Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om man inte har någon version installerad före installationen kan man få problem med aktiveringen. Se även http://www.winsupersite.com/win7/clean_install_upgrade_media....

Oh, hoppas det där fungerar. Då jag redan äger en giltig Windows-licens är ju Uppgraderingslicensen ett billigt alternativ, men det vore ju skönt att kunna göra helt rena installationer.

Om jag har en OEM-licens nu och köper en Win7 Uppgraderingslicens, räknas uppgraderingslicens som en Retail-licens praktiskt sett, undantaget att den är rabatterad?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk

Köpte Win 7 Pro SV OEM och installerade igår, funkade perfekt. Alla gamla filer hamnade i en "Windows.old"-mapp trots att jag gick från 32-bit till 64-bit. Trodde man var tvungen att blåsa disken, det har det ju stått i all info...

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk

Kan någon typ sälja in varför jag skulle välja Pro över Home?

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Tycker synd om dem som får Windows 7 Starter/Home-Basic
Som tur är så verkar dom inte lätt köpta löst
Starter borde nästan ses som bedrägeri att det ens finns

Home Premium
är nog det som dom flesta har användning av
Alternativt Professional om man vill ha XP Mode & Remote Desktop

Ultimate är det nog ytterst få som har behov av
Många som köper Ultimate gör det för att de ska ha det värsta
ovadset om de använder funktionerna som skiljer

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Kan någon typ sälja in varför jag skulle välja Pro över Home?

Du får en Virtualiserad Windows XP-miljö på köpet. Detta kan man annars installera själv gratis, via det nerladdningsbara "Virtual PC", ifall man äger en egen XP-licens.

Permalänk

Ultimate och professional kostar ju lika mycket.
Så finns det någon som helst anledning att köpa professional?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruzirekta
Ultimate och professional kostar ju lika mycket.
Så finns det någon som helst anledning att köpa professional?

Om du kör Ultimate får du kanske en massa extra processer igång som du inte har någon nytta av och bara tar upp prestanda. Annars vet jag inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruzirekta
Ultimate och professional kostar ju lika mycket.
Så finns det någon som helst anledning att köpa professional?

Kollar man här ovanför skiljer det nästa 500 kr el 36% mer för Ultimate... Gäller OEM alltså.

Jag tror Dustin körde en drive med samma pris på Ultimate och Pro på retail-version.

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk

Har sett flera ställen där retail/full-versionerna av professional & ultimate kostar samma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Tycker synd om dem som får Windows 7 Starter/Home-Basic
Som tur är så verkar dom inte lätt köpta löst
Starter borde nästan ses som bedrägeri att det ens finns

Dom är ju bara till för utvecklingsländer och säljas billigare.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woxer
jag såg idag att jag kan köpa pro för 1095 kr samt ultimate för 1495kr genom csn. det jag undrar över är en liten notis som stod under prudukten när man ska beställa den..

"Observera att detta är en uppgraderingsprodukt. Med detta menas att en tidigare Windows-licens eller Mac OS-licens skall finnas i din ägo. Den gamla licensen måste dock inte vara förinstallerad för att kunna installera Windows 7. Ej heller behövs gamla produktnycklar."

vad menar dem med det?? är det så att jag måste redan ha en mjukvara innan jag instalerar win 7, men det verkar lite konstigt då det står att den inte behöver vara förinstalerad eller att man behöver gamla nycklar. så varför står det att man behöver ett gamalt os för??

detta svaret fick jag av csn:

Windows finns endast som uppgraderingslicens inom volymlicensprogrammen (dessa studentlicenser lyder under ett s.k. Select Academic Agreement), och anledningen är att 98% av alla PC som skeppas idag har Microsoft Windows förinstallerat (så man ska slippa betala "dubbelt").

Rent tekniskt sett så skiljer det inte mellan uppgraderingslicensen och den "fulla". Det är alltså bara licensmässigt sett som det skiljer, och du kan självklart välja mellan att göra en uppgradering (om du vill spara vissa filer) eller utföra en "clean install". Vidare kan du självklart byta dator, förutsatt att du avinstallerat från den förra förstås.

Alltså; tekniskt sett så är den "full", men licensmässigt (rent juridiskt) sett så måste du ha en laglig Windows98SE eller senare i din ägo.

Permalänk
Medlem

torsten85: Oj, då borde väl det där gälla även för de Uppgraderingslicenser som säljs i butik, får man anta. Intressant information!

Permalänk
Medlem

Vad innebär de mer exakt att man inte kan "ansluta till windows server domäner" med Home Premium tex? som man kan med Pro samt ultimate.

jag har windows server 2003 på min Home server dator... betyder de att ja inte kommer kunna logga in där? från min Windows 7 Home premium dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eway
jag har windows server 2003 på min Home server dator... betyder de att ja inte kommer kunna logga in där? från min Windows 7 Home premium dator?

Om du använder en domän kommer du som sagt inte kunna ansluta, men om du bara har en vanlig arbetsgrupp bör det fungera som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du använder en domän kommer du som sagt inte kunna ansluta, men om du bara har en vanlig arbetsgrupp bör det fungera som vanligt.

Exakt! Har så själv och går hur bra som helst.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du använder en domän kommer du som sagt inte kunna ansluta, men om du bara har en vanlig arbetsgrupp bör det fungera som vanligt.

hm okej, ja har nog min Homeserver i arbetsgrupp tror ja.. eller hur ser man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eway
hm okej, ja har nog min Homeserver i arbetsgrupp tror ja.. eller hur ser man det?

Titta under Kontrollpanelen/ System välj att titta under Datornamn. Där ska du kunna se om din server ligger under arbetsgrupp eller inte.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Titta under Kontrollpanelen/ System välj att titta under Datornamn. Där ska du kunna se om din server ligger under arbetsgrupp eller inte.

thx, ja var i "arbetsgrupp"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eway
hm okej, ja har nog min Homeserver i arbetsgrupp tror ja.. eller hur ser man det?

Hehe, tumregeln är att det inte är en domän om man inte vet.

Permalänk
Medlem

Det blir ett inköp av en OEM Home Premium X64.

Är inte intresserad av Xp Mode , (Kan installera befintlig xp pro under virtualbox)

eller fjärrskrivbord (som kan fixas med t.ex VNC)

Så Home Premium blir det för mej.

Permalänk
Medlem

Vilken version rekommenderas för en gamer?
Ska bygga om min dator helt ock hållet snart och funderar
på vilket OS jag ska köra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shadarr
Vilken version rekommenderas för en gamer?
Ska bygga om min dator helt ock hållet snart och funderar
på vilket OS jag ska köra..

Den version de allra flesta hemanvändarna behöver är Windows 7 Home Premium.

Alternativet är Windows 7 Professional, då "Windows XP Mode" ingår, vilket kan vara bra att ha ifall man har många äldre spel man vill kunna spela och som kanske inte fungerar under Windows 7. Men, ifall du redan äger en gammal Windows XP-licens kan du ladda ner gratisverktyget "Virtual PC" från Microsofts hemsida och skapa en Virtuell PC. Då blir det ungefär likadant som "XP Mode".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Den version de allra flesta hemanvändarna behöver är Windows 7 Home Premium.

Alternativet är Windows 7 Professional, då "Windows XP Mode" ingår, vilket kan vara bra att ha ifall man har många äldre spel man vill kunna spela och som kanske inte fungerar under Windows 7. Men, ifall du redan äger en gammal Windows XP-licens kan du ladda ner gratisverktyget "Virtual PC" från Microsofts hemsida och skapa en Virtuell PC. Då blir det ungefär likadant som "XP Mode".

Det där med XP mode är inte för äldre spel. Står så här hos microsoft Windows XP läget. Nu hittar jag inte var nånstans på Microsoft där det står att det inte är för spel. Vet att jag har läst det. Om det ändå skulle vara så så undrar man ju varför inte Microsoft har lagt in xp mode i home versionen då den versionen säljs för hemanvändare med spelintresse.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Det där med XP mode är inte för äldre spel.

Det beror också lite på vad man menar med "äldre spel". XP-läget är långsamt och saknar till exempel stöd för 3d-acceleration, så det är inte lämpligt för mera avancerade spel som har släppts de senaste tio åren, men om man inte behöver 3d, directx eller snabbhet skall det nog fungera (gamla 16-bitars dosspel till exempel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Det där med XP mode är inte för äldre spel. Står så här hos microsoft Windows XP läget. Nu hittar jag inte var nånstans på Microsoft där det står att det inte är för spel. Vet att jag har läst det. Om det ändå skulle vara så så undrar man ju varför inte Microsoft har lagt in xp mode i home versionen då den versionen säljs för hemanvändare med spelintresse.

XP Mode är kanske inte skapat med spelande i åtanke, men det går _även_ att använda till gamla spel med ett par år på nacken. Till exempel titlar som ej kräver 3D-acceleration, som Elgot sade här ovanför.

Permalänk

""Maximal mängd minne för 64 bit. Home: 16 GB Professional 192 GB""

Vad innebär det?

och...

Retail versionen är mycket dyrare än OEM, är den värd det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
""Maximal mängd minne för 64 bit. Home: 16 GB Professional 192 GB""

Vad innebär det?

Precis som det står. De med Home-licensen kan använda maximalt 16gb internminne medan de som köper Professional-licensen kan använda 120gb internminne.

Vilket som är bäst av OEM- och Retail-versionerna är upp till var och ens behov!

Permalänk

Några frågar till er med koll på läget.

Ska uppgradera min XP till Win 7 och velar mellan Home Premium OEM och Ultimate OEM.

Om jag köper en OEM kan man då byta någon hårdvara t.ex. cpu utan att det krånglar, eller är man helt låst till exakt den hårdvarukonfigurationen man har vid installationen? Är det kanske värt att istället köpa en Retail uppgradering?

Är intresserad av funktionerna för kryptering och backup på Ultimate, men undrar om det är värt den extra kostnaden? Följdfrågan är om det finns någon funktionell billig/gratis backup och krypterings programvara för Win 7?

Visa signatur

AMD X2 7750 BE, Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H, 8GB Corsair XMS2 DDR2 800MHz, Samsung F1 1TB+0,5TB, CoolerMaster Elite 341, CoolerMaster RealPower M520. Win 7 Home Premium

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BitsAndBytes
Några frågar till er med koll på läget.

Ska uppgradera min XP till Win 7 och velar mellan Home Premium OEM och Ultimate OEM.

Om jag köper en OEM kan man då byta någon hårdvara t.ex. cpu utan att det krånglar, eller är man helt låst till exakt den hårdvarukonfigurationen man har vid installationen? Är det kanske värt att istället köpa en Retail uppgradering?

Är intresserad av funktionerna för kryptering och backup på Ultimate, men undrar om det är värt den extra kostnaden? Följdfrågan är om det finns någon funktionell billig/gratis backup och krypterings programvara för Win 7?

One more time.

Du kan byta det mesta förutom moderkort, då är det en ny dator (du kan visserligen pröva aktivera igen efter ominstallation funkar inte det ringer du MS).

Kryptering, antingen windows egna ellee truecrypt, för backup finns det handarbete;), annars finns det flertal, sök på bara.