Permalänk
Medlem

Ljudet borta!

Hej,

Min dator har funkat felfritt i över 2 år men för någon dag sedan dog ljudet.

När jag försöker starta med winamp så kommer en ruta upp med texten.

"Bad directsound driver. Please install proper drivers or select another device in configuration. Error code 88780078"

1. Detta hände över en dag, mycket mystiskt.
2. Moderkortet har integrerat ljudkort plus att jag har ett externt soundblaster 64 audigy.
3. Under kontrollpanelen > Ljud hittar jag inget ljudkort.
4. Sen detta hände så piper datorn en gång vid varje fel man gör samt när man får mail i outlook. Pep aldrig innan.

Har ni något tips?

MVH // Norb

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem! Samma felmeddelande och ljudkortet är puts väck när jag går in i kontrollpanelen!

Ljudet fungerar med andra ord inte alls, varken i winamp eller på youtube eller någon annanstans. Bara pip.
Har testat att gå in på Start- Kör - dxdiag och där hittas heller inget ljudkort. Har XP.
Datorn har också varit ovanligt seg den senaste tiden. Kan detta hänga ihop på något sätt?

Vill liksom ovanstående gärna ha ett tips eller två.

Hälsningar,
sandsara, ovan datoranvändare.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag hade samma problem med att datorn var seg så jag formaterade men det hjälpte ej, har inget med det att göra.

Utan det är något knas i nya winamp som väljer bort ljudkortet, om du startar Winamp och trycker Ctrl+P sen under OUTPUT väljer du out_ds.dll sedan Konfiguration och där väljer du ditt ljudkort för det har förmodligen valt bort ditt riktiga kort.

Detta funkade för mig, samt att jag ominstallerade mina drivrutiner till Soundblaster.

Lycka till.