Permalänk
Medlem

En tanke slog mig precis.

Borde det inte vara lite strategiskt av en spelskapare att satsa lite på Linux med ett bra spel.

Inte för att ge Linux en chans när det gäller spel, utan för att då kommer alla Linux-ägare som är intresserade av spel att testa spelet, vilket man kanske inte hade gjort om man är Windows-avändare och samma spel släpptes till Windows.

Det jag försöker säga är att i och med det är ganska sällsynt med välutvecklade spel på Linux så om det väl kommer ett så kommer alla, oavsett spelintresse, kanske prova på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

En tanke slog mig precis.

Borde det inte vara lite strategiskt av en spelskapare att satsa lite på Linux med ett bra spel.

Inte för att ge Linux en chans när det gäller spel, utan för att då kommer alla Linux-ägare som är intresserade av spel att testa spelet, vilket man kanske inte hade gjort om man är Windows-avändare och samma spel släpptes till Windows.

Det jag försöker säga är att i och med det är ganska sällsynt med välutvecklade spel på Linux så om det väl kommer ett så kommer alla, oavsett spelintresse, kanske prova på det?

Precis

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

En tanke slog mig precis.

Borde det inte vara lite strategiskt av en spelskapare att satsa lite på Linux med ett bra spel.

Inte för att ge Linux en chans när det gäller spel, utan för att då kommer alla Linux-ägare som är intresserade av spel att testa spelet, vilket man kanske inte hade gjort om man är Windows-avändare och samma spel släpptes till Windows.

Det jag försöker säga är att i och med det är ganska sällsynt med välutvecklade spel på Linux så om det väl kommer ett så kommer alla, oavsett spelintresse, kanske prova på det?

Nej, för bland de Linuxanvändare som är intresserade av att spela spel, så brukar de även dual-boota med Windows.

Däremot så har det funnits Linuxföretag som Loki Software som köpt upp rättigheterna att porta spel till Linux och portat spel från Windows till Linux och sålt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, för bland de Linuxanvändare som är intresserade av att spela spel, så brukar de även dual-boota med Windows.

Däremot så har det funnits Linuxföretag som Loki Software som köpt upp rättigheterna att porta spel till Linux och portat spel från Windows till Linux och sålt dem.

Jag spelade en hel del även innan jag fixade dualboot på min dator. Det är definitivt skönt att slippa reboota även fast jag nu har Windows med. Rebootar ju inte för att spela Starcraft 2 t ex.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Jag spelade en hel del även innan jag fixade dualboot på min dator. Det är definitivt skönt att slippa reboota även fast jag nu har Windows med. Rebootar ju inte för att spela Starcraft 2 t ex.

Sant, det är skönt att slippa dual-boota. Men alla Linuxanvändare som är hardcore gamers lär ju dual-boota ändå.
Jag spelar spel på Linux varje dag, men det är ett fåtal spel som samtliga finns på Linux.
Flesta spelen som jag spelar har också native Linuxklient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Tyvärr så har du inte data från alla bundles utan bara den senaste]

Skrivet av Murer:

Du har helt klart rätt. Dumt av mig att bara kolla den senaste bundlen.

Det är helt klart summor man inte skall förbise. Förhoppningsvis får vi se utökat stöd för spel hos Linux så att man får mer frihet att välja mellan olika operativsystem.

Jag har inte följt alla humble bundle, men 3-4 stycken och det har sett likadant ut på allihop.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är väl fortfarande dåliga drivrutiner till de olika linux distar som finns?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

En tanke slog mig precis.

Borde det inte vara lite strategiskt av en spelskapare att satsa lite på Linux med ett bra spel.

Inte för att ge Linux en chans när det gäller spel, utan för att då kommer alla Linux-ägare som är intresserade av spel att testa spelet, vilket man kanske inte hade gjort om man är Windows-avändare och samma spel släpptes till Windows.

Det jag försöker säga är att i och med det är ganska sällsynt med välutvecklade spel på Linux så om det väl kommer ett så kommer alla, oavsett spelintresse, kanske prova på det?

1) Linuxanvändare generellt är inte speciellt roade av att betala för spel/program, än mindre om det bara rör sig om att "testa" spelet.

2) Sedan ska vi inte glömma bort hur ofantligt mycket större marknaden är för ett Windowsspel än den är för ett Linuxspel..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhffan:

Det är väl fortfarande dåliga drivrutiner till de olika linux distar som finns?

Drivrutiner är för Linuxkärnan eller för X.org servern, de är inte distributionsspecifika.

Nvidia - proprietär drivruin
Nvidia hjälper inte till med utvecklingen av öppna drivrutiner, men har en proprietär drivrutin som delar kodbas med deras Windowsdrivrutin och således har jämförbar prestanda och funktionalitet.
Dock så stödjer denna drivrutin inte XRandR, kernel-mode setting, och byte mellan diskret och integrerad grafik (vad Nvidia kallar för Optimus), samt SLI tror jag. XRandR stöd kommer.
När en ny version utav X.org släpps så kan det ta några dar eller veckor innan en ny drivrutin med stöd släpps.

Nvidia - öppen drivruin (Nouveau)
Den community-utvecklade öppna drivrutinen för Nvidias grafikkort är betydligt långsammare än dess proprietära motsvarighet och ligger flera OpenGL versioner efter. Stödjer XRandR och kernel-mode setting. Inte lämpad för high-end gaming, men funkar för lättare och äldre spel.
Stödjer än inte byte mellan diskret och integrerad grafik samt multi-gpu (vad Nvidia kallar för SLI) men det finns framtidsplaner för detta via DMA-BUF PRIME.

AMD - proprietär drivruin
Catalyst drivrutinen finns för Linux och delar kodbas med deras Windowsdrivrutin. Prestandan ska vara rätt bra och ganska jämförbar med deras Windowsdrivruin. Stödjer inte kernel-mode setting, byte mellan integrerad/diskret grafikkrets (vad AMD kallar för ATI Hybrid Graphics eller PowerXpress) samt multi-gpu (vad AMD kallar för CrossFire) tror jag.
När en ny Xorg version släpps så kan de ta veckor eller månader innan en ny kompatbil drivrutin släpps. Längre än vad det brukar ta Nvidia att släppa en ny drivrutin.

AMD - öppen drivruin
AMD bidrar med dokumentation som används av community för att skriva öppna drivrutiner.
Stödjer än inte byte mellan diskret och integrerad grafik samt multi-gpu (vad AMD kallar för CrossFire) men det finns framtidsplaner för detta via DMA-BUF PRIME.

Intel
Till skillnad från andra tillverkare så utvecklar Intel själva öppna drivrutiner.
För Sandy Bridge och Ivy Bridge ska dessa vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nja, Steam är viktig för desktop Linux.
Men inte på för Linux på servrar eller Linux på inbyggda enheter, vilket är är en mycket större andel än den lilla andelen som är Linux på skrivbordet.

Det är väl knappast något annat än desktoplinux vi diskuterar i en tråd om Steam för desktoplinux?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Drivrutiner är för Linuxkärnan eller för X.org servern, de är distributionsspecifika.

Nvidia - proprietär drivruin
Nvidia hjälper inte till med utvecklingen av öppna drivrutiner, men har en proprietär drivrutin som delar kodbas med deras Windowsdrivrutin och således har jämförbar prestanda och funktionalitet.
Dock så stödjer denna drivrutin inte XRandR, kernel-mode setting, och byte mellan diskret och integrerad grafik (vad Nvidia kallar för Optimus), samt SLI tror jag. XRandR stöd kommer.
När en ny version utav X.org släpps så kan det ta några dar eller veckor innan en ny drivrutin med stöd släpps.

Nvidia - öppen drivruin (Nouveau)
Den community-utvecklade öppna drivrutinen för Nvidias grafikkort är betydligt långsammare än dess proprietära motsvarighet och ligger flera OpenGL versioner efter. Stödjer XRandR och kernel-mode setting. Inte lämpad för high-end gaming, men funkar för lättare och äldre spel.
Stödjer än inte byte mellan diskret och integrerad grafik samt multi-gpu (vad Nvidia kallar för SLI) men det finns framtidsplaner för detta via DMA-BUF PRIME.

AMD - proprietär drivruin
Catalyst drivrutinen finns för Linux och delar kodbas med deras Windowsdrivrutin. Prestandan ska vara rätt bra och ganska jämförbar med deras Windowsdrivruin. Stödjer inte kernel-mode setting, byte mellan integrerad/diskret grafikkrets (vad AMD kallar för ATI Hybrid Graphics eller PowerXpress) samt multi-gpu (vad AMD kallar för CrossFire) tror jag.
När en ny Xorg version släpps så kan de ta veckor eller månader innan en ny kompatbil drivrutin släpps. Längre än vad det brukar ta Nvidia att släppa en ny drivrutin.

AMD - öppen drivruin
AMD bidrar med dokumentation som används av community för att skriva öppna drivrutiner.
Stödjer än inte byte mellan diskret och integrerad grafik samt multi-gpu (vad AMD kallar för CrossFire) men det finns framtidsplaner för detta via DMA-BUF PRIME.

Intel
Till skillnad från andra tillverkare så utvecklar Intel själva öppna drivrutiner.
För Sandy Bridge och Ivy Bridge ska dessa vara bra.

Va? Jag kör sli i linux och det är fullt fungerade, inte för att det gör någon som helst nytta till de app/spel jag använder, förutom större e-penis. Men endå..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon122270:

Va? Jag kör sli i linux och det är fullt fungerade, inte för att det gör någon som helst nytta till de app/spel jag använder, förutom större e-penis. Men endå..

Var osäker på den, men du har nog rätt.
SLI fungerar säkert på Linux med Nvidias proprietära drivrutiner.
Däremot funkar nog inte GPU switching (Nvidia Optimus).

Framöver så kommer SLI stöd i nouveau via DMA-BUF / PRIME och GPU switching via vga_switcheroo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Var osäker på den, men du har nog rätt.
SLI fungerar säkert på Linux med Nvidias proprietära drivrutiner.
Däremot funkar nog inte GPU switching (Nvidia Optimus).

Framöver så kommer SLI stöd i nouveau via DMA-BUF / PRIME och GPU switching via vga_switcheroo.

Förlåt! Men, det finns ett projekt som har fått optimus att fungera i linux!:)
*Trumvirvel* Tadaaa! Bulmblebee! Det fungerade bra för mig mellan en i5 2450m och ett gt 525M!:) Dock så körde jag noveau och inte proprietära driversarna då de är lite struligare att få bumblebee att fungera med.

https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki/FAQ

Fast det är såklart ingenting att köra på linux om man hade tänkt att spela seriösare med hjälp av det, blev själv tvungen att dra ner på gfxen när jag skulle lira hon när bumblebee var inne och igång.

Permalänk
Avstängd

Tydligen har Gabe på Valve sagt att Steam kommer någon gång i år, 2012.

Skrivet av Pewtah:

Förlåt! Men, det finns ett projekt som har fått optimus att fungera i linux!:)
*Trumvirvel* Tadaaa! Bulmblebee! Det fungerade bra för mig mellan en i5 2450m och ett gt 525M!:) Dock så körde jag noveau och inte proprietära driversarna då de är lite struligare att få bumblebee att fungera med.

https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki/FAQ

Fast det är såklart ingenting att köra på linux om man hade tänkt att spela seriösare med hjälp av det, blev själv tvungen att dra ner på gfxen när jag skulle lira hon när bumblebee var inne och igång.

Vilket var snabbast då?
Intel är Nvidia?
(Intel's drivrutiner är rätt bra, men Nvidia's open source drivrutiner behöver mer work)

Jo, innan fanns vga_switcheroo, fast då var man tvungen att starta om X varje gång man skulle byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Förlåt! Men, det finns ett projekt som har fått optimus att fungera i linux!:)
*Trumvirvel* Tadaaa! Bulmblebee! Det fungerade bra för mig mellan en i5 2450m och ett gt 525M!:) Dock så körde jag noveau och inte proprietära driversarna då de är lite struligare att få bumblebee att fungera med.

https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki/FAQ

Fast det är såklart ingenting att köra på linux om man hade tänkt att spela seriösare med hjälp av det, blev själv tvungen att dra ner på gfxen när jag skulle lira hon när bumblebee var inne och igång.

Det är ju jättelätt att få det att fungera med de stängda drivrutinerna, är det inte t o m det som är standard i bumblebee?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Det är ju jättelätt att få det att fungera med de stängda drivrutinerna, är det inte t o m det som är standard i bumblebee?

Hm, har för mig att det var så iaf när jag körde de har nog såklart kommit mycket mycket längre i utvecklingen nu!

Borde prova igen, men kan inte just nu då jag har krängt den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hm, har för mig att det var så iaf när jag körde de har nog såklart kommit mycket mycket längre i utvecklingen nu!

Borde prova igen, men kan inte just nu då jag har krängt den datorn.

Jag vill minnas att när jag provade det första gången var nvidias stängda standard. De öppna funkade men rekommenderades inte. Det enda jag gjorde sist var att installera från bumblebee-repor iaf, och då blev det de stängda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Spelmakarna har alltid varit intresserad av att täcka så många plattformar dem kan, inklusive Linux.
Exempel på detta är dem första Unreal spelen, och dem första Unreal Tournament spelen hade officiella Linux-versioner. Quake 3 och DooM 3 hade också någon form av Linux-stöd.
MMO-spelet EVE Online hade det likaså en officiell Linux-klient, men lades ner på grund av brister i dokumentation och buggar, samt att man ansåg att Wine var tillräckligt bra att axla uppgiften.
Finns många fler titlar attt lista, med det tar jag inte upp här.

Alltfår ofta lägger spelmakarna ner Linux-utvecklingen eftersom Linux-världen är mycket "flyktigare" än Windows. Alltför ofta måste klienter skrivas om (ibland fråns scratch) när något blant dem stora Linux-bilbioteken uppdateras. Detta problem har man inte med Windows och DirectX, eller i alla fall inte utan att spelmakarna får fullt stöd och support från Microsoft när något radikalt händer.

Så ja, intresset för Linux-spel har funnits länge, men alltför ofta lägger spelmakarna ner Linux-motsvarigheterna då det kostar för mycket och är för jobbigt att hålla rätt på ändringar i Linux-världen som inte alltid dokumenteras. Sedan har spelmakarna ingen stor aktör med ekonomiska muskler att vända sig till när något brister, och brister gör det rätt ofta i Linux-världen.

Jag själv tror måttligt på alla rykten om att Linux skulle få ett bättre spelstöd. Det har i princip alltid lovats, men ingen vill kliva fram och ge Linux dem ekonomiska muskler som behövs för ett stabil och homogen plattform motsvarande det spelstöd Microsoft ger till Windows.

Får be om ursäkt för den lite negativa inställningen, men vem som helst som pysslat med att koda och/eller bidra till dem många olika projekten för Linux, vet hur bristfälligt och buggigt det kan vara.
Större delen av utveklingen av en produkt till Linux går till att antigen uppdatera till nya bibliotek,eller skriva om ett program/en svit från scratch. Detta på grund av bibliotek som ändras radikalt. Och detta händer på tok för ofta enligt min mening.

Kort och gott: Linux är en gryta som rörs om så extremt mycket att utvecklarna inte hinner med. Man ger upp istället. Inte ens dokumentationen hinner ikapp.

Jag är ledsen men du har inte många rätt. Det du skriver är typisk hörsägen och hur de flesta tror att det ser ut.

OpenGL är exempelvis fullt bakåtkompatibelt och har alltid varit.

De största "problemet" är att du själv får plocka ihop din ryggsäck med verktyg, det finns inget färdigt standardpaket. Du kan lösa saker på flera olika sätt. Har man inte kunskapen om det så blir det en högre tröskel som utvecklare jfrt med DirectX. Du kan länka dina bibliotek statiskt i binären om du är rädd för API-förändringar på måldatorn (vilket man bör göra om man inte vill maintaina under spelets livstid). Att påstå att utveckling skulle vara ett problem och att det "förändras för mycket" som skulle kräva totala omskrivningar är rent och skärt bullshit, det är inget annat än ren okunskap.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Skamlöst saxat från http://www.tomsguide.com/us/Valve-Confirms-Steam-on-Linux,news-15907.html

Rejoice Linux users! Steam for Linux is finally here!
A few months ago, we reported that Steam for Linux would be coming in a matter of months. Back in April, Phoronix founder Michael Larabel claimed that Valve was working on a client that would run natively on Linux with "[n]o Wine library or anything else for "fake" support."

It looks like Larabel was right.

Yesterday, Valve officially announced Steam for Linux by launching the Valve Linux blog. The first post details a little bit of the history of why and how Steam finally implemented Linux support.

Apparently, the company was interested in porting Steam over to Linux because Source-based games already supported Linux servers. In 2011, a team was formed with the specific focus of converting Steam and Valve's popular zombie shooter Left 4 Dead 2 to Ubuntu, one of the most popular Linux distributions.

"Since the Steam client isn’t much without a game, we’re also porting L4D2 to Ubuntu," the company wrote via its brand new Linux blog. "This tests the game-related features of the Steam client, in addition to L4D2 gameplay on Ubuntu. Over the last few months, excellent progress has been made on several fronts and it now runs natively on Ubuntu 12.04. We’re working hard to improve the performance and have made good progress (more on that in a future post). Our goal is to have L4D2 performing under Linux as well as it performs under Windows."

For those running other Linux distributions, don't worry. Valve hasn't discounted other Linux distributions and is merely testing the waters of the Linux platform with Ubuntu.

Valve's current goals for Steam for Linux were roughly outlined as follows:

getting the Steam client onto Linux with full functionality
optimizing a version of L4D2 running at a high frame rate with OpenGL
porting additional Valve titles
Valve provided no additional details on which titles will be ported over next. Hopefully we'll hear more on this very soon. In the meantime, you can

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Här finns anvisningar för installation https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/l... . Det jag syftade på med mitt inlägg är att ATIs linux drivare har varit värdelösa..vet inte hur det är nu men får lita på vad andra säger att de har blivit bättre.
Lycka till

Catalyst kör mycket skumma saker under Linux och AMD i sig har alldrig haft en bra drivrutinbas på Linux eller Windows. Mycket är fortfarande fula hacks och fixes för problem de har haft.

Men de få devs de har för deras linux drivrutin så gör de allt de kan och har sisådär bra kontakt med folk.

Skrivet av rektor:

Drivrutiner är för Linuxkärnan eller för X.org servern, de är inte distributionsspecifika.

AMD har flera öppensås utvecklare under sin payrol som skall hjälpa till öppensås laget.

Fanns också en intervju med Gabe om deras senaste linux satsning, skall finns någonstans på interwebs

Vill ni hjälpa AMD med deras stängda drivrutin är det bara att hoppa in på;
http://ati.cchtml.com/
http://www.amdsurveys.com/

Bättre det än att sitta och gapa vid bordet utan att hjälpa till alls.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat steam i Ubuntu? Fungerar det bra?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Är det någon som har testat steam i Ubuntu? Fungerar det bra?

Finns ju dock ingen native klient ännu.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Finns ju dock ingen native klient ännu.

OK? vad finns det för klient då?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

OK? vad finns det för klient då?

Valve ska släppa en Linux klient för Steam.
Men har inte gjort det ännu.

Men man prova köra Windows klienten via Wine.

Permalänk

Vanliga gamers vet inte annat än att starta datorn och därefter steam. Det är i alla fall min bild utav det hela. Man måste ha lite mer datorkunskap för att förstå sig på Linux i de flesta fall, speciellt då det kommer till Terminalen...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Då avvaktar jag nog tills native klienten kommer, för ska man hålla på att joxa med wine, så kan man lika gärna köra windowsspel via wine utan steam.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fanatikern Richard Stallman gillar inte att steam/kommersiella spel kommer till linux plattformen

Nonfree DRM'd Games on GNU/Linux: Good or Bad?

Richard Stallman Calls Steam on Linux 'Unethical

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia bestämmer sig för att stödja wayland endå, annars förlorar vi Nvidias drivare när Ubuntu går över till det. Det skulle vara en katastrof för många, om steam har du kommit ut med många spel till Ubuntu, som planeras.

Och jag skulle gärna se Xbox 360 kontrollern stödjas "out of the box" i Ubuntu nu oxå. Skulle vara coolt att göra en steam spel dator, boota direkt till steam och inget annat onödigt körs i bakgrunden, och använda xbox 360 controllern, blir nästan som en konsoll Och Ubuntu behöver ha bättre multimonitor stöd eftersom ganska många gamers kör med det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.