Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Hoppas Nvidia bestämmer sig för att stödja wayland endå, annars förlorar vi Nvidias drivare när Ubuntu går över till det. Det skulle vara en katastrof för många, om steam har du kommit ut med många spel till Ubuntu, som planeras.

Och jag skulle gärna se Xbox 360 kontrollern stödjas "out of the box" i Ubuntu nu oxå. Skulle vara coolt att göra en steam spel dator, boota direkt till steam och inget annat onödigt körs i bakgrunden, och använda xbox 360 controllern, blir nästan som en konsoll Och Ubuntu behöver ha bättre multimonitor stöd eftersom ganska många gamers kör med det.

Gällande det senaste du skrev så är ju det en av förbättringarna i Ubuntu 12.04. Jag märkte direkt hur bra allt funkar, precis som det gör i Windows. Nu har jag inte testat i spel då, men i vanlig fönsterhantering, film osv så fungerar det kanon!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant. Någon som vet om alla steam spelen kommer fungera eller om det bara blir left 4 dead 2 tex. ?

Vore helt underbart om spelutvecklarna hoppade på tåget så jag kan dissa windows helt

Permalänk
Skrivet av adfi:

Ska bli intressant. Någon som vet om alla steam spelen kommer fungera eller om det bara blir left 4 dead 2 tex. ?

Vore helt underbart om spelutvecklarna hoppade på tåget så jag kan dissa windows helt

Det är definitivt inte alla spel. Bara de som skrivits med platformsoberoende kod och opengl-renderare kommer funka "direkt". Den absolut majoriteten av spel behöver skrivas om mer eller mindre till en viss del.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Ska bli intressant. Någon som vet om alla steam spelen kommer fungera eller om det bara blir left 4 dead 2 tex. ?

Vore helt underbart om spelutvecklarna hoppade på tåget så jag kan dissa windows helt

Än så länge är det bara left for dead 2, men har det portat ett med source motorn blir det inte så svårt att porta resten av deras spel. Så det kommer kanske vara flera spel när dom släpper steam till windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Så det kommer kanske vara flera spel när dom släpper steam till windows.

Nu blev nåt galet va?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag är i alla fall grymt spännd på vad som händer med linuxgaming. Så fort många spel börjar komma till linux så har jag ingen anledning att vara kvar på windows. Just nu dualbootar jag, men det är bara för att kunna spela.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580