Permalänk
Avstängd

jag körde cs på min gammla linux burk funkar bra. så steam till linux blir vel ingen nyhet :S

Permalänk
Medlem

Dock blir det native och inte genom wine

Permalänk
Avstängd

Generellt sett så är det nog bättre att spela spel som redan finns i Ubuntus programförråd eller i nån annan Linux distribution.
Som denna exempelvis:
Alien Arena 2010 - Official Mirrors
Wine är lite av en nödlösning som inte alltid är optimal.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

OBS att Gabe inte säger att det inte blir någon linux klient utan att dom vill göra en men de har inte haft tid att arbeta ordentligt på det!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag fick ett mail att den här tråden haade uppdaterat sig, men när jag kollar är det sensate inlägget från 2011-06-10. Nåja, då uppdaterar jag det med att det händer saker med steam nu.

http://www.idg.se/2.1085/1.445467/spel-pa-linux-star-infor-ge...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Hmm, jag fick ett mail att den här tråden haade uppdaterat sig, men när jag kollar är det sensate inlägget från 2011-06-10. Nåja, då uppdaterar jag det med att det händer saker med steam nu.

http://www.idg.se/2.1085/1.445467/spel-pa-linux-star-infor-ge...

Japp surrar en hel de rykten kring Steam till Linux nu.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/04/valve-linux-steam-client/

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=valve_linu...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

synd bara att spelutbudet blir begränsat till openGL spel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

synd bara att spelutbudet blir begränsat till openGL spel.

Fördelen med att steam drar igång och att det är opengl som gäller är att fler speltillverkare kanske får upp ögonen för att utveckla för opengl och inte bara koncentrera sig på directx som är inlåst till Windows bara.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag kör min Mint med Catalyst ,och det funkar fint kommer sen steam då kommer jag alldrig mer behöva göra något aktivt val när datorn startar och jag kommer till Grub,,,

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Hittade drivrutiner och ati hade lagt upp ett textdokument hur man installerade dem genom terminal men jag lyckades inte med det konstigt nog. (Är jättenybörjare på Linux) Kör Ubuntu föresten

Har sett guider på hur det skall göras i terminalen, jag lyckades i både Ubuntu och Mint (tur)!! men med rätt guide skall du se att du får rätt GUI !!

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för fel på Windows 7?

Permalänk

Windows?

Windows 7 är segt, instabilt och har ett filsystem från 80 talet...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Vad är det för fel på Windows 7?

Jag skulle inte påstå att Windows 7 är dåligt, men denna tråd handlar om Linux och Steam så Windows 7 hör inte hit.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

synd bara att spelutbudet blir begränsat till openGL spel.

Det skulle vara häftigt om de integrerade wine i linux-steam så att man kan spela Windows-spel enkelt med. Många spel kräver ju lite tweaks i wine, och speciella inställningar, och fungerar sedan bra. Wine tar ju inte så hemskt mycket plats heller, så att låta en patchad version av Wine följa med varje Windowsspel som kräver det skulle kunna vara ett alternativ.

Skrivet av anon15480:

Vad är det för fel på Windows 7?

Den här tråden handlar väl inte Windows 7? Vill du starta någon Linux vs Windows-diskussion bör du nog starta en ny tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror detta är första steget till deras Valve-konsol. Den lär ju antagligen inte köra Windows även om den har PC-hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag har sett en massa guider till hur man installerar ,eller ibland kör en spelinstallation ,men avskräckts av den ibland ganska omständiga proceduren ,men jag tror av hela mitt hjärta att Linux generellt som plattform för spel borde ha större potential än Win tack vare den fria utvecklingsmiljön (för dom som kan).

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Dock inte särkilt optimalt med xinerama eller twinview

Jag har iaf fått det att funka bra. Vad är böket?

Permalänk
Medlem

jag hoppas linuxklienten kan installera doom3 med rätt klient också, vore slappare än att kopiera pak filer, och den muppiga installationen där d3 måste köras som root (Varför?)

Jag kör ju windows only spel, men det kan jag leva utan, eller ha en annan burk till. Notebooks blir mycket trevliga i GNU/linux KDE, LXDE eller vad som helst körs. Linux kan man optimera med egen kernel, bfs mm, jag förmodar att det kommer flyta som smör ^^

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Uh, köras som root? Knasat till några permissions?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolle:

Uh, köras som root? Knasat till några permissions?

det kanske blir så om /usr/local/games/ ägs av root, men jag har ingen aning faktiskt och jag är dålig på hur man använder chown om det nu är så man ordnar det. I allmänhet när jag testar en linuxdist blir det kanske att jag leker lite i den, men installerar ubuntu så fort det blir för mycket problem.
Jag blir lite rädd att jag sabbar nått om jag mixtrar

men jag gjorde väl så att jag installerade doomklienten som root, vilket jag tror var nödvändigt. su eller sudo, minns inte men hursom kraschade klienten vilket jag tror berodde på att den inte kom åt vissa filer.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast

Ni får inte glömma det mest vitala: DirectX, vilket inte kommer att fungera under Linux "native".
Bara för att Steam körs native under ett system, betyder det inte att spelen följer efter per automatik. Steam är bara en "enkel" spelhanterare. Den ger inte spelen något direkt stöd i sig.

För att steam skall kunna starta upp spel designade för Windows under Linux, krävs Wine, och där är vi tillbaka till ruta 1: Steam fungerar utmärkt under wine, men bara ett fåtal spel fungerar under Wine.

Så länge Linux inte har ett fullgott alternativ till DirectX, inklusive dokumentation, teknisk support till utvecklarna och dem motsvarande utvecklingsverktygen, kommer spelandet under Linux att vara förpassat till Wine/Virtuell dator.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ni får inte glömma det mest vitala: DirectX, vilket inte kommer att fungera under Linux "native".
Bara för att Steam körs native under ett system, betyder det inte att spelen följer efter per automatik. Steam är bara en "enkel" spelhanterare. Den ger inte spelen något direkt stöd i sig.

För att steam skall kunna starta upp spel designade för Windows under Linux, krävs Wine, och där är vi tillbaka till ruta 1: Steam fungerar utmärkt under wine, men bara ett fåtal spel fungerar under Wine.

Så länge Linux inte har ett fullgott alternativ till DirectX, inklusive dokumentation, teknisk support till utvecklarna och dem motsvarande utvecklingsverktygen, kommer spelandet under Linux att vara förpassat till Wine/Virtuell dator.

Då använder man ju sig utav det öppna alternativet OpenGL, som väldigt många steam titlar har stöd för.

Mycket trevlig läsning, kanske man snart kan byta till att köra en linux dist som main operativ på datorn.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ni får inte glömma det mest vitala: DirectX, vilket inte kommer att fungera under Linux "native".
Bara för att Steam körs native under ett system, betyder det inte att spelen följer efter per automatik. Steam är bara en "enkel" spelhanterare. Den ger inte spelen något direkt stöd i sig.

För att steam skall kunna starta upp spel designade för Windows under Linux, krävs Wine, och där är vi tillbaka till ruta 1: Steam fungerar utmärkt under wine, men bara ett fåtal spel fungerar under Wine.

Så länge Linux inte har ett fullgott alternativ till DirectX, inklusive dokumentation, teknisk support till utvecklarna och dem motsvarande utvecklingsverktygen, kommer spelandet under Linux att vara förpassat till Wine/Virtuell dator.

Det finns och heter opengl
Steam finns ju även till OS X, och hyggligt många spel finns där, alla de spelen borde gå relativt enkelt att få igång i linux eftersom de redan använder opengl.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Det finns och heter opengl
Steam finns ju även till OS X, och hyggligt många spel finns där, alla de spelen borde gå relativt enkelt att få igång i linux eftersom de redan använder opengl.

DirectX är mycket mer än bara grafik och 3D-rendering.
DirectX har i huvudsak följande roller:

  • Direct3D (3D rendering, effekter och accelerering)

  • DirectSound (Ljudeffekter, accelereriar kodning och avkodning av ljud)

  • DirectDraw (2D rendering, accelering och effekter)

  • DirectInput (HID, Joysticks, plattor...)

  • DirectShow (Film och videobibliotek och accelererar kodning och avkodning av video)

Allt i en smidig paketlösning. Microsoft har supportavtal och tjänster, där man till och med kan "hyra" en certifierad konsult som hjälper till under utvecklingen av ens produkt.
Verktygen, APIt och biblioteken bakom DirectX-lösningen är likaså väl utvecklade.

Det är den här helhetslösningen som Linux saknar.

Motsvarigheterna är följande:

  • Direct3D - OpenGL

  • DirectSound - OpenAl

  • DirectDraw - ?

  • DirectInput - ?

  • DirectShow - FFdshow

Och Linux-motsvarigheterna är tyvärr av starkt varierande kvalitet när det kommer till funktioner, buggar och hårdvarustöd. Även dokumentationen bakom respektive teknologi är av mycket varierande kvalitet, i en del fall mycket bristfällig.
Jag skriver detta av egen erfarenhet, då jag själv varit involverad i en del utveckling av enklare spel och multimedia för Linux.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha fler titlar till Linux, där man slipper Wines buggar. Hade varit skönt att slippa vara betoende av M$

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snacker:

Skulle gärna vilja ha fler titlar till Linux, där man slipper Wines buggar. Hade varit skönt att slippa vara betoende av M$

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det hade varit riktigt skönt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är ju jättekul att det händer grejer på den här fronten. Det har knappt hunnit gå två år sedan det första ryktet och redan nu har vi en bunt nya rykten att gotta oss åt. Jag utlyser härmed 2012 som the Year of Linux Gaming!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är ju jättekul att det händer grejer på den här fronten. Det har knappt hunnit gå två år sedan det första ryktet och redan nu har vi en bunt nya rykten att gotta oss åt. Jag utlyser härmed 2012 som the Year of Linux Gaming!

Låter som det vore värt en Skål på det ! hoppas det kan bli så

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolle:

Jag har iaf fått det att funka bra. Vad är böket?

Oj nu var detta länge sedan jag skrev, och även länge sedan jag testade senast.

De problem jag hade var att jag ej kunde få QL att lira i fullskärm på rätt skärm. Jag kör min högra skärm som den första men vad jag än testade med kunde jag inte få QL att vara på den. Nu är det dock möjligt att detta går att komma runt idag, men när jag senast försökte (i samma veva som jag skrev inlägget, troligtvis) lyckades jag ej.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.