Allround, framtidssäker dator under 8k.

Permalänk
Medlem

Allround, framtidssäker dator under 8k.

Hej! Jag funderar på att köpa följande paket från Office One Data:

Moderkort: MSI P35 NEO-F S775 IP35 4 DDR2 SATA2 GLAN 8-CH ATX
Processor: INTEL Q6600 CORE2Quad 2.4GHZ S775
Minne: Apacer 4GB DDR2 800 MHz
Hårddisk: 500GB SATA2 16MB
DVD-Brännare: Samsung 20X DVD±R/RW IDE Black With Software
Ljud: Integrerat 8 channel ljud
Grafik: Jetway Nvidia GF8800GT 512MB DDR3 DVI
Nätverkskort: Integrerat 10/100/1000BASE-T
Chassi: ATX miditower 500W

Pris: 7595 kr

Eftersom att jag är relativt okunnig när det gäller datorer så undrar jag om paketet är värt att satsa på eller om det finns bättre i samma prisklass. Datorn ska användas till allt möjligt, spel, kodning etc. Kommer man att kunna klocka processorn eller är moderkortet och minnena för dåliga? Kom gärna med synpunkter och förslag på annat. (Vill dock helst ha en quad-processor) Priset ska helst ligga under 10K.

/Mvh Petter

Permalänk

Hade jag varit dig så hade jag satsat på en bra kylare om du vill klocka för stock är ju inte jätte bra. Själv så använder jag nforce moderkort och har alltid gjort så jag är inte så insatt i andra moderkort och är för lat för att kolla upp det men det finns nog någon som känner till ditt modekort. Bara undrar vilket märke du har på hddn. Själv har jag haft lite problem me wd om man kör dem 24/7 (typ webserver etc)

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det jag är mest rädd för är att moderkortet inte klarar av att klocka en quad-processor. Jag läste ett test här på sweclockers när de använde ett liknande kort vilket resulterade i att vissa komponenter smälte. Finns det någon som har ett liknande moderkort som kan svara på ifall det är möjligt att klocka en quad-processor med detta kort? Jag får nog följa ditt råd att köpa en riktigt vass kylare också. Någon som kan rekommendera något särskilt? Jag kan ingenting om kylning.

/Mvh Petter

Permalänk
Avstängd

Varför vill du ha en quad?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en quad eftersom att det känns som att det är ett framtidssäkrare val i och med att nya applikationer som kommer kanske kan utnyttja 4 kärnor. Jag har också för mig att jag såg något test som visade att en quad-processorer även fungerade bättre med grafikkort i SLi om man nu skulle måste uppgradera, men samtidigt så kanske det är aktuellt med en helt ny dator/processor innan dess. Till sist så är jag lite nyfiken på den nya tekniken och vill gärna pröva den, men som sagt jag kan även tänka mig något annat val.