Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Oj nu var detta länge sedan jag skrev, och även länge sedan jag testade senast.

De problem jag hade var att jag ej kunde få QL att lira i fullskärm på rätt skärm. Jag kör min högra skärm som den första men vad jag än testade med kunde jag inte få QL att vara på den. Nu är det dock möjligt att detta går att komma runt idag, men när jag senast försökte (i samma veva som jag skrev inlägget, troligtvis) lyckades jag ej.

Ja det här med multipla skärmar har ofta inte fungerat så bra i Linux. Ett exempel är att i Windows kan jag starta en film, sedan dra över den på skärm nummer 2 och sedan maximera den där. har jag gjort samma sak i Ubuntu t.ex. så kan jag visserligen dra över den på skärm nummer 2, men så fort jag ändrar till fullscreen så hamnar bilden ändå på skärm 1. Så fort jag lämnar fullscreen så är fönstret på skärm nummer 2 igen där jag lämnade det.

Hopas dock detta fungerar bätte i 12.04. Har inte riktigt hunnit testa just den biten än.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det här med multipla skärmar har ofta inte fungerat så bra i Linux. Ett exempel är att i Windows kan jag starta en film, sedan dra över den på skärm nummer 2 och sedan maximera den där. har jag gjort samma sak i Ubuntu t.ex. så kan jag visserligen dra över den på skärm nummer 2, men så fort jag ändrar till fullscreen så hamnar bilden ändå på skärm 1. Så fort jag lämnar fullscreen så är fönstret på skärm nummer 2 igen där jag lämnade det.

Med vilket program?

Den enda gång jag har lyckats med detta är i samband med flash vilket iofs går att fixa om man laddar om sidan där flashen spelas upp i från, men att flash är problematiskt på Linux är ingen direkt nyhet.

Förhoppningsvis så dör flash snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Med vilket program?

Den enda gång jag har lyckats med detta är i samband med flash vilket iofs går att fixa om man laddar om sidan där flashen spelas upp i från, men att flash är problematiskt på Linux är ingen direkt nyhet.

Förhoppningsvis så dör flash snart.

Med VLC, använder det både i Windows och Linux. Mitt första handsval är dock MPCHC i Windows, men det finns ju inte för Linux tyvärr.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Har kommit en video nu. Inte så bra filmat dock.

http://www.engadget.com/2012/04/26/steam-for-linux-on-video/

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

DirectX är mycket mer än bara grafik och 3D-rendering.
DirectX har i huvudsak följande roller:

  • Direct3D (3D rendering, effekter och accelerering)

  • DirectSound (Ljudeffekter, accelereriar kodning och avkodning av ljud)

  • DirectDraw (2D rendering, accelering och effekter)

  • DirectInput (HID, Joysticks, plattor...)

  • DirectShow (Film och videobibliotek och accelererar kodning och avkodning av video)

Allt i en smidig paketlösning. Microsoft har supportavtal och tjänster, där man till och med kan "hyra" en certifierad konsult som hjälper till under utvecklingen av ens produkt.
Verktygen, APIt och biblioteken bakom DirectX-lösningen är likaså väl utvecklade.

Det är den här helhetslösningen som Linux saknar.

Motsvarigheterna är följande:

  • Direct3D - OpenGL

  • DirectSound - OpenAl

  • DirectDraw - ?

  • DirectInput - ?

  • DirectShow - FFdshow

Och Linux-motsvarigheterna är tyvärr av starkt varierande kvalitet när det kommer till funktioner, buggar och hårdvarustöd. Även dokumentationen bakom respektive teknologi är av mycket varierande kvalitet, i en del fall mycket bristfällig.
Jag skriver detta av egen erfarenhet, då jag själv varit involverad i en del utveckling av enklare spel och multimedia för Linux.

Intressant! Det är ungefär det jag läst förr men inte riktigt lika detaljerat. Det krävs alltså att en stark aktör på marknaden utvecklar ett alternativ till DirectX för att utvecklingen skall kunna ta fart.

Kanske Steam tar sig an denna uppgift och gör ett alternativ som bygger på bland annat OpenGL för att få spel som fungerar fint under flera plattformar. Det ligger ju helt i deras intresse då de självklart vill att fler folk skall kunna köpa spel via deras distributionsplattform. Samtidigt känns det som att Steam har pengarna och dragkraften att kunna attrahera duktiga utvecklare som skulle kunna ta sig an denna uppgift.

