Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e_franklin
kolla under finansiering här så undrar man lite vart alla pengar tar vägen egentligen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Television

och jämförelsen med tv4-gruppen är rätt skön.

Ganska intressant. De har alltså dubbelt så mycket pengar som Tv4 har sammanlagt på sina tio kanaler. Skillnaden är ju att SVT kräver in pengarna med hot om våld.

Permalänk
Medlem

Så hädan efter om jag köper, säg, ett moderkort och processor, blir då företaget jag köper det av tvungna att rapportera det till Rånartjänst? Precis som det är nu med tv-mottagare?

Ser bilden framför mig; En skumm typ som står vid hörnet på närmaste Siba å väser lite tyst "Säljer moderkort, processorer, minnen och så vidare"

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Ganska intressant. De har alltså dubbelt så mycket pengar som Tv4 har sammanlagt på sina tio kanaler. Skillnaden är ju att SVT kräver in pengarna med hot om våld.

SVT gör ganska mycket själva också. Att ta bort den delen skulle slå ganska hårt mot många. Sen om det är rätt att skattebetalarna (om man bortser från folk som ska betala tv-licensen men inte gör det så är det i princip alla som ska betala tv-licensen ändå) ska stå för sådant är en annan debatt. Men att jämföra det direkt med en 'vanlig' kanal går inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Så hädan efter om jag köper, säg, ett moderkort och processor, blir då företaget jag köper det av tvungna att rapportera det till Rånartjänst? Precis som det är nu med tv-mottagare?

Ser bilden framför mig; En skumm typ som står vid hörnet på närmaste Siba å väser lite tyst "Säljer moderkort, processorer, minnen och så vidare"

Bör väl snarare vara internetoperatören som sätter dit dig.

Det jag kräver för att acceptera detta är ett sätt att frånsäga sig möjligheten att kunna se på SVT. Banna mig från svt.se SNÄLLA!

Finns inte en chans i helvetet att jag betalar 2000 kr per år för möjligheten att gå in på svt.se som jag ändå aldrig gör. Nåja, blir jag tvingad till det har jag inte mycket val, det är inte värt att avsäga sig internet för 2kkr per år men jag har ingen TV i dagsläget, inget TV-kort, ser inte på någon TV-kanal på internet och jag tycker inte att jag missar något.

Permalänk
Medlem

hur jäkla svårt ska det vara för dem att fatta att de inte kan ta betalt när de tränger sig in på en marknad som används till så mycket annat.

förstår inte varför det ksa vara så svårt att göra en betaltjänst av det på internet, om de nu bums vill ha in pengar där. eller varför inte göra så att alla som har tv licens får ett användarnamn o lösen som funkar med sidan. har man inte det så kan man inte kolla. visst kommer det finnas de som "fuskar" sig in, men så är det ju nu med med vanliga tv licensen, med skillnaden att på nätet kommer det bli betydligt färre som "fuskar"

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem

om det gick på skatten hade "de fria kanalerna" tvingats konkurrera med riktiga saker som sjukvård, utbildning osv... som det är nu bygger de in ineffektiviteter i systemet och "man" slipper prioritera vilket är en förutsättning för att skapa debatt kring värdet av "fria kanaler" jämte andra statligt tillhandahållna saker.

Permalänk
Medlem

Kul att behöva betala för skitkanaler man ändå aldrig tittar på..

Permalänk

Hihi detta kan de ju glömma!

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

När kommer dessa tjänster dra igång?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
Lägg ner radiotjänst så är halva kostnaden redan intjänad. Lägg sen resten på skatten.

Omständigt som attans att lägga på skatten då SVT inte är statligt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi

Gud nåde den Radio tjänsteman som fösöker komma in i min lägenhet.....

Dem får inte komma in, inte ens om du ber dem komma in..

Och som många säger..
Återigen, dessa jävla skojare..
Jag betalar för min internetuppkoppling redan..
Vill dem ha pröjs för sina webkanaler, så kan dem göra sidan till en medlemssida där man behöver betala för sig..

Likaså TV-licensen, man betalar för att man har en mottagare..
Dvs, mottagaren, sitter i diverser apparater.. gissa vad?
Man/Ni har redan betalat för mottagaren då man köpte apparaten.
Likt förbaskat så ska dem ha betalt för skiten, jävla rån!

Har aldrig, kommer aldrig betala "tv"-licens..
Folk som gör det är lurade på 2000++ kr/år då dem inte är pålästa om vad pengarna går till..
Ringer dem hit, knackar på dörren, skickar brev, så ska jag ge dem ett inbetalningskort för att dem vidrört min egendom..
Idioter, hoppas nån dum jävla TV-licens snubbe läser dessa trådar så palletten trillar ner för dem..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
Hoppas ngn j..el drar igång en permanent DDoS-attack mot svt.se, så vi slipper betala för sk*ten...

Eller också vänder du dig till din politiker och talar om din åsikt.

Permalänk
Medlem

Helt efterblivet att hela Sverige ska lida för att dom väljer att ladda upp sin dynga på nätet.

Permalänk
Medlem

Man borde igentligen inte förvånas av sådan idioti, men jag blir det ändå.

Om man köper en tv eller köper ett tv-kort till sin dator så gör man ett aktivt val att ta emot tv programmen, då så ska man som lagen då säger betala licens.

Man ta mig f_n om jag betalar tv-licens om nu dom prackar på mej en tjänst via internet som jag inte själv har valt.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Avstängd

Folk kan ju lugna ner sig. Politiker må vara korkade men majoriteten är inte så korkade.

Permalänk
Medlem

In AD2009, sadness was beginning.
"What happen!?"
"SVT set us up the bo... failure."

---

Kan detta gå igenom tro...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Varför visar de program som Melodifestivalen? Finns ju liknande program i TV4. Varför visar de skid-VM? Sänds ju exakt samma (andra kommentatorer) i Eurosport. Varför visar de OS? Sänds ju i Eurosport.
Alla vi som har Eurosport och betalar för TV-licensen betalar ju för samma program två gånger.

Finns säkert massor med andra program i SVT som liknar program i andra kanaler. Bara jag som tycker det är onödigt att betala för samma program två gånger?

Sedan ska ju SVT vara Public Service, i helgen visar de fyra filmer - alla är amerikanska. Borde inte SVT visa filmer ifrån alla världens hörn t.ex. Sydamerika, Afrika och Japan?

Nu med digital-TV finns det ju hur många kanaler som helst, tror jag har en kanal med kyrkokörer eller liknande. Är det en minoritet, t.ex. sverigefinnar som vill lyssna på finska nyheter kan de beställa finska kanaler eller starta en finsktalande kanal som sänds i Sverige.

Det är ingen som tvingar dig att skaffa vare sig mottagare eller Eurosport. Lagens nuvarande utformning gör att vi som köper andra kanaler "dubbelbestraffas". Bara att gilla läget. Jag kan upprepa mig: Så länge det finns politiskt stöd för SVT:s nuvarande utformning så kommer det att vara kvar.

Vad SVT:s programutbud anbelangar så hänvisar jag alla frågor till SVT:s kundtjänst. Jag jobbar inte där. Själv sitter jag nöjd då de flesta program jag tittar på, de få gånger jag tittar på tv, sänds på just SVT.

Permalänk

Så dom ger sig alltså inte, vad tusan om dom lägger upp sin "skit" på nätet så får dom väl för böveln skylla sig själva. Aldrig att jag någonsin kommer betala för denna smörja, sverige blir mer och mer ett skämt för var dag som går...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
och vem tror du bestämmer storleken på tv-licensen? Kalle Anka? Arne Weise? Fredrik Reinfeldt & Co?

Vadå "tror"? Jag vet att det Sveriges riksdag.

Permalänk
Medlem

Löjligt att betala. Kollar nästan aldrig på tv inte ens normal tv, ifall jag kollar så är det knappast de skitkanalerna. Med det tänket blir alltså alla med mobil oxå skyldiga att betala då man kan surfa med mobil...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen från http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/

Jag tittar på tv på min dator, måste jag betala tv-avgift?

Om din dator har ett tv-kort räknas det som en tv-mottagare och då ska du betala tv-avgift.

Har din dator inget tv-kort och du bara tittar på de tv-program/tv-klipp som finns på webben, behöver du inte betala tv-avgift.

Måste jag betala tv-avgift för att jag kan se tv i mobilen?

I dagsläget har mobiltelefoner inte en tv-mottagare, utan överföringen sker via streaming. Läs mer om mobil tv och streaming på SVT:s webbplats.

Enligt vanliga frågor och svar på Radiotjänst hemsida behöver man utryckligen inte licens för att titta via dator/mobil. Å andra sidan står det "i dagsläget". Dessutom behöver man ju inte betala tv-licens för Telia IP-TV heller enligt de här citaten (förutsatt att man kopplar IP-TV-boxen till en skärm utan vanlig mottagare förstås). Den överförs ju också via "streaming"...

Suck. Kan de inte dra det på skatten bara (som begravningsavgiften) - då betalar man propertioneligt till inkomsten och alla "har råd".

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Vansinne..... lär ju bli rena upproret ifalld detta skulle gå igenom.

Permalänk
Medlem

Om jag lägger upp lite egenproducerat material på nätet, då kan ju SVT-folket gå till min sida och ta del av det. Sen skickar jag dem en faktura på 2000 spänn per 10 anställda. Gissar att de kommer klassificera den som en "bluffaktura" och anmäla det hela till myndigheten för kriminellas välmående (skämt).

Så om jag får ett papper från Radiotjänst (eller blir det FRAdiotjänst framöver?) så tänker jag också klassificera det som försök till bedrägeri.

Visa signatur

1. Asus P5QL Pro | Intel Q8200 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 8 GB | 750 GB HDD | GeForce 8800GTS 320 MB | Vista x64
2. Abit IP35 Pro | Intel E5200 @ 3.0 GHz | Corsair TWIN2X 667 MHz 4 GB | 250 GB HDD | GeForce 9800GT 512 MB | XP Pro x86
3. Gigabyte GA-G33M-S2H | Intel E6750 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 4 GB | 320 GB HDD | GeForce 6200 | Vista x64

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna betala 2000:- om året för att titta på dokumentärer om cancersjuka hittebarn från Ukraina och svartvita Åsa-Nisse filmer.

Permalänk

Är ju intressant att 2300 mot 233 tycker det här är en bra idé. De säger alltså emot svenska folket? Well well..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mottagarlicensen är ju så urbota dumt så det finns ju ingen like. Att SVT dessutom talar för det här visar ju bara på total okunnighet från deras sida. Att personer under 30 är underrepresenterade på höga poster visste vi i och för sig redan.

Det här med Internet kommer vara ett mysterium för SVT chefens generation ända tills den går i graven.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Hedersmedlem

jag tycker att alla företag som figurerar på internet borde agera på samma sätt. Har du tillgång till dator så ska du betala en licensavgift till varje företag som finns på internet. Låter ju som en ganska genomtänkt plan dehär :).
Eller varför inte själv leverera vilken tjänst som helst som kräver licens och sedan lägga upp allt fritt på internet och tvinga alla som har dator eller mobil att betala.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lösningsförslag på "problemet":
Alla hjälps åt att sänka SVT:s servrar, har ingen tillgång till materialet så borde licensen inte gälla för en dator?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Samma visa som i tyskland. Där tvingar dom folket redan sen ett år tillbaka betala tv-avgifter om man har dator med fungerande internet.
Dom har hittat ett nytt sätt och köra in pengar.
En hittar på och alla andra kör på samma grej.
Vet dock att många som klagar mot det i tyskland har fått rätt i domstolen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Ett lösenord/konto som man får genom att betala tv-licens låter som en vettigare idé helt klart.

Dock är era jämförelser med att vem som helst lägger upp material på nätet lite ... dum. Ett företags hemsida är ju där för att göra PR/sälja för företaget. SVT's websändingar är där för den som tittar på det.

Och om man vänder på det - OM nu ni betalade tv-licens - skulle ni tycka det var OK att vem som helst kunde gå in och se det ni betalade 2000 kr om året för gratis på nätet?

Själv betalar jag licensen. När SVT väl gör nåt bra så är det BRA. SVT's produktioner är betydligt bättre. SVT's humorprogram håller högre klass. Osv. Sen kan inte allt de gör tilltala alla. Så är det bara.

Men att behöva betala per antal datorer låter knasigt. Jobbigt för ett företag med blade-servrar tex :D. Som sagt - om alla som betalar får ett konto så är det löst. Skulle dock bli ett massivt system. Dock - precis som det mest andra - gör SVT det så kommer det troligen fungera.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

folk blir bara girigare och girigare, hur fan ska en del överleva med dagens kassa löner när de är avgifter för att få leva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Eller också vänder du dig till din politiker och talar om din åsikt.

Har lär ju lyssna.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |