Permalänk
Medlem

Hej! Har en U35JC, men ställer samma fråga här eftersom det är samma program som används.

Är det nån som vet var man ändrar i inställningarna så att datorn inte döljer aktivitetsfältet automatiskt så fort man kör på battery mode? Riktigt irriterande må jag säga!

Tacksam för svar!

MVH

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Finns i power4gear

Borde finnas där tycker man, men jag har nog pillat på varenda inställning som går där utan att det har hjälpt.

Permalänk
Medlem

Ok, har inte power4gear kvar på datorn, men vet att jag hittade den inställningen där när jag höll på å kolla

Permalänk

Hej, jag har problem med trackpaden på min ul30vt, varken touch-ytan eller knapparna ger utslag när jag klickar där.

Det hela började när jag skulle rengöra datorn i samband med att jag även bytte ut mitt tangentbord till ett nytt. När jag monterade ihop datorn igen så funkade som sagt inte trackpaden+knapparna, så felet är med största sannorlikhet hårdvarurelaterat, men jag har för säkerhets skull kört FN+F9, installerat om drivrutiner, formaterat om datorn etc. Jag har även demonterat datorn för att säkerställa att kabeln mellan trackpad och moderkort sitter ok, dock är det svårt att veta om den har blivit skadad.

I device mgr (om jag väljer show hidden devices) så finns där ELAN PS/2 Port Input Device med en gul varningstriangel och har status "This device is not present, is not working properly, or does not have all its drivers installed. (Code 24)"

Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Finns det möjlighet att köpa en ny kabel mellan trackpad och moderkort?

Permalänk
Medlem

Datorn är påväg till Asus i Holland för utbytesanalys. Efter tre misslyckade försök från LetmeRepair var en försändelse till Holland det enda alternativet.

Återstår att se vad som nu sker...

Permalänk

Har haft min dator sedan februari 2010 och fick nu samma meddelande på batteriet som någon tidigare här i tråden. "Batteriet behöver bytas ut" "datorn kan plötsligt stänga av sig"

Ringde supporten angående ett annat problem och passade på att fråga vart man kan köpta ett nytt batteri.

Så för er som letar
www.asusparts.eu
och sök på
07g016bv1875
var det han sa till mig. Om någon hittar på ett annat ställe, får ni gärna skriva, typ dustin eller liknande.

Är ljudet något man får leva med från fläkten, efter att datorn är +1år? När jag köpte den lät den inte överhuvudtaget. Sen gick hårddisken sönder och jag lämna in datorn. Nu går fläkten på högvarv hela tiden och jag datorn blir så varm att jag "bränner" mig när jag händerna vid pekplattan/tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson1991:

Har haft min dator sedan februari 2010 och fick nu samma meddelande på batteriet som någon tidigare här i tråden. "Batteriet behöver bytas ut" "datorn kan plötsligt stänga av sig"

Ringde supporten angående ett annat problem och passade på att fråga vart man kan köpta ett nytt batteri.

Så för er som letar
www.asusparts.eu
och sök på
07g016bv1875
var det han sa till mig. Om någon hittar på ett annat ställe, får ni gärna skriva, typ dustin eller liknande.

Är ljudet något man får leva med från fläkten, efter att datorn är +1år? När jag köpte den lät den inte överhuvudtaget. Sen gick hårddisken sönder och jag lämna in datorn. Nu går fläkten på högvarv hela tiden och jag datorn blir så varm att jag "bränner" mig när jag händerna vid pekplattan/tangentbordet.

Ljudet som uppstår från fläkten är ingenting du ska stå ut med. Jag lämnade in min dator för att fläkten var högljudd och de bytte då ut moderkortet. Du avgör själv om du ska lämna in den, vilket jag tycker du borde göra eftersom problemet inte kommer avstanna med tiden.

Det hjälpte inte min dator att moderkortet och hårddisken byttes ut, datorn stängde fortfarande av sig utan någon giltig orsak. Därför är den nu i Holland för utbytesanalys. Tråkigt att det händer med dessa datorer, jag var helnöjd med min dator fram till dessa symptom.

Permalänk
Skrivet av SneeX:

Ljudet som uppstår från fläkten är ingenting du ska stå ut med. Jag lämnade in min dator för att fläkten var högljudd och de bytte då ut moderkortet. Du avgör själv om du ska lämna in den, vilket jag tycker du borde göra eftersom problemet inte kommer avstanna med tiden.

Det hjälpte inte min dator att moderkortet och hårddisken byttes ut, datorn stängde fortfarande av sig utan någon giltig orsak. Därför är den nu i Holland för utbytesanalys. Tråkigt att det händer med dessa datorer, jag var helnöjd med min dator fram till dessa symptom.

datorn är inlämnad pga av ett problem med att datorn frös/stängde av sig själv. Nämde i min probleminformation att den lät väldigt mycket så kan ju hoppas på att dem fixar det med.

Var jäkligt nöjd när man köpte datorn och den hade en batteri tid mellan 5-10h och inte lät något. men nu...

EDIT: Efter att ha fått tillbaka datorn från lagning så uppstod ett nytt "problem". Varje gång datorn startar kommer en "svart" skärm upp med lite text:
Intel UNDI. PXE-2.1 (build 002)
For Atheros PCIE Ethernet Controller V2.0.0.4(83/83/89)
CLIENT MAC ADRESS: "312312 312323923 123213"
DHCP../. (här börjar den skriva ut fler och fler punkter tills datorn startar)

Tänkte det var något som repartören ändrat i BIOS eller liknade, så jag tänkte jag skulle kolla, men det är lösenordsskyddat?!?

Rinde support, och svaret jag fick var installera om datorn och uppdatera ditt nätverkskort.
Trycker jag ESC när processen har börjat, så avslutas den och jag får ett en ny skärm med starta Windows normalt eller Säkert läge eller nått liknande.

Någon som vet vad problemet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson1991:

datorn är inlämnad pga av ett problem med att datorn frös/stängde av sig själv. Nämde i min probleminformation att den lät väldigt mycket så kan ju hoppas på att dem fixar det med.

Var jäkligt nöjd när man köpte datorn och den hade en batteri tid mellan 5-10h och inte lät något. men nu...

EDIT: Efter att ha fått tillbaka datorn från lagning så uppstod ett nytt "problem". Varje gång datorn startar kommer en "svart" skärm upp med lite text:
Intel UNDI. PXE-2.1 (build 002)
For Atheros PCIE Ethernet Controller V2.0.0.4(83/83/89)
CLIENT MAC ADRESS: "312312 312323923 123213"
DHCP../. (här börjar den skriva ut fler och fler punkter tills datorn startar)

Tänkte det var något som repartören ändrat i BIOS eller liknade, så jag tänkte jag skulle kolla, men det är lösenordsskyddat?!?

Rinde support, och svaret jag fick var installera om datorn och uppdatera ditt nätverkskort.
Trycker jag ESC när processen har börjat, så avslutas den och jag får ett en ny skärm med starta Windows normalt eller Säkert läge eller nått liknande.

Någon som vet vad problemet är?

Reparatören har ställt in den på PXE boot (prioriterat för hd) i bios verkar det som, alltså boota via nätverket och därför får du upp detta meddelande. Antingen får du leva med ESC-lösningen och välja starta normalt. eller se till att få lösenordet och ändra boot prion (alternativt resetta bios pass vilket, om det går, kan få konsekvenser på garantin)

Annan fråga:
Bakgrund: Jag befinner mig (läs bor) utomlands och Asus har ingen möjlighet att skicka någon reparatör till mig trots "global" garanti. Min HD'n har börjat ge med sig (ljud, sen boot loader/manager fel, sen något sorts läsfel samt tröghet).. magkänslan pekar mot hårdvarufel på HD'n, datorn fungerar fortfarande men innan jag sitter här med en obrukbar dator så vill jag göra något åt saken.

Jag har inte fått någon recovery-skiva, har ingen extern brännare för att skapa ny recoery från datorns gömda partition.
Jag kan köpa en ny disk men måste då ha ett OS - hur funkar det med windows 7 bara ladda ner någon lämplig version och sen aktivera med egen nyckel etc? (sen vore det väldigt bekvämt att ha en recovery partition på den nya hd'n, någon som har ett tips?)

Kan jag på något sätt skapa en bootable usb med recoveryn utan att ha skivan? (tex ladda ner eller göra någon specialare via AI recovery burner)

tacksam för hjälp
mvh
J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jidder:

Kan jag på något sätt skapa en bootable usb med recoveryn utan att ha skivan? (tex ladda ner eller göra någon specialare via AI recovery burner)

tacksam för hjälp
mvh
J

Jag har iso avbilder av skivorna som jag kan skicka om du vill, sen om du kan köra dom på usb vet jag inte. Skicka ett PM om det är intressant så får du ftp inlogg

Permalänk
Skrivet av Jidder:

Reparatören har ställt in den på PXE boot (prioriterat för hd) i bios verkar det som, alltså boota via nätverket och därför får du upp detta meddelande. Antingen får du leva med ESC-lösningen och välja starta normalt. eller se till att få lösenordet och ändra boot prion (alternativt resetta bios pass vilket, om det går, kan få konsekvenser på garantin)

Precis vad jag också trodde. Har dock för mig att bios inte var lösenordsskyddat innan. Någon som vet varför det är så?

Ska man inte få ha tillgång till bios på sin egen dator? :S

Permalänk
Medlem

Räcker med att du tar ur bios batteriet för att resetta bios, vet dock inte var det sitter, men förmodligen om du öppnar någon av luckorna under datorn

Permalänk
Skrivet av pritect:

Räcker med att du tar ur bios batteriet för att resetta bios, vet dock inte var det sitter, men förmodligen om du öppnar någon av luckorna under datorn

Försvinner inte garantin då?
Borde jag inte bara kunna be asus om lösenordet?

Permalänk
Medlem

Sen jag instalerade om datorn så har ljudet blivit konstigt. Spelar man musik eller ser på ett klipp i hög kvalite på nätet så hackar ljudet lite då och då. Ingen aning om vad det kan bero på och drivrutinerna är 'up to date'. Finns det någon enkel lösning på detta?

Tappat datorn två gånger från 20cm höjd och två små plastbitar som håller fast i skärmen har gått av. Så nu är den väldigt skramlig och plasten som håller i skärmen går isär lite.

Annars är den ganska trevlig. Dock besviken på 310M.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson1991:

Försvinner inte garantin då?
Borde jag inte bara kunna be asus om lösenordet?

Garantin bör inte försvinna om du öppnar luckorna på undersidan, det sitter inga garantiklisterlappar eller så där, men förmodligen säkrast att fråga Asus_David. Det kan du säkert, prova att ringa och höra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pritect:

Garantin bör inte försvinna om du öppnar luckorna på undersidan, det sitter inga garantiklisterlappar eller så där, men förmodligen säkrast att fråga Asus_David. Det kan du säkert, prova att ringa och höra

Nej, du förlorar inte garantin när du öppnar lucka så länge du inte har sönder något själv. Du kommer se en "Warranty Void" klisterlapp vid de komponenter där du bryter garantin.
De är ok att uppgradera RAM och HDD själv på de flesta modellerna utan att bryta garantin men spar gärna orginal delarna.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Nej, du förlorar inte garantin när du öppnar lucka så länge du inte har sönder något själv. Du kommer se en "Warranty Void" klisterlapp vid de komponenter där du bryter garantin.
De är ok att uppgradera RAM och HDD själv på de flesta modellerna utan att bryta garantin men spar gärna orginal delarna.

Mitt problem var ju som sagt att jag inte kommer åt BIOS pga lösenord. Fick då förslag på att ta ut och sätta tillbaka BIÒS batteriet. Är detta något jag kan göra och som jag kommer åt utan att bryta garantin.

Har kontaktat eran Mail Support, och dem säger att jag ska skriva in fel lösen 3 gånger för att få fram ett datum jag ska skicka tillbaka till dem för att få ett lösen. Problemet är att jag inte får fram nått datum.

När jag trycker ESC precis när datorn startar visas en bild på "Uppstart av komponenter" i en halvsekund, samt en massa kommandon. Ser dock inte vilka knappar som visas. Någon som vet vilka knappar som visas och vad alla gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson1991:

Mitt problem var ju som sagt att jag inte kommer åt BIOS pga lösenord. Fick då förslag på att ta ut och sätta tillbaka BIÒS batteriet. Är detta något jag kan göra och som jag kommer åt utan att bryta garantin.

Har kontaktat eran Mail Support, och dem säger att jag ska skriva in fel lösen 3 gånger för att få fram ett datum jag ska skicka tillbaka till dem för att få ett lösen. Problemet är att jag inte får fram nått datum.

När jag trycker ESC precis när datorn startar visas en bild på "Uppstart av komponenter" i en halvsekund, samt en massa kommandon. Ser dock inte vilka knappar som visas. Någon som vet vilka knappar som visas och vad alla gör?

Om du kommer åt bios batteriet från dom luckorna kan du ta ut det utan att byta garantin.

Tryck på tangenten "Pause" när du ser "Uppstart av komponenter" så kommer bilden att ligga kvar

Permalänk

Två problem

Mitt första problem.:

Efter att jag omformaterat datorn kan jag inte överklocka den från 1.3-1.7 ghz. Den är inställd på power4gear på snabbaste och på turbo, den kommer dock bara upp till 1.3 oavsett. Vad ska jag göra?

Mitt andra problem:

Några gånger senaste tiden har datorn bara "dött" alltså helt enkelt stängt av sig utan någon förvarning alls.
Vad kan det vara?

Tack!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av GregorTorkel:

Mitt första problem.:

Efter att jag omformaterat datorn kan jag inte överklocka den från 1.3-1.7 ghz. Den är inställd på power4gear på snabbaste och på turbo, den kommer dock bara upp till 1.3 oavsett. Vad ska jag göra?

Mitt andra problem:

Några gånger senaste tiden har datorn bara "dött" alltså helt enkelt stängt av sig utan någon förvarning alls.
Vad kan det vara?

Tack!

Mvh

Första problemet är antagligen för att du har på Super hybrid engine eller vad det nu heter, stäng av den. Det andra problemet kan vara lite vad som helst, värme? damm kanske?

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Första problemet är antagligen för att du har på Super hybrid engine eller vad det nu heter, stäng av den. Det andra problemet kan vara lite vad som helst, värme? damm kanske?

Jaha, men är det inte Super hybrid engine som överklockar till 1.7? hur får jag upp den till 1.7 annars?

Tackl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GregorTorkel:

Jaha, men är det inte Super hybrid engine som överklockar till 1.7? hur får jag upp den till 1.7 annars?

Tackl!

Super hybrid engines syfte är att spara på ström, dvs att den klockar ner processorn då det inte behövs så mycket processorkraft. När man sen drar igång nåt prgram, spel...ja, nåt lite mer krävande ska den klocka upp prcessorn. Jag själv har märkt att det inte fungerar bra alls, drar jag igång nåt spel så klockar processorn ändå inte upp sig.

Stänger du av SHE och kör på "High performance" så ligger processorn jämt på 1,7. Vill du sen han längre batteritid är det bara som vanligt växla till "Battery saving" så ska processorn klocka ner sig.

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Super hybrid engines syfte är att spara på ström, dvs att den klockar ner processorn då det inte behövs så mycket processorkraft. När man sen drar igång nåt prgram, spel...ja, nåt lite mer krävande ska den klocka upp prcessorn. Jag själv har märkt att det inte fungerar bra alls, drar jag igång nåt spel så klockar processorn ändå inte upp sig.

Stänger du av SHE och kör på "High performance" så ligger processorn jämt på 1,7. Vill du sen han längre batteritid är det bara som vanligt växla till "Battery saving" så ska processorn klocka ner sig.

Okey tack då förstår jag precis!

Av någon konstig anledning kan jag inte hitta SHE nu, vart kan den finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GregorTorkel:

Okey tack då förstår jag precis!

Av någon konstig anledning kan jag inte hitta SHE nu, vart kan den finnas?

Om du startar Power4Gear Hybrid programmet ska det finnas nere till vänster hörn en grön ON/OFF knapp.

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Om du startar Power4Gear Hybrid programmet ska det finnas nere till vänster hörn en grön ON/OFF knapp.

I min P4G kan jag bara välja Turbo Mode On/Off. Innebär det att mitt SHE inte finns?

Jag har ominstallerat P4G och Turbon e på som ska ge 33% extra = 1.7ghz me turbo. Den är på 1.3 oavsett om den är på eller av.

Det var efter min omformatering av windows 7 som detta slutade fungera.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GregorTorkel:

I min P4G kan jag bara välja Turbo Mode On/Off. Innebär det att mitt SHE inte finns?

Jag har ominstallerat P4G och Turbon e på som ska ge 33% extra = 1.7ghz me turbo. Den är på 1.3 oavsett om den är på eller av.

Det var efter min omformatering av windows 7 som detta slutade fungera.

Tack!

Jaha ok, jag själv har ju inte UL30Vt utan jag har U35JC. Kan ju vara så att SHE inte används på UL30VT:n!?

Då vet jag faktiskt inte vad som kan vara fel, men om du tittar på "processor power management"; ligger maximum processor state på 100 % då? På "Battery Saving" har jag den på max 60%, på "High Performance" ligger den på max 100%. Kan ju vara nån inställning där som inte tillåter den gå upp till 1.7 ghz för dig.

Permalänk
Medlem

Har du fått tillbaka din ul30vt från Holland än då? Funtar på skicka in min snart för den låter som faaan! Ska bara vänta på mitt "skal" runt lcdn som av nån konstig anledning pajjat. Beställde från den där asusspares punk EU å tyvärr hade de inga inne så jag får vänta 2-3 veckor =/

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Jäkla skitdator! Satte på turbon på den nyss å den varvade järnet och stängde av sig! Fan rent sagt!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GregorTorkel:

Okey tack då förstår jag precis!

Av någon konstig anledning kan jag inte hitta SHE nu, vart kan den finnas?

Det va bara Core2Duo modellerna som hade den funktionen tror jag. Inte Core i