Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Inaktiv

Samma här, kommer inte betala ett öre.

Permalänk
Medlem

Framförallt tycker jag att man borde UTBILDA personalen på radiotjänst i kiruna, och jag tror en anl till att man outsourcear skiten till norrland, är för att det inte finns tillräckligt med arbete inom gruvindutrin, precis som med Akassan, all administrativ verksamhet kommer framtidsmässigt att föreläggas där.

En fråga jag fick när dem ringde mig och undrade om jag hade TV

-: Har ni TV, svar nej, VA?, ja förstod du inte tillräckligt eller?, jag har ingen tv,
men men, ni måste väl titta på tv, det jag gör är att använda en LCD panel (INDUSTRI), ja men det är tv, nej det är det inte, det är en panel avsedd för video, inte tv sändningar.

-: Paus!

-: Öööh men du har dvd eller hur, självklart har jag det, ja men då har du tv, men snälla fröken, jag har ingen tv, ej har jag en dvd med hd inspelning vilket krävs för att du skall ha en tv tuner i själva dvd spelaren

-: b la b la, alltså nu är det så att jag har inte tid med dig längre, du får ursäkta mig men jag har annat för mig, och jag tycker du kan hälsa din chef att ni underlättar inte för er själva när RADIOTJÄNST anställer så pass ointelligent personal så dem inte kan avgöra vad som är vedertaget begrepp eller vad som gäller för vad som skall klassas som godkänd samt icke godkänd utrustning lämpad för tv sändningar.

:- öööh det får jag återkomma om, skall diskutera detta med våra jurister.

:-Vilket då, att radiotjänst anställer imbiciller eller att jag inte har en klassad tv mottagare

:-KLICK!

:-Hon lade helt enkelt på och har inte hört av sig efter detta, det är över 1,5 år sedan nu.

Jag har dock fortfarande ingen tv, utan enbart utrustning kompatibelt för dvd och blueray.

Men när man läser den blankett som kommer från RT, så står det att för att komma undan tv innehav, då man trots allt har tv, men slutat att använda denna, så skall man "CITAT", skära av sladden samt låsa in den i behörligt rum, och inte ge tillträde.

Skulle man tala om att man har sålt den, ja då skall dem ha personnummer och adress på personen i fråga som har köpt den.

En annan person som ringde och frågade om jag hade tv svarade jag kort och koncist, nix den brann upp, jasså hurdå?

inte svårt, jag blev så less på all skit ni producerar så jag slängde ut den och drog 10 lit bensin över den och tände på.

Klick där med *lol*

Det är alltså svårare att inneha en tv, än att tex rymma från kumlabunkern

Innan var det tv piraterna, nu är vi tv terroristerna

/Licens no futuris

Som en liten notis från RTs sida!

Tack för att ni betalar tv-avgiften!

Se alla som vi vill ge ett personligt tack
Skicka oss din bild så tackar vi dig personligen på vår webbplats och kanske också i tv. Skicka oss din bild"

hahahah fy fan vad dumt,

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Tycker radiotjänsten är mysiga, roligt att någon ringer och försöker sätta dit en!

-Har du TV?
-Nej jag har projektor.
-Så du kan kolla på TV.
-Nej projektorn har ingen inbyggd TV-tuner.
-Men du har väl en DVD-spelare då?
-Jodå.
-AHA!! Går det spela in på den?
-Nej, en helt vanlig DVD-spelare utan inspelningsmöjligheter.
-(snyft,snyft) Aja då får jag väl tacka för mig då.
-Hej då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En dator är till för SÅ mycket mer än att kolla på SVT-kanalerna.... Kommer företag få betala full avgift också? Fyfan vilken idioti. Bojkott på detta

Permalänk
Avstängd

mest kommenterade nyheten någonsin ??

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet tar staten del av intäckterna för TV licenesen. Skatt dras av min lön, moms betalas för prylar jag köper...så indirekt har jag betalat min TV licens om det ska va någon typ av public service.
För att få glo på min TV betalar jag därutöver en inbakad avgift i hyran för ett kanalutbud från Comhem, betalar för digitalbox med kanaler, betalar snart även för kortet i digtalboxen. Och allt för mitt svaga intresse för kanal 6 2h i veckan... Mitt intresse är att hänga på nätet, det har jag betalat för, spelar nått MMO då och då...det betalar jag för. Så ska dom smyga in en avgift till för nåt som jag definitivt inte använder. Så fan heller!!
Ut med allt TV skit för min del..!

Ge fan i mina pengar!

Permalänk

Jag tycker hela meningen med SVT/UR/SR är att det är politiskt och ekonomiskt obundet. Det ska betalas av vi invånnare, med så lite kontroll från Regeringen/Staten som det är möjligt. Det betyder också att deras intresse, och det är deras enda intresse att ta upp sådant som lätt skapar intresse konflikter i andra fall och sådant som ligger i det allmäna intresset.

Mitt förslag är att slopa alla TV kanaler helt utom SVT1. dit flyttas allt som är av direkt intresse av sveriges befolkning. T.ex. PLUS, Uppdrag granskning, Nyheterna osv. Saker som Mitt i naturen och dokusåpor säljs ut. De har ingenting där att göra det. De är inga program som kan direkt lida skada av ekonomiska intressen hos ägarna.

UR får vara kvar oförändrat, de fyller en viktig uppgift tycker jag.

Missförstå mej inte nu. Jag tycker inte SVT/SR är dåligt. Jag tycker de har mycket nyttigt även om jag inte tittar så överdrivet mycket på kanalerna. Det jag ifrågasätter är hur det drivs. Vill man ha reklam fria kanaler inom flera olika områden som det finns nu (kunskapskanalen, barnkanalen osv) så tycker jag definitivt man ska ha det. Men det ska inte blandas med de instanser som bevakar staten och företag. (Uppdrag granskning, PLUS osv)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självklart ska TV-avgiften läggas med i skatten. Alla har eller tittar ju på TV ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzbits
Självklart ska TV-avgiften läggas med i skatten.

Om internetabonnemang medför tv-licensen så blir det ju i princip så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzbits
Alla har eller tittar ju på TV ändå.

Eller inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzbits
Självklart ska TV-avgiften läggas med i skatten. Alla har eller tittar ju på TV ändå.

Även om man skulle godta den grova generaliseringen att "alla tittar på TV" så är det en annan sak att påstå att "alla tittar på SVT", varför ska man då betala för skiten?

Permalänk

Jag betalar mer än gärna för det jag väljer att titta på.. men när det inte ges någon valmöjlighet då??
Alla andra kanaler betalar jag bara om jag väljer själv att jag vill se dem.. men SVT måste jag betala för iom att jag har en tv-mottagare för ANDRA kanaler.. stort lol och perverst gammalt tänk på det.
Kommer aldrig någonsin att betala tv-licens under dessa premisser. Då sitter jag hellre i fängelse för "tv-licens vägran", om så bra för principen.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wired
Även om man skulle godta den grova generaliseringen att "alla tittar på TV" så är det en annan sak att påstå att "alla tittar på SVT", varför ska man då betala för skiten?

För att dem underhåller o bygger upp näten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
För att dem underhåller o bygger upp näten.

"näten" är knappast en majoritet som använder. KabelTV, satellit, IPTV etc får ingen statlig sponsring.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
mest kommenterade nyheten någonsin ??

Långt ifrån.

Permalänk

Skulle det läggas på skattesedeln så visst, det skulle drabba vissa "oskyldiga" som faktiskt sitter utan TV och radio (en ganska liten procent faktiskt).

Men så finns de som äger TV samt radio, och helt enkelt skiter i att betala TV-licensen, fast de använder dessa kanaler. De som gör detta (och jobbar vitt), skulle omöjligt kunna fly från TV-avgiften ifall det lades på skatten.

Vi skulle även inte behöva dessa människor som knackar dörr och frågar ifall man har TV, folk som ringer och frågar vem som betalar TV-licensen m.m. Idag går mycket av TV-licens pengarna för att finansiera denna verksamhet. Skulle detta bort skulle inte skattehöjningen motsvara beloppet TV-licensen går på idag (ca. 2000 per år). Istället skulle denna avgift kunna sänkas - dels som sagt beroende på att dessa jobb tas bort, samt att man får tag i de här som struntar i att betala.

Jag ser absolut inga nackdelar med att tillföra denna avgift, som då i teorin skulle bli mindre än 2000:- per år, istället för att betala TV-licens. Problemet är väl att dessa människor uppe någonstans i Kiruna är beroende av detta jobb, och vi inte har mage att ta bort deras jobb.

Jag vill ha oberoende TV, då det behövs för att inte bli som USA, där t.ex. nyheterna knappt kan klassas som så. Fast sen att det visas mycket skit på SVT, det håller jag även med om. Men det blir väl så det blir när det ska finnas något för alla. Då blir det minimalt med bra television för alla istället.

PS. Förlåt om någon har skrivit ett liknande inlägg. Har inte läst igenom hela tråden, utan ville bara få mitt sagt.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Medlem

Jag tycker licensen är väldigt dyr. Någon som har någon siffra på hur många det är som betalar tv-licens?

Permalänk
Medlem

jag tror det skulle bli bra mycket billigare om det ingick i skatten. jag betalar fast jag inte kan titta på tv, dom ringde upp mig efter att jag köpt tv på mediamarkt. ringde och försökte förklara min situation men det gick inte.. mailade men fick tillbaka att jag fortfarande var tvungen att betala. uppdatera lagen ffs asap säger jag bara..

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

"internet_ tv_avgift" och "nedladdnings"_avgift kommer. Var så säkra.

Hur många har inte TV eller dator? 100 pers? Illegala utlänningar?

FRA & Mona ser dig! Betala!

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Låter precis som förra året http://www.sweclockers.com/nyhet/7457-datoragare_kan_bli_skyl...

*Klippt och klistrat från svt*

Klargörande om framtida
SVT-kanaler på nätet och tv-avgiften

2008-03-19. Allt fler tittar på tv via webben. 65 procent av hushållen är uppkopplade. De blir bara fler. SVT Play slår rekord. Den är den i populäraste tjänsten på nätet när det gäller att ta del av tv-program. Nästa steg blir att sända "live", det vill säga att erbjuda en hel SVT-kanal via internet.

Men det finns en rad problem - teknik, rättighetsklarering och ekonomi - som innebär att det inte går att nu ge besked när SVT kan distribuera via internet. Det ligger med all säkerhet några år framåt i tiden. Det krävs teknisk kapacitet för att ett stort antal samtida användare ska kunna koppla upp sig. Det krävs uppgörelser med rättighetsorganisationerna. Det krävs en rimlig kostnadsnivå och omprioriteringar i budgeten. SVT har ännu inte lösningarna, men arbetar med frågorna.

Enligt de regler som riksdagen redan fattat beslut om så är alla som har utrustning som kan ta emot tv-kanaler i direktsändningar i dag skyldiga att betala tv-avgift. Det kan till exempel vara en dator med tv-kort. Men man betalar bara en avgift per hushåll, oavsett hur många mottagare man har. Har man redan en tv och betalar tv-avgift betalar man inte dessutom extra för en dator med tv-kort.

Skillnaden i framtiden skulle alltså bli att de som endast har en dator skulle ges möjlighet att se SVT:s kanaler via internet - även utan tv-kort. Därmed skulle man alltså bli avgiftsskyldig om det är ens enda mottagare. Det är en del av tanken med solidarisk finansiering via tv-avgiften, som Sveriges riksdag ställt sig bakom.
---------------------------------------

En liten tillbakablick, jag är trött och borde sova.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja se infört i och med detta är en frivillig blockering utav SVT:s sidor ifrån ISP:ernas sida som därmed skulle kunna gälla som giltig "avregistrering av tv-mottagare".

Jag varken har TV eller tittar på TV via nätet och har verkligen ingen lust att betala femhundra spänn i kvartalet bara för att jag teoretiskt skulle kunna ta del av en viss tjänst.

Edit: Man själv kanske skulle försöka sig på att kräva licens av alla datoranvändare då de kan använda sin dator för att komma åt ens hemsida...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det vore fränt om någon annan tjänst (som idag kostar pengar) helt plötsligt säger att nu är deras tjänst fri till alla svenskar, och således ska ha betalt för denna via en "tjänst-ni-kanske-eventuellt-använder-pynta-oavsett-license", det vore jättefint. Så kan alla sätta upp en ful liten sida eller vad som helst och automatiskt få pengar oavsett hur många som besöker den/använder tjänsten. Varför SVT tror dom ska ha nån jävla gräddfil är väl för att dom alltid har haft det, producera vad som helst, stämpla skiten med public service och få automatiskt betalt oavsett från alla med en tv. (Det är deras tanke, antar jag, folk ber ju dom helt rätt dra åt helvete dock)

Permalänk
Medlem

Jag har både datorer och tv. Jag kommer aldrig att betala någon tv-avgift varken för tv eller ännu mer absurd för datorn. Det räcker gott o väl att min canal digital parabol kostar 399/mån. Dessutom sista gången jag såg på TV1, 2,4 var säkert år 1999...

SVT bör skaffa en abonemang på sina kanaler och inte suga ur pengar av alla...det finns faktiskt dom som inte vill se deras sketkanaler...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd

5 år sen jag flyttade "hemifrån" och jag har då aldrig betalat trots deras hot. Det är bara att stå på sig, att inte betala tv-licens är inte ett tillräckligt starkt brott så snuten kan inte få husrannsakan heller..

Permalänk
Medlem

Det kanske är bra för då kanske dom tar bort den helt och lägger den på våra skattepengar. Alla har inte en tv orättvist för dom, men dom flesta har en så kanske kan bli bra till slut.

Visa signatur

Gigabyte | I5 2500k | 8gb ram | GTX 570 1,25G (Win 7 64) | Antec Nine Hundred | Razer Mamba | Microsoft X6 | Icemat Siberia | BenQ 2420 |

Permalänk
Medlem

Lägg avgiften på skatten istället, det är av allmänt intresse att ha en "oberoende" tv och radio. Problemet är väl att om det hamnar på skatten så har snart politikerna använt dom pengarna till toblerone och något korkat bygge som ingen vill ha.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Jag har både datorer och tv. Jag kommer aldrig att betala någon tv-avgift varken för tv eller ännu mer absurd för datorn. Det räcker gott o väl att min canal digital parabol kostar 399/mån. Dessutom sista gången jag såg på TV1, 2,4 var säkert år 1999...

SVT bör skaffa en abonemang på sina kanaler och inte suga ur pengar av alla...det finns faktiskt dom som inte vill se deras sketkanaler...

Om du tänker till lite så är det inte så smart att ha oberoende kanaler på abbonnemang. Det bör finnas oberoende tv att tillgå utan att krångla annars blir det t.ex. som i Italien där en herre äger all media och då blir det väldigt objektiva nyheter.
Det bör undvikas som pesten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Om du tänker till lite så är det inte så smart att ha oberoende kanaler på abbonnemang. Det bör finnas oberoende tv att tillgå utan att krångla annars blir det t.ex. som i Italien där en herre äger all media och då blir det väldigt objektiva nyheter.
Det bör undvikas som pesten.

Fast nu är det ju just så i Sverige idag. De oberoende kanalerna kan man abonnera på. Det är ju de statlig styrda, politiska kanalerna som man kan titta på med en enkel digitalbox och utan kort och grejer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Fast nu är det ju just så i Sverige idag. De oberoende kanalerna kan man abonnera på. Det är ju de statlig styrda, politiska kanalerna som man kan titta på med en enkel digitalbox och utan kort och grejer.

Jag tror du fick till det där tvärt om faktiskt.

Permalänk
Medlem

om jag ska betala 2k per år för att min mobil kan surfa 3g (som om jag gör det. trafikkostnaderna e för höga..) Då kan man ju ffs typ köpa en netbook lika gärna... vilken idiot ide.... då borde man ju betala tv-avgift bara för att man har säsongsboxar..... IQ befriat tycker jag.....

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
mest kommenterade nyheten någonsin ??

"Datorbutiken går i konkurs" leder stort med sina 800+ kommentarer.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB