Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk

men det finns faktiskt dem som inte har råd ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.
/K

det finns pensionärer som har ca. 8000 kr att leva av ...
det finns sjukskrivna personer som har lika lite ...
det finns studenter som har typ 7-8000 kr
det finns mängder med arbetslösa som kan ha så lite som 3500 kr - 6000 kr per månad att leva av ...
det finns ensamstående föräldrar som kanske har 1500 kr när mat,hyra och el är betalda ...
osv ...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Jag tror du fick till det där tvärt om faktiskt.

Du tror det ja.. Även om man skulle anse att svt är fritt från inflytande från den sittande regeringen betyder inte det att deras nyhetsrapportering etc är fri från ideologisk vinkling. Att den förtäckta skatten via arbetslöshetsåtgärden Radiotjänst i Kiruna skulle garantera objektivitet är bara en stor fet propagandalögn.

Citat:

Om du tänker till lite så är det inte så smart att ha oberoende kanaler på abbonnemang. Det bör finnas oberoende tv att tillgå utan att krångla annars blir det t.ex. som i Italien där en herre äger all media och då blir det väldigt objektiva nyheter.
Det bör undvikas som pesten.

Isåfall räcker det med svt24 och P1. Den statliga tvångsunderhållning vi har idag som kostar oss miljarder är helt onödig. Du får väldigt gärna förklara varför svts alla trams och blaj-program tvunget måste betalas av alla som råkar inneha en tv eller dator, samt vikten av ekonomiskt oberoende frågesporter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Re: Helt rätt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alkonaut
Det är såklart helt rätt att säga att alla ska betala för svt/sr, om nu alla kan se och höra på det. (Vilket ju alla kan).

Hela grejen med att ta betalt av de som HAR tv, är ju jäkligt förlegad, och kom såklart från den tid då en TV var en lyx.

Idag kan alla se public service, punkt slut. Att fortfarande försöka hitta vilka som har "mottagare" är idiotiskt, det är bara att ta avgiften från alla, oavsett om man KAN eller VILL se. Om folk sen VILL se är ju inte speciellt viktigt. Det är en offentlig service, och jag väljer inte i detalj vilken offentlig service som ska finnas.

men ta i så fall typ 20-50 kr i skatt per månad för EN verklig public-service-kanal som ska hålla sig till samhällsinformation, samhällsgranskning, nyheter och dylikt - och som inte lägger miljoner på att driva in pengar och sända en massa skitunderhålling-i-desperat-konkurrens-med-de-kommersiella-kanalerna ... INTE FLERA TUSEN om året!!!!!!!!!! och speciellt inte för var tionde pryl på ett företag som råkar kunna använda sig av TCP/IP över internet!

allt utöver den där bas-samhällsnyttan kan få finansiera sig självt, t ex genom extra betalkanaler, kort, internetkonton där man måste registrera sig etc etc etc ...

Permalänk

nej, jag har ingen tv ... och ingen radio...
men jag har både ett flertal fungerande datorer och flera högar med dataskrot-att-bygga-datorer av ...
men använder min internetuppkoppling till utvecklande saker som flervägskommunikation, linux/freebsd-distributions-tankande, linux-pillande med mera ...
INTE en massa jävla tv-tjafs!

förresten,
kan inte någon med slashdot-konto översätta grunddragen och maila in som IT-relaterad nyhet? Den bör vara intressant för slashdottarna av många skäl ...

Det är fan tid för en massa BAD BAD WILL gentemot de som försöker driva igenom denna lag!

UPP TILL KAMP!!!!

Permalänk
Medlem

Om många människor (tveksamt) vill driva igenom detta, kan de inte lika gärna kalla den för GAS - Godtycklig Allmän Straffskatt och vara färdiga med det.

Jag sitter fan inte och tittar på Sk(V)iT-TV på mina burkar, och inte gör de det på de företag jag är i kontakt med heller. Och om det sitter 40 servrar med integrerat grafikkort och en VGA-port nånstans, ska de anses vara TV-mottagare också?

Lägg ner skiten, ta betalt för TV o radio, håll er till det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Hoppas att vanliga personer inte kommer att acceptera detta och göra något emot det. SVT kan fan ta och brinna.

Permalänk
Medlem

Detta är ju urfånigt rent ut sagt.

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är AVSEDD att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Det där avsedd, säger dom inte emot sig själva då? en dator är väl inte avsedd att titta på tv med, men den möjligheten finns ju. Eller är jag helt ute o cyklar?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd

Måste gå att göra en deal så att man kan blocka det från ISP och därmed slippa avgiften. Tänker inte betala 2000 varje år jag studerar. De behöver jag själv för att gå runt.

En dator är ett måste när man studera.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag visa er en bild i detta forum, och jag har hittat ett gruppfoto av SVT's högsta chefer.

För denna "public-service" tänker jag debitera alla med två ögon eftersom de någon gång kanske ser denna bild på 517kr per kvartal!

Permalänk
Medlem

Så SVT är gratis? Gratis men du måste betala oavsett? Kan de sluta kalla SVT för gratis.

SVT Oberoende, knappast.
Har inte EU problem med sånt här?

Permalänk
Medlem

Jag kommer hävda att min dator saknar nätverkskort när dom ringer nästa gång. Problem solved.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Re: men det finns faktiskt dem som inte har råd ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alatariel
det finns pensionärer som har ca. 8000 kr att leva av ...
det finns sjukskrivna personer som har lika lite ...
det finns studenter som har typ 7-8000 kr

Du, jag är sjukpensionär och skulle vara VÄLDIGT glad om om jag hade ca 8000 att leva av, försök med ca 6200. Och det INNAN räkningarna är betalda. Kan tänka dig att jag hoppade av glädje när jag först läste om det här nya... ah... "snille draget" de kommit upp med för att fastställa chefernas bonusar.

Jag har ingen TV för att inte anser mig ha RÅD med det. Jag har ingen telefon, ingen dagstidning. Ingen bil, fan har inte ens busskort, jag har en cykel. Min dator är min enda länk till världen. Hoppar tom över hemförsäkringen för att spara pengar. Tro inte att jag har något sparkapital, eller några pengar över när månaden är slut. 170 kronor är för mig inte en oansenlig utgift.

Många här talar om att vägra betala om de lyckas genomföra denna dårskap, men vad skulle man ha för val? Allt de behöver göra är ju att vända sig till internetleverantörerna och få deras kundlistor. Och vem har råd att få en betalnings anmärkning i dagen samhälle?

Publik Service påstår förvånansvärt många jönsar, Publik Service my Arse, detta förslag är en lavett över ansiktet för de fattigaste svagaste invånarna i landet!

Visa signatur

P4 3.0Ghz Radeon 9800Pro 128Mb, 1Ghz RAM. P3-800Mhz Geforce4 Ti-4400 512Mb Ram

Permalänk

Re: Re: men det finns faktiskt dem som inte har råd ...

Som många skrivit, inför login så att bara de som betalar kan använda det svts tjänster så blir alla nöjda och glada. Alternativt kunde de göra en neutral tvkanal med bara det viktigaste och lägga kostnaden i skatten. Detta blir inte ens en halv kanal, så de kan då fylla upp tiden resten av tiden med en tvshopkanal. Såsom gamla TV6 var början av 90talet, tvshop ändå tills klockan 6. (tv6 ska ej förväxla med kanal 6)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakisis
Du, jag är sjukpensionär och skulle vara VÄLDIGT glad om om jag hade ca 80 Allt de behöver göra är ju att vända sig till internetleverantörerna och få deras kundlistor. Och vem har råd att få en betalnings anmärkning i dagen samhälle?

Bara för att man har en internetuppkoppling behöver man inte ha en persondator som kan ta emot svt internetsändningar. Det finns mycket annat såsom webradio, väderstationer, spelkonsoler(med datorskärm) etc som man kan ha internet till. Så någon befängd koppling att folk med bredband också har en persondator skall inte rånartjänst få göra.

Annars håller jag med varenda ord du skrev, det finns många som har det dåligt. Vissa som lever på existensminimum har dessutom csn-skulder, som iofs kan gå att skjuta upp, men det känns lite bättre att betala dem än att betala en tjänst som man inte använder. Speciellt när man skall betala lika mycket som en välställd familj med 5 personer eller så, som använder tjänsten mycket.
Det finns ingen logik i att en fattig person skall betala lika mycket som flera rika som bor tillsammans för rent nöje, som den fattiga personen inte alls vill ha eller använder. Men visst är det gött för den rika familjen att inte behöva bekosta sitt eget nöje, utan tvinga fattiga hjälpa till och betala.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Spela roll, finns ju bara två val. Antingen bakar dom in det i skatten eller så får de se när medelsvensson ringer upp Radioblajs och säger att de sålt/tappat/har ingen dator.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Re: Re: men det finns faktiskt dem som inte har råd ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakisis
Du, jag är sjukpensionär och skulle vara VÄLDIGT glad om om jag hade ca 8000 att leva av, försök med ca 6200. Och det INNAN räkningarna är betalda. Kan tänka dig att jag hoppade av glädje när jag först läste om det här nya... ah... "snille draget" de kommit upp med för att fastställa chefernas bonusar.

Jag har ingen TV för att inte anser mig ha RÅD med det. Jag har ingen telefon, ingen dagstidning. Ingen bil, fan har inte ens busskort, jag har en cykel. Min dator är min enda länk till världen. Hoppar tom över hemförsäkringen för att spara pengar. Tro inte att jag har något sparkapital, eller några pengar över när månaden är slut. 170 kronor är för mig inte en oansenlig utgift.

Många här talar om att vägra betala om de lyckas genomföra denna dårskap, men vad skulle man ha för val? Allt de behöver göra är ju att vända sig till internetleverantörerna och få deras kundlistor. Och vem har råd att få en betalnings anmärkning i dagen samhälle?

Publik Service påstår förvånansvärt många jönsar, Publik Service my Arse, detta förslag är en lavett över ansiktet för de fattigaste svagaste invånarna i landet!

jag har varit i liknande situationer ... som värst med 3200 kr att leva av en hel månad ... många i min bekantskapskrets är fortfarande i liknande situationer ... det var också från början min orsak till att jag slängde ut min fars tv när jag bildade eget hushåll - sen har jag ju märkt hur befriande det är att slippa allt trams och all skit som sänds ... och sen dess har jag blankvägrat att ha något med tv att göra - förutom de gånger man inte är hemma utan är hos andra som har tv som stor del av sin vardag ...

men just för de ekonomiska förutsättningar du nämnde - det är ju bl a därför jag är beredd att ta strid som privatperson!

http://helgonblomma.blogspot.com/2009/02/krigsforklaring.html
är det jag tänker skicka som rekommenderat brev till Radiotjänst - så jag har bevis i eventuella domstolsförhandlingar att de fått texten ... Kom gärna med synpunkter!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alatariel
det finns pensionärer som har ca. 8000 kr att leva av ...
det finns sjukskrivna personer som har lika lite ...
det finns studenter som har typ 7-8000 kr
det finns mängder med arbetslösa som kan ha så lite som 3500 kr - 6000 kr per månad att leva av ...
det finns ensamstående föräldrar som kanske har 1500 kr när mat,hyra och el är betalda ...
osv ...

Jag är student. Med fullt bidrag och lån får jag 7450 per månad. 3500 till hyra, 200 till el och mat är kostnader som alltid finns där. Även försäkringar, mobilabonnemang m.m. Plus självklart, sl-kort, kåravgift. Vem vill lägga pengar på tv-avgift då?

Permalänk
Inaktiv

Student med bredbandslimit!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag är student. Med fullt bidrag och lån får jag 7450 per månad. 3500 till hyra, 200 till el och mat är kostnader som alltid finns där. Även försäkringar, mobilabonnemang m.m. Plus självklart, sl-kort, kåravgift. Vem vill lägga pengar på tv-avgift då?

Kan inget annat än att hålla med då jag sj är student, dock är min lägenhet dyrare!

I alla fall så har jag internet som ingår i hyran, påtvingat så att säga! Måste jag då också betala för den där jävla Tv licensen, jag menar de blir ju 2 påtvingade räkningar!

Den bästa delen är att vi endast har 15 GB (download och upload tillsammans) så ska jag surfa lite och "göra det jag vill" och sedan kolla på tv blir jag ju avstängd, lika bra de slipper jag i alla fall tv licensen fast ja får betala för breddandet!

Lägg ner detta för studenter i vilket fall, när vi kommer ut i arbetslivet har vi nog inte några argument att inte betala då vi antagligen inte kommer vara de med lägst löner men just nu, fan heller att jag ska betala!

Permalänk

undra hur dom ska göra med företag, sjukvården
finns väl 16000 datorer eller så inom karolinska

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me

För denna "public-service" tänker jag debitera alla med två ögon eftersom de någon gång kanske ser denna bild på 517kr per kvartal!

ser ingen annledning till att enögda inte skulle betala.

och många som klassificeras som blinda har väldigt lite syn, så teoretiskt sett kan dom se på bilden, och borde därmed också betala för sig.

Permalänk
Medlem

Det är ju kul att SVT bestämt sig för websändningar. Men är det något som eftersträvats av folket. Har man ens frågat? När togs det beslutet och av vilka. Vilket syfte är det?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Går detta igenom så lämnar jag fan landet. Kommer aldrig betala en krona till kommunistnätverket SVT!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Jag har varit i kontakt med Radio Tjänst i kiruna via mail

"Meddelande: Hej. Jag skickar ett mail angående "rykten" som säger att även datorer kommer licens beläggas den dag då en hel tv kanal kan nås via internet. Stämmer de här ryktena?"

Svar: "Hej

Det finns inget beslut om tv-avgift för datorer så vi kan inte svara på dina frågor i dagsläget."

Vidare så visar källan som sweclockers använder (computersweden) inga som helst tecken på att det som skrivs här stämmer. Det enda som egentligen verkar gå bekräfta är att det är möjligt att en dator kan klassas som mottagaren, men det beror ju på den gällande lagstiftningen och inte Radio tjänst i Kiruna. Andra saken som går att bekräfta är att företag kan behöva betala tv licens ifall de inte blockerar tillgången till webbtv.

Anledning för att företag ska betala en licens per tionde anställd antar jag är för att cirka var tionde anställd inte betalar tv licens hemma. Och när tillgång ges måste någon betala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sätta TV-avgiften via skatten? Skulle bli billigare? Knappast!
Då har de möjlighet att höja vidare i godan ro och ingen kan se det (man ser ej vad skattepengarna går till) utan snarast blir det vi (folket) som förlorar igen!

Oberoende TV?
Skulle vilja påstå att de komersiella kanalerna är mer oberoende då de måste visa bra TV för att överleva, och inte kan visa svammel och propaganda som statligt finansierade kan. Oberoende nyheter får jag på internet, jag kan också få vinklade och censurerade i massor, det är vad jag kallar "public service". SVT är ändå så pass nischade, och politiskt färgade att de aldrig visat, och aldrig kommer att visa oberoende nyheter! Stäng ner skiten och låt folket hämta nyheter där de vill, kostnadsfritt!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Ber om ursakt for avsaknaden av de tre sista bokstaverna. Sitter pa engelskt tangentbord i london.

Kanske lite sen med inlagg i denhar traden. Men det ar en hel dros med inlagg dar folk foreslar att baka in TV-licensen i skatten. Jag anser detta vara en mycket dalig ide. Inte for att alla inte har TV och kanske far betala iaf, utan for att SVT da skulle bli valdigt styrt av politik.
Om pengarna som SVT anvander kan strypas nar det inte passar politikerna som sitter vid makten sa far dessa politiker ett inflytande som ar hogst o-onskat. SVT ar till for att kritiskt granska samhalet och detta innefattar den sittande regeringen. Det har aldrig varit tanken att regeringen skall fa en egen kanal (eller 2) att styra over.
Dessutom... I besparingstider sa skar man sakerligen hellre ner pa TVsandningar an pa skola eller omsorg. Det skulle innebara att SVT efter 2 - 3 ekonomiska kriser skulle vara ytterst nedbantat och det ar varken av intresse for samhalle eller for SVT sjalva. Som det ar nu sa inkraktar inte SVT pa resten av samhallets ekonomiska omraden da denna avgift ar fristanende fran skatten vilket medfor en sjalvstandig och stark kanal.
Och detta mina vanner ar den huvudsakliga anledningen till att sveriges televison inte ar finansierat av skatten.

Med detta sagt sa vill jag fortfarande kritisera SVT for deras ytterst ogenomtankta och inskrankta forslag angaende TVlicens till alla med tillgang till internet. Vakna upp ur 60-talet och kalla kriget!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

lol, försöker du påstå att SVT INTE är väldigt styrt av politik? Läste lite statistik om det där en gång, visade sig att ah... 'någon' sett till att majoriteten av alla styrande poster besatts av socialdemokrater.

Visa signatur

P4 3.0Ghz Radeon 9800Pro 128Mb, 1Ghz RAM. P3-800Mhz Geforce4 Ti-4400 512Mb Ram

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt inte alls sant att politikerna inte har någon kontroll över den statliga TV:n bara för att det finns en tv-avgift. Den som påstår det ljuger eller är är dåligt informerad (kanske har han tittat för mycket på tv?).

SVT:s budget klubbas igenom av riksdagen. Ett eventuellt överskott av tv-avgiften fonderas, skulle det bli ett underskott skulle de garanterat skjuta till pengar. SVT styrs av en stiftelse vars styrelse tillsätts politiskt, av regeringen. Av 13 medlemmar är 11 gamla politiker, de allra flesta av dem socialister. De är alltså inte det minsta "fria".

Var tredje "journalist" på SVT röstar på kommunisterna. Nästan alla (över 70 %) röstar på något av de socialistiska partierna. Det är därför man kan ha "fria" temakvällar om hur bra massmördaren och diktatorn Castro är utan att någon tycker det är konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Sätta TV-avgiften via skatten? Skulle bli billigare? Knappast!
Då har de möjlighet att höja vidare i godan ro och ingen kan se det (man ser ej vad skattepengarna går till) utan snarast blir det vi (folket) som förlorar igen!

Oberoende TV?
Skulle vilja påstå att de komersiella kanalerna är mer oberoende då de måste visa bra TV för att överleva, och inte kan visa svammel och propaganda som statligt finansierade kan. Oberoende nyheter får jag på internet, jag kan också få vinklade och censurerade i massor, det är vad jag kallar "public service". SVT är ändå så pass nischade, och politiskt färgade att de aldrig visat, och aldrig kommer att visa oberoende nyheter! Stäng ner skiten och låt folket hämta nyheter där de vill, kostnadsfritt!

Ja, om man har en viss utgift och delar den pa fler sa blir det logiskt sett mindre att betala for var och en. Sa det skulle bli billigare. Atminstonne i borjan. Sedan ar det mojligt att kostnader inom systemet kan skena, men de har sakerligen anstallda pa SVT for att ha koll pa budgeten.

Sedan tror jag att du minsforstatt inneborden av uttrycket oberoende.
Graden av oberoende hos en kanal mats inte i hur "bra" program de visar utan hur stort inflytande politik, ekonomi med mera har angaende pgrogramval och vilken typ av nyheter som proiriteras. En privat agd kanal har som framsta syfte vinstintressen medan SVT har som mal att informera sveriges befolkning. Om det finns en vinst i att vinkla nyheter (som det sjalvfallet finns) sa kommer saklart privatagda kanaler att jaga aven denna vinst. Jag tror ju sjalv inte att det gar att fa tag i som du sager "oberoende nyheter" heller. De ar alltid mer eller mindre vinklade. Fragen man bor stalla sig nar man ser en nyhet ar inte om den ar vinklad utan varfor.

Det du tanker pa ar nog snarare programutbud vilket saklart tacks upp bra mycket battre av alla olika typer av kanaler i varlden jamfort med SVTs 2 kanaler.

EDIT:
Inser nu nar jag laser igenom mitt inlagg att jag formodligen kommer fa en del kritik :).
Nej, svt har inte heller helt oberoende eller sjalvstandiga. Saklart inte. Behovde nog tillagga detta for att fortydliga lite...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Som någon tidigare sade, politiskt oberoende frågesporter...

Det enda rätta vore egentligen att behålla de granskande delarna av public-service-verksamheten och låta resten skötas via reklamfinansiering och statliga bidrag. Stora delar av SVT/SR är ju trots allt ändå väldigt viktiga för svensk kultur, men att behålla dem finansierade av en licensavgift kan ifrågasättas.

Jag skulle hellre se att TV-avgiften sänks och det som konkurrerar med kommersiella alternativ också ska vara just kommersiella alternativ, det finns inget skäl att på spåret och sportsändningar ska vara skattefinansierade heller. Däremot verksamhet som är viktig, men tyvärr inte når ut till tillräckligt många bör skattefinansieras. Därtill menar jag P2, som är den enda radiokanalen med klassisk musik, SVT's barnprogram på teckenspråk m.m.

Även exempel som att SVT har nyhetssändningar på samiska är ett gott skäl att hålla just nyhetsväsendet det utanför kommersialismen.

Och Söderbäck, SVT har bra mycket mer än 2 kanaler i dagsläget

Permalänk
Hedersmedlem

ja, jo SVT bestar av mer an tva kanaler sedan nagra ar :).

Mycket val formulerat skunkfunk. Instammer till fullo med dina asikter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled