Rakning med rakkniv & double edge-rakhyvel FAQ

Permalänk

Okej, jag förstår.
Fan va dyrt allting ska bli då

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Det är en del av tjusningen
Jag ser det som en ny hobby

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06

jonaktiv du vet inte vad du pratar om

o det vet du menar du????!?!?!?

hehe skoja tänker inte köra en amd vs intel diskussion

men fän om man inte testat kan man väl få favorisera så man inte känner sig sugen på handla^^

men mach 3 är verkligen dåligt gente fusion iaf om man rakar sig ofta

Permalänk
Inaktiv

jonaktiv tro mig detta ör inte en amd vs intel disskusion.

Snarare nazityskland mot någon afrikanstam

Permalänk
Medlem

hehe aja, en sak är säker man blir bättre med tiden på rakning iaf

första gångerna var katastrof sen gick det i vågor om man hade bråttom så blev det inte bra, men nu .. hur jvla snabbt det än går så inga skärsår

Permalänk

Funderar på att beställa rakgrejer från USA.
Nu undrar jag hur mycket man får köpa för innan tullverket börjar snoka?
Tänkte köpa en hyvel, en borste, en tvål, lite blad och kanske något till.
Ungefär för 1000 kr.

Det borde väl vara OK?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teXmeX
Det är en del av tjusningen
Jag ser det som en ny hobby

Så mycket word finns inte.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Inaktiv

minibite3 500kr har jag för mig gränsen ligger på. Annars kan du be dom sätta lägre värde på paketet, tex 45 dollar och be dem skicka som "gift" Lessrazors är ett bra ställe att beställa från.

Permalänk
Medlem

någon som sitter på en kampanjkod till gents.se?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
minibite3 500kr har jag för mig gränsen ligger på. Annars kan du be dom sätta lägre värde på paketet, tex 45 dollar och be dem skicka som "gift" Lessrazors är ett bra ställe att beställa från.

Okej, jag frågar tullverket för säkerhets skull.
Förra veckan var kampanjkoden "KUPE1"
Här är en bra sida:
http://www.rabattkod.se/

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurihaxxx
Så mycket word finns inte.

Jag förstår inte vad du menar.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teXmeX
Jag förstår inte vad du menar.

Du sa innan:
Det är en del av tjusningen
Jag ser det som en ny hobby

Då "word" på slang ungefär betyder "jag håller med" eller "så sant så sant" så menar förmodligen Lurihaxxx att han håller med dig helt och hållet, till och med så mycket att han håller på att göra ner sig av upphetsning. Alltså, något positivt.
Som wikipedia beskriver det, To express agreement

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Men då så Bara att löddra upp grabbar! Jag måste säga att jag älskar min Merkur HD Slant (37C eller 37G).

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sen någon skrev i den här tråden..
Hur går det för alla med era nya hyvlar och var det någon som provade Zirh Erase ?

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk

Precis beställt en merkur + 10st blad

Permalänk
Medlem

Najs.
Jag köpte en Merkur Futur för ett antal månader sedan och tyckte väl att den var lite för aggressiv mot min fejja (som inte verkar tåla nåt alls ).
Men jag tjackade några gamla Gillette hyvlar (DE hyvlar) från Tradera. Dem var helt perfekt för mig, mycket behagligare rakning.

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Inaktiv

Burkeen trevligt, vilka blad blev det?

mtpocket jodå det går perfekt, harkört med min i någon månad nu, är väldigt nöjd! Kör med en merkur 34c, israeli personna blad och truefitt and hill 1805 rakkräm.

Permalänk
Medlem

kör med Merku nu jag med, mitt ansikte verkade tåla det bättre än rakapparaten iaf, har dock bara kört medhårs än iaf, måste ju börja nånstans:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Beställde en kromad Merkur Futur 700 från USA
http://www.classicshaving.com/catalog/item/522941/190430.htm

Nu är frågan vad man ska ha för borste och tvål?
Funderar på detta:
http://gents.se/products/Edwin-Jagger-Shave-Kit-Ebony.htm

Finns det något bättre i samma prisklass?
Någon annan svensk butik som säljer rakprodukter?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Beställde en kromad Merkur Futur 700 från USA
http://www.classicshaving.com/catalog/item/522941/190430.htm

Nu är frågan vad man ska ha för borste och tvål?
Funderar på detta:
http://gents.se/products/Edwin-Jagger-Shave-Kit-Ebony.htm

Finns det något bättre i samma prisklass?
Någon annan svensk butik som säljer rakprodukter?

Borsten ska tydligen lyfta skägget på något vis och ha "peelande" effekt, typ skrapa bort döda hudceller.

Jag har inte testat än, men jag har precis beställt ett set där med borste, kopp och tvål samt en ställning till den. Jag ska testa det som ett första steg innan jag köper rakkniv. En kompis rekommenderar det varmt och säger att det slår allt. Rakapparat är dåligt med enligt honom och rakhyvel slits ju så fort.

Det känns nästan som det är precis vad Gillette vill. Att den ska vara vass, men bara typ några gånger. Jag har rätt kraftig skäggväxt (inte fullt utvecklat än dock) och det sliter rätt mycket då. Och rakkniv ska man slipa en gång per år om man underhåller den bra.

Kolla gärna på deras egen sida, läsa recensioner och sådant. Man får rätt bra tips då.

En viktig sak bara om man ska ha borste och det är att den ska hänga med handtaget uppåt så vattnet droppar av och inte rinner ner i fästet. Då ska den hålla längre.

MrRunway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Borsten ska tydligen lyfta skägget på något vis och ha "peelande" effekt, typ skrapa bort döda hudceller.

Jag har inte testat än, men jag har precis beställt ett set där med borste, kopp och tvål samt en ställning till den. Jag ska testa det som ett första steg innan jag köper rakkniv. En kompis rekommenderar det varmt och säger att det slår allt. Rakapparat är dåligt med enligt honom och rakhyvel slits ju så fort.

Det känns nästan som det är precis vad Gillette vill. Att den ska vara vass, men bara typ några gånger. Jag har rätt kraftig skäggväxt (inte fullt utvecklat än dock) och det sliter rätt mycket då. Och rakkniv ska man slipa en gång per år om man underhåller den bra.

Kolla gärna på deras egen sida, läsa recensioner och sådant. Man får rätt bra tips då.

En viktig sak bara om man ska ha borste och det är att den ska hänga med handtaget uppåt så vattnet droppar av och inte rinner ner i fästet. Då ska den hålla längre.

MrRunway

Återkom gärna med en recension på kittet.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Återkom gärna med en recension på kittet.

har köpt kitet även jag nu, och, ja, borsten luktar bäver efter användning:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
har köpt kitet även jag nu, och, ja, borsten luktar bäver efter användning:p

Härligt att lukta bäver hela dagarna då. Men jag har hört att de försvinner efter några användningar.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Jag återkommer självklart imorgon med bilder och recension av det. Det är skickat idag och jag bör få det imorgon.

Jag ska eventuellt köpa en sådan Safetfy razor med dubbelblad. De håller längre, är vassare och ger bättre resultat, men framför allt är de billigare. Gillettes Fusion Power som jag har kostar bladen 40-50 kr/styck. Här kostar de fem kronor styck och är bättre.

Det lönar sig i längden tror jag helt klart. Rakkniv känns som det kan floppa för min del. Det är tydligen inte helt enkelt. Och köpa en rakkniv med strigel (något läder som typ rengör/slipar lätt) kostar 1500 kr!

Och blir det en flopp är det dyrt. De rakhyvlar och blad jag nämnde har diskuterats i tråden här, men de kommer inte in i lager förrän om tre veckor och då är det bättre att vänta med att beställa.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Beställ från utomlands då. Gjorde det själv och blev billigare.

http://www.connaughtshaving.com/ En engelsk sida.

En bra sida som har Merkurs flesta hyvlar och många olika rakblad samt en hel uppsjö av krämer, tvålar, oljor osv.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk

Det skulle vara kul att pröva på att raka med rakkniv så jag tänkte få den slipad. Det är en gammal som jag fått av en bekant, så den är ganska slö. Är det någon här som har erfarenhet av sliperier i Stockholm och hur mycket det kostar? Jag vet att gents.se erbjuder denna tjänst, men om man kan komma billigare undan skulle det vara bra, eftersom jag mest vill testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej Va bra, jag tycker inte det e så dyrt med giletteprodukter. Om man byter blad 1 gång i veckan blir det väll 80kr/ månad, dvs småpengar.

Skitgammalt inlägg I know :), men jag kunde inte låta bli. Byta blad 1 gång i veckan? Jag använder väl varje ett halvår typ :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hello
jag fick en gammal Rakhyvel från min Fasters man tror det är en Gillete Safety Razor,Jag vet inte vilken model det är står inte på lådan eller på hyveln,vet bara att den använder sig utav bladen Gillete Blue Extra Razor,har försökt googla up modellen vet att den är gjord i england dock men inget mer jag antar att den är från 60-80tal bara en vild gissning.

Måste säga att detta är första gången jag använder en sån här rakhyvel och måste säga dom är ju skit bra!
bra och nära rakning vart kan man få tag på nya blad till dessa hyvlar?

Vad mer finns det man kan behöva för rak produkter,jag har inte brytt mig så mycket om detta förut bara snabb svish med engångs hyvlar sen har det varit klart men dom är ju så dåliga:P

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Stackars bävrar säger jag bara!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Stackars bävrar säger jag bara!

Bävrar? Om du menar rakborstar så är det grävling, eller i det riktiga lågbudgetfallet svinborst.