Permalänk
Medlem

Kul att det händer saker. Frågan är varför valve helt plötsligt skulle vara intresserade av att släppa Linuxspel nu. Jag tror att det kan handla om att valve känner att Steam är hotat av inbyggda distributionsystem som macappstore och Microsoft kommer säkert lansera något liknande för Windows 8. Att Valve släpper en egen konsol baserad på Linux är inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Kul att det händer saker. Frågan är varför valve helt plötsligt skulle vara intresserade av att släppa Linuxspel nu. Jag tror att det kan handla om att valve känner att Steam är hotat av inbyggda distributionsystem som macappstore och Microsoft kommer säkert lansera något liknande för Windows 8. Att Valve släpper en egen konsol baserad på Linux är inte omöjligt.

Kanske är en reaktion till att indie-spel säljer rätt bra till Linux? (ren gissning, vet inte om de säljer bra)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har helt klart att göra med deras lansering av egen konsoll

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Oj nu var detta länge sedan jag skrev, och även länge sedan jag testade senast.

De problem jag hade var att jag ej kunde få QL att lira i fullskärm på rätt skärm. Jag kör min högra skärm som den första men vad jag än testade med kunde jag inte få QL att vara på den. Nu är det dock möjligt att detta går att komma runt idag, men när jag senast försökte (i samma veva som jag skrev inlägget, troligtvis) lyckades jag ej.

Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +0+0, DFP-1: nvidia-auto-select +1920+0;DFP-0: nvidia-auto-select,NULL"

i xorg.conf, dvs, ett extra läge med nvidia-auto-select på skärmen du vill ha bild på och NULL på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det har helt klart att göra med deras lansering av egen konsoll

Som de fortsätter att dementera..

Permalänk
Avstängd

Tydligen inte bara Valve som är intresserade utav Linux.

Det tycks även EA Games vara.
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/05/electronic-arts-attending-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tydligen inte bara Valve som är intresserade utav Linux.

Det tycks även EA Games vara.
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/05/electronic-arts-attending-...

Intressant Kanske det finns en linuxframtid även för casual gamers.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast

Spelmakarna har alltid varit intresserad av att täcka så många plattformar dem kan, inklusive Linux.
Exempel på detta är dem första Unreal spelen, och dem första Unreal Tournament spelen hade officiella Linux-versioner. Quake 3 och DooM 3 hade också någon form av Linux-stöd.
MMO-spelet EVE Online hade det likaså en officiell Linux-klient, men lades ner på grund av brister i dokumentation och buggar, samt att man ansåg att Wine var tillräckligt bra att axla uppgiften.
Finns många fler titlar attt lista, med det tar jag inte upp här.

Alltfår ofta lägger spelmakarna ner Linux-utvecklingen eftersom Linux-världen är mycket "flyktigare" än Windows. Alltför ofta måste klienter skrivas om (ibland fråns scratch) när något blant dem stora Linux-bilbioteken uppdateras. Detta problem har man inte med Windows och DirectX, eller i alla fall inte utan att spelmakarna får fullt stöd och support från Microsoft när något radikalt händer.

Så ja, intresset för Linux-spel har funnits länge, men alltför ofta lägger spelmakarna ner Linux-motsvarigheterna då det kostar för mycket och är för jobbigt att hålla rätt på ändringar i Linux-världen som inte alltid dokumenteras. Sedan har spelmakarna ingen stor aktör med ekonomiska muskler att vända sig till när något brister, och brister gör det rätt ofta i Linux-världen.

Jag själv tror måttligt på alla rykten om att Linux skulle få ett bättre spelstöd. Det har i princip alltid lovats, men ingen vill kliva fram och ge Linux dem ekonomiska muskler som behövs för ett stabil och homogen plattform motsvarande det spelstöd Microsoft ger till Windows.

Får be om ursäkt för den lite negativa inställningen, men vem som helst som pysslat med att koda och/eller bidra till dem många olika projekten för Linux, vet hur bristfälligt och buggigt det kan vara.
Större delen av utveklingen av en produkt till Linux går till att antigen uppdatera till nya bibliotek,eller skriva om ett program/en svit från scratch. Detta på grund av bibliotek som ändras radikalt. Och detta händer på tok för ofta enligt min mening.

Kort och gott: Linux är en gryta som rörs om så extremt mycket att utvecklarna inte hinner med. Man ger upp istället. Inte ens dokumentationen hinner ikapp.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det verkar som 2012 blir ett intressant Linux år, grädde på moset skulle vara ifall Blizzard också hoppade på Linux tåget hade älskat att ha Sc2 och Diablo 3 på Linux. Hur mycket som kommer att hända på kort/lång sikt vet ingen ännu, men hoppas att detta påverkar nvidia och ati att jobba lite hårdare på Linux drivrutiner i varjefall.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Det verkar som 2012 blir ett intressant Linux år, grädde på moset skulle vara ifall Blizzard också hoppade på Linux tåget hade älskat att ha Sc2 och Diablo 3 på Linux. Hur mycket som kommer att hända på kort/lång sikt vet ingen ännu, men hoppas att detta påverkar nvidia och ati att jobba lite hårdare på Linux drivrutiner i varjefall.

Skulle de två spelen komma till Linux samt spdif-ljud fungerade felfritt för mig så skulle jag inte behöva Windows alls.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det en del försökte hacka OSX versionen, för att få den att köra på linux såklart. Den startade nätt och jämnt och en glimt av inloggningsrutan syntes innan den kraschade

Uplink och Doom3 finns på steam, båda med linuxbinärer och det är inte konstigare än att de spel som har linuxbinärer publiceras i linux klienten, så som görs med OSX.

Xinput/DirectInput -> SDL, IMO
DirectDraw -> OpenGL (gör båda delarna vad jag förstår, beror på implementationen kanske?)
DirectShow -> GStreamer (FFMPEGShow), FFdshow är bara för windows. Fungerar i Wine, men kräver COM och Directshow i sig så det går inte genom "native" linuxkod. Avxsynth är en portning av Avisynth, går säkert att porta FFdshow. Jag skulle gärna ha ett alternativ, Interframe och SVP fungerar inte i linux utan det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Nu nar MAC-agarna far Steam so verkar det bli aktuellt till Linux ockso. Vad tror ni, kommer detta gora Linux mer populart an nogonsin do alla glada gamers kan lira Valve-spel native i Linux?

[Phoronix] It's Official: Valve Releasing Steam, Source Engine For Linux!
Snor lanken fron XCan

.Å Ä Ö.

Och, jo det borde det göra!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Skulle de två spelen komma till Linux samt spdif-ljud fungerade felfritt för mig så skulle jag inte behöva Windows alls.

Nja, några till men då skulle nog wine kunna komplettera. T.o.m. jag som aldrig kört Linux hade nog skippat windows om steam och blizzard blir tillgängligt på den plattformen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

kanske en dum fråga men ställer den endå haha vad är bättre med linux tex ?

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Linux kommer alltid vara en parentes i spelvärlden av självklara anledningar.

1. Marknaden är för liten
2. Krävs separat utveckling (inget DirectX etc)
3. Linux användare är vana att få allt gratis och är en köpsvag grupp

Permalänk

imho:

steam kommer inte på någotvis göra linux mer populärt.
varför ska normala användare sitta och bråka med ett mer än nödvändigt (för vanliga "svenssons") invecklat os när man kan köra windows 7 eller osx?

finns ju ingen som helst anledning imho, dessutom har både windows och osx betydligt större utbud av programvara.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Linux kommer alltid vara en parentes i spelvärlden av självklara anledningar.

1. Marknaden är för liten
2. Krävs separat utveckling (inget DirectX etc)
3. Linux användare är vana att få allt gratis och är en köpsvag grupp

1. Lite moment 22 där, den kanske är liten just för att spel är så begränsat. Någon måste ta första steget.
2. Håller med.
3. Det vet jag inte, kolla t.ex. här - http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/linux-users-continue-to-mo...

Current Average Payment Per OS:

Windows $4.58
Mac $7.43
Linux $10.30

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

1. Lite moment 22 där, den kanske är liten just för att spel är så begränsat. Någon måste ta första steget.
2. Håller med.
3. Det vet jag inte, kolla t.ex. här - http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/linux-users-continue-to-mo...

Current Average Payment Per OS:

Windows $4.58
Mac $7.43
Linux $10.30

Nja, Linux har ca 1% av desktop marknaden, så redan den andelen är liten till skillnad från serversidan exempelvis.

Angående att Linuxanvändare betalat mer för paketet tror jag är ett tecken på att konkurrensen inom spelsegmentet inte är lika stort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Angående att Linuxanvändare betalat mer för paketet tror jag är ett tecken på att konkurrensen inom spelsegmentet inte är lika stort.

Jag tror att det är fler faktorer än så som spelar in.
Det är skillnad på Linux- och Windows- användare.

Linux användare är generellt:

  • mer pålästa och bekanta vad beträffar mjukvarulicenser och upphovsrätt.

  • till större utsträckning än Windowsanvändare själva mjukvaruutvecklare.

  • motsätter sig i större utsträckning DRM.

  • villiga att hjälpa till att porta till Linux om det är open source.

  • tekniskt kunniga och hjälper gärna till att beta testa och rapportera buggar.

  • sannolikt mer intelligenta, välutbildade, välbetalda och har högre socioekonomisk status.[

  • mindre villiga att piratkopiera.

Windows har en stark piratkultur där det är extremt vanligt med piratkopiering. Linux har inte alls samma piratkultur. Om man får prata generellt så är det olika kulturer med olika värderingar.

Jag använder Linux och ägnar mig inte åt piratkopiering. Jag betalar även om jag inte behöver, helt frivilligt utan att någon varken frågar eller tvingar mig. Jag har betalat för Firefox trotts att det är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

1. Lite moment 22 där, den kanske är liten just för att spel är så begränsat. Någon måste ta första steget.
2. Håller med.
3. Det vet jag inte, kolla t.ex. här - http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/linux-users-continue-to-mo...

Current Average Payment Per OS:

Windows $4.58
Mac $7.43
Linux $10.30

Visst är det så att att Linuxanvändare betalar mer än både Windows och Macanvändare, men kollar man på totala summan så märker man hur försvinnande lite pengar som kommer in ifrån Linux även om användarna betalar mer.
http://www.humblebundle.com/

Permalänk
Skrivet av Murer:

Visst är det så att att Linuxanvändare betalar mer än både Windows och Macanvändare, men kollar man på totala summan så märker man hur försvinnande lite pengar som kommer in ifrån Linux även om användarna betalar mer.
http://www.humblebundle.com/

Tyvärr så har du inte data från alla bundles utan bara den senaste som där nästan alla spel är i flash och Adobe AIR.
Dessa har inte lika bra stöd till linux som till win/mac och detta vet linux användarna. Därför köper inte många linux användare denna bundle.

Om vi nu instället kollar på det hela storskaligt: http://cheesetalks.twolofbees.com/humble/
ser vi att linux användarna har dragit in $2,603,257.98 medans mac användarna har dragit in $2,471,192.55 och windows $9,170,451.22.

Jag vill påstå att detta inte är "försvinnande lite pengar" som du påstår utan väldigt mycket pengar. Dessutom skulle jag vilja påstå att med dessa siffror är det bara dumt att inte stödja mac/linux då dom tillsammans har dragit ihop hälften av vad windows användarna donerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Tyvärr så har du inte data från alla bundles utan bara den senaste som där nästan alla spel är i flash och Adobe AIR.
Dessa har inte lika bra stöd till linux som till win/mac och detta vet linux användarna. Därför köper inte många linux användare denna bundle.

Om vi nu instället kollar på det hela storskaligt: http://cheesetalks.twolofbees.com/humble/
ser vi att linux användarna har dragit in $2,603,257.98 medans mac användarna har dragit in $2,471,192.55 och windows $9,170,451.22.

Jag vill påstå att detta inte är "försvinnande lite pengar" som du påstår utan väldigt mycket pengar. Dessutom skulle jag vilja påstå att med dessa siffror är det bara dumt att inte stödja mac/linux då dom tillsammans har dragit ihop hälften av vad windows användarna donerat.

Du har helt klart rätt. Dumt av mig att bara kolla den senaste bundlen.

Det är helt klart summor man inte skall förbise. Förhoppningsvis får vi se utökat stöd för spel hos Linux så att man får mer frihet att välja mellan olika operativsystem.

Permalänk
Avstängd

Dessutom är Flash döende. Apple har ditchat det, Android ditchar det, och Adobe har slutat med Flash och AIR för Linux.

Sedan på dom Humble Indie Bundles som är open source, så är det nog ännu fler Linuxanvändare som köper och dessutom betalar ännu mer.

Bland Linuxanvändare så värderas open source och DRM-fritt väldigt högt.

Permalänk
Medlem

Helt klart kan vi konstatera att Steam är en riktig milstolpe för Linuxgänget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallabaz:

Helt klart kan vi konstatera att Steam är en riktig milstolpe för Linuxgänget.

Nja, Steam är viktig för desktop Linux.
Men inte på för Linux på servrar eller Linux på inbyggda enheter, vilket är är en mycket större andel än den lilla andelen som är Linux på skrivbordet.