Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Tänk efter nu, allt fler slutar köpa TV och använder istället WebbTV, Är inte det exakt samma sak?
SVT måste fortfarande betala lika mycket för att göra programmen, men dom får inte in lika mycket pengar..

kan ju tyckas ,men som betalande kund så tycker inte jag att jag får ett skit för mina pengar och eftersom jag inte tittar på ettan o tvåan så tycker inte jag att dom slulle ha ett ruttet öre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskar05
kan ju tyckas ,men som betalande kund så tycker inte jag att jag får ett skit för mina pengar och eftersom jag inte tittar på ettan o tvåan så tycker inte jag att dom slulle ha ett ruttet öre!

Du får tycka som du vill, det vara bara min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Hoppas det blir dagligt hacker attack mot deras skit sida.

Men jag hoppas att SVT och rånartjänst läggs ner.

Och nej, "pejlarna" får inte komma in i ens lägenhet, och nej polisen kommer inte att hjälpa dem heller.
Vad en lagen säger så kommer dom inte in, har testat och erbjudit dem att låna telefon för att ringa polisen... inget har hänt på dom 6-7 åren.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Tänk efter nu, allt fler slutar köpa TV och använder istället WebbTV, Är inte det exakt samma sak?
SVT måste fortfarande betala lika mycket för att göra programmen, men dom får inte in lika mycket pengar..

Världen står knappast handfallen inför detta "fenomen". Det kallas betaltjänster på internet. Allt fler slutar handla i butik och gör internetbeställningar istället, eller betalar månadskostnad för onlinetjänster (som tex World Of Warcraft).

SVT lever fortfarande i 50-talet. Om ändå inga vill betala för att se SVT online... Ja då vill ju inga se på SVT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Det bästa hade varit om man samtidigt som digitaliseringen skickade ut ett digitalkort till alla som betalar TV-licens. De som har digitalkortet kan sedan logga in på SVT:s hemsida för att se på TV över nätet, de som inte har TV-licens har inget kort och kan alltså inte se. De som har digitalkortet får en gång om året en räkning på 2000kr hemskickad, betalar man inte stängs kortet av.
Då kan man utan problem ha en TV för att spela på konsoller eller en dator för studier/arbete utan att behöva betala licens. Vill man sedan se på TV skickar man ett mail/brev till radiomyndigheterna i Kiruna att man vill betala TV-licens så får man digitalkortet och en räkning.

Men ja, exakt, det låter ju hur enkelt och hur bra som helst! Full hand på det!

Peace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Tänk efter nu, allt fler slutar köpa TV och använder istället WebbTV, Är inte det exakt samma sak?
SVT måste fortfarande betala lika mycket för att göra programmen, men dom får inte in lika mycket pengar..

Jo.

Men det är inte alls samma sak om folk som inte använder sig av WebbTV måste betala...

Om man utan problem kan avsäga sig möjligheten att gå in på svt.se så är det OK. Men om alla med internet måste betala det så är det löjeväckande. Det är som att man måste betala tv-licesen för att man har en bil - för vissa har ju TV även i bilen.

Permalänk

exakt varför ska alla betala som kanske inte ens är intresserad av SVT´s wesatsning? det är ju att råna folk på pengar...robin hood.....sheriffen nån som får några sånna vibbar?

edit snarare prins john+sheriffen?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

det finns ett väldigt enkelt sätt att lösa detta men såklart tänker de inte så långt.

De visar streamat matrial. Alla som betalar tv-licens får ett account på svtplay eller vad det nu ska heta. perfekt alla är glada

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
det finns ett väldigt enkelt sätt att lösa detta men såklart tänker de inte så långt.

De visar streamat matrial. Alla som betalar tv-licens får ett account på svtplay eller vad det nu ska heta. perfekt alla är glada

Håller med.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Det måste finnas en bättre lösning. Någon liten dosa som gjorde webbTV tillgänglig, men såklart kommer någon knäcka krypteringen och allan kommer kommer åt det ändå.

Surt att man ska behöva betala som student :/

Permalänk
Medlem

Har inte betalat tv tv-avgift på 20 år och det kommer jag iatt fortsätta med

Visa signatur

Danish don't lies

Permalänk
Medlem

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Min dator är inte avsedd för att ta emot utsändningar eller vidaresändningar utan för att i första hand kunna lagra information som bilder och liknande, jag byggde inte ihop den för att kunna se på utsändningar eller vidaresändningar således är den inte avsedd att ta emot dessa? Därför räknas inte min dator in?

Eller är detta bara skitsnack? =O

//Pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Television har långt gångna planer på att börja sända tv via internet, och därmed räknas alla datorer som är kapabla att kopplas upp till internet som tv-mottagare (...) SVT:s distributionschef Jan-Olof Gurinder ser inga hinder för att datorer ska avgiftsbeläggas när webb-tv-sändningarna väl är igång.

HAHA

Jag betalar gärna den tvagiften när pejl-tomten kan visa mig att hollywoods upphovsindustri och lobbyorganisationer med säte i USA gör det, för de kan ju oxå komma åt de här sändningarna.
Jävla idioter. -_-

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt

Alltså, seriöst, det ni måste förstå är att vi INTE bor längre i en demokrati utan i en Demokratisk diktatur, det innebär att så länge vi gör som staten vill så får vi oxå nyttja vissa friheter d.v.s illusionen av att tro att saker och ting KAN förändras i form av val, vi kan säga, tänka och tycka vad vi vill, vi kan supa, slåss och jaga fruntimmer, så länge det gagnar staten. vi kan köra bil hur mkt vi vill, dock inte fortare än 110 - 120 på vissa vägar, men det är ändå en frihet för många, framförallt dem som köpt en porsche för 2 mille, dem måste ju kunna rasta dem på någon motorväg utan att polisen jagar ifatt dem.

Det är bättre att knipa 200 svenssons i deras enklare och framförallt billigare familjebilar så som Saab, Volvo, Bmw, Audi, dessutom sätta åt dem stenhårt på 5000 var, sno körkortet och göra dessa individer verkningslösa så att dem förlorar jobben och kanske dessutom inte kan försörja sin familj.

Klockrent!

Nej Politiker och Kändisar skall kunna känna sig säkra i vårt gråa, utsatta samt terror drabbade samhälle, för det är väl därför FRA har kommit till ?

För Vi (sverige) var ju inte lika utsatta för 10-15 år sedan, och mkt beror ju på alla fantastiska människor som bosätter sig i vårt land, vad har religion, tro eller kön för betydelse, svenskt smörgåsbord någon?, vad fan vi har säkerligen plats för 10 mille till, så varför inte ta hit dem, våra företag går såpass dåligt nu, så samtliga borde kunna ansöka om social bidrag hos EU.

TV licens och Snus en mkt infekterad fråga!

Varför skulle man överhuvudtaget debattera denna fråga, det är väl bara att köra över, det har man gjort tidigare, nja det är väl snarare så att man vill se hurpass förbannade vi svenskar blir över detta, som att vi skulle kunna göra något åt saken, tillåt mig småle.

Utomlands har svenskar i regel ett bra rykte då det gäller tekniktänkande, dock inte då det gäller skötsel och alkoholvanor, men det låter vi vara därhän till en annan gång, så till tekniken alltså, nåväl, sverige anses i många länders ögon att vara nytänkande i mångt och mkt, men oftast är det bara andra som kan åtnjuta detta, inte vi själva.

TV licens - Digital kort, oooj det var ju svårt att lösa denna biten, nej bättre att säga att ALLA skall betala, ingen skall behöva känna sig kränkt eller diskriminerad. Framförallt med en ny generaldirektör som kostar X antal miljoner i lön varje år, det är viktigt att ge denna person vårt stöd.

Studenter, vem fan bryr sig egentligen, alla vet ju att det är ARBETAREN som styr och som har alla pengar i sverige, sk högutbildade har inte så mkt att komma med, och det är väl därför många väljer att omlokalisera, men det är inte hela världen, vi har redan vägar och tillräckligt med bostäder, och tittar man på dagens hållning då det gäller just vägar så är det ett projekt som ALDRIG kommer att bli färdigt, så där har man verkligen lärt sig.

När jag b la utbildade mig till projektledare så var just hållpunkten kring projekt = tidsbegränsad, men är det statliga sådana, obegränsad framtid, suveränt för den som kommit på detta måste jag säga.

Nej vårt samhälle är fantastiskt, det är med stolthet i hjärtat som jag kan säga att jag är SVENSKT, jag vill leva jag vill dö i norden.

Sen att vi saknar tillräckligt med arbeten, har alldeles för många personer att försörja, som antingen har blivit av med sina jobb, blivit sjuka eller allmänt lata, ja det får dem som redan har en xtra arbetsbörda ta på sig ansvaret för

Utbildning är inte lösningen, och varför högakta utbildning när inte dem som bestämmer gör det?

Sverige är fantastiskt, fler borde inse detta, så öppna gränserna helt, skit i kontroller och låt folk resa hur dem vill, för vad gör en liten bomb mer eller mindre hit och dit, eller att någon hivsmittad man har samlag med ett gäng hormonstinna 15års tjejer, det är ju riskerna med vårt leverne, kommer alltid att finnas ett mörkertal, så är det bara.

Nej det är bättre som sagt att jaga skiten ur vanliga fartsyndare, fildelare och personer som vägrar betala tv licens, göra värnplikten eller utlandstjänst, nyblivna eller redan etablerade föräldrar i form av underhåll, samt studenter som redan har det knapert, man kan ju alltid ta lite till från dem.

/Schweden, Schweden Ûber Alles! - Den som arbetar tjänar, Den som Utbildar förlorar, Den som talar äro av ondo, Den som tiger blir mottagen som en gud.

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Såg att det stod skrivet en stycke bak att de kan komma in med polis och en fullmakt, kommer aldrig hända, för att de ska få en fullmakt att vandra in i ditt hem krävs ett brott som leder till fängelse, att skippa radiolicens leder högst till böter.

Sen har jag för mig att det finns en EU lag som säger att en stat inte får ta betalt för samhällsinfo, tror det är EU lag paragraf 11 eller något, därför får de inte ta detta på skatten har jag för mig, kan ha fel här.

Men tycker de borde lägga ner radiotjänst helt!

Permalänk
Medlem

Eller bättre upp ALLA med öron och ögon ska betala licens. Det KAN ju hända att man passerar en TV butik med SVT på och då fungerar ju dessa kroppsdelar som TV mottagare...eller!?

Staten inför det den känner för! Är inte det redan bevisat?

Permalänk

Kan någon starta en protestlista?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Tänk efter nu, allt fler slutar köpa TV och använder istället WebbTV, Är inte det exakt samma sak?
SVT måste fortfarande betala lika mycket för att göra programmen, men dom får inte in lika mycket pengar..

Skulle kunna säga detsamma till dig och folk som tycker som du gör. Anledningen till att folk inte betalar tv-licens är inte för att dom är "giriga" utan för att dom anser att det är ren och skär dynga. Har en kompis som vägrar betala skiten eftersom det aldrig sänds något som han är intresserad av. Detta liknar allt mer debatten om piratkopiering, musikindustrin är bergsäker på att alla vill ha deras "skit" och därför måste således alla som laddar ner vilja ha den oavsett vad det kostar, de fattar inte att när det kommer till att börja betala för något man inte vill ha så avstår man helt. Det är en sak att se något man inte gillar gratis men en helt annan sak att betala för det, jag är säker på att merparten av de som inte betalar tv-licens hellre ser den lösning med kod eller liknande än att betala för något som dom ändå aldrig kommer utnyttja (eller iaf ytterst lite). Anledningen till att svt inte inför detta system är väl rätt så uppenbar eller? Nu kan de ju via "minsterstyre" få in de pengar dom är säker på att folk "vill" betala bara det att dom inte förstår det själva än. Som jag sagt innan, sverige blir mer och mer ett skämt för var dag som går, var ska det sluta? Att vi kommer få installerade chip som övervakar precis allt vi gör eller varför inte som i Minority Report där tankar är lika med gärning=).

7an: Japp sorgligt men ack så sant, vi lever i en skendemokrati (eller som jag kallat det ett antal år nu, en smygdiktatur).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det kan vara lagligt att göra på det sättet?
Det är som att jag skulle starta en internetsida där jag producerade lite filmer O serier och la ut dem till allas beskådning. Och, bara därför, skickar jag ut ett inbetalingskort till alla svenskar och hävdar att "de har ju faktiskt tillgång till materialet och skall därför betala"?

Väljer man att lägga ut något offentligt så blir det också det, offentligt. Tidigare har detta styrts av en tv-mottagare, alltså har man tv-mottagaren har man valt att ha möljligheten att ta emot informationen och skall därför betala.

Detta är något som alla de personer som redan äger en dator idag, inte hade i åtanke när de skaffade sin dator?

Sjukt beslut som gör att de som faktiskt inte vill ha SVT tvingas betala ändå! För att inte tala om företagen som gavs i exemplet!

Nä, om de nu ska vara så att alla ska betala sin del så får de väl lägga det som en skatt istället, alla delar på avgiften och då sjunker den. Dvs. alla bidrar med en del till kakan oavsett om man ska använda den eller inte...

Dessa fasonerna är bara ett slag under bältet från SVT som verkligen inte hjälper deras image på traven....

///Besviken student

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt och har hela tiden varit! Individen måste väl för fan själv få välja om dem vill se deras kanaler eller inte... tittar man inte på skiten ska man fan inte behöva betala den heller. Som det är nu är det tvångströja på.

Hah, ja sket fullständigt i den jävla melodifestivalen Det enda ja kollar på är discovery och eurosport och dem ja.. dem betalar man för dem med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Min dator är inte avsedd för att ta emot utsändningar eller vidaresändningar utan för att i första hand kunna lagra information som bilder och liknande, jag byggde inte ihop den för att kunna se på utsändningar eller vidaresändningar således är den inte avsedd att ta emot dessa? Därför räknas inte min dator in?

Eller är detta bara skitsnack? =O

//Pscs3

Tror också man skulle kunna komma långt på att hävda att datorn inte är en TV-mottagare. Ta valfritt reklamutskick, produktinformation eller produktmanual. Förutom när de har en riktig TV-mottagare i sig så nämns det ALDRIG att apparaten är avsedd för eller kan användas för att se på SVTs program.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Uppvigling och revolt kanske vore dags snart! Gång på gång blir man överkörd som individ och ska skatta ännu mer gång på gång. Det är förslaget är kränkande mot oss och uppmanar samtliga företagare och privatpersoner att ABSOLUT väga betala denna avgift!

Permalänk
Medlem

Hellre reklam man kan sappa förbi och kvalitétesserier än skräppproduktioner för 173 (och stigande3) kr/mån.

Permalänk

jaha då kommer ennu fler företag flytta från sverige. samma som det gjorde när vi fick FRA lagen inga jobb kvar i sverige. bara till att flytta ifrån denhär slummen då hehe

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Dom kan väl istället införa att man måste betala OM man vill se på svt.se, altså som ett abonnemang? :/

Det är ju endast till för att krama ur extra pengar ur alla, jävligt fegt sätt...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag betalar 450 kr/månad till bahnhof för min 100MBit uppkoppliong. Om SVT betalar 50% av min bredbandsuppkoppling då kan jag tänka mig detta förslag.

De har säkert tittat på statistiken och ser att mer och mer inte tittar på tv (unga människor) och internet kommer mer och mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volfram
Är ställen där man köper TV skyldiga att anmäla till Radiotjänst att jag har har köpt en ny TV ?

Svar Ja
------------------------------------------------------------------------------------------------

Dom motiverar TV-licensen med att hålla "hög" kvalitet på programmen !!??
samt att man bidrar till att hålla TV fri från kommersiell samt politisk påverkan !!

Ang. kvaliteten på programmen så är det i stort sett bara skit dom sänder
med mycket få undantag...

Ang. fritt från kommersiell samt politisk påverkan så är det så j-a mycket skitsnack som det bara går !!
Jag ser Svensk TV samt Radio som lite lätt vriden till vänster ( nu blir det väl påhopp i forumet )..
Samt att fri från kommersiell påverkan är det väl INTE !
Se bara på en del sportsändningar som "Sponsras" av företag är inte det nån slags "smygreklam" som TV-licensen egentligen skall hjälpa till att betala !!??

Har bott utomlands i över 2 år och när jag nämnde detta med TV-licensen
så trodde dom inte det var sant !!!
( Jag skulle nog stannat kvar... )

Trevlig helg !

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+

En annan intressant sak, varför ska vi betala för en avgift till SVT

Kan folk förstå..
Det är INTE svt´s kanalutbud man betalar för, det är för att man har en Mottagare.
Som i sin tur kan hantera SVT´s signaler..
Mottagaren, Mottagaren betalar man för, dvs den man redan BETALAT för då man köpte sin TV-apparat, Digibox, TV-kort osv osv..
SVT är så dumma i huvve att dem vill ha en avbetalning på nåt man redan betalat..
idioter!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av volfram
Är ställen där man köper TV skyldiga att anmäla till Radiotjänst att jag har har köpt en ny TV ?

Japp, enligt "lag" så är dem skyldiga.
Dock finns det företag via internet som inte gör det..

www.Komplett.se *love you* för att ni inte anmäler till 3:e part!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

Detta är ju bara ett sätt för politkerna att få in lite extra pengar per år!
Skulle tv-licensen ligga med i vanliga skatten så skulle man inte kunna säga lika mycke, men det här är ju deras sätt att få in en extra inkomst!

Det är så dåligt om man ska behöva betala för något som man ändå inte anväder!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Avstängd

Det känns extra bra när man vet att pengarna går till program som Halal-tv, Wild kids och Andra Avenyn. Helt ärligt så kommer jag inte gå med på detta, jag vet att jag redan har skrivit det, men det tåls att sägas igen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.