Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Syftar du på mig elelr Cl3mens på sidan här en bra samling han med tror han kommer med bild senare.

Yess, här kommer en bild på merparten av grejerna. Några stora burkar är inte med på bild, och lite prylar står bakom där. Och en terminal hade redan hittat in i lägenheten med några kartonger...

http://pici.se/pictures/zRuHnKPQH.jpg

Permalänk
Medlem

På mitt gamla jobb (runt 1997-1998) så böt de ut sina amigasystem mot PC. De körde lokalslingor på dem, information om orderingång och produktion bland annat visades på skärmar(EDIT: inte skärmar, det var tv-apparater kommer jag ihåg nu.) som satt i taken lite här och var. Så de slängde helt sonika en hel uppsjö av amigadatorer.

Jag lyckades rädda diverse utrustning som överlevde tippningen i container, bland annat:

2st. Amiga 500
1st Amiga 1200
2st Genlock (för videoredigering tror jag, orkade aldrig koppla in dem och testa)
ett par externa floppyläsare
+ ett tjugotal originalprogram på floppy

Gjorde mig av med allt nån gång runt 2000-2001, fick en tusing för rubbet har jag för mig... ångrar mig lite idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
cl3mens: du får mig att dreggla över följande.

* Cisco 4000-routrar och en del switchar
* KVM-switchar med cat5-extenders
* 19"-rack givetvis

Mouhahha!
Nu står 2st 4000 här istället!

Tack så mycket cl3mens!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Mouhahha!
Nu står 2st 4000 här istället!

Tack så mycket cl3mens!

Hehe köpt/fått? iofs behöver jag i dagsläget ingen switch klarar mig med nuvarande men alltid kul att få

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hehe köpt/fått? iofs behöver jag i dagsläget ingen switch klarar mig med nuvarande men alltid kul att få

Fått
Det var inga switchar inblandade utan bara routrar.

Hämtade en Sun Ultra Enterprise 1 också som ska lekas med så fort mina armar har återhämtat sig ^^

Permalänk
Medlem

Några frågor om dumpster diving:
på skrotar får man ju inte ta saker hur som helst, men om man ser ngt man vill ha, kan man fråga om man får ta det eller kanske ge ngn liten peng för det? Vad tycker personalen på stället om att man inte är där för att slänga saker utan för att göra fynd?

Företag brukar ju alltid slänga massa fina saker. Om man själv jobbar på företaget så är det förmodligen inga problem att höra med ngn ansvarig så man får ta sig en titt i containern innan den åker iväg, men är det ngn som brukar ringa/maila till företag och fråga om de ska slänga ngt och fråga om man får komma dit? Hur har ni blivit bemötta? Brukar de vara schyssta?

Permalänk

Det ligger till så här.

På soptippar runt om i landet får inget föras ut från anläggningen som privatperson för många år tillbaka fick man fritt åka och hämta elektronik om man vill osv. Man får det ej därför att pengar ska komma i omsättning och att man ska göra nya grejor av 'trasiga' de tjänas alltså pengar på att smälta ner och göra nytt. Sen tex säg att din Far går bott i morgon Du har inte pengar att har kvar hans hus eller plats till alla hans möbler. Du tar det av värde och som du vill spara av andra skäl. gamla stolar du alltid tycket var skitfula slänger du på tippen. Vill du då nästa dag se Din fars gamla stolar hos grannen eller i seconhand affären? Svaret är ganska Entydigt NEJ!

Dock Så Är det fullt lagligt att fråga personer som slänger (som har i bilen/släpet/handen) grejor som ska kastas om du kan få/köpa men så fort de ligger i containern så får man inte plocka!
Det går sällan muta någon anställd utan många säger blank nej eller är det en skruv eller två som ingen kan se skillnad på så skit samma (de slipper städa plattan).

Angående företag så brukar de om det är mycket koppar får betalat för det (vilket sällan det är) Annars finns det företag som får/köpt det billigt och säljer det vidare för ned smältning/försäljning. Ibland om man känner företaget och får tag på rätt man (stora företag brukar vara knepigare)
Så kan man få plocka en sak eller två. (Oftast kommer de med sak det ska förstöras då information kan handla i fel händer, oavsett om det är en skärm eller ett tangentbord eller hårdisk).
Har man tur känner man någon/släkting osv som kan ta en titt på deras jobb någon gång i månaden.

De gånger jag blivit bemött har typ blivit

Arga nej.
Stressiga nej
Kanske. hör av dig
ta en titt.
Vi har inget
vi tjänar pengar
Ta för dig.
Elektronikskrot? öö har vi det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Fått
Det var inga switchar inblandade utan bara routrar.

Hämtade en Sun Ultra Enterprise 1 också som ska lekas med så fort mina armar har återhämtat sig ^^

Haha, hoppas det gick bra med hemfärden. Det var inget litet lass.

Jag öppnade mina scsi-lådor av samma modell som du fick, i dessa satt det fullhöjds 5,25"-diskar på 1,3 GB. Hoppas din var lite roligare... Annars får du byta upp dig, jag har massor som du vet.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det ligger till så här.

text....

ok, tack.
Ser ganska mörkt ut. Man kanske ska åka ut till skroten och campa så man kan knipa ngt innan det slängs

Varför är du bara provmedlem egentligen FULLMOON?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
.....

Varför är du bara provmedlem egentligen FULLMOON?

Har du blivit avstängd en gång då får du titteln provmedlem ett par månader. Det innebär att om du missköter dig på nått plan så åker du ut utan varningar.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Hörde för inte så länge sen om en skola som hade slängt ~50st C64C, då blev man lite ledsen..

cl3mens: Jodå, visst gick det bra! Men när jag kom hem insåg jag att jag saknar ett tangentbord och en ho-ho VGA som behövs för att få till den till den skärm jag tänkte använda ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Hörde för inte så länge sen om en skola som hade slängt ~50st C64C, då blev man lite ledsen..

cl3mens: Jodå, visst gick det bra! Men när jag kom hem insåg jag att jag saknar ett tangentbord och en ho-ho VGA som behövs för att få till den till den skärm jag tänkte använda ^^

Visst fan, tangentbord glömde jag. Du är välkommen åter så att säga.

Permalänk

Om jag nu berättade om den eller inte...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

hittade du den datorn Fullmoon ,va har den för spec ,då jag hade ensån hade jag en celleron 2,2ghz 478 processor va en bra maskin , har fortfarande väskan som jag köpte kvar .

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Fullmoon: Den var snygg

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

Japp. P4a 3ghz 512mb 120gb ram passiv kylare(tempfläkt) + inspelningskort

Om jag inte minns helt fel.. Har höljet runt om som sagt. har abr aplocket ner dne och rengjort från allt damm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Japp. P4a 3ghz 512mb 120gb ram passiv kylare(tempfläkt) + inspelningskort

Om jag inte minns helt fel.. Har höljet runt om som sagt. har abr aplocket ner dne och rengjort från allt damm

Den ser ju nice ut, var det ett tipp fynd med eller ett "jobb" fynd?

Permalänk

Tipp.. fast har jobbat på stället där den kommer ifrån så.
Ska vi bara hitta en uppgift för denna då

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Den är ju ganska kraftfull med 1 GB minne till, har du någon mce dator, annars har du en nu

Permalänk

finns en plats över så vet att jag har några 256 fast dumt och blanda storlekar.
problemet är väl snarare hur man ska få ut bilden på ett vettigt sätt.
Annars har jag nog någon annan dator som kan bli HTPC.
har nog ett gäng grafikkort på lager dessutm.

EDIT: måste få tag i ett 19" stativ till burkarna nu. mitt nya köp kommer fan kncäka det jag byggde ihop

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
finns en plats över så vet att jag har några 256 fast dumt och blanda storlekar.
problemet är väl snarare hur man ska få ut bilden på ett vettigt sätt.
Annars har jag nog någon annan dator som kan bli HTPC.
har nog ett gäng grafikkort på lager dessutm.

EDIT: måste få tag i ett 19" stativ till burkarna nu. mitt nya köp kommer fan kncäka det jag byggde ihop

haha, aa, bara leta på, har inga på lager, men ska hålla ögonen och öronen öppna if dt skulle dyka upp nått smidigt rack som går ner i brevlådan

Permalänk
Medlem

Inte riktigt ett tippfynd men grannen hade slängt ut den och den var iallafall väldigt nära tippen
En Fujitsu Siemens Scenic eT med en celeron 633Mhz, 128MB ram och 10 GB hdd. Samt tillhörande 17" skärm. Skärmen va passande då min gamla håller på att ge upp och piper, flimrar och smäller omvartannat. Bäst av allt var att det sitter en Windows 98 SE licens på datorchassit. Min gamla till 98-skivan har förkommit i röran.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad kan jag meddela att jag skänker bort en del av sparcstation 2orna. De flesta har 32 MB RAM och 426 MB HDD. Vissa har framebuffer (aka grafikkort), vissa har framebuffer med den gamla DSUB-9-kontakten. NVRAM:et är dött (standardfel), man kan dock byta batteriet om man skrapar upp toppen på chipet.

Finns på södermalm och kan avhämtas på tisdag kväll, ev. också på onsdag dagtid. Har ingen lust att slänga iväg dessa då det är trevlig hårdvara, men jag har för många. Först till kvarn gäller här.

Permalänk

Skoj skoj. dock lite oekonimiskt att köra 4-5timamr och hämta enkelresa..
Får du tag i kvm switchar så hör av dig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jag kan gärna ta emot lite gamla dator prylar om ni inte vill ha dom längre kan betala frakten isf oxå

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
jag kan gärna ta emot lite gamla dator prylar om ni inte vill ha dom längre kan betala frakten isf oxå

Du kan få en drös kablar/nätagg/cd/dvd/diskettstationer/mer kablar och ännu mer cd'romer och nätagg av mig om du har lust att hämta eller betala frakt + besväret.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
jag kan gärna ta emot lite gamla dator prylar om ni inte vill ha dom längre kan betala frakten isf oxå

Samma här som ovan, men en sparcstation 2 väger minst 10 Kg, så frakten blir nog rätt löjlig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Du kan få en drös kablar/nätagg/cd/dvd/diskettstationer/mer kablar och ännu mer cd'romer och nätagg av mig om du har lust att hämta eller betala frakt + besväret.

kan gärna ta någon dvd brännare om du har nån på lager? kan även ta nån gammal hårddisk om du har nån som inte används? kanske även en SLI kabel?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Yess, här kommer en bild på merparten av grejerna. Några stora burkar är inte med på bild, och lite prylar står bakom där. Och en terminal hade redan hittat in i lägenheten med några kartonger...

http://pici.se/pictures/zRuHnKPQH.jpg

en där bruna burken med rejält handtag i bakgrunden, är det en ATW Transputer?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
en där bruna burken med rejält handtag i bakgrunden, är det en ATW Transputer?

En scsi-låda tror jag

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.