Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Har du fått tillbaka din ul30vt från Holland än då? Funtar på skicka in min snart för den låter som faaan! Ska bara vänta på mitt "skal" runt lcdn som av nån konstig anledning pajjat. Beställde från den där asusspares punk EU å tyvärr hade de inga inne så jag får vänta 2-3 veckor =/

Asus kontaktade mig och erbjöd mig en ny dator istället för min gamla. Leveranstid på 2 veckor enligt vederbörande.

Permalänk
Medlem

Hallå. Efter ett drygt år blev det något knas med en windows update som gjorde datorn superseg, så jag körde en återställning. Efter lite strul med att datorn kraschade när jag spelade film eller musik har jag nu fått rätt bra ordning på den igen och installerat allt skräp som Asus skickar med, förutom Fastboot som jag läste gör stor skillnad. Problemet är bara att när jag startar datorn efter att ha satt den i viloläge (hibernate) tar det rejält lång tid för den att komma igång och den står och tuggar med windowsloggan på skärmen i ett bra antal minuter. Det går alltså fortare att starta om datorn än att återuppta från viloläge.

Någon som har koll på hur detta kan åtgärdas? Förutom att installera om den har jag även uppdaterat BIOS till v.211.

Permalänk
Medlem

Bra grejjer.... Nu vill helt plötsligt inte nätadaptern funka....

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Är UL30VT och UL30V samma laptop

Som sagt finns UL30V och är det i så fall samma laptop? Anledningen att jag frågar är att letmerepair säger att det är vätska i den och jag är 100% säker på att jag inte fått i någon vätska. Jag undrar vad de sysslar med för först skicka jag in den för batteriet ej kändes igen. Då bytte de moderkort och batteri vilket var sjysst. Men efter bara två dagar slutar den fungera igen (skärmen startar ej inte bootar den heller). Visst skicka in igen men nu säger de att det kommit vätska i den och jag har inte spillt något. Så en av bilderna jag fick står det i plasten UL30V i batteriutrymmet. Dvs fullt synligt om man tar bort batteriet. Min laptop är en UL30VT helt säkert så kan det vara så att det är olika laptopar ? Har någon en UL30VT som vill se vad det står så är jag mycket tacksam! Bilden skickar jag gärna om ni vill se på min.

Dessutom om någon haft sin laptop hos letmerepair. Putsar de skärm,tangentbord och annan plast inuti ? Min var perfekt rengjord och jag undrar om det är standard eller om det beror på den här vätskan inuti...

Mycket tack till den som kan hjälpa mig här!

//Nalle

Permalänk
Medlem

Jag har ul30vt och det står bara V i botten (ul30v)

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Tack

Ja då var det nog rätt laptop iaf :+) Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle73:

Ja då var det nog rätt laptop iaf :+) Tack för hjälpen!

nemas problemas. Hoppas din funkar bättre än min...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Datorn är tillbaka från Holland. Asus frågade om jag ville vänta på att nya delar skulle ankomma för att reparera min dator, eller om jag vill ha en ny, vilket jag valde.

Nu sitter jag alltså på en ny dator och jag hoppas innerligen att inget problem ska uppstå med denna.

Lite kul att de skickar med en Windows-kopia som inte är äkta, ajabaja Asus!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SneeX:

Datorn är tillbaka från Holland. Asus frågade om jag ville vänta på att nya delar skulle ankomma för att reparera min dator, eller om jag vill ha en ny, vilket jag valde.

Nu sitter jag alltså på en ny dator och jag hoppas innerligen att inget problem ska uppstå med denna.

Lite kul att de skickar med en Windows-kopia som inte är äkta, ajabaja Asus!

haha roligt hur de kan hända

Permalänk
Medlem

Har glömt bort hur man får datorn att köra i 1.7 Ghz istället för 1.3 Ghz? Har slagit på turbo-mode men CPU-Z visar 1339 Mhz fortfarande, vad gör jag som är mindre rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneeX:

Har glömt bort hur man får datorn att köra i 1.7 Ghz istället för 1.3 Ghz? Har slagit på turbo-mode men CPU-Z visar 1339 Mhz fortfarande, vad gör jag som är mindre rätt?

Är det inte så att programmet visar i realtid? Mitt säger 1066mhz just nu

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Är det inte så att programmet visar i realtid? Mitt säger 1066mhz just nu

Kör på enterainment mode just nu och cpun står på 1066 mhz. Finns inte möjligheten att köra den i 1.7 Ghz?

Permalänk
Medlem

SItter på min UL30JT här och de små pastsakerna som skärmen sitter fast med bröst loss efter ett par månader. Skruvarna på höger sida som håller fast hela skärmen har också lossnat.
Jag är inte en sån stark troende på extra försäkringar. Och det fick jag betala för minsann! Aja, silvertejp är en bra vän. Och det går ju alltid att köpa nytt eller annat.

Annars är den ganska trevlig. Förutom musknapparna då såklart.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

SItter på min UL30JT här och de små pastsakerna som skärmen sitter fast med bröst loss efter ett par månader. Skruvarna på höger sida som håller fast hela skärmen har också lossnat.
Jag är inte en sån stark troende på extra försäkringar. Och det fick jag betala för minsann! Aja, silvertejp är en bra vän. Och det går ju alltid att köpa nytt eller annat.

Annars är den ganska trevlig. Förutom musknapparna då såklart.

Haha jag har samma på min. Satt fast skiten med silvertejp. Har dock beställt ny front för nåra hundra från asus parts som jag sitter å väntar på.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Hur snabbt ddr3minne kan man ha på den? Kan jag slänga in 2 st 1333mhzare?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Janne1:

Hur snabbt ddr3minne kan man ha på den? Kan jag slänga in 2 st 1333mhzare?

ja den ska stöda 1333mhz

Permalänk
Medlem

Hur lång garantitid lämnar asus på dessa datorer? Mina minnen packade ihop ett tag sedan, så idag tog jag och bytte ut dom efter att datorn hade stått i ca 3 månader utan att användas... Blev då snabbt påmind om fläkten som snurrar på max efter att ha varit igång i 3-4 minuter. Tänkte då ge mig på att skruva isär datorn, men stannade när jag såg "Warranty void" lappen under tangentbordet.
Kan detta vara ett problem som grundar sig i kylpasta som har passerat bäst före datum? Datorn är helt genomblåst med tryckluft, så damm är inte orsaken till värmeproblemet.

Permalänk
Inaktiv

2års garanti på datorn och 1år på batteriet

Permalänk
Medlem

Batteri

Hej,

Har fått ett "felmeddelande" eller snarare varningsmeddelande, som anser att jag bör byta batteri (ett rött kryss över batteriladningsikonen i nedre högra hörnet).

Garantin gäller inte då jag köpte datorn för 1.5 år sedan.

Nu undrar jag hurvida ett nytt batteri är en vettig investering?

Hittade något schysst på batteryupgrade: http://www.batteryupgrade.se/shopBrowser.php#/assortmentProdu...

Undrar dock om den passar min dator: Asus UL30VT - QX030V

Vilket den säker gör, men vill försäkra mig då jag inte orkar lägga ut 1k på ett batteri som inte passar och behöva gå igenom den processen.

Så; är ett nytt batteri en vettig investering eller borde man skaffa en ny dator? Ville helst ha denna i 1,5 år till då jag räknar med denna dator på ungefär 3 år.

Men, är det batteri jag länkat till ett bra alternativ som passar min dator?

Dumma frågor som kräver dumma svar kan detta klassifieras som för de som vet, men jag är lite osäker bara...

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem med min UL30VT som jag hoppar någon kan hjälpa mig med. Helt plötsligt så har den här knappen till vänster som man byter mellan powermode, power saving mode osv, lagt av. Det händer ingenting när man försöker byta mellan dom olika lägena.

Vet inte om det har samma orsak men jag kan inte heller justera volymen via tangentbordet genom att trycka på Fn knappen och sen volymknapparna som ju är F10-F12. Ingen av dom "blåa" knapparna funkar.

En kompis sa att det nog kan vara drivrutinerna som måste uppdateras men det verkar vara en jävla djungel att hitta rätt. Jag är efterbliven när det gäller datorer och har inte ens koll på om jag har windows 7 32 eller 64?

Så jag tänkte höra om det finns någon vänlig som har lust att dirigera mig till rätt drivrutin. eller om det är så enkelt att jag kanske av misstag stängt av något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av purpose:

Jag har ett litet problem med min UL30VT som jag hoppar någon kan hjälpa mig med. Helt plötsligt så har den här knappen till vänster som man byter mellan powermode, power saving mode osv, lagt av. Det händer ingenting när man försöker byta mellan dom olika lägena.

Vet inte om det har samma orsak men jag kan inte heller justera volymen via tangentbordet genom att trycka på Fn knappen och sen volymknapparna som ju är F10-F12. Ingen av dom "blåa" knapparna funkar.

En kompis sa att det nog kan vara drivrutinerna som måste uppdateras men det verkar vara en jävla djungel att hitta rätt. Jag är efterbliven när det gäller datorer och har inte ens koll på om jag har windows 7 32 eller 64?

Så jag tänkte höra om det finns någon vänlig som har lust att dirigera mig till rätt drivrutin. eller om det är så enkelt att jag kanske av misstag stängt av något?

Jag har löst det här på egen hand.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har precis installerat en Intel 320 SSD 120gb i min UL30A och har stött på ett problem.. Tidigare med orginal hårddisk hade jag utan problem en batteritid på över 10 timmar nyladdad, men nu har jag ca 7 timmar med SSD. Jag har gjort en recovery-installation med allt som medföljde så den ska vara precis som ny.

Är det någon inställning jag har missat antingen i windows eller i BIOS? Jag har win7 home premium.

//Anders

Permalänk
Skrivet av Syclone:

Hej.

Jag har precis installerat en Intel 320 SSD 120gb i min UL30A och har stött på ett problem.. Tidigare med orginal hårddisk hade jag utan problem en batteritid på över 10 timmar nyladdad, men nu har jag ca 7 timmar med SSD. Jag har gjort en recovery-installation med allt som medföljde så den ska vara precis som ny.

Är det någon inställning jag har missat antingen i windows eller i BIOS? Jag har win7 home premium.

//Anders

Intel rekommenderar att köra dipm på SSD:n så följ denna tut så ska du se du får mer batteritid.
http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?t=120968

Över till min fråga. Var kan man få tag i nya fötter till asusen då en har försvunnit?

Permalänk
Medlem

Hej, min UL30VT har börjat låta som fan på senare tid. Eller för att vara mer korrekt, den är varm som fan.

med Nvidia kortet igång:
Den idlar på 60grader går till 70grader om man surfar på nätet (lättare sidor) statar jag Minecraft eller StarCraft II så går den till runt 90grader... Detta känns inte allt för kul, har inte haft några problem med detta tidigare.

Har låst CPU:n på 800mhz och satt nvidia kortet på lägsta GPU och RAM frekvens men går ändå upp till 80grader vid "vanlig användning".

köpte datorn 2010-02-22, känns kasst att köra utan nvidiakortet, då kan jag lika gärna köpa ny dator för 3000kr som har bättre prestanda...

Någon mer än jag som råkat ut för detta? några tips? Har rengjort kylflänsen och fläkten.

Visa signatur

sär skrivning och sthafvel är det jag är bäst på.

Permalänk

Hade asus någon garanti på batterierna? för nu efter ett år så har en cell gått och dött fått 25,3% slitage enl, battery bar hade ca 6% slitage i förrgår.

Edit: läste ditt svar idag Asus.David jävligt surt..... att garantin gick ut för 20 dagar sedan isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakilla:

Hej, min UL30VT har börjat låta som fan på senare tid. Eller för att vara mer korrekt, den är varm som fan.

med Nvidia kortet igång:
Den idlar på 60grader går till 70grader om man surfar på nätet (lättare sidor) statar jag Minecraft eller StarCraft II så går den till runt 90grader... Detta känns inte allt för kul, har inte haft några problem med detta tidigare.

Har låst CPU:n på 800mhz och satt nvidia kortet på lägsta GPU och RAM frekvens men går ändå upp till 80grader vid "vanlig användning".

köpte datorn 2010-02-22, känns kasst att köra utan nvidiakortet, då kan jag lika gärna köpa ny dator för 3000kr som har bättre prestanda...

Någon mer än jag som råkat ut för detta? några tips? Har rengjort kylflänsen och fläkten.

Sent svar men du har ju garranti kvar: Din beskrivning känns igen. Jag har läst om detta i på flera ställen i denna och andra trådar och exakt samma sak hände min. Jag skickade in den i somras (köpte min strax innan du köpte din) och fick bannemig halva datorn utbytt. Det tog cirka 3 veckor. Efter detta blev det mycket bättre.

Permalänk

Nu har jag råkat ut för batterihaveri som flera föregående skribenter. Fick ett rött kryss över batteriikonen och en vädjan om att byta ut batteriet. Den dör sporadiskt med 70-80% batteri kvar och garantin har gått ut. Har spanat efter lite batterier och undrar om någon annan har köpt ett nytt batteri som inte är original som denne kan rekommendera. Har hittat lite olika, tex det här:

http://www.amazon.com/Battery-A42-ul50-Extended-Capacity-7800...

Någon som har erfarenhet av icke-original-batteri? Och kan någon bekräfta att man kan köpa batteri som egentligen är anpassat till UL30A till en 30VT?

Permalänk

Nu behöver jag hjälp alltså!

Datorn är ju seg som ett AS.
Att ladda en internet sida tar ibland 3 minuter.
Är nätverkskortet trasigt för varje gång jag sätter datorn i viloläge måste jag "felsöka" och aktivera trådlös nätverksanslutning igen vilket är drygt.

Hur plockar man isär datorn för att komma in till moderkortet och blåsa rent med dammsugare?
Utöver detta har jag även en SSD disk i datorn, helt sjukt att den är så seg.
Hade jag haft orginaldisken hade den nog knappt startat vid det här laget.

Har kollat disken och den är i bra skick, inget fel där.
Har även kollat att minnena är i bra skick.

Datorn går inte överdrivet varmt.

Vad kan det vara? Trasig processor? (Då borde väl inte datorn starta ens?)

Jag har fortfarande garanti på datorn men jag har råkat skaffa mig en spricka i kanten och lite andra smådefekter så det är ju lite pinsamt att lämna in den då (dom kommer fråga om jag kastat den i golvet 100 gånger).

Nej, men vill gärna veta vad jag kan göra för att få igång liket igen!

Visa signatur

ASUS UL30VT 13.3"
5D MK II, 17-40 F/4 - 24-70 2,8 - 70-200 2,8 IS II

Gratis frakt Inet över 500:-

Permalänk

Nån som kan hjälpa en okunnig? Får Blue Screen varannan dag ungefär. Senast idag. Ladda ner BlueScreenViewer senaste felet var tydligen Driver IRQL not less or Equal. Verkar oftast vara Utorrent som är boven men även Spotify har orsakat detta. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Batteritid

Köpte väl min UL30vt för 2 år eller mer sen, batteriet var till en början riktigt bra och jag var noga med att inte ha batteriet i förutom när jag skulle ta med mig datorn från hemmet osv, allt för att bibehålla batteritiden. Månaderna går och man blir mer och mer slarvig. ac inkopplad samtidigt som batteriet och ja, nu är batteriet verkligen inte i närheten av 10-11 timmar

Vet att vissa tillverkare har en resetknapp för batteriet som kan göra att man "får tillbaka" lite mer kräm. Finns det något bra program som kan kolla prestandan på batteriet? Kollat runt på ASUS och google, men inte hittat något bra. Sista utvägen blir väl att köpa nytt, och då är frågan om man ska köpa orginal eller inte. Såg ett ICKE orginal med 6600mah, vore ju trevligt med ännu mera kräm än det vanliga batteriet, men i huvudet så finns rubriker om datorer som typ börjat brinna pga av dåliga(läs ej orginal) batterier. Har ni några tips?

Mvh David