Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
en där bruna burken med rejält handtag i bakgrunden, är det en ATW Transputer?

Precis som PBGP säger så är det ett SCSI-torn signerat digital. Bara 3 diskar i det dock..

Permalänk

Jag kan ha en del scsi diskar och vaggor .. om det är avintresse?

http://pici.se/pictures/fzCBkWjbj.jpg
http://pici.se/pictures/rbVEBZRAT.jpg

Burken i mitten (den under papplådan)
och diskarna/vaggorna till höger i bild. Resten är slängt. Dock står detta illa till för tillfället så det kan ta någon vecka att hämta det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag har hittat är väl en gammal cykel

Annars så är jag inte så förtjust i gamla grejer

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

De finaste grejerna från tippen (inte alla alltså):

Chassi med AMD Athlon XP 3200+ s462 och nåt moderkort. Alla fläktar samt CPU-kylaren och hela nätagget var igendammade. Tjocka mattor damm kunde man bokstavligen dra loss, det var mindre mysigt. Slängde in ett DDR-minne och GeForce 2 GTS, vips så funkade den efter städningen samt utbytt PSU!

Laptop, en med sprucket chassi vid gångjärnen. Den har en 15,4" WS, AMD Turion 64 1,8GHz, 1 GB DDR, 100GB HDD och Radeon x700 mobility 128MB. Jag var rädd att den var stulen, så jag sökte reda på den gamla ägaren tack vare att hon hade Messenger som autostart och förväxlade några ord med henne. Så ja, jag fick den för hon hade slängt den, enda villkoret var att jag skulle formatera HDD:n vilket jag såklart gjorde.

PowerMac G3 B&W utan plastdelar, samt ganska rånad inuti. 400MHz processorn och nätdelen lyckades jag sälja för en liten peng, båda funkade. Moderkortet ligger någonstans hemma i väntan på ödet.

Tom laptop med hel skärm, varken minnen, processor, hårddisk eller miniPCI-kort. Dock hade den en DVD-brännare som jag använder ibland. Datorn använder jag som "reservdelsdator", visserligen innebär det bara att när jag har tråkigt så plundrar jag transistorer och annan skit ur den.

EN HÖGTALARE! Jajemensan, en gammal 35-wattare, synd att det inte var ett par bara.... har tänkt använda den som sub-woofer i framtiden och ställa den under soffan (jag tror den kan passa).

Kass nätdel på "350" watt, som visserligen funkar jättebra. Läste om denna okända PSU och fick reda på att den inte hade klarat en del brandsäkerhetstester. Den har dock varit i tjänst i 2 år utan problem och har precis nyligen ställts på hyllan igen som reserv.

Detta är väl de lyxigaste grejerna jag har hittat på tippen.

I skolans sopor hittade jag för ett par veckor sen ett kamerastativ som var trasigt, men jag fick ihop det tack vare att jag körde in obetydliga kretsscheman som en "kil" för att hålla fast panoreringsstycket (eller vad det nu kan tänkas heta).

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag kan ha en del scsi diskar och vaggor .. om det är avintresse?

http://pici.se/pictures/fzCBkWjbj.jpg
http://pici.se/pictures/rbVEBZRAT.jpg

Burken i mitten (den under papplådan)
och diskarna/vaggorna till höger i bild. Resten är slängt. Dock står detta illa till för tillfället så det kan ta någon vecka att hämta det.

Burken som vissar häcken på bilden, e det en Tranfor eller Network?
Tycker jag känner igen chassit, network hade såna och tranfor hade en såndär lapp bak på datorn.

Permalänk

Nu blev jag osäker om den burken lever eller inte
Tror dock det är en Network.. om jag minns rätt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mitt är en 17'' Ibm fullt fungerande LCD skärm och en Hp , AMD 1.46 GHz,480mb ram,160gb WD hdd, har ett AGP grafikkort som passar till datatorn som ligger bredvid och skräpar och den har windows server 2003(som en kompis la in efter att jag bytt till denna hdd ).
Datorn startar på 15sek så den e ganska snabb
Ska använda den till en CS-Server

Varför ska man slänga saker när det går att göra servrar m.m med dom? ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Mitt är en 17'' Ibm fullt fungerande LCD skärm och en Hp , AMD 1.46 GHz,480mb ram,160gb WD hdd, har ett AGP grafikkort som passar till datatorn som ligger bredvid och skräpar och den har windows server 2003(som en kompis la in efter att jag bytt till denna hdd ).
Datorn startar på 15sek så den e ganska snabb
Ska använda den till en CS-Server

Varför ska man slänga saker när det går att göra servrar m.m med dom? ^^

Du vet Svensson-Svensson vill bara att grejerna ska lira problemfritt.
Så när datorn börjar bli slö slänger man den bara.
Och när platt skärmen e för liten slänger man den och köper en ny, det har jag faktiskt sätt i mitt soprum där det låg en FSC 15" och en Dell 17" båda platta för något år sedan, och båda fungerade problemfritt.
Om jag inte minns fel låg det en Dell 1,5Ghz där med som saknade hårddisk och chassi sidan, men knyckte iaf 512mb RD-RAM ur den, alltid bra att ha rd-ram if någon i bekantskapskretsarna skulle ha en slö dell.

Permalänk
Medlem

min kusin (vila i frid) var lite slösaktig när det gällde datorer. Hade kunnat fixa den "trasiga"datorn på 15 min

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

De bästa fyndet jag har gjort är en Razer laser mus, "FIrst edition" trodde inte mina ögon då jag pluggade in datorn o den gick igång felfritt!

helt otroligt.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

har hittat en appel G4 med trasigt mobo... allt annat fungerade. moddade in en egen settup i chassit... och sen har jag hittat en mac book med spräkt skärm...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
har hittat en appel G4 med trasigt mobo... allt annat fungerade. moddade in en egen settup i chassit... och sen har jag hittat en mac book med spräkt skärm...

funkar macbooken som en stationär. e dt en sån med intel processor i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Du vet Svensson-Svensson vill bara att grejerna ska lira problemfritt.
Så när datorn börjar bli slö slänger man den bara.
Och när platt skärmen e för liten slänger man den och köper en ny, det har jag faktiskt sätt i mitt soprum där det låg en FSC 15" och en Dell 17" båda platta för något år sedan, och båda fungerade problemfritt.
Om jag inte minns fel låg det en Dell 1,5Ghz där med som saknade hårddisk och chassi sidan, men knyckte iaf 512mb RD-RAM ur den, alltid bra att ha rd-ram if någon i bekantskapskretsarna skulle ha en slö dell.

fan, jag har ju en slödell gammaldags modell. Gif rd-ram.

Permalänk

antec p182 gratis o usb kyl 4st 33cl burkar får plats 20kr usb fläkt 5kr

Permalänk
Medlem

- Affärsköpt Windows Vista Ultimate 64-bit för 750 kr (13 december-2008)
- Affärsköpt Trådlöst Nätverkskort D-Link för 90 kr (13 december-2008)
- Affärsköpt Western Digital Caviar Blue 640 GB för 400 kr (samma datum)
o.s.v.

Gjorde massa fynd då:D Var på Datorbutiken.com rean:D Stod i 12 plats:D

//Anton

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
- Affärsköpt Windows Vista Ultimate 64-bit för 750 kr (13 december-2008)
- Affärsköpt Trådlöst Nätverkskort D-Link för 90 kr (13 december-2008)
- Affärsköpt Western Digital Caviar Blue 640 GB för 400 kr (samma datum)
o.s.v.

Gjorde massa fynd då:D Var på Datorbutiken.com rean:D Stod i 12 plats:D

//Anton

Är det inte taskigt att kalla dem Soptipp? Som att sparka på någon som ligger lixom.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Vi hade en sjysst elektronikåtervinning där jag bodde förut. Hittade ett gäng datorer, laserskrivare, playstation 2 och annat skoj som folk bara hivat. Så sjukt resursslöseri att man nästan blir lite ledsen...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
De finaste grejerna från tippen (inte alla alltså):

....
Kass nätdel på "350" watt, som visserligen funkar jättebra. Läste om denna okända PSU och fick reda på att den inte hade klarat en del brandsäkerhetstester. Den har dock varit i tjänst i 2 år utan problem och har precis nyligen ställts på hyllan igen som reserv.
...

Codegen 350W?

Permalänk

Codegen duger inte ens till dörrstopp!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Codegen duger inte ens till dörrstopp!

Men en liten trevlig brasa kanske?

TACK så sjukt mycket cl3mens för att du ordnade så att jag fick ett 19" rack!
Det gick hur bra som helst att få in det i bilen, och ja, ultran puttrar på finfint, allt annat också för den delen
Nu blir det ut och pilla lite i racket

Permalänk
Medlem

Helt okej högtalarsystem fyndade man där för ett par år sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Men en liten trevlig brasa kanske?

TACK så sjukt mycket cl3mens för att du ordnade så att jag fick ett 19" rack!
Det gick hur bra som helst att få in det i bilen, och ja, ultran puttrar på finfint, allt annat också för den delen
Nu blir det ut och pilla lite i racket

Oh, kanon att ni lyckades styra upp det! Fick du den övergivna SS5:an också eller var den redan skickad?

Är lite avis på racket, se till att fixa bilder!

Permalänk

rack vill med ha ett riktigt rack

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som inte går till tippen för att "fynda" ?
Hade fan varit orolig att något skulle säga till mig...hehe
Slängt är väl slängt ?

I malmö så brukar dom ha folk som kollar healtiden har jag för mig.

// André

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Är det bara jag som inte går till tippen för att "fynda" ?
Hade fan varit orolig att något skulle säga till mig...hehe
Slängt är väl slängt ?

I malmö så brukar dom ha folk som kollar healtiden har jag för mig.

// André

Slängt är släng, men på alla tippar bryr dom sig inte om man snor nått, oftast är det tipparna där privatpersoner kastar som dom är noga att man inte snor nått.
Bättre med dom stora centrala tipparna för företag, där kan man göra fynd minsann om man åker ditt för att kasta, annars undrar säkert varför man driver runt på tippen.

Permalänk
Snusfri

Mina "fynd" då:
En HP laserskrivare som fungerade helt perfekt (i nyskick).
Ett brutalt gäng med P2/P3'or (runda slängar ett 30tal).
3st NES med spel (fullt fungerande).
1st PSone (fullt fungerande).
1st Sega MegaDrive (fullt fungerande).

+ lite lösa saker som moderkort, cdbrännare, ram-minnen osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

nja man snor ju inte dirext utan man brukar tigga av folk som slänger sakerna.. fullt lagligt men så fort det ligger i kontainrarna så är det slängt. då får amn inte ta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

men det är nog många som tar mindre saker ändå, iaf folk i den här tråden.

Permalänk
Medlem

En gång hittade jag en exakt kopia av min gamla compaq 7EL7000T. Det enda problemet var att Grafikkortet glappade lite, men jag tog alla delat och har haft nytta av varenda en
En annan gång skulle skolan slänga splitternya D-link nätverkskort, både trådlösa o vanliga, så det var bara att passa på

Visa signatur

Intel E8500 @ 3,7 GHz| BFG GeForce 9800GTX+ OC 512MB DDR3 | ASUS P5E3 iX38 | Corsair TW3X4G1333C9DHX 2x2048MB DDR3 1333MHz

Permalänk
Medlem

ok fina fynd man läser här men skulle man kunna vara fräck och fråga om någon sitter på något pc3200 minne som de vill skänka till mig för eventuel frakt eller att han/hon skickar det till min brevlåda.

Mvh// vihan

Edit: Fullmoon du behöver nästan ett lager till alla dina grejer.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D