McAfee virusklassar Windows systemfil

Permalänk

Nej så snälla utveckla...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nej så snälla utveckla...

"Man är rätt dum om man får in skit i sin dator, själv scannar jag min en gång i månaden"

Varför scannar du din dator om man nu måste vara dum för att lyckas få virus? Påstår du att du själv är dum?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av fog:

"Man är rätt dum om man får in skit i sin dator, själv scannar jag min en gång i månaden"

Varför scannar du din dator om man nu måste vara dum för att lyckas få virus? Påstår du att du själv är dum?

Självklart är det svårt att få virus i datorn om man tänker lite. Men jag brukar inte göra det, utan laddar ofta ner saker utan att läsa och brukar därför scanna då och då. Men jag är inte precis rädd för virus och sitter inte med ett antivirusskydd som segar ner datorn. Hade jag däremot tänkt efter på vad jag drar hem och vilka sidor jag besöker skulle jag garanterat klara mig utan att överhuvudtaget scanna.

Vad jag alltså vill säga är att många tror att man får virus bara man startar datorn och går in på internet. Tänker man efter lite så behövs inte virusskydd överhuvudtaget...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte att få bort viruset (eller trojanen), snarare skadan det hinner göra innan man lägger märke till det. OS:et kan man installera om utan vidare även om det tar tid, men om man förlorar bilder och andra dokument är det inte fullt så roligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickard11:

Självklart är det svårt att få virus i datorn om man tänker lite. Men jag brukar inte göra det, utan laddar ofta ner saker utan att läsa och brukar därför scanna då och då. Men jag är inte precis rädd för virus och sitter inte med ett antivirusskydd som segar ner datorn. Hade jag däremot tänkt efter på vad jag drar hem och vilka sidor jag besöker skulle jag garanterat klara mig utan att överhuvudtaget scanna.

Vad jag alltså vill säga är att många tror att man får virus bara man startar datorn och går in på internet. Tänker man efter lite så behövs inte virusskydd överhuvudtaget...

Du var inte med på Blaster-tiden va?

Permalänk
Medlem

Så länge man kör någon form av brandvägg så kan man komma en rätt bra bit utan antivirus. Däremot om du kör utan brandvägg och antivirus program, så är du en av de personer jag förbannar varje gång vi får in en belastningsattack mot vårt nätverk. Med worms som inriktar sig mot vanliga ouppdaterade office program, adobe reader, etc via nätverket så behövs det bara att din dator är uppkopplad. Spelar ingen roll om du endast siter och spelar minefield om dagarna, ditt nätverk blir bombaderat av nätverksattacker 24/7.

Du som kör utan, och tror att du är säker för du har minsann inte kännt av att datorn har blivit trög eller fått några popups. Har förmodligen ett par irc-maskar och gud vet vad som körs i bakgrunden, väntar på en C&C aktivering och strular till det för oss som jobbar med IT. De optimerar sin kod för att gå oupptäckt. Finns ingen ursäkt att inte ha antivirus och brandvägg, då bägge går att få tag på gratis. Annars så kan du hoppa över till Linux, finns runt ~700 virus där, men inget seriöst hot så länge du inte kör med root-rättigehter.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Du var inte med på Blaster-tiden va?

Självklart var jag det, men du förstår ju inte min poäng. Självklart kan sådana händelser ske, men jag finner det knappast som en anledning till att man ska sitta med ett antiviruskydd på 24/7. Men är man så paranoid så visst ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd

Alla är inte så lagliga av sig så där är en orsak till virus. En del porrsurfar och får virus från såna sidor (ganska stor risk). Det kan räcka med att man skriver in fel när man ska till nån sida

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

McAfee kastade jag ut ur datorn för länge sen.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Självklart var jag det, men du förstår ju inte min poäng. Självklart kan sådana händelser ske, men jag finner det knappast som en anledning till att man ska sitta med ett antiviruskydd på 24/7. Men är man så paranoid så visst ...

Troll. Dock bör påpekas att har du en så slö dator så den inte orkar driva ett antivirusprogram, så kanske du ska skaffa dej en ny, eller sluta klaga på alla vettiga människor som fattar att det finns virus som är skadliga både för dem och för deras datorer..

Ontopic: klantigt... Undrar om det inte var med flit... ponera att microsoft pröjsar någon för att på sikt döda xp... undrar om dom börjar bli i behov av pengar där borta på mcafee..?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Skrivet av prog4u:

mcafee kastade jag ut ur datorn för länge sen.

+1

Permalänk
Medlem

Om de fortfarande använder XP får de skylla sig själva. Dock så är det riktigt dåligt av McAfee, har aldrig gillat deras produkt och detta hjälper inte direkt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Alla är inte så lagliga av sig så där är en orsak till virus. En del porrsurfar och får virus från såna sidor (ganska stor risk). Det Kan räcka med att man skriver in fel när man ska till nån sida

Sant. Finns väl inte många datoranvändare som inte använder tveksamma sidor. Sedan så förekommer det hackade seriösa sidor. Andra och tredjepartsservrar till Facebook till exempel har ställt till med problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickard11:

Självklart var jag det, men du förstår ju inte min poäng. Självklart kan sådana händelser ske, men jag finner det knappast som en anledning till att man ska sitta med ett antiviruskydd på 24/7. Men är man så paranoid så visst ...

Du har stenhård koll på ditt system, sitter ständigt och kollar så din mjukvara är uppdaterad i senaste version och håller koll på säkerhetsforum om potentiella risker?

Om inte, modigt (eller rent av korkat) att köra med så slapp säkerhet då du inte har någon som helst koll på vad du får in i ditt system. Poängen med att jag nämner Blaster var att användaren inte behövde göra mer än att ha en anslutning mot internet och smittas. Behövdes inte göras något speciellt, fullt tillräckligt att försöka köra windows update eller uppdatera antivirusprogrammet. Eller inget alls för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Poängen med att jag nämner Blaster var att användaren inte behövde göra mer än att ha en anslutning mot internet och smittas. Behövdes inte göras något speciellt, fullt tillräckligt att försöka köra windows update eller uppdatera antivirusprogrammet. Eller inget alls för den delen.

Var nog Blaster och inte Sasser som jag tänkte på...För visst var det Blaster som fick datorn att starta om, i samband med en popup som räknade ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Varför ens använda virusskydd? Okej, vanliga dumma svenssons förstår inte hur man undviker virus. Men ni sweclockare, för tänker man efter lite är det jäkligt svårt att skaffa sig virus till datorn. Då måste man faktiskt vara rätt dum.

Själv scannar jag en gång i månaden med Malwarebytes, det räcker alla gånger.

Räcker med att du går ut på en webbsida och har ett säkerhetshål i en applikation eller tjänst så kan du få virus. Visst räcker common sense långt, men en människa tillför tyvärr inte samma säkerhet till en dator som ett AV gör.

Så den som "faktiskt är rätt dum" är de personer som inte använder AV.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dunis90:

Var nog Blaster och inte Sasser som jag tänkte på...För visst var det Blaster som fick datorn att starta om, i samband med en popup som räknade ner?

Jag slapp Sasser helt så har inte några egna erfarenheter av den (tyvärr). Men även den hade ju ett liknande beteende genom att masken kraschar LSASS.exe som tvingar systemet att starta om. Blaster gjorde samma sak men då var det RPC-tjänsten som tvingade systemet att starta om.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte särskilt överraskande att det blev fel just med svhost.exe finns ju flera trojaner etc som kamouflerar sig som det i listan över processer.

Apropå att inte köra virusskydd alls så är det ju lite dumt om man nu inte har en dator som aldrig använder internet eller flyttbara media. Det finns ju även riktigt bra gratis antivirus idag. www.avast.se är min favorit på gratis sidan. Själv kör jag dock Norton internet security 2010 som man får betala för

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

så virusskyddet blev värsta typen av virus själv, gjorde datorn obrukbar. tycker många virusskydd är så jävla skit, försökte installera daemon tools på en kompis dator men nej, är så många false positives (slår vad om att de får pengar från esa, svartlistar utorrent osv) nu för tiden så att de är gränsfall till värdelösa. tycker om avast som sällan stör en i onödan.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anders.149:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blaster_worm

Minns när den där kom, otroligt roligt för de man känner som precis installerat om datorn, ska ut på nätet för att hämta/uppdatera AV och hinner få systemet mer eller mindre obrukbart. Good times.

Den kommer man ihåg, fick den på ett lan i mina ungdomsår eller ja ALLA på lanet fick den xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Wow, det finns fortfarande de som tror att Windows plattformen är säker så länge man klickar säkert!

Använder du sociala medier som Twitter, Facebook och vad det vara må, speciellt om du samtidigt jobbar i ett företag med intressanta "affärsmöjligheter", då är du i fara.

Använder du Adobe program av typ Flashplayer och Acrobat Reader använder du mjukvara som har större säkerhetshål än nya Windows versioner.

Använder du någon typ av mjukvara med eget HTTP server, vilken inte är blockerad av brandvägg, kan du bli injicerad av hallucinerande kod.

Har du inte cementerat igen alla anslutningar av lagringsmedia kan du bli offer för dolda filer.

...

Eller varför bry sig, den som vill får väl käka i sig så mycket virus den har aptit till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

Stämmer bra det, beställde datorn i början av februari från Excaliberpc.com och fick den i mitten av mars

Mycket nöjd med "monstret"

Nice Vågar man fråga vad du gav för den (+tull)
?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Jag är mycket förvånad! Ordet "Fail" användes endast 2 gånger i nyhetskommentarerna. Vart har alla fjortisar tagit vägen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Om de fortfarande använder XP får de skylla sig själva. Dock så är det riktigt dåligt av McAfee, har aldrig gillat deras produkt och detta hjälper inte direkt.

Du skyller på XP? Jag har sällan virus och skulle jag få det så är det i alla fall inte XP's fel utan mitt eget. Jag kör för den delen hellre XP än irriterande Vista/Windows 7 (läs i en annan tråd om det). Dom gånger jag får virus så är det som sagt enbart mitt fel då jag startar nedladdade program utan att skanna filen först, men jag har en backup image av hårddisken om jag misstänker nåt att skumma program dyker upp i aktivitetshanteraren

Skrivet av orka16605:

Sant. Finns väl inte många datoranvändare som inte använder tveksamma sidor. Sedan så förekommer det hackade seriösa sidor. Andra och tredjepartsservrar till Facebook till exempel har ställt till med problem.

Jag blev blockad av nya Avast 5.0 att gå in på megagames. Nu har dom gjord om sidan så det finns inga virus där längre, så troligen var den hackad

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Tur att man har Norton då

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Så det är därför som jag måste åka ut till min farfar och kolla varför hans dator spökar...
Tur att man själv kör med Kaspersky ;D

Tycker att det är skamligt att så vanligt antivirus program kan göra något i denna stilen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Majora:

Jag är mycket förvånad! Ordet "Fail" användes endast 2 gånger i nyhetskommentarerna. Vart har alla fjortisar tagit vägen?

Fail är idag ett vitt spritt ord det bör snart dyka upp i svenska ordlistor

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Detta var riktigt gött, läste om det på jobbet. Gick omkring och var glad resten av dagen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ja då hände det igen. Har varigt med om liknande problem med andra antivirus. Men tror inte det plev så publikt, den virus definitionen var uppe 10min. Säger de men det värkar stämma kan vara mer eller mindre. Synd bara att det händer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Tur att man har Norton då

Hur kan man kalla det tur?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64