Rakning med rakkniv & double edge-rakhyvel FAQ

Permalänk
Inaktiv

Lurihaxxx man ska väll använda rakkniv med raktvål :)?

Permalänk
Medlem

Jag kör med L'oreal man perfect eller nått sånt. Kostar typ 40spänn eller så, kyler ner huden bra tycker jag 100000ggr bättre än det billigaste..

hade dock velat ha en raktvål + borste men har inte köpt sånt än...

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

har testat 1gång å de var riktigt bra mycke närmare än mac 3 enligt mig.
just nu kör jag med såna där billiga engångshyvlar oxå bättre än mac 3 för man kan ju ta en ny varje gång utan att de kostar nåt nästan
tror man får 30st för 20kr på öb.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Lurihaxxx man ska väll använda rakkniv med raktvål :)?

Hmm, det kanske Men jag har fått för mig att vissa använder skum?

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Nån som har nått tips ... jag kan inte raka mig utan att hela halsen blir röd av utslag(rakfinnar). Det ser förjävligt ut och det gör ont!

Har testat ett par olika rakapparater, och några olika rakhyvlar. Olika raklödder, eller utan lödder. Testat att tvätta mig före och efter ... osv. Allt ger utslag.

Just nu kör jag helt enkelt med trimmer och har därför alltid stubb. Men hellre det än att halsen set ut som en gammal pizza.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Nån som har nått tips ... jag kan inte raka mig utan att hela halsen blir röd av utslag(rakfinnar). Det ser förjävligt ut och det gör ont!

Har testat ett par olika rakapparater, och några olika rakhyvlar. Olika raklödder, eller utan lödder. Testat att tvätta mig före och efter ... osv. Allt ger utslag.

Just nu kör jag helt enkelt med trimmer och har därför alltid stubb. Men hellre det än att halsen set ut som en gammal pizza.

prova nått i denna stilen kanske?

http://www.gents.se/products/zirh-erase.htm

Kan tillägga att jag inte har nån aning som helst om det funkar eller inte

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Ingen som vet någon affär i GBG som säljer dessa produkter ?

/MVH janss0n

Permalänk
Medlem

Fick hem min Merkur 700 och de andra prylarna jag köpte från gents på 2 dagar! Riktigt bra såhär i juletid. Har använt hyveln 2 ggr nu och jag är otroligt nöjd.

För det första så är en riktigt borste samt en raktvål så fruktansvärt mycket skönare än alla skum och gel-varianter jag provat genom åren. Jag körde rakhyveln på läge 2 och det gick som en dans, jag var som en babyrumpa i fejset efter! Går knappat att jämföra med Mach 3 och fusion som jag använt tidigare(och då har jag 4 lägen till på hyveln för ännu närmare rakning!)

Jag köpte hela kitet med kromad skål, Edwin Jagger tvål, Edwin Jagger borte av riktigt grävlingshår samt tillhörande droppskydd/ställ samt en after shave lotion. Det kostade visserligen en hel del men det känns ändå som ett mycket bra köp, raktvålen kommer räcka lääääänge och nya blad kostar 50 kr för ett 10-pack. Själva rakhyveln är byggd som en stridsvagn och överlever förmodligen mig så den kommer jag aldrig behöva byta ut.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt tanken innan men detta verkar ju onekligen intressant!
Ska nog ta och beställa Merkur 34C, lite blad + någon vettig tvål, (vilken?)
Skulle vata underbar att få lika bra / bättre resultat än sin Mach 3 fast billigare.
Over and out!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Jag har Merkur 34C, resultatet blir minst lika bra som mach3, skillnaden tyckte jag var att bladen räcker längre på merkur samt att det "känns" fräschare efteråt.

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Har inte tänkt tanken innan men detta verkar ju onekligen intressant!
Ska nog ta och beställa Merkur 34C, lite blad + någon vettig tvål, (vilken?)
Skulle vata underbar att få lika bra / bättre resultat än sin Mach 3 fast billigare.
Over and out!

Jag hade satsat på en Merkur 700 istället, då det går att ställa in hur nära den ska raka. Tänk om Merkur 34C inte passar dig? Se recensionerna på gents.se.

