 % för Windows, eftersom dessa 2 % består av oerhört många så själva bidrar till Linux utvecklande. Windows är i stort företagsutvecklat, medan Linux är användarutvecklat; skillnaderna innebär både fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem

M$ Vista, Årets julklapp

och ja vista är det bästa M$ åstadkommit hittils!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Nu misstolkar ni statistiken en aning; användningen av Linux minskar inte. Siffran var oförändrad september-oktober efter att ha ökat med mer än 100% under året innan.

Se: http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=5&qpcustom=...

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Så länge Vista kräver 20+ Gb och jag inte kan köpa en 1TB disk för 1000:- så kommer Vista inte att installeras på min maskin

Kör vista ultimate på en 19 gb disk och har 6.5 gb ledigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Jag är sugen på att Vista, men.. eftersom det är så extremt prestandakrävande och drar ner fps;en i spel, så blir det inget Vista för mig.

Jag har itne märkt några försämringar i spel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Drar verkligen vista ner FPSen i spel?
Funderar på att installera det nu då min XP installation börjar bli gammal och seg:) Hårdvara kan ni se i sign, fast 8800GT istället för 7600GT.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

hur mycket minne drar vista för er?

711mb står de för mig
då är sidebar,aero,msn,winamp,torrent app, nod, setpoint, och diverse prylar till ljudkortet osv igång

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Äntligen uppmärksammar internetmedia att vi användare föredrar Vista och det är bara inskränkta datortöntar som ska kritisera Vista hela tiden.

Edit: Och nu när jag tänker efter så har jag inte haft ett enda problem med Vista nu efter någon månad!

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Så länge Vista kräver 20+ Gb och jag inte kan köpa en 1TB disk för 1000:- så kommer Vista inte att installeras på min maskin

Och ändå så är min Vista-installation på en 9.5 GBytes partition med ALLA mina mjukvaror förutom spelen installerade på...

Weeee.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det är Nvidia och de flesta spelutvecklarnas fel att Linux inte rullas ut i större omfång än vad det har nu.
Jag skulle inte tveka en sekund att ta steget fullt ut om det fanns stöd för ALLA modernare spel o fler drivrutiner/nya i lika stor utsträckning som till windows.

/HomeR_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
hur mycket minne drar vista för er?

711mb står de för mig
då är sidebar,aero,msn,winamp,torrent app, nod, setpoint, och diverse prylar till ljudkortet osv igång

windows vista anpassar till det du har tillgängligt... jag har 2gb så laddar den in kanske 1 gb data vid startup (inkl 3rd party program) men drar jag igång 3dmark eller ett spel och sedan stänger av det så står minnet på kanske 500mb.
Vista har olika prioriteter för program och frigör minne som inte kanske är jätteviktigt när det behövs.

Kör även Vista på en annan burk med 700 mb ram ... inga problem alls.

"unused memory is a waste of memory"

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är det försäljnings siffror eller? om det är så ta det med en nypa(näve) salt.

Vista är ploj Vs XP och så "tvingar" (P)MS tillverkarna sälja med skiten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
hur mycket minne drar vista för er?

711mb står de för mig
då är sidebar,aero,msn,winamp,torrent app, nod, setpoint, och diverse prylar till ljudkortet osv igång

700 för tillfället. Har lite Ie uppe, winamp, msn, torrent, antivirus, osv.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Drar verkligen vista ner FPSen i spel?
Funderar på att installera det nu då min XP installation börjar bli gammal och seg:) Hårdvara kan ni se i sign, fast 8800GT istället för 7600GT.

I Vissa spel märks det inte så mycket.

Men om man tar t.ex Portal för min del, så hoppar min fps mellan 140-300 beroende på rum.

Medans i Vista så hoppar den mellan 70-90.

En annan stor skillnad var för mig att tanka, extracta å bränna filer på runt 4.5 gig.

XP =
Tanka 40min, extract 2-3 min, bränna 8x speed
Vista=
tanka 40min, extract 6-12min, bränna 6,7 speed och buffer error (om uTorrent är igång i bakgrunden)

Verkar alltså som att vista använder hårddisken "mer" för samma typ av jobb.

Permalänk
Inaktiv

kommer aldrig att lägga ut en krona på vista eller köra det. vista e som gjort för svensson för mycket kramms i det. XP FTW

Permalänk

Jag tycker i alla fall vista är ett steg bakåt. En del onödiga funktioner (beroende på behov) motiveras med betydligt högre systemkrav. Spel som släpps nu måste släppa olika systemkrav beroende på ifall man kör vista eller xp. Jag kan inte minnas att man gjorde vid 98/2000 eller 2000/xp bytet. Men jag kanske har dåligt minne.

Exempel från crysis
Processor – 2.8 GHz or faster (XP) or 3.2 GHz or faster• (Vista)
Memory – 1.0 GB RAM (XP) or 1.5 GB RAM (Vista)

Permalänk
Medlem

Seig gate Seig gate !

Använder Mac när jag jobbar och guh. hate them. och Leopard X liknar Vista som fan och skiter i om de var vista som ripa dem eller mac ripa dem men Vista gjorde det bättre.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred