Rakning med rakkniv & double edge-rakhyvel FAQ

Permalänk
Medlem

Gillette med gammeldags raktvål, oslagbar kombination

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Jag använder en Merkur 23C, med lite längre och smalare skaft än 34C. Det är rejäl kvalitet på merkurhyvlar. Inget plast eller "högteknologiskt mumbo jumbo", utan beprövad tradition.

Därtill Coops blåvita rakblad och vanligt raklödder på sprayflaska. Inga konstigheter, och rakningen går till som man alltid gjort med hyvel sedan 80-90 år.

Tio rakblad kostar kring tjugan. Varje rakblad räcker ca fem gånger längre än Mach 3-blad. Kostnaderna för rakblad för mig ligger på en femma per år, och samtidigt njuter jag mer av merkurhyveln än av min "moderna" Gilette, som jag nu har som reservhyvel hos mina föräldrar ifall jag behöver raka mig där.

Permalänk
Medlem

När fan "känner" man att man behöver byta rakblad? :S Har kört samma nu i typ 3-4 månader, men rakar mig kanske 2ggr i veckan (låter det växa lite, är för lat för att raka mig varje dag, speciellt om ingenting speciellt händer).

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

När det sliter mer än skär av stråna, eller irriterar huden mer än det borde göra. Är man skillad så hör man när det är dags att byta då man kan relatera 'raaaaasp'-ljudet till blad-skärpa.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Inaktiv

Nu kännde jag mig allt manlig. Köpte en "pure badger" rakborste på åhlens idag och beställde en merkur 34C samt alunstift.

Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Så folk använder alltså ofta sådana ting för att raka sig ?

Har faktiskt aldrig i hela mitt liv ens testat någon rakhyvel eller rakkniv.
Rakapparat känns ju otroligt mycket enklare och smidigare tycker jag.

Man rakar sig på under halva tiden med en normal hyvel. Speciellt om det är lite långt. Sedan så blir hyn bättre med hyvel, rakapparaten är mycket svårare att göra ren.

Permalänk
Vila i frid

Jag har idag under "ruset" av massor av benzo att aldrig mer raka mig.
Möjligtvis överläppen. Men resten ska få gro fritt.

Varför raka sig kom jag o tänka på bara, jag behöver inte se anständig ut.
Jag har inge jobb och kommer aldrig att skaffa.
Jag har ingen flickvän och har inge planer på att skaffa...

Så wtf!? varför slösa tid på att raka sig och få iriterad hud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Jag har idag under "ruset" av massor av benzo att aldrig mer raka mig.
Möjligtvis överläppen. Men resten ska få gro fritt.

Varför raka sig kom jag o tänka på bara, jag behöver inte se anständig ut.
Jag har inge jobb och kommer aldrig att skaffa.
Jag har ingen flickvän och har inge planer på att skaffa...

Så wtf!? varför slösa tid på att raka sig och få iriterad hud?

finns ju säkert tjejer som går igång på ett ovårdat ansikte, men dom är säkert fula

så bättre att ha alla dörrar öppna!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Någon som vet om man kan köpa Safety Razor någon annanstans, lite billigare kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomathjärna
Någon som vet om man kan köpa Safety Razor någon annanstans, lite billigare kanske?

Lite billigare än vadå? Precis som med allt annat så får man vad man betalar för. Och genom att köpa en sämre modell eller en kopia så går hela grejjen i stöpet lixom.

http://www.gents.se/products/Merkur-34C-dubbelbladshyvel.htm
http://www.gents.se/products/Merkur-Futur-700-dubbelbladshyve...

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Inaktiv

tomathjärna vad hade du tänkt med billigare? 299kr för en 34C är ju riktigt billigt om man jämför med hur fort du skulle köpa gillete fuzion bx34 extreme blad för dom pengarna.

Permalänk

Det är iofs sant. Blir nog en Merkur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomathjärna
Det är iofs sant. Blir nog en Merkur.

Glöm nu inte att använda bra blad och bra aftershave. Samt ett alunstift som har räddat min dag många gånger.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Inaktiv

Merukur 34c (299)
Pure badger rakborste från åhlens (199)
Palmolive rakkräm (27)

Så det var inte så farligt.

Körde med palmolives rakkräm. Känndes som om jag inte fick ett ordentligt skum, skummet runt ansiktet var iaf ganska tunnt.

Rakblad använde jag medföljande merkur, har även beställt 100 pack israeli personna blad för en billig peng

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=29021146...

Själva rakningen gick riktigt bra, det enda lite kluriga i början var att hitta rätt vinkel. Men efter första rakomgången så drog jag på ny rakkräm och då gick det betydligt enklare. Rakningen såhär efteråt blev riktigt bra, ungefär lika bra som alltid när jg brukar köra med en vanlig mach 3 turbo.

Är väldigt nöjd med inköpet! Fick endast två små skärsår, ett på halsen och ett litet på kinden, alunstiftet fixade detta snabbt.

TIll er som funderar på att gå från tråkiga mach 3 till en säkerhetshyvel, så säger jag barago for it!

Detta var som sagt bara min första rakning och jag är väldigt nöjd med resultatet

Permalänk
Medlem

Även jag har testat safety razor.

Har nu kört ca 5 gånger och har för första gången klarat mig helt utan skärsår.Första gången var slafsig.

Intrycket är att rakningen än så länge inte blir lika nära som Mach 3, betydligt krågligare.

Fick betydligt bättre resultat när jag bytte från Merkur rill Feather blad, och bytte tillbaka från raktvål till min gamla rakgel. Kör än så länge på läge 2 på hyveln, så kanske får bättre resultat när man vågra skruva ner några snäpp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
Fick betydligt bättre resultat när jag bytte från Merkur rill Feather blad, och bytte tillbaka från raktvål till min gamla rakgel. Kör än så länge på läge 2 på hyveln, så kanske får bättre resultat när man vågra skruva ner några snäpp.

Jo Feather-blad lär vara betydligt bättre än Merkurs egna, som inte ska vara nått att hänga i granen. Gillettes blad som jag kör nu funkar även de hyffsat.

Skruva sen upp till 4'an eller 5'an tycker jag. Sedan är ju en enkel sak att köra lite krångligare och känsligare partier på 2-3 om det behövs.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Jag funderar på att skaffa en Merkur 34C.
Vågar man raka pungen med denna? Eller är det lätt att skära sig?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag funderar på att skaffa en Merkur 34C.
Vågar man raka pungen med denna? Eller är det lätt att skära sig?

Oavsett om du ska var seriös eller inte så ska du definitivt ge fan i det. Storleken och skärpan på riktiga rakblad kan på ett ganska kladdigt sätt avbryta din fortsatta utveckling till man.

Själv har jag kvar min gamla Mach 3 av en anledning...

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Safety Razor är helt enkelt det bästa sättet att raka sig på.

Jag har haft min Merkur 700 i snart 2 månader, och jag verkligen njuter när jag rakar mig. Det är helt annorlunda mot allt annat överdesignat smäck som rakar under all kritik. Det här med raktvål är också något som jag tycker förenklar livet. Man bara vispar upp ett rejält skum med borsten och sedan borstar man försiktigt in löddret så att skäggstråna reser sig. Fyfan vad jag älskar att raka mig nu.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en annons om rakkniv + strigel på blocket som kanske kan vara av intresse för de som vill raka sig med kniv:
http://www.blocket.se/vi/14979418.htm?ca=18_s
Själv har jag rakat mig med en Braun rakapparat i många år, men nu ska jag testa rakkniv. Min farfar rakade sig så och överlevde till 82 års ålder så det ska väl inte vara så svårt...??

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Kör just nu med en gammal Gillette dubbelblad från omkring 60 talet gissningsvis?
Det är lite teknik med en sådan hyvel. Man ska hålla den i toppen av hantaget och bara låta hyvelns tyngd ligga an mot ansiktet.
Om man nu får tro på den youtube filmen jag såg imorse. Sen får man inte glömma lödderborsten som förstärker koolheten extra.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Oavsett om du ska var seriös eller inte så ska du definitivt ge fan i det. Storleken och skärpan på riktiga rakblad kan på ett ganska kladdigt sätt avbryta din fortsatta utveckling till man.

Själv har jag kvar min gamla Mach 3 av en anledning...

Klart jag är seriös.
Jag är lite rädd för att raka med dubbelsidig rakhyvel. Den har ju bara singel-blad och ytan på de nedre regionerna är inte direkt flat. Ganska kul att man kan ha en sida till ansikte och en till andra delar av kroppen

Vad rekomenderas till snopp och pung?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Var tvungen att köpa ett kit efter denna tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=819...

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

gillete fusion är överlägset bäst för average man om han rakar sig varje dag, annars är 2 eller 3 blad bättre för halvlånga grova strån

Permalänk
Inaktiv

minibite3 jag raka pungen med min merkur 34c och merkur blad efter att endast använd dubbelbladshyvel ca 5 ggr. Inga problem alls, allt gick så sjukt mkt smidigare än med en mach 3 som sätter igen på en gång.

Gick grymt mkt fortare med dubbelbladshyvel. Sålänge man är försiktig så cuttar man sig inte.

Kör själv med isreali personna blad. Dessa rekomenderas och hyllas av alla möjliga rakforum. Köpte ett 100 pack på ebay för 120kr inklusive frakt. Enligt mig är dom bättre än merkurs egna.

Vill ni testa israeli personna bladen så rekomenderar jag denna sida:

http://www.encure.com/storepage/blades.htm

5 blad, gratis frakt till sverige för endast 2.94 dollar dryga 18 kronor! Frakten är riktigt snabb med, fick hem mina blad på 1 vecka.

jonaktiv du vet inte vad du pratar om

Permalänk
Medlem

Fråga: Ska man köpa en Merkur Futur 700 för 485:- eller ska man prova sig fram med den billigare Merkur 34C?

Är det värt det? Vad skiljer? Futur verkar man kunna ställa in på olika nivåer, detta går inte mer 34C eller?

Permalänk
Medlem

Du borde köra på 34C då den är bra för nybörjare. Man behöver inte tänka på att justera den och bladet böjs när man spänner fast den så det blir enklare att hitta en bra vinkel. Och så är den snyggare än Futur.
Jag använder två olika Merkurhyvlar, en Progress och en 37G (som 34C fast med lutande huvud såkallad Slant Bar).

Progress är som 34C fast justerbar.

http://www.connaughtshaving.com/merkur570.html

Merkur 37G (Gold)

http://www.connaughtshaving.com/merkur37g.html

Jag har gått lite mer hardcore och skaffat mig en mkt bättre borste än den Edwin Jagger som har visats i denna tråden och kan säga att det är värt det dubbla priset. Har samt investerat in bättre krämer och tvålar. Den som är intresserad kan kolla på denna sidan:

http://www.executive-shaving.co.uk/

Och här är borsten som jag köpte:

Kent BK4 Silvertip
http://www.executive-shaving.co.uk/shaving/silver-tip-badger/...

Jag svarar gärna på fler frågor om någon har några

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Var tvungen att köpa ett kit efter denna tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=819...

Du köpte _exakt_ det som jag tänkte köpa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
minibite3 jag raka pungen med min merkur 34c och merkur blad efter att endast använd dubbelbladshyvel ca 5 ggr. Inga problem alls, allt gick så sjukt mkt smidigare än med en mach 3 som sätter igen på en gång.

Gick grymt mkt fortare med dubbelbladshyvel. Sålänge man är försiktig så cuttar man sig inte.

Kör själv med isreali personna blad. Dessa rekomenderas och hyllas av alla möjliga rakforum. Köpte ett 100 pack på ebay för 120kr inklusive frakt. Enligt mig är dom bättre än merkurs egna.

Vill ni testa israeli personna bladen så rekomenderar jag denna sida:

http://www.encure.com/storepage/blades.htm

5 blad, gratis frakt till sverige för endast 2.94 dollar dryga 18 kronor! Frakten är riktigt snabb med, fick hem mina blad på 1 vecka.

jonaktiv du vet inte vad du pratar om

Okej, tqack för hjälpen och för tipset. Ska nog testa feather först, om de är för vassa så kör jag på israeli parsenna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teXmeX
Jag har gått lite mer hardcore och skaffat mig en mkt bättre borste än den Edwin Jagger som har visats i denna tråden och kan säga att det är värt det dubbla priset. Har samt investerat in bättre krämer och tvålar. Den som är intresserad kan kolla på denna sidan:

http://www.executive-shaving.co.uk/

Och här är borsten som jag köpte:

Kent BK4 Silvertip
http://www.executive-shaving.co.uk/shaving/silver-tip-badger/...

Jag svarar gärna på fler frågor om någon har några

Vad är skillnaden på den borstarna egentligen?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Skillnaden är håret från grävlingen. På BK4an är den tagen från en annan del av pälsen nämligen halsen. Håret på halsen är en hel del mjukare och mkt skönare att ha på huden. Sedan är borsten mer fyllig med hår som gör att den löddrar upp snabbare och håller mer vatten samt värmen.
Det är silvertip jämfört med Best Badger.

Brukar finnas 3-4 olika kvalitetsnivåer på håret som kallas för Pure, Best, Super/ Super Silvertip.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator