Kan man ha RAID 5 set + 1 vanlig HDD?

Permalänk
Medlem

Kan man ha RAID 5 set + 1 vanlig HDD?

Hade tänkt ge mig på RAID. Har 3st hårddiskar som ska ingå i en RAID5 och HDD med OS. Men det verkar som att jag inte kan ha en separat HDD med OS. Är det så? Hur kommer jag runt problemet?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bara det inbyggda i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Då vill du inte ha OS på femman - seeegt. Femmor är tänkt för lagring, när dom krånglar, vilket dom gör förr eller senare, kan du inte boota burken om OS ligger där.

Diskar har aldrig varit så billiga - köp lite fler så fixar vi sen.

Permalänk
Medlem

Du missförstod mig. Jag vill ha OS:et utan RAID. Sedan vill jag ha 3st hdd:s som ett RAID 5 set.

EDIT: Så här hade jag tänkt

HDD0: Operativsystem
HDD1: RAID 5 (del 1)
HDD2: RAID 5 (del 2)
HDD3: RAID 5 (del 3)

Permalänk
Medlem

När jag är i BIOS så måste jag ändra om RAID för alla diskar. Sedan skapar jag ett RAID 5-set med 3 diskar. Då har jag en hårddisk över med OS. Den kallas för Non-raid. Men när jag startar datorn så dör den under uppstart av Windows. Hårddisken gillar väl inte att ha ändrats från IDE-läge till RAID antar jag.

Måste jag installera om OS i RAID-läget? Eller är felet någon helt annanstans? Det kanske inte änns går att ha separat OS från RAID-setet?

Permalänk
Entusiast

Det skall fungera utmärkt att köra på den lösningen du föreslår.
Du måste dock tänka lite annorlunda:
Alla diskarna blir en del av RAID'en. även OS-disken.
Men även när en disk ingår i RAID-konfigurationen, kan du fortfarande köra den ensamstående.
Vad du då får är två RAID-konfigurationer:

RAID-conf 1: HDD0: SingleDrive, Operativsystem
RAID-conf 2: HDD1 - HDD3: RAID5, Lagring

Jag har själv en likande lösning:

RAID-conf 1: 2xVelociraptor, RAID0, C: Opertivsystem + D: Program/spel
RAID-conf 2: 1x Samsung F1, SingleDrive, E: Lagring

Vad som är "kruxet" är när du aktiverar RAID-konfigurationen på moderkortet, så tas alla SATA-kontakterna in i raiden vare sig man vill eller inte.
Man kan bara köra raid, eller inte raid, det går alltså inte att exkludera vissa enheter ur raid-konfigurationen.
Så med ovanstående tips så kör du allt i raid, men delar upp dem i flera raid-konfigurationer. Det går alltså att köra ensamma diskar i RAID-mode.

Du måste däremot installera om Windows och läsa in RAID-drivrutinerna för moderkortets RAID-kontroller. under installation.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det skall fungera utmärkt att köra på den lösningen du föreslår.
Du måste dock tänka lite annorlunda:
Alla diskarna blir en del av RAID'en. även OS-disken.
Men även när en disk ingår i RAID-konfigurationen, kan du fortfarande köra den ensamstående.
Vad du då får är två RAID-konfigurationer:

RAID-conf 1: HDD0: SingleDrive, Operativsystem
RAID-conf 2: HDD1 - HDD3: RAID5, Lagring

Jag har själv en likande lösning:

RAID-conf 1: 2xVelociraptor, RAID0, C: Opertivsystem + D: Program/spel
RAID-conf 2: 1x Samsung F1, SingleDrive, E: Lagring

Vad som är "kruxet" är när du aktiverar RAID-konfigurationen på moderkortet, så tas alla SATA-kontakterna in i raiden vare sig man vill eller inte.
Man kan bara köra raid, eller inte raid, det går alltså inte att exkludera vissa enheter ur raid-konfigurationen.
Så med ovanstående tips så kör du allt i raid, men delar upp dem i flera raid-konfigurationer. Det går alltså att köra ensamma diskar i RAID-mode.

Du måste däremot installera om Windows och läsa in RAID-drivrutinerna för moderkortets RAID-kontroller. under installation.

Okej, jag fick uppfattningen att man kunde köra både och. Men fattade inte hur förräns du berättade. TACK! Så det är raid0 jag kör min ensamma disk i? eller spelar det ingen roll kanske?

Permalänk
Medlem

Moderaterna får ursäkta dubbelpost. Du gjorde mig så jä*la glad.

TACK TACK TACK!!!!

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte lika överlycklig längre. För jag lyckas inte skapa raid-conf för en ensam disk!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Polomononen:

Nu är jag inte lika överlycklig längre. För jag lyckas inte skapa raid-conf för en ensam disk!

Det borde gå, men dem skall väljas som "standalone / single / nonraid" eller hur nu din RAID-meny nu fungerar. på mitt Asus moderkort kan man välja diskar som "single, raid0, raid1, raid5"

Det kan också hända att du bara skippar att inkludera den ensamma disken helt, och den hittas sedan av installationsprogrammet som en separat disk, när väl drivrutinen är inläst.

EDIT: Uppge vad det är för moderkort du har så kanske vi kan hjälpa till med detaljerna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det borde gå, men dem skall väljas som "standalone / single / nonraid" eller hur nu din RAID-meny nu fungerar. på mitt Asus moderkort kan man välja diskar som "single, raid0, raid1, raid5"

Något sådant hittar inte jag på mitt moderkort (Asus p7p55d PRO). Det enda jag hittar är Raid0, Raid 1, Raid 5 och Raid 10.

Nu måste jag tyvärr vila lite innan jag börjar mitt nattskift. Jag får fortsätta leta runt i morgon. Men det finns ju inte så många menyer att kolla i... Tycker att jag letat överallt. Återkommer i morgon.

Tack för hjälpen hittills

Permalänk
Entusiast

Kollade just upp huruvida min RAID-meny fungerar, och när man skapar RAID-konfigurationen talar man om vad för typ av RAID man vill ha och vilka diskar som skall ingå.
Resterande diskar man inte inkluderar signeras automatiskt som "Single Disk".
Detta kollas upp enkelt i menyn "View Drive assignments"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Okej, men då borde ju allt fungerat då. Men windows dör vid uppstart när jag kör raid. Hoppar igång felfritt med IDE.

Måste jag installera om OS i RAID-mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

När jag är i BIOS så måste jag ändra om RAID för alla diskar. Sedan skapar jag ett RAID 5-set med 3 diskar. Då har jag en hårddisk över med OS. