Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pellias
Hmm... hur kommer du fram till att 260 GTX bara skulle ha "drygt 10%" bättre teoretisk prestanda än 9800GTX?
Mycket långsammare shaders kompenserar upp ganska bra för att de är fler.
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
Därmed har det endas 715Gflops mot 9800GTX 649. Och som sagt, teoretiskt, vi vet inte hur effektiva de är mot den teoretiska prestandan men hittils har det inte funnits något som pekat på att de höjt effektiviteten på något vis.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag förstår inte jämförelsen, GT200 är ju en ny arkitektur. Det är ju som äpplen och päron. Jag skulle förstå motsvarande uträkningar om det gällde 4870 jämfört 3870 då AMD valt att bara göra "tweaks" med förra generationens kärna (dvs ökat klocken, antalet steam processorer, TMUs osv). Fast t.om i ATI-fallet så snackas det väl om att R700:ans steams ska vara effektivare än R600:ans, right?
Fast vad vet du om GT280, känner du till några arkitekurella skillnader utöver att de ändrat antalet beräkningsenheter? Kan du anta att de har gjort några andra förrändringar om vi inte har något som pekar på det ännu?
Lite inte på ryktet om 50% effektivare shaders, ursprungskällan till påståendet lyder:
"2nd gen. Unified architecture delivers %50 more gaming performance over 1st generation through 240 sp."
Med andra ord, andra generationens grafikkort med unified shaders kommer med sina 240 shaders vara 50% procent snabbare än tidigare generationens grafikkort med unified shaders.
Folk har missat ordet "architecture" vilket syftar på GPUn som helhet. Dessutom har de missat ordet "through" vilket säger att det är med hjälp av sitt stora antal som man når denna prestandavinst.
Med andra ord, inget som pekar på ökad prestanda nere på shadernivå.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pellias
Att GTX 260 bara skulle vara drygt 10% snabbare än 9800GTX tror jag inte på. Detta skulle ju innebära att GTX 280, som är max 30% snabbare än lillebror, bara är 40% snabbare än 9800GTX. Föga imponerande.
Officiella avrundade Gflop siffror säger att det är 44% snabbare. Låter inte som de höjt prestandan i sina shaders va? Isåfall avspeglar det sig inte i deras information.
Sen har vi 11% ökad Texturprestanda, inget revolutionerande.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pellias
Angående hype av GTX 280 så håller jag nog inte med. Det är inte bara här på Sweclockers forum som många tror att ATI med Radeon 4870 kommer vara den stora överraskningen. Klart man minns de absurda ryktena om att 9800 GTX skulle vara 3 gånger så snabbt som 8800GTX, men det är ju länge sedan nu... I dagsläget har jag inte sett någon som tror att GTX 280 ska vara dubbelt så snabbt som 9800GTX. Eller?
Det finns de som fortfarande hävdar prestanda likt dubbla GX2, mer än dubbla av 9800GTX, och till och med de som säger att G80/G92 kommer framstå som integrerade kretsar i jämförelse.
Tycker definitivt att det låter som en hype då vi faktiskt inte fått se något som antyder att de nått högre prestandaökning än den vi kan se i det teoretiska.
Observera att jag säger inte att de inte har några sånna trick, bara att vi inte sett några spår av dem och därför inte bör anta något.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pellias
(GTX280 vs 9800GTX) 933/649 är förresten bara 1,44. Jag tror dock att prestandaskillnaden mellan GTX280 och 9800GTX är betydligt större än så... 75% kanske (just för att det är äpplen och päron, dvs ny arktitektur).
Här har vi hypen.
Nä men andra saker kan ju påverka, t.ex. minnesbandbredd, men det borde inte göra något revolutionerande, det är mer en anpassning till de ökade kraven från GPUn. Men ny arktiektur? Visa gärna en källa på att det är en ny och inte bara en upphottning, hittils tycker jag det ser ut som den gamla, de är identiska så när som på att de är olika modeller av samma arktiektur.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pellias
(HD4870 vs 3870) 1008/496=2.0. Om Hd4870 är dubbelt så snabb som föregångaren, hoppas hoppas , så har du i alla fall en poäng - att AMD nog knappar in en hel del på Nvidia denna generation.
103% bättre shaderprestanda och 119% bättre texturprestanda tyder på en ordentlig prestandaökning, frågan är om ROPs eller något annat begränsar, med andra ord ska vi vara försiktiga där med.
Däremot är det ingen som förutspått en helt ny era inom spelgrafik med HD4870, så det är mycket mindre hypande att argumentera mot på den sidan om du undrar varför jag inte angriper någon där.