McAfee virusklassar Windows systemfil

Permalänk

Det är bra att det händer sånt ibland, då McAfee företaget får göra en Reboot, nu lär dom inte göra samma misstag igen !
Dom har säkert blivit hemma blinda där på kontoret...

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

-"Jag behöver inte AV" Du menar att du aldrig använder internet lol....
"windows antivirus och brandvägg räcker för mig" Nämn en virusvarning som windows var först med ute, i dear u! lol.....
Som 5$ pokerspelare blir man lite paranoid. Kasperasky å sniffer sen känner man sig säker på att det bara är "otur" lol...

Stavning och meningar bygger på Staropramen så klaga på tjeckierna typ

Permalänk

räcker att idioterna som gjort antivirus programmet skickar ut en felaktig update (vilket verkar hända lika ofta som det tillkommer ett ordentligt virus (som tex blaster)) så sitter du i skiten.

Jag har inte använt mig av antivirus program på ca 5 år och aldrig haft problem med datorn. iof så brukar jag formatera om datorn varje halvår ungefär.

Det är enbart nu på senaste tiden som jag börjat använda microsoft egna antivirus program. Om någon kan göra ett antivirus program till windows som inte märks av prestandamässigt så borde det vara microsoft. Och hittills är jag mycket nöjd.

Permalänk

Företaget som min farsa jobbar åt använder McAfee och alla deras 800 datorer blev drabbade. Stort kaos på IT avdelningen som jobbade hela natten från i onsdags. Dem hade lyckats fixa majoriteten av datorerna tills arbetsdagen började iallafall. Lite jobbigt att det inträffade några timmar innan dem hade en deadline för en av deras största orders.

Riktigt stor fail av McAfee!

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt roligt faktiskt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Det är därför man använder ett kvalitetsantivirus.

Då slipper man sånt här skit.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk

För några år sen fanns det ganska elak mask som just la sig på svchost portarna och gjorde datorn helt oanvändbar.. Kan vara något de jobbade på.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

undrar om detta händer med microsofts egna AV. hoppas inte för det har jag .

Permalänk

Har de senaste åren bara använt Windows Defender och Inbyggda Windows brandväggen, inga virus whatsoever trots en hel del nerladdning och annat. Virusprogram känns överflödigt om man har lite koll på vad man sysslar med...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tusentals användare blev drabbade när antivirusprogrammet Mcafee plötsligt klassade Windows systemfil svchost.exe som ett virus.

Läs artikeln

Herregud.

Jag har varit anti McAfee i alla tider, men en sådan här grej gör det ju inte lättare för mig att se mellan fingrarna

Visa signatur

Green
Våga fråga, våga googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1972:

Har de senaste åren bara använt Windows Defender och Inbyggda Windows brandväggen, inga virus whatsoever trots en hel del nerladdning och annat. Virusprogram känns överflödigt om man har lite koll på vad man sysslar med...

Håller med dig till viss del, måste dock säga att Avast Free har jag varit galet nöjd med. Det tar inte mycket prestanda av datorn, knappt något alls om man stänger av MSN, Mail och P2P delen i programet, men det är skönt att ha för att vissa rellar kan komma med virus samt att vissa sidor man aldrig anar kör konstiga saker i bakgrunden, som när jag tittade på övernattning på en herrgård försökte ett ActiveX filter installera en trojan.

You never know

Visa signatur

Green
Våga fråga, våga googla.

Permalänk
Medlem

Så.. McAfee = Virus Ironiskt!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Har länge undrat varför inte alla kör Microsoft's egna antivirus? Gratis, resurssnålt och tyst.
Kör det på två Vista64-installationer, och det sköter sig utmärkt på båda.

http://www.microsoft.com/security_essentials/

Att sen Systembolaget kör XP på något som rör verksamheten är ju fan pinsamt. Offentlig prygel för minst tio i ledningen tack!

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk

Haha, där ser man hur seriöst virus skyddet är!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte ens syftet med att ha antivirus på kassadatorerna osv som på exempelvis systembolaget, men det är väl ännu ett sätt att suga ut pengar från företag.

Permalänk
Medlem

"svchost.exe" ja!

Ständigt detta gissel från svchost, har spionerat länge på det programmet och sett hur det suger en massa resurser ur datorn, både CPU o nätverk, massa instanser kör det också, misstänkt värre!!
Ett riktigt multi-virus!

Skönt och tryggt att McAffe tog tag i det hela!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

jaa..

Som alla säger, tur att jag inte kör det programmet.

Jag säger, tur att jag inte kört med ett virus program på 5 år utan att ha ett enda virus... Om man vet vad man gör så är det rätt så lungt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon85:

Jag förstår inte ens syftet med att ha antivirus på kassadatorerna osv som på exempelvis systembolaget, men det är väl ännu ett sätt att suga ut pengar från företag.

Eftersom de valt en standard Windowslösning så blir det genast lite svårare, när dessa stationer i sin tur säkerligen ingår i ett helt nätverk av Windowsdatorer. Om det startar någonstans är snart varenda station "utslagen". Om Systembolaget skulle drabbas är det som tur inte lika katastrofalt som när sjukvården i södra Sverige blev utslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Jag säger, tur att jag inte kört med ett virus program på 5 år utan att ha ett enda virus... Om man vet vad man gör så är det rätt så lungt...

Kunde inte hålla med mer. Antivirusprogram = bloat, vilket man vill undvika ur ett effektiviserings-perspektiv.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kinglevel:

jaa..

Som alla säger, tur att jag inte kör det programmet.

Jag säger, tur att jag inte kört med ett virus program på 5 år utan att ha ett enda virus... Om man vet vad man gör så är det rätt så lungt...

Är du säker på att du vet vad du gör? Ifall vi plockat in din dator för analys är du då så säker på att den är ren? Eller tillhör du också den skara här på Sweclockers som rutinmässigt ominstallerar Windows någon gång per år?

Jag blir mörkrädd när jag ser nivån på Sweclockers och sedan tänker på användare generellt. Kanske är det dags för föreslagna körkortet för att ens få koppla upp sig till Internet?

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Wow, det finns fortfarande de som tror att Windows plattformen är säker så länge man klickar säkert!

Använder du sociala medier som Twitter, Facebook och vad det vara må, speciellt om du samtidigt jobbar i ett företag med intressanta "affärsmöjligheter", då är du i fara.

Använder du Adobe program av typ Flashplayer och Acrobat Reader använder du mjukvara som har större säkerhetshål än nya Windows versioner.

Använder du någon typ av mjukvara med eget HTTP server, vilken inte är blockerad av brandvägg, kan du bli injicerad av hallucinerande kod.

Har du inte cementerat igen alla anslutningar av lagringsmedia kan du bli offer för dolda filer.

...

Eller varför bry sig, den som vill får väl käka i sig så mycket virus den har aptit till.

Precis!

Det är lite för många som är invaggade i den falska säkerheten att bara man uppdaterat sitt windows, och inte går in på "skumma" sidor, så är man säker.

De tänker inte på den uppsjö av andra program man använder dagligen, Adobe Reader är ett typexempel. Var bara någon månad sedan som en kollega upptäckte att han fått in en trojan bara genom att öppna en preparerad PDF. Det var en säkerhetslucka i Reader-versioner innan 9.0, som gjorde att om man öppnade en preparerad PDF (i hans fall en manual), så utnyttjades en säkerhetslucka och en downloader lades in på burken som laddade ned en trojan. Dagens virus/maskar/malware är så pass sofistikerade att de uppdaterar sig själv och laddar ned rootkits och trojaner automatiskt. Dessa sitter sedan lugnt i bakgrunden och registrerar knapptryckningar, lösenord m.m. Som användare märker man ingenting förrän det är för sent (i vissa fall sitter trojanen/masken/viruset lugnt tills den får ett kommando och t.ex. deltar i en DDOS attack mot en viss site).
Även med ett antivirusprogram kan man inte känna sig helt säker, eftersom de ju först måste få in en rapport om viruset/masken/trojanen i fråga och sedan göra en definitionsfil, testa av den och lägga upp den för nedladdning.

Enda skälet till att kollegan märkte av trojanen var att han är lite smått paranoid och rutinmässigt ser över vilka filer som automatiskt startas när Windows startar. Han märkte en fil han inte kände igen och gjorde efterforskningar sedan. Grundlig som han är kollade han av mot diverse siter där man kan skicka in en misstänkt fil, så kollas den av med ett antal anti-virus program. Trojanen var så pass ny att endast 10 av 40 anti-virusprogram hittade något misstänkt med filen.

Hittade själv trojaner och downloaders i en polares dator. Han hade fått ett spel av en av sina kompisar för ett halvår sedan och AVG upptäckte trojanen först härom veckan. AVG kunde hitta trojanen men inte ta bort den. Jag körde AntiMalWareBytes och SuperAntiSpyWare som hittade en trojan downloader och fem olika trojaner och virus och tog bort dem. Jag rekommenderade ändå en omformatering av systemdisken, eftersom man aldrig vet om det även har installerats ett rootkit (som är rackarns svårt att upptäcka).

Personligen skulle jag aldrig ens komma på tanken att installera ett spel, OS eller program som laddats ned via TPB, DC++ eller liknande. Det verkar vara ett bra sätt att få in trojaner i sitt system.

Rekommenderar att man har ett anti-virusprogram igång hela tiden och sedan använder anti-spyware/anti-malwareprogram och manuellet scannar av datorn regelbundet. Open-DNS är även det ett bra komplement om man ofta knappar fel adress eller envisas med att besöka lite mer suspekta siter.

Att köra helt utan något och tvärsäkert hävda att man inte har haft något virus (trojan/spyware/malware/mask) anser jag vara väldigt naivt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

WrongTarget:
Så man råkar ändå ut för skade program trots att man har antivirus...
Din berättelse gör ju inte direkt lättare att välja för de inte redan har.

Vad säger ni om de här åtgärderna?

I ett sådant scenario kanske man borde gå över till Linux (Mac OS X) när man är ute på internet och bara använda Windows när man spelar över internet. Resen av tiden man drar ur nätverks kabeln.

En annan sak är att när man precis snabb formaterat installerat om Windows att man skapar än image fil av hela Windows partitionen medan den ännu är ren. Vid jämna mellanrum rensar man (snabb formaterar) och drar in image filen bara för att vara säkrare att ingen ligger och gömmer sig i datorn som du skrev WrongTarget. Viktig att den är ny installerat så inget har hunnit in eller massa skräp har hunnit in som saktar ned allt.

Synd bara att vissa saker kräver att man är uppkopplad när man installerar om Windows, Program mm vilket inte gör en gladare när man vill hinna få in allt innan virus,trojaner etc hinner ta sig in i datorn. Vist har man router med brandvägg men det är ändå inte kul.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er som är kunniga. Jag har McAfee Security Scan Plus, och det är väl inte själva antivirusprogramet va? För isåfall har jag två antivirusprogram, både McAfee Security Scan Plus och Norton och det är nog inte bra. Dessutom är jag lite rädd för McAffe även om jag inte har XP, utan windows 7!

men det var väl det jag ville fråga!

Permalänk
Avstängd

Virusskydden kan ibland ställa till mer problem än själva virusen i sig. Men det är ju verkligen inte så speciellt konstigt... så man borde ju knappast bli förvånad.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

2 antivirus program

Skrivet av Skippy82:

Jag har en fråga till er som är kunniga. Jag har McAfee Security Scan Plus, och det är väl inte själva antivirusprogramet va? För isåfall har jag två antivirusprogram, både McAfee Security Scan Plus och Norton och det är nog inte bra. Dessutom är jag lite rädd för McAffe även om jag inte har XP, utan windows 7!

men det var väl det jag ville fråga!

Att ha två antivirus program är ju ingen hit direkt. Att använda två st ger inte ökat skydd utan ger ökad last på datorn och ger ökad förvirring. Välj ett utav dem. Själv har jag använt Avast free tills för ett tag sen då jag bestämde mig för att stödja ett litet (i förhållande till t.ex. Symantec) företag genom att köpa en licens för pro versionen för en billig peng. Avast i den senaste versionen är ju helt suveränt. Litet och resurssnålt och tutar och ger bra meddelanden när det behövs. Uppdateras i stort sett dagligen. Vi hade problem på jobbet då vi hade ett elände till mask som spreds till USB minnen och SMB utdelningar.. Symantec Endpoint fattade inget och vi testade med Avast bla som klippte masken direkt. Vi var i kontakt med Symantec security respons och postade logg filer och en infekterad. Vi fick en snabb fix som vi tryckte in på servern för dist till klienter och någon dag senare kom en fix via LiveUpdate.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag man ska ha hjälm, munskydd och armbågskydd när man kör bil:)

Under mina 5-6 år som superdatornörd har jag aldrig fått något stulet eller fått formatera om på grund av virus, har väl haft tur antar jag.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Precis!

Det är lite för många som är invaggade i den falska säkerheten att bara man uppdaterat sitt windows, och inte går in på "skumma" sidor, så är man säker.

De tänker inte på den uppsjö av andra program man använder dagligen, Adobe Reader är ett typexempel. Var bara någon månad sedan som en kollega upptäckte att han fått in en trojan bara genom att öppna en preparerad PDF. Det var en säkerhetslucka i Reader-versioner innan 9.0, som gjorde att om man öppnade en preparerad PDF (i hans fall en manual), så utnyttjades en säkerhetslucka och en downloader lades in på burken som laddade ned en trojan. Dagens virus/maskar/malware är så pass sofistikerade att de uppdaterar sig själv och laddar ned rootkits och trojaner automatiskt. Dessa sitter sedan lugnt i bakgrunden och registrerar knapptryckningar, lösenord m.m. Som användare märker man ingenting förrän det är för sent (i vissa fall sitter trojanen/masken/viruset lugnt tills den får ett kommando och t.ex. deltar i en DDOS attack mot en viss site).
Även med ett antivirusprogram kan man inte känna sig helt säker, eftersom de ju först måste få in en rapport om viruset/masken/trojanen i fråga och sedan göra en definitionsfil, testa av den och lägga upp den för nedladdning.

Enda skälet till att kollegan märkte av trojanen var att han är lite smått paranoid och rutinmässigt ser över vilka filer som automatiskt startas när Windows startar. Han märkte en fil han inte kände igen och gjorde efterforskningar sedan. Grundlig som han är kollade han av mot diverse siter där man kan skicka in en misstänkt fil, så kollas den av med ett antal anti-virus program. Trojanen var så pass ny att endast 10 av 40 anti-virusprogram hittade något misstänkt med filen.

Hittade själv trojaner och downloaders i en polares dator. Han hade fått ett spel av en av sina kompisar för ett halvår sedan och AVG upptäckte trojanen först härom veckan. AVG kunde hitta trojanen men inte ta bort den. Jag körde AntiMalWareBytes och SuperAntiSpyWare som hittade en trojan downloader och fem olika trojaner och virus och tog bort dem. Jag rekommenderade ändå en omformatering av systemdisken, eftersom man aldrig vet om det även har installerats ett rootkit (som är rackarns svårt att upptäcka).

Personligen skulle jag aldrig ens komma på tanken att installera ett spel, OS eller program som laddats ned via TPB, DC++ eller liknande. Det verkar vara ett bra sätt att få in trojaner i sitt system.

Rekommenderar att man har ett anti-virusprogram igång hela tiden och sedan använder anti-spyware/anti-malwareprogram och manuellet scannar av datorn regelbundet. Open-DNS är även det ett bra komplement om man ofta knappar fel adress eller envisas med att besöka lite mer suspekta siter.

Att köra helt utan något och tvärsäkert hävda att man inte har haft något virus (trojan/spyware/malware/mask) anser jag vara väldigt naivt.

haha! min polare använder inte AV för just de synonymerna till de generella datoranvändarna du just använde:P

ibland hoppas jag hans dator sugs upp i en härva av maskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Att köra helt utan något och tvärsäkert hävda att man inte har haft något virus (trojan/spyware/malware/mask) anser jag vara väldigt naivt.

Och väldigt dumt ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy82:

Jag har en fråga till er som är kunniga. Jag har McAfee Security Scan Plus, och det är väl inte själva antivirusprogramet va? För isåfall har jag två antivirusprogram, både McAfee Security Scan Plus och Norton och det är nog inte bra. Dessutom är jag lite rädd för McAffe även om jag inte har XP, utan windows 7! men det var väl det jag ville fråga!

Som mikegnorp sa, så två antivirusprogram som kollar i realtid är ingen hit då de får kämpa mot varandra när de ska skanna filer man använder. Däremot går det fint att ha ett som är aktivt och kollar allt man gör, och sen har ett annat som är passivt och man kör enbart för manuell skanning när man är lite osäker (eller har laddat ner något program osv). Ett exempel på ett populärt sådant är Malwarebytes Antimalware, där gratisversionen endast skannar när man säger till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Optimalt blir det först när antivirusprogrammen kan sätta användare i karantän.

Hahaha otroligt