Radeon "Hemlock" på bild

Permalänk

kan man inte sätta en 80mm över varje gpu?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

4400:- för det. Så lagom till jul borde 5870 ligga runt ~2500kr. Då kan det bli ett köp!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Eller varför inte bara sätta dit en STÖRRE fläkt? Kan inte vara så himla svårt att lösa... Någon lösning måste ju komma snart, vid 6xxx-generationen kommer alla kort åka på RMA för att de konstant blir överhettade även vid högsta fläkthastigheten om man fortsätter att använda dessa minifläktar =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vi vet väl inte om det är tänkt att konkurera med GT300.
Det är kanske bara tänkt att sparka Jen-Hsun Huang:s stjärt extra hårt.

Snart låter alla härinne som Charlie Demerijan ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vi vet väl inte om det är tänkt att konkurera med GT300.
Det är kanske bara tänkt att sparka Jen-Hsun Huang:s stjärt extra hårt.

Ja, vem vet vad AMD har planerat till GT300s release.

OnT: Det där kortet är inte bara stort, det är jättestort O.o

E-PENIS!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Snart låter alla härinne som Charlie Demerijan ...

Så har det låtit konstant nu i flera veckor.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
5870x2 i CF kan kanske vara starten på en egen bastu.

Bastu e ju nått som många gillar ändå.

MEN INTE I SPEL RUMMET!!! :@

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Den har jag hört många gånger...

De e du inte ensam om... =P

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Snart låter alla härinne som Charlie Demerijan ...

Tackar och bugar.
Men var har du hört att det är 5870X2 som är tänkt att konkurera med GT300?
Vi vet inte än hur GT300 kommer att prestera, tror inte heller ATI vet det.
Det här snacket om att det kommer att bli en allmän superberäkningsmaskin, snarare än ett specialicerat grafikkort, talar snarare för att det inte kommer att överträffa föregångarna så väldigt mycket vad gäller grafiken, även om kortet blir himla bra på en massa andra saker också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
kan man inte sätta en 80mm över varje gpu?

Klart man kan, men då kommer alla 300W att hamna i datorlådan och så får man komplettera med några 120 mm fläktar för att inte steka resten av komponenterna i datorlådan.

Frågan är hur länge kommer grafikkorten att kunna fortsätta att öka i effekt utan att man hitta på något kreativt med PCI-e placeringarna
Det är ju inte direkt optimala förutsättningar för att kyla några hundra watt från något placerat i en PCI port, man kan ju inte direkt smälla en tower kylare på GPU:n

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Klart man kan, men då kommer alla 300W att hamna i datorlådan och så får man komplettera med några 120 mm fläktar för att inte steka resten av komponenterna i datorlådan.

Frågan är hur länge kommer grafikkorten att kunna fortsätta att öka i effekt utan att man hitta på något kreativt med PCI-e placeringarna
Det är ju inte direkt optimala förutsättningar för att kyla några hundra watt från något placerat i en PCI port, man kan ju inte direkt smälla en tower kylare på GPU:n

Nej men man kan sätta en gigantisk fläns alá Accelero S1. Då får man en stor kylningsyta vilket ger mycket effektiv kylning, dock har vi fortfarande problemet med att värmen stannar kvar i burken. Borde man inte kunna köra in en 100mm radialfläkt istället för en 80mm. Det borde öka kylningsförmågan en aning.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Eller varför inte bara sätta dit en STÖRRE fläkt? Kan inte vara så himla svårt att lösa... Någon lösning måste ju komma snart, vid 6xxx-generationen kommer alla kort åka på RMA för att de konstant blir överhettade även vid högsta fläkthastigheten om man fortsätter att använda dessa minifläktar =/

Hur vet du att det är något stort problem? Storleken beror på att det ska fungera i så många chassin som möjligt, nuvarande lösning är ju mkt kompakt och stör inte luftflöde & temperatur i resten av chassit på samma sätt som andra mer öppna lösningar. Och en radialfläkt ihop med att luften leds rätt över kylarna kan vara rätt effektivt.
Andra kyllösningar passar en del (t ex mig), då får man bara vänta lite tills korttillverkarna tar fram såna lösningar.

I 58x0 serien så har man även temperaturövervakning på voltregulatorerna så problem med att kort ska gå sönder pga detta har minskats kraftigt jämfört med 48x0-serien (var ett problem där)
Och 5870-kortet verkar ju iaf vara tyst i idle enligt tester & kommentarer från folk som fått sina kort.

Permalänk
Medlem

En Accelero S1 med fläktar tar i alla fall 3 platser på höjden, kanske 4, inte direkt optimalt för X-fire.

Större fläkt ger mindre plats för flänsar d.v.s. mindre kylarea Tror knappast att ATI/Nvidia inte tänkt igenom sitt val av referenskylare, sitter nog en hel liten arme av ingenjörer och klurar på bättre kylare. Finns nog tyvärr alldeles för många begränsningar och krav som ska uppfyllas för att föra en riktigt tyst kylare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Får väl hoppas på att det inte blir så mycket dyrare än 4400Kr isf kan man ju tänka sig ett köp. Men 5870 singel gpu för 3700 det är för mycket.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

WoW det var större än vad man trodde

På bild 3 i nyhetsartikeln ser det ut som att kortet endast har 2 DVI kontakter sen är det lite svårt att se om det har andra kontakter som DisplayPort eller HDMI.

Vi får väll hoppas att det har åtminstone en kontakt till tex DisplayPort som är placerat över en av DVI kontakterna för Eyefinity. Jag kan tänka mig att AMD tydligen behövde göra ventilations gallern större för mer luftflöde då det är 2 GPU:er i stället för en som sitter på kortet.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Kanns som att det inte gar att gora en luftbasserad kylare som inte tar mer an tva platser som ar mycket mer effektiv an denna. Lite storre flakt kanske men gransen ar ganska sa nadd tror jag. De far jobba pa att gora GPUerna svalare istallet for som manga har sagt redan sa haller detta inte.

Sorry for tangentbordet, sitter i Budapest atm.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
--Text--

I 58x0 serien så har man även temperaturövervakning på voltregulatorerna så problem med att kort ska gå sönder pga detta har minskats kraftigt jämfört med 48x0-serien (var ett problem där)
Och 5870-kortet verkar ju iaf vara tyst i idle enligt tester & kommentarer från folk som fått sina kort.

Rätta mig om jag har fel, men ett skäl till problemet vara att folk bytte kylare för att få ned tempen på GPU:n, utan att tänka på vad som hände med övriga komponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Våga bara inte gnälla på priset om den kommer kosta 4400 kr!!
2st 5870 kostar ju runt 7200 kr!!

Alla som gnäller på priset för 5870X2 borde avrättas.

Men om den verkligen kommer kosta bara 4400 kr så vore det ju rimligt att de kommer dra ner klockfrekvenserna REJÄLT på kortet..

Permalänk
Medlem

Konstig prissättning tycker jag. Ett 5870 för 3800 kr och detta för endast 600 kr mer? Inte så svårt val då tycker jag om Hemlock presterar som det borde.

Den enda logiska förklaringen till det här som jag kan komma på är att 5870 kommer sjunka ganska mycket i pris om ett tag, när Hemlock lanseras. Detta för att ytterligare konkurrera mot Nvidia.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
uagh... STORT! Det lär ju vara runt 35cm långt! Måste köpa ny låda

Citat från nyheten "Grafikkortet som fastnat på bild ser ut att vara en riktig jätte, förmodligen någon centimeter längre än Radeon HD 5870 som mäter 280 millimeter"
Även andra sidor säger att kortet är under 30cm långt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vi vet inte än hur GT300 kommer att prestera, tror inte heller ATI vet det.

Men ändå så döms GT300 ut på förhand av många utan någon grund än rykten och "källor" från mestadels Charlie "The Clown". Det har vi fått bevittna i några veckor nu.

Din terminologi är lite fel för att ATI är inte en organisation som säljer varor eller tjänster utan ett varumärke.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Man måste ju ha fulltower för att få in de där. Jag trodde att tekniken utvecklad i riktningen att allt ska bli mindre och mindre? de där ser ju ut som ett gammal vooodo kort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

5870X2 är najs men jag undrar vart 5850 tog vägen, listas inte ens på Newegg än.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Den har jag hört många gånger...

Hahaha!

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller på konstigt prissättning, ni har inte funderat på att 5870 kommer o gå ner i pris till dess att 5870x2 kommer ut?

//K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Den prisuppgiften är ju rätt långt ifrån de uppgifter som TechPowerUp skriver om, som i sin tur kommer från Xtreme Systems forum.

http://www.techpowerup.com/104586/AMD_Radeon_HD_5870_X2_Pictu...

€677...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggiesmallz
Kommer 5870x2 maxa crysis tror ni?

Nej, de är för dåligt optimerat och just nu finns inga bra drivisar till 58xx korten men de hinner ju komma tills 5870x2 släpps.

Varför vill många kunna maxa crysis? De är ju inte ens kul

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

500 usd står det så vi kommer nog få ett pris på närmare 5 tusen

Permalänk
Medlem

Det som borde hända är att man standardiserar ett eller två 120mm-hål där bak så man kan dra dit en radiator (en singleelelr dubbel 120mm) och sedan antingen köra heatpipe från grafikkortet till radiatorn. Så som http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483490 kör med.

Lite dyr kylning men man kanske borde kunna göra en liknande med heatpipe som är lite inställningsbar. Då får man en större kylyta och samtidigt bort med varmlyften ur burken. Det där borde ju inte vara så jäkla svårt ändå och då slipper korten trängas med kylningen om man vill köra SLI eller CF också. Bara att dra några fler heatpipes till radiatorn som då förmodligen kräver en dual 120mm.

Sen om processorn värmer upp chassitempen för mycket kan man ju ha hål i taket och köra samma princip där fast man sätter en till radiator för uppe. Också här samma princip, vatten förmodligen för dyrt men heatpipes borde funka bra. Detta förutsätter att chassina är byggda med nätagget i botten av chassit.

Ja som sagt, någon form av standard om den inte redan är satt så skulle man kunna få dit bättre orginalkylare på entusiastkorten i alla fall för jag tror att man är beredd att betala lite mer i alla fall bara man får en bra kylning. De som inte är beredd på det får helt enkelt nöja sig med tokheta kort eller helt enkelt gå ner ett snäpp i prestanda.

Vad tycker ni om idén?

Det här går ju redan nu att tillämpa med vattenkylning men det borde gå att få till på billigare väg också om avstånd från pcie-platserna 1,2 och eventuellt 3 upp till utblåset bak gick att få till med något sånär exakthet där man kan vrida och vända lite på heatpipsenför perfekt passform.

Eller så behöver det inte vara perfakt passform utan man får helt enkelt leva med lite snedmonteringar.

Det finns väl redan heatpipekylare som man drar på ovansidan grafikkorten och några passiva modeller drar väl också ut en liten radiatordel bakom chassit.

Det vore ju också en idé att leda ut värmen rakt bakåt och ut från grafikkortet sett.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Vilket skämt. Man måste ju ha fulltower för att få in de där. Jag trodde att tekniken utvecklad i riktningen att allt ska bli mindre och mindre? de där ser ju ut som ett gammal vooodo kort.

http://www.3dchip.de/Grafikkartenmodds/Grafixmodds/voodoo5600...

Joo dom va stora dom. jag hade ett voodo kort, kommer dock inte ihåg vad för modell eller seire. Kan har varit Voodo2. Men minnet sviker, det va läääänge sen. När jag tänker lite mer så kommer ordet 3DFX fram också, kan inte placera det riktigt. Vet bara att jag hade ett matrox kort och fick koppla till ett kort. Aja stora va dom ialla fall.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
5870X2 är najs men jag undrar vart 5850 tog vägen, listas inte ens på Newegg än.

Kolla prisjakt då...finns där

Visa signatur