Permalänk
Medlem

Problem med nätverk och internet

Jag sitter på följande "setup" vad det gäller nätverk här hemma hos mig.

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara men de fel som uppstår är i alla fall att internet helt plötsligt blir segt eller dör helt. Dock fungerar oftast MSN och Torrent-klienter fortfarande. Det är alltså själva surfandet som slutar fungera. Testat både iE och kör i vanliga fall FF så kan inte vara själva programmet.
Ska väl tillägga att jag flashat om routern (Linksys) till DD-WRT

Hade problemet innan också, då jag körde ett riktigt gammalt modem och en annan dlink router. Därför köpte jag ny router och nytt modem, men problemet kvarstår.

Det går dock att lösa problemet, startar jag om routern så fungerar det perfekt igen. På obestämd tid. Kan fungera perfekt i några minuter, några timmar, någon dag. Sen kommer samma problem igen.
Det här händer alla datorer samtidigt. Jag inbillar mig att det är någon inställningsproblematik och inte hårdvaran. Jag inbillar mig också att det har att göra med något som heter DNS, vet inte ens vad det är eller så men ibland när jag kör ipconfig /flushdns så börjar det komma igång igen, ibland hjälper det inte.
Och det är ju inte bara det att internet går ner utan när jag skriver in routerns ip i webbläsaren så får jag inte kontakt med routern heller. Inte heller via ping i kommandotolken. Var likadant med den förra routern. Allt känns bara som sirap, helt plötsligt kan det också börja fungera lite halft, och att man når routern fast det går superslött och kanske får "sidan kan inte visas" man drar lite F5 och efter ett tag kankse lite kommer fram.

Oerhört tacksam för hjälp!

/Jacob

Permalänk
Medlem

DNS översätter webbadresser på nätet till ipadresser så kan mycket väl vara den som dör om allt utom just surfning eller liknande där DNS används slutar funka.

Prova spara en ipadress till en sida och skriv in den i webbläsaren istället för url:en. Funkar det att surfa på ip så är det din DNS som slutar fungera. Kan vara lite olika saker.

Du kan också prova med att köra en statisk DNS på din router istället för den du får av din isp. http://www.opendns.com/

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ah okej. Inte hållt på med sådant här alls, vart får jag reda på vilken IP som en viss hemsida ligger på? Ska även ta en titt på det där med statisk DNS senare ikväll.

Tack så mycket!

/Jacob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
Ah okej. Inte hållt på med sådant här alls, vart får jag reda på vilken IP som en viss hemsida ligger på? Ska även ta en titt på det där med statisk DNS senare ikväll.

Tack så mycket!

/Jacob

ping www.aftonbladet.se i start->kör->cmd. Du kan prova lite fler sidor också, gärna nån du inte är inne på ofta för DNS info sparas på din dator ett litet tag och då spelar det ingen roll om DNS servern funkar eller inte.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nu körde jag igenom den där OpenDNS-sidans "guide". Hoppas det håller i sig och att det ska hjälpa då.

Vi får väl se...

/ Jacob

edit: Verkar inte vara löst, tror jag, tyckte det tendser till samma fel nyss men som sagt vad inte helt säker, ska testa vidare... Men jag menar, eftersom det fungerar perfekt efter varje reboot av routern så borde det väl inte vara så svårt att felsöka/för er insatta att veta vad det kan vara.
Kan det spela någon roll på vilket portnummer jag kör på tex uTorrent och sådär?

Stort tack hur som helst (:

edit2: Hjälpte inte heller, blä!

Permalänk
Medlem

Ditt problem låter väldigt likt mitt, som jag har en annan tråd om här i forumet. Verkar inte som någon har riktigt koll på vad det kan vara.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Felet sitter ju helt klart i routern, som du kanske redan vet

Prova att återställa routern, för det där är exakt samma fel som diverse budget routers (aka dlink604 samt liknande netgear routers) har. Internet slutar att fungera, man kan inte surfa eller pinga hemsidor men msn fungerar utmärkt. Om du byter plats på din switch och router så kommer du inte känna av problemet längre. Finns inte någon direkt lösning, 604'an klarade sig utan detta problem när den fick lite kylning/stå kallt.

Kör numera endast med switch eller en m0n0wall/pfSense/ipcop/etc

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Min router är en Zyxel 335 wt med liknande problem. Är det också en "budgetrouter"?

Visa signatur

Laptop

Permalänk

Har också detta problem med en Zyxel Zywall 5. Har svårt att tro att det är en budgetrouter, men man kan ju ha fel...

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Prova att köra ett tag utan att köra torrents. Torrents är ganska krävande. De skapar en hel del anslutningar som routern måste hålla reda på. Dessutom kan de vara ganska "effektiva" när det gäller trafik. Dvs, du kan få en så pass bra trafik så att routern får svårt att hantera de TCP paket som talar om att du har fått det du ska ha. Detta göra att det blir problem att skicka mer data till dig för en web-server t.ex. Prova att stänga av och köra utan torrents ett tag. Alternativt sätt ner antalet anslutningar och sänk den hastighet på upload och download som används.

Permalänk
Medlem

Kaptens - ja, det hade varit en tänkvärd idé att prova om det inte varit så att allt fungerat bra tidigare, samt att jag kanske tankar högst två filer åt gången.

Alltså...det har gått fint med uppemot 5-6 downloads samtidigt tidigare utan problem.

Huvudproblematiken är att nätet avstannar efter en kort stund. Ungefär som någon slags "buffert" som byggs upp för att sedan bli full eller nåt.
När jag startar upp datorn går trafiken bra och sidor laddas upp blixtsnabbt. Så snart jag gått in på en torrentsida och valt något där, chokas nätet upp sedan.
Ibland tankar det normalt fast vanliga webbsidor inte laddas fram och jag måste reparera anslutningen igen.

Helt jäfla otroligt....

Visa signatur

Laptop