Datorbutiken kommenterar situationen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Komplett e snabbast, DB är med snabba men inte snabbare än webhallen som är söligare än komplett

Dustin leverar alltid lagervaror dagen efter.
Det gör inte komplett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
För mig får de gärna ha "I lager" som status även om de bara finns hos leverantören, dock på ett villkor: Ange uppskattad leveranstid som till 90%+ stämmer.

Precis. Att vänta några dagar gör absolut inget. Det är leveransens precision som är viktigast.

Förstår inte varför så många hetsar över en dag hit och dit. Nu har jag inte kollat men om det står tex okänt levdatum etc så borde det ju innebära att varan inte heller finns hos leverantör/grossist. Då spelar det ju ingen roll.

Jag tycker iaf att om man beställer från billigaste butiken borde man kunna acceptera att det tar några dagar extra att få hem grejorna. Vill man inte göra detta får man helt enkelt prioritera efter kortast leveranstid. Nu är väl inte db billigast på allt men ni förstår hur jag tänker.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Intressant, det som står där är inget som styrks av vad som står i de finansiella rapporterna.

Permalänk
Medlem

JME har förstört DB. Sen de slogs ihop har de inte ett dugg på lager längre...

JME är kända för att inte ha saker på lager och ta överpris. Fattar inte hur DB tänkte när de slogs ihop med den skitaffären.

Permalänk
Medlem

Precis, skräpaffär, och inte har dom trevlig och kompetent personal heller aldrig att man går in där istället när inget finns i lager som du säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiaR
Blir inget mer datorbutiken för mig då, synd då jag alltid handlar där...
Riktigt kasst av dom att lura oss kunder för att de ska få in beställningar.
Blir inet hädanefter.

Känner samma sak, vilket är riktigt synd. Blir istället dustinhome för mig..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg

Förstår inte varför så många hetsar över en dag hit och dit.

Ett par veckro hit och ett par VECKOR DIT MENAR DU ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Ett par veckro hit och ett par VECKOR DIT MENAR DU ?

Hehe, ja då har man rätt att bli upprörd! Om det nu inte står att varan inte finns i lager eller att leveranstiden är okänd. Det jag ville säga var att jag tycker leveransprecisionen är viktigare än leveranstiden.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Jag skyller på deras förrförra omdesign, som fick affären att se ut som om den vore gjord för 7-åringar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Db verkar inte ha mycket personal heller, fick fel på mitt moderkort och det har nu gått 2 veckor och dom har inte ens börjat kolla på felet, den ligger någonstans på deras lager, dom säger att det är 10-15 arbetsdagar tills ordern blir behandlat. Det tycket jag är väldigt lång tid och ett stort minus för Db

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att komponenter blir dyrare igen helt enkelt. Dagens situation är ohållbar. Det finns inget utrymme för garanti och förtjänsten på försäljningen börjar gå under vad personalen kostar.
I traditionella butiker har detta redan skett, och personalen har i många år sett en sänkning av sin lön istället för tvärtom - bokstavligt talat.

Jo, jag är anställd på ett företag i denna bransch, men det är inte svårt att vara någorlunda objektiv. Problemet är att hårdvaru-branschen är vana vid konkurrensen och att lägga låga procentuella påslag. Det kommer sig av den tid då hårdvara var väldigt dyr och hade svårt att ta sig ut till den stora massan.

Man kan se det på två sätt. Denna jättebransch kan antingen leverera hårdvara till vrakpriser och ständigt dra in på personal eller så kan den hålla vettiga priser och anställa folk, som er intresserade där hemma t.ex.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Eller så kan dom sälja billigt och lägga ner butiker, win/win för oss som inte handlar i butik ändå.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd

Har fungerat perfekt datorbutiken för mig i alla år jag köpt av dom.Kommer fortsätta beställa.Fast jag köper grejer lite överallt på nätet bla dustin,webhallen,komplett,misco... oj reklam kanske :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Det värsta med db är de ständigt framskjutna leveransdatumen till deras lager. Visst, många här är som småbarn på julafton vad gäller leveranstider, men man bör kanske ha lite framförhållning och tålamod om man ska köpa en ny dator. Sen borde ju givetvis butiken man handlar hos ge en korrekt tidsangivelse.

Permalänk
Medlem

Antingen köper ni av DB där ni får lågt pris, detta innebär kanske sämre service och ett par dagars leverans.

Alternativt köper ni från exempelvis Dustin där ni får snabbare leverans och bättre service. Ni betalar dock mer.

Inte svårare än så.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Eller så kan dom sälja billigt och lägga ner butiker, win/win för oss som inte handlar i butik ändå.

Det känns tryggt när någon så insatt postar i en tråd som denna. Tack.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Antingen köper ni av DB där ni får lågt pris, detta innebär kanske sämre service och ett par dagars leverans.

Alternativt köper ni från exempelvis Dustin där ni får snabbare leverans och bättre service. Ni betalar dock mer.

Inte svårare än så.

Grejen med datorbutiken.com har ju varit att man har fått både och. De har i stort sett alltid varit billigast vad jag än har varit på gång att köpa. Vid de tillfällen jag har blivit tvungen att reklamera en vara eller på något annat sätt ta kontakt med dem har det alltid extremt trevlig och kunnig personal och det har alltid gått väldigt fort. Har en vara funnits i lager och man har beställt innan 15.30 (eller vad det är) så har man ju för det mesta kunnat hämta ut sin vara dagen efter.

Det är detta som gör att det verkligen känns synd att datorbutiken blir tvugna att ta till sådana här åtgärder.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

där har vi en anledning till varför jag inte gillar datorbutiken så mycket, de köppte upp JME å stängde den bäst butiken i K-stad. nu har vi bara barondator kvar som är over price och inte har mycket bra saker.........

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Gick ju iofs rätt smidigt för mig att få mitt 4870 kort beställde på natten och fick kortet inom 36 timmar efter det och då skulle det ju fraktas en liten bit.
Det enda som jag blev besviken över var godiset, bara fyra stycken

Visa signatur

Silverstone HTPC, Gigatyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 @ 3,2 Ghz, Zalman 9700-NT, ASUS HD 4870,
Crucial BallistiX 8500 2 GB, Barracuda ES-2 250 GB, WD 500 GB MyBook, Mirai DTL-642E500 @ 1080P
3DMark-01 3DMark-03 3DMark-05 3DMark-06

Permalänk
Medlem

Men seriöst, vad gör det om er beställning tar 3 dagar längre...

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken har för stor och kostsam administration, för mycket ägare chefer o småpovar som dränerar företaget på pengar.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk

Har gjort en stödorder iallafall. Ångrar med hela mitt hjärta att jag beställde från komplett sist jag handlade datorgrejer.

Kampanjkoden extragodis fungerar fortfarande

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

För att kommentera ert uttalande angående vår kreditsituation - Som en naturlig följd av ett negativt rörelseresultat har vårt kreditutrymme reducerats. Våra inköpsmöjligheter är dock fortsatt tillfredsställande. Rationaliseringar har gjorts bland vilka leverantörer vi idag handlar av.

Varför skulle ett negativt rörelse resultat medföra minskat kreditutrymme?
Det borde innebära att DB.com inte har något sparat kapital utan lever på rörliga intäkter?
Uteblivna betalningar till leverantörer medför minskat kreditutrymme, det kan jag förstå.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Pantheus, det tycker inte jag är så svårt att förstå. Med tanke på att de haft ett negativt rörelseresultat så pass länge har de förmodligen inte allt för stora likvida medel. Givetvis tar banken som står för deras kredit detta i beaktande när de de bestämmer deras kredit. Det är ju inget positivt med att den minskas och ett dåligt tecken men man ska inte överanalysera det.

Uteblivna betalningar till leverantörer berör ju inte direkt deras kreditutrymme, dock påverkar det deras likvida medel då en massa onödig betalningspåminnelser och liknande slår direkt mot vinsten.

Permalänk
Medlem

ännu fortare går det att ta cyklen 3 km till lagret för att hämta sina varor, datorn i sign fick jag hem på det viset flertalet andra ggr har man kunnat hämta varan samma dag om man bokar tidigt

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem

Jag har kanske lagt totalt 30 000 på saker från datorbutiken genom åren. När jag beställde därifrån senast (HL-2 släpp) så fick jag vänta i över en månad på ett grafikkort som skulle ta ett par dagar att få in i lager igen. Under denna tid hade priset minskat med totalt dryga tusenlappen och jag ringde och bytte till ett bättre grafikkort som fanns i lager för mellanskillnaden. Så långt allting någorlunda okay.

När jag sedan fick något jävligt konstigt intermittent fel vid boot på moderkortet och öppnade ett RMA-ärende blev det däremot ett helvete. Det tog över en månad från att jag skickade moderkortet tills att jag fick tillbaka det utan att de hittat något fel (under tiden fungerade alla komponenter utom processorn utmärkt i en annan dator och nätagget satt senare i en annan dator utan problem). När moderkortet stendog några månader senare strax utanför garantitiden vägrade de göra något åt saken och kan därmed dra åt helvete. Om man inte har lust att vara lite trevlig mot en trogen kund så bör man gå i KK. Dessutom motiverar inte deras priser den usla RMA och den långsamma frakt jag alltid varit utsatt för. Däremot har jag inget negativt att säga om telefonsupporten annat än att det kan vara lite lång väntetid.

Numera handlar jag på komplett, dustin eller webhallen. Men jag vet inget om deras kundtjänst och RMA än så länge men frakten och lagertiderna fan så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Handlat av DB sen 2000, inga problem har vart långa väntetider på vissa produkter, men då har det samtidigt vart det hos konkurrenterna. RMA har fungerat ok.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Handlar aldrig mer från DB efter att dom skickat en "likvärdig" vara när varan jag beställde fanns i lager enligt deras webshop.

Och att sedan vara otrevliga i eposten när jag frågade varför de skickat fel vara.

Lyckad affär..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas
Pantheus, det tycker inte jag är så svårt att förstå. Med tanke på att de haft ett negativt rörelseresultat så pass länge har de förmodligen inte allt för stora likvida medel. Givetvis tar banken som står för deras kredit detta i beaktande när de de bestämmer deras kredit. Det är ju inget positivt med att den minskas och ett dåligt tecken men man ska inte överanalysera det.

Uteblivna betalningar till leverantörer berör ju inte direkt deras kreditutrymme, dock påverkar det deras likvida medel då en massa onödig betalningspåminnelser och liknande slår direkt mot vinsten.

Men inte speciellt smart att leva med krediter överhuvudtaget?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Men inte speciellt smart att leva med krediter överhuvudtaget?

I affärsvärlden har det ingen större betydelse, nästan ett måste för att ha pengar att göra snabba klipp med. Mer regel än undantag.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?