Permalänk
Medlem

Har haft den här datorn något år nu och är väldigt nöjd med den! Dock så har fläkten börjat gå igång på fullt blås lite väl ofta, undrar därför om det är säkert att öppna upp datorn och rengöra lite, om någon har samma problem.

Sedan en fråga direkt till ASUS:

Den svarta kanten som löper runt skärmen på insidan har spruckit, går det att få reservdelar från er på ASUS?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Min är cirka 14 månader och den har plötsligt börjat bli varm som jag vet inte vad och fläkten snurrar som en galning. Det ska dock sägas att jag nästan uteslutande kör med nvidiakortet igång. Jag plockade i alla fall isär de i minsta beståndsdelar man kan tänka sig och letade damm och liknande. Det var inga konstigheter med att få ihop alla delar igen så det behöver du nog inte oroa dig för.

Tyvärr hjälpe inte min lilla operation utan den fortsätter bli varm så man är rädd att plasten ska smälta och fläkten går på högvarv.

Permalänk
Medlem

En liten fråga, skickade in min ul30vt på lagning för någon vecka sedan, och fick idag ett mail om att moderkortet skulle bytas. Byts allt övrigt runt moderkort, såsom ramminnen, cpu eller får jag tillbaka skiten med det gamla halvbrännda skiten? Och vet någon hur jag får reda på vad som kommer bytas innan jag får tillbaka datorn?

/Daniel

Permalänk
Medlem

<ignorera, skrev i fel tråd>

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Har haft den här datorn något år nu och är väldigt nöjd med den! Dock så har fläkten börjat gå igång på fullt blås lite väl ofta, undrar därför om det är säkert att öppna upp datorn och rengöra lite, om någon har samma problem.

Sedan en fråga direkt till ASUS:

Den svarta kanten som löper runt skärmen på insidan har spruckit, går det att få reservdelar från er på ASUS?

Skrivet av naesa:

Jag har samma problem. Min är cirka 14 månader och den har plötsligt börjat bli varm som jag vet inte vad och fläkten snurrar som en galning. Det ska dock sägas att jag nästan uteslutande kör med nvidiakortet igång. Jag plockade i alla fall isär de i minsta beståndsdelar man kan tänka sig och letade damm och liknande. Det var inga konstigheter med att få ihop alla delar igen så det behöver du nog inte oroa dig för.

Tyvärr hjälpe inte min lilla operation utan den fortsätter bli varm så man är rädd att plasten ska smälta och fläkten går på högvarv.

Skicka in dom på reparation dirr, gjorde jag.. Stog inte ut med åbäkets jävla helikopter ljud

Permalänk
Medlem

Min låter som fan också! Just nu susar den på som tusan å så sänks det lite å så drar det igång igen =/ Köpte den precis när den kom ut.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Min låter som fan också! Just nu susar den på som tusan å så sänks det lite å så drar det igång igen =/ Köpte den precis när den kom ut.

Det och en del annat mysko åkte min också på.. Den är inne på lagning nu och det verkar som det mesta får bytas ut där

Edit: Ringde idag och frågade vad som skulle bytas.. Fick som svar: Du får mer eller mindre tillbaka datorn med din gamla skärm. Resten nytt.

Permalänk
Medlem

Det e bara 1 års garanti på Asus va? Vette 17 om det e så värt å laga om det inte är inom garantitiden...

Edit: Såg nu att de har 24 månader... Frugan ska dubbelkolla på baksidan av min.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Du kan väl iaf gå in i BIOS och kolla vilken version du har...gör du lätt genom att trycka F2 när datorn startar...är de version äldre än 211 kan de väl vara värt att prova iaf?
Återställningsfunktionen är en dold partition på hårddisken. Installerar du ett nytt operativ som antingen rensar hela hårdisken först eller skriver över en partitionen så slutar F9 funktionen att fungera. De behöver nödvändigt vis inte vara så utan man kan installera ett nytt operativ utan att ta bort den återställningsfunktionen.
Hopppas du får hjälp tillslut iaf.

Jag fick tebax min från rep i våras från er å när ja testa F9 så kunde jag inte heller återställa. Ni hade bytt hårddisk för den hade paja bara efter nån vecka efter inköp, men verkar glömt ge mig återställningsfunktionen... hehe.
Jag har bytt bios men min låter lika mycket ändå.

Edit: Tydligen iggad hehe

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emojohan:

Det och en del annat mysko åkte min också på.. Den är inne på lagning nu och det verkar som det mesta får bytas ut där

Edit: Ringde idag och frågade vad som skulle bytas.. Fick som svar: Du får mer eller mindre tillbaka datorn med din gamla skärm. Resten nytt.

Fått hem den än? Isf fick du förklaring på exakt vad som pajjat?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Fått hem den än? Isf fick du förklaring på exakt vad som pajjat?

Nej inte hemma ännu, ringde häromdagen och då fick jag förtydligat att om det tog mer än tre veckor skulle jag kompenseras på något sätt. Låter intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushio:

tycker det börjar bli dags att updatera nvidia grafikdrivarna men det går inge bra. Finns det någon guide hur man gör.

Finns det nya såna?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emojohan:

Nej inte hemma ännu, ringde häromdagen och då fick jag förtydligat att om det tog mer än tre veckor skulle jag kompenseras på något sätt. Låter intressant

Lär ju vara billigare byta ut direkt för dem!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Lär ju vara billigare byta ut direkt för dem!

Jo, det var min första tanke också..

Permalänk

Kanske korkad fråga men finns det någon chans i helvetet att UL30VTn klarar att lira crysis2? Jag har inte kollat upp vad som krävs men läste tidigare att det först skulle vara lägre krav på crysis 2 men har i efterhand hört att det inte stämmer och det krävs en rätt bra dator för att lira det?

Permalänk
Medlem

AsusDavid kanske kan komma med ett tips till mig hur jag ska göra om jag vill installera om win 7 nu när de blåst bort F9 funktionen hos deras verkstad...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Inte? haha

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Även jag har fått bekymmer med min snart 14 månader gamla UL30VT.
Fläkten surrar och den har stängt av sig två gånger helt random.

Är det möjligt att skicka in den för reparation? Datorn är för övrigt köpt på Alina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneeX:

Även jag har fått bekymmer med min snart 14 månader gamla UL30VT.
Fläkten surrar och den har stängt av sig två gånger helt random.

Är det möjligt att skicka in den för reparation? Datorn är för övrigt köpt på Alina.

För några veckor sedan fick jag problem med min UL30VT; fläkten lät, batteritiden minskade dramatiskt, från ca 6 h till 2 h, och den "dog" flera gånger om dagen. Ringde Asus som direkt sa att de ville ta in den. Fick tillbaka den efter en vecka. Man hade bytt hårddisk, batteri och moderkort. Nu är den åter 100%. Riktigt bra skött av Asus! Mitt tips: ring Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddy:

För några veckor sedan fick jag problem med min UL30VT; fläkten lät, batteritiden minskade dramatiskt, från ca 6 h till 2 h, och den "dog" flera gånger om dagen. Ringde Asus som direkt sa att de ville ta in den. Fick tillbaka den efter en vecka. Man hade bytt hårddisk, batteri och moderkort. Nu är den åter 100%. Riktigt bra skött av Asus! Mitt tips: ring Asus.

Valde att skicka in den på reparation då jag inte stod ut med högljudd fläkt som surrade, sporadiska omstarter, sjunkande batteritid. Min dator uppvisade liknande symptom som din. Vilket företag var det som reparerade din dator?

Min kommer sändas till Uppsala och till företaget LetMeRepair. Har försökt hitta några omdömen om de men hittar ingenting relevant.

Permalänk
Medlem

Min gick också iväg till LetMeRepair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddy:

Min gick också iväg till LetMeRepair.

Hur upplevde du de? Tänker på bemötande, kunskap och hantering av ditt ärende?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Janne1:

Inte? haha

kontakta våran support för recovery skiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

kontakta våran support för recovery skiva

Ska nog ringa in å lämna in den istället efter påsk. Det bara dog nyss när jag satt på internet, och jag har haft hårt arbetande processorfläkt ett bra tag nu. Har för nån vecka sen slagit av turboMode utan större förbättring. CPU kör mellan 40%-97% nu efter uppstart och nu efter nån minuts användande av datorn. Enda programmen jag har igång är mozilla med 2 flikar å msn.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Hej!

Har fått tillbaka datorn och den tycks fungera bra (2 h i drift). Jag har dock en fundering kring batteriet.
Vid klockan finns det en ikon som indikerar en text som lyder 'byt batteri' och sedan går det att se ett X intill batteriikonen. Vad är det som är problemet? Skulle uppskatta hjälpen från er som har denna dator.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneeX:

Hej!

Har fått tillbaka datorn och den tycks fungera bra (2 h i drift). Jag har dock en fundering kring batteriet.
Vid klockan finns det en ikon som indikerar en text som lyder 'byt batteri' och sedan går det att se ett X intill batteriikonen. Vad är det som är problemet? Skulle uppskatta hjälpen från er som har denna dator.

Mvh

Hur lång tid tog hela förloppet? Så nu låter inte fläkten alls lika mycke? Man kan ju säga att man märker en jäkla skillnad från att datorn är på eller av. Körde min innan jag la mig igår och den pustar på med högt fläkt ljud och när jag stängde av den igår var det som en befrielse i oljudet hehe.

Nu gnäller till å med tjejen på oväsendet... Låter som knoddens gamla pentium 2 bärbara...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Hur lång tid tog hela förloppet? Så nu låter inte fläkten alls lika mycke? Man kan ju säga att man märker en jäkla skillnad från att datorn är på eller av. Körde min innan jag la mig igår och den pustar på med högt fläkt ljud och när jag stängde av den igår var det som en befrielse i oljudet hehe.

Nu gnäller till å med tjejen på oväsendet... Låter som knoddens gamla pentium 2 bärbara...

Det tog nästan en vecka. Fick tillbaka datorn i måndags och jag trodde alla bekymmer var åtgärdade men efter två timmars surfande insåg jag att jag hade fel. Fläktljudet var det enda som försvann vilket är logiskt eftersom de bytte moderkortet. Problemet med att datorn tenderar att stänga av sig sporadiskt har inte åtgärdats. Detsamma gäller batteritiden. Idag kom UPS och hämtade datorn så den åker iväg på en till reparation. Återstår att se vad som sker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneeX:

Det tog nästan en vecka. Fick tillbaka datorn i måndags och jag trodde alla bekymmer var åtgärdade men efter två timmars surfande insåg jag att jag hade fel. Fläktljudet var det enda som försvann vilket är logiskt eftersom de bytte moderkortet. Problemet med att datorn tenderar att stänga av sig sporadiskt har inte åtgärdats. Detsamma gäller batteritiden. Idag kom UPS och hämtade datorn så den åker iväg på en till reparation. Återstår att se vad som sker nu.

Avvaktar dina resultat tror jag innan jag hör av mig till supporten Hoppas de fixar problemen för gott nu!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Var hittar man reservdelar till ul30vt? På min har ett hörn i plasten gått sönder vid ena gångjärnet på skärmen. Så skärmen hamnar snett när man stänger locket.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Avvaktar dina resultat tror jag innan jag hör av mig till supporten Hoppas de fixar problemen för gott nu!

Idag levererade UPS åter min dator. Denna gång valde LetmeRepair att även byta ut hårddisken. Vad gäller batteriet var det endast 1 års garanti och jag har haft min dator i ungefär 14 månader vilket betyder att garantin inte täcker den delen. I efterhand kan jag tycka att de borde ha bytt ut moderkort (fläktproblem) samt hårddisken (omstarter?) vid den första reparationen.

Vet någon var man kan inhandla UL30VT batteri?

/S