Feather bladen sägs vara grymma. Edwin Jagger tvålen funkar bra, se till att köpa en borste också.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt efter en rakkniv med utbytbara blad, vart hittar man sånt?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Är själv på jakt efter en rakkniv med utbytbara blad, vart hittar man sånt?

Vässar man inte rakknivar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurihaxxx
Raktvål är definitivt det bästa kletet att ha i fejjan när man rakar sig. En fet raktvål och en bra borste är A och O för en lyckad rakning enligt mig.

Är det någon mer som tycker att Fusion "luggar" mer än vad Mach 3 gör? Har man mycket skägg så är det ju som att dra en luskam genom barret! Och då är det ändå splojtans nya blad.

Och det här med rakkniv, är det värt att lära sig raka med det? Och funkar det bra tillsammans med raktvål?

Till sist, vad använder ni för gel/skum/tvål/annat när ni rakar er?

Jag håller med dig angående Fusion, inte för att min skäggväxt är så kraftig men jag har rätt tjocka strån så det känns rätt ordentligt även med Mach3, men nog är den det bästa jag testat hittils.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag har under de senaste veckorna gått över till Safety Razorrakning och ångrar inte en sekund av det. Visst det tar tid att raka sig för inte nämna att lära sig raktekniken. Men det finns hjälp på traven, mantic59 på youtube har en egen "channel" med en hel drös av instruktionsfilmer som jag lärde mig massor av. Så ett hett tips är att kolla in dessa och om man vill så finns det flera diskussionsforum som www.badgerandblade.com och www.shavemyface.com

Jag funderade på att köpa Merkur 34C eller 700an men kollade sen på mantics videos och såg att han använde en Merkur Progress (som 34c men justerbar) så jag slog till på en sådan från http://www.executive-shaving.co.uk/.

Jag beställde även rakkrämen Taylor Of Old Bond Street Lavender (hur tufft låter inte det egentligen? ). Rakborste, rakblad och aftershave handlade jag från Gents nere i stan då de har sin butik i Helsingborg.

Rolex: Gents.se säljer Dovos rakkniv med utbyttbara klingor http://www.gents.se/products/dovo-shavette-rakkniv.htm

Men vet att det finns sådana där man lägger in ett halvt vanligt blad i.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Vässar man inte rakknivar?

Finns 2 modeller, en modell som man slipar med koskinn? sen finns det denen modell som man kan byta ut bladen på, en sådan är jag på jakt efter, Sådanna används oftast av frisörer utomlands, när man blivit klippt så drar de en sådan rund skallen för att man ska få raka kanter.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Gilette rakhyvel med bla som har tre blad (ni vet), har inte bytt blad på flera år och endå är den lika vass och skarp som när jag köpte den, ibland tvättar jag bladet i kokande vatten och den är lika fräsh nu som då.

Jag har aldrig skurit mig med den. Eller förutom en gång, jag hade en liten finne på högra kinden neråt hakan, och jag hade rakhyveln i handen och något annat i huvudet. Jag körde rakhyveln rakt över finnen så jag skar bort den. aj.

För övrigt så använder jag inga kemikalier/Gel eller något sånt, lite varmt vatten bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag håller med dig angående Fusion, inte för att min skäggväxt är så kraftig men jag har rätt tjocka strån så det känns rätt ordentligt även med Mach3, men nog är den det bästa jag testat hittils.

Ja det är nåt med alla dessa blad som gör det. Knas.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får alltid irritationer och röda utslag på halsen hur jag än bär mig åt. Använder Mach3, tycker den är skönast. Testade Fusion en gång men jag tyckte den var så otroligt obekväm. Använder jag mig av after shave-balsam, rakvatten etc efter rakningen blir min hud bara värre. Det enda som fungerar är att tvätta mig med tvål i ansiktet efter rakningen.

Någon som har tips för att förhindra "rakfinnar", irritationer, röda utslag etc i största mån?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Jag får alltid irritationer och röda utslag på halsen hur jag än bär mig åt. Använder Mach3, tycker den är skönast. Testade Fusion en gång men jag tyckte den var så otroligt obekväm. Använder jag mig av after shave-balsam, rakvatten etc efter rakningen blir min hud bara värre. Det enda som fungerar är att tvätta mig med tvål i ansiktet efter rakningen.

Någon som har tips för att förhindra "rakfinnar", irritationer, röda utslag etc i största mån?

http://www.gents.se/products/zirh-erase.htm
Den har fått hyffsat betyg på gents.se iaf, och läser man recensionerna verkar den vara precis det du söker. Något dyr dock!

Till dig som inte har bytt blad på flera år: Är du seriös? Isf lär du inte ha mycket till ansiktshår! Hela Gillette-konceptet bygger ju på tunna blad som snabbt tappar skärpan och som man blir tvungen att byta ut till ett överjävligt pris!
Låter som en bra tortyr-metod om inte annat! Att raka med slött blad alltså

Angående rakning med safety-razor blir mina intryck bara bättre och bättre. Det här kan vara det bästa köpet jag gjort på mycket länge. Visst det tar längre tid att raka sig med min Merkur Futur än med vanlig Gillette men det hela har blivit en liten morgonritual och det är nästan så att man längtar tills det är dags att raka sig igen Det blir bättre än med Mach3 och Fusion och det är mycket mycket skönare.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Inaktiv

dala56 tycker du verkligen det eller förösker du inbilla dig själv det endast för du brännt 500kr på en rakhyvel :D?

Ska nog ta o testa zirh erease, jar själv problem med rakfinnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Jag får alltid irritationer och röda utslag på halsen hur jag än bär mig åt. Använder Mach3, tycker den är skönast. Testade Fusion en gång men jag tyckte den var så otroligt obekväm. Använder jag mig av after shave-balsam, rakvatten etc efter rakningen blir min hud bara värre. Det enda som fungerar är att tvätta mig med tvål i ansiktet efter rakningen.

Någon som har tips för att förhindra "rakfinnar", irritationer, röda utslag etc i största mån?

Har inga sånna problem själv, men ska man inte tvätta fejjan med kallt vatten efter att man rakat klart, det gör jag iaf, vet inte om det hjälper.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv

RoleX gör alltid det, hjälper dock inte.

Såhär rakar jag mig iaf. Tvättar asniktet ordentligt i ljummet vattenf öra tt öppna upp porerna. Använder rikligt med rakskum och låter det sitta i ngn minut. Rakar, sköljer av med varmt vatten mellan varje drag. Detta gäller när jag rakar medhårs hela tiden.

Efter det är klart så sköljer jag av skummet och asniktet med varmt vatten och slänger på nytt skum. Kör sedan mothårs på de ställen där det behövs.

Tvättar av de resterande skummet med iskalt vatten för att stänga porerna, tar sedan lite after shave. Och när det torkat avsultar jag med ngn moisturising kräm.

Får dock rakfinnar, antar att det beror på att jag rakar mothårs, men det är det enda sättet för mig att få bort stubben (iaf med mach 3)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Är själv på jakt efter en rakkniv med utbytbara blad, vart hittar man sånt?

På samma sida som det är länkat till flera gånger i den här tråden...

http://www.gents.se/products/dovo-shavette-rakkniv.htm

Permalänk
Medlem

Vad handlar denna tråd om? Någon för mig okänd företeelse.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
På samma sida som det är länkat till flera gånger i den här tråden...

http://www.gents.se/products/dovo-shavette-rakkniv.htm

Hittade en på tradera efter en massa sökande, är det samma/likadan modell?

Den på gents ser väldigt anorlunda ut lite fetare på någotsätt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
dala56 tycker du verkligen det eller förösker du inbilla dig själv det endast för du brännt 500kr på en rakhyvel :D?

Ska nog ta o testa zirh erease, jar själv problem med rakfinnar.

Nej jag tycker verkligen att det är enorm skillnad. 500kr är ju egentligen ingenting om man jämför hur mycket jag lagt på alla dessa Gillette genom åren. Som sagts tidigare så kommer denna hyveln jag köpt säkert överleva mig, och bladen är mycket billigare än Gillette's dito.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Inaktiv

dala56 okok låter bra SKa tjata lite på morsan så jag kan få pengar för att beställa en

Permalänk

Fick hem min Merkur Futur 700 igår. Köpte ett kit med taktvål och rakborste också, samt ett alunstift. Är sjukligt nöjd! Hyveln verkligen flyter fram över huden, det känns inte ens att man rakar, till skillnad mot fusion som luggar som en luskam. Kan bara rekommendera! Och förresten, Gents skall ha creds för toksnabb leverans

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
RoleX gör alltid det, hjälper dock inte.

Såhär rakar jag mig iaf. Tvättar asniktet ordentligt i ljummet vattenf öra tt öppna upp porerna. Använder rikligt med rakskum och låter det sitta i ngn minut. Rakar, sköljer av med varmt vatten mellan varje drag. Detta gäller när jag rakar medhårs hela tiden.

Efter det är klart så sköljer jag av skummet och asniktet med varmt vatten och slänger på nytt skum. Kör sedan mothårs på de ställen där det behövs.

Tvättar av de resterande skummet med iskalt vatten för att stänga porerna, tar sedan lite after shave. Och när det torkat avsultar jag med ngn moisturising kräm.

Får dock rakfinnar, antar att det beror på att jag rakar mothårs, men det är det enda sättet för mig att få bort stubben (iaf med mach 3)

Två klassiska fel. Man ska inte raka mothårs. Det finns folk som ivrigt håller fast vid den skrönan, hamnar oftast i "jag såg det i en hollywood-film" facket, jämsides med Mac-fanatiker och Jehovas vittnen.

After shave är även det ett otyg som man endast ska ha på sig när man; 1) inte är nyrakad och ska på dans, eller 2) vill lukta tysk bordell.

"Rakfinnar" beror oftast på att man rakar för nära på tunn hud. Får man oftast detta på nedre delen av halsen eller i skarven vid kinden/hakan så är det ett säkert tecken. Det beror även på om man använder en oskarp hyvel, exempelvis engångshyvlar (andra rakningen), eller valfri Gillette som är använd mer än kanske 10 gånger. Saker som att dela hyvel med andra personer kan även det ge finnar eller skäggsvamp då vi alla har olika hy.

Om man endå vill använda sin Konsums Gillette så tänk på att byta blad lite då och då. Den dåren ovan som påstår att han använt sina blad i ett år ljuger förmodligen, alternativt är en läderhyad zombie eller rakar sig endast en gång i halvåret.
Med en sådan hyvel så skölj den noga i riktigt hett vatten efter rakning, samt badda bladen med lite papper. Då dessa blad är så pass tunna så rostar de rätt fort, inte så det syns givetvis, men dock på själva eggen. Genom att hålla bladen torra så förlängs livslängden rejält.

Om man vill så kan man självklart härja med hur mycket medikamenter som helst i proceduren. Men grundkontentan är rätt enkel;

Var ren i nyllet.
Mjuka upp skägget innan rakning exempelvis via duschning.
Använd rikligt med gel/skum/raktvål. Varmt vatten eller vanlig tvål är inte tillräckligt.
Raka inte mothårs.
Skölj fejjan efter rakning, teorier om varmt/kallt vatten så porerna ska öppnas/stängas är inte hela världen.
Badda (dvs inte torka/dra) dig med en handduk.
Smörj in dig med en riktig moisturiser. Dvs ingen Boss-eller-Björn-Borg-lukta-gott med alkohol i, utan en produkt anpassad för rakning. Har man problem med rodnader eller finnar så finns det tonics som lindrar detta.
Sedan så har alla människor olika hy, det som passar en passar inte alla. Strular skinnet efter rakning så låna polarens gel/skum eller testa en annan lotion. Ett personligt exempel ang just detta är att jag innan alltid använde Nivea for men nånting aftershave lotion, en vit flaska. Sen när den började ta slut så köpte jag någon liknande, samma märke/serie fast blå flaska, och den gjorde Calzone av min hals de gånger jag testade.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]