McAfee virusklassar Windows systemfil

Permalänk
Inaktiv

Hehe, jag tror jag ska ringa mitt gamla jobb och ställa en spydig fråga imorgon. Rätt många datorer körde just XP SP3 och McAfee.

Trist för de som drabbades.

Permalänk

Drabbade skolan. Imorse gick det inte att logga in på datorerna. Skola med ca 1200 elever.

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Inaktiv

Tur man använder NOD32 då

Permalänk

Själv tycker jag det är lite onödigt att betala för antivirusprogram överhuvudtaget nu när Microsoft Security Essentials gör jobbet gratis och bättre. Bara en tidsfråga innan det är integrerat i Windows. Då får antivirusindustrin hitta någonting annat att göra på dagarna. En industri som inte borde ha funnits från första början om Microsoft hade tagit sitt ansvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Fortsätt lev i din egna värld - men håll det till dig själv då att ventilera så verklighetsbefriade idéer på ett entusiastforum knappast ger dig några guldstjärnor.

Han kanske har byggt ett eget internet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Någon lär få söka annat jobb snart. Men ifs så hade de inte helt fel...hela windows är som ett stort virus

Eller så är han/hon windows hatare

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Riktigt pinsamt! Tycker synd om de användare som kör McAfee just nu. Framför allt oss ödmjuka konsumenter som besöker systembolaget.

Tur att de inte va imorn, löning och fredag, det hade ju blivit kaos

Men ja, de är riktigt pinsamt av McAfee. Tur man kör med NOD32

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om man inte har ett antivirus hur kan man då veta ifall man verkligen inte har några virus?

Om man har ett antivirus hur kan man då veta ifall man verkligen inte har några virus?

Permalänk
Avstängd

Kan man inte ställa in så att programmet frågar om filen ska tas bort eller inte på McAfee? det brukar man ju kunna på alla andra antivirusprogram

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Visar ju bara att XP är ett virus

XP står för "X-tra Problem" om jag inte missminner mig nu??

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Skrivet av sensuella sven:

+1

håller med dig. Windows egna virusskydd (defender + brandvägg) räcker. Jag har inte använt något annat skydd sedan jag gick över från windows xp, cirka 4 år nu, och jag har aldrig haft något virus eller virus-relaterat problem.

Jag har "scannat" datorn en gång var tredje månad ungefär men det har aldrig funnits något virus.

Klickar man inte på allt som rör sig utan att tänka sig för så går det hur bra som helst att köra utan.

+1

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Vilken tur man inte kör med nåt, aldrig fått virus och det bara strular med ens dator ändå.

Permalänk
Medlem

Nod32 kör jag med, funkar fint för mig. Aldrig fått virus, vad jag vet iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Vilken tur man inte kör med nåt, aldrig fått virus och det bara strular med ens dator ändå.

Hur kan du då veta att du inte fått virus om du inte använder nåt antivirusprogram? Linux användare?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Folk som är dumma nog att använda McAfee får skylla sig själva.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluedevil:

folk som är dumma nog att använda mcafee får skylla sig själva.

+1

Permalänk
Medlem

Mac Affe, bläh.

NOD32 for the win.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChristofferC:

Om man har ett antivirus hur kan man då veta ifall man verkligen inte har några virus?

De flesta datorer som jag har fått rensa på virus har haft "anti"virusprogram installerat och uppdaterat. Visst, de stoppar en hel del men några slinker igenom och det är allt som behövs för att avaktivera antiviruset, öppna bakdörar osv. Eller bara ligga där och logga lösenord.

Det är bättre att vara försiktig för att man vet att man är sårbar istället för att vara oförsiktig för att man tror (felaktigt) att man är osårbar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Enligt AV-comparatives senaste(i feb) test så fick de 2 stjärnor av 3 möjliga i betyg på grund av många falska alarm.

Permalänk
Medlem

Drabbades igår, fick mest panik innan jag fattade vad det var för något.
Mcafee identiferade det som W32/wecorl.a och när jag såg vad det var drog jag en djup suck..

Som tur var så var det inte så illa utan det gick rätt snabbt att fixa problemet, trist för dom som har många burkar att fixa till bara.

Permalänk
Medlem

Begripet mig inte på de som inte har Antivirus...Visst, sunt förnuft räcker långt, men inte hela vägen

Rätt som det är kanske man sitter där med Common Sense Security 2010 istället

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

+1

Håller med dig. Windows egna virusskydd (defender + brandvägg) räcker. Jag har inte använt något annat skydd sedan jag gick över från Windows XP, cirka 4 år nu, och jag har ALDRIG haft något virus eller virus-relaterat problem.

Jag har "scannat" datorn en gång var tredje månad ungefär men det har aldrig funnits något virus.

Klickar man inte på allt som rör sig utan att tänka sig för så går det hur bra som helst att köra utan.

Bra att du skriver "scannat" inom citationstecken då Defender inte letar efter virus. Verkar som att du behöver ett antivirusprogram. Jag kan som jag nämnde tidigare i tråden rekommendera Security Essentials. Det gör Defender till ett antivirusprogram skulle man kunna säga, samma gränssnitt, virusdefinitionerna kommer genom Windows Update. Du kommer inte märka någon skillnad förutom att du kanske upptäcker att du redan har en massa virus...

sweclockers borde vara det sista stället man ser folk klappa varandra på axeln för att de inte använder antivirusskydd.

Permalänk
Medlem

Asså, hade McAfee testat innan hade detta inte hänt ej heller om alla dessa företag hade en testmaskin.

Man häpnar över klåpare i alla dessa drabbade företag, blir väl många höga IT-chefer som får gå nu, med eller utan fallskärm.

Det största säkerhetshotet är AV-programmen själva.

Permalänk

Varför ens använda virusskydd? Okej, vanliga dumma svenssons förstår inte hur man undviker virus. Men ni sweclockare, för tänker man efter lite är det jäkligt svårt att skaffa sig virus till datorn. Då måste man faktiskt vara rätt dum.

Själv scannar jag en gång i månaden med Malwarebytes, det räcker alla gånger.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Varför ens använda virusskydd? Okej, vanliga dumma svenssons förstår inte hur man undviker virus. Men ni sweclockare, för tänker man efter lite är det jäkligt svårt att skaffa sig virus till datorn. Då måste man faktiskt vara rätt dum.

Själv har jag för mig att det räckte med att bara koppla upp sig för att kunna få Sasser...

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Själv har jag för mig att det räckte med att bara koppla upp sig för att kunna få Sasser...

Men tjenare, det är ju inte precis så att du får Sasser om du startar och surfar på sweclockers liksom. Det kräver ju lite mer dumhet än så...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Varför ens använda virusskydd? Okej, vanliga dumma svenssons förstår inte hur man undviker virus. Men ni sweclockare, för tänker man efter lite är det jäkligt svårt att skaffa sig virus till datorn. Då måste man faktiskt vara rätt dum.

Själv scannar jag en gång i månaden med Malwarebytes, det räcker alla gånger.

Det räcker ju att någon på det interna lanet har varit "dum". Har man dessutom ingen router alt. firewall så känns det bara som en tidsfråga. Nej, "better safe than sorry".

Permalänk
Inaktiv

http://en.wikipedia.org/wiki/Blaster_worm

Minns när den där kom, otroligt roligt för de man känner som precis installerat om datorn, ska ut på nätet för att hämta/uppdatera AV och hinner få systemet mer eller mindre obrukbart. Good times.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag fick installera windows med kabeln utdragen och lägga in senaste uppdateringarna så inte skiten kom in.
Körde dock utan router/brandvägg på den tiden så tror man klarade sig med en sådan.

Btw,

Kör NOD32, inte för att jag får virus varning ofta direkt men som extra säkerhet så man slipper vara nojig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Varför ens använda virusskydd? Okej, vanliga dumma svenssons förstår inte hur man undviker virus. Men ni sweclockare, för tänker man efter lite är det jäkligt svårt att skaffa sig virus till datorn. Då måste man faktiskt vara rätt dum.

Ok? Så var dan detta?

Skrivet av Rickard11:

Själv scannar jag en gång i månaden med Malwarebytes, det räcker alla gånger.

Du inser hur dum du låter va?

(Du har dessutom fel, som flera har nämnt, ibland räcker det med en portion otur.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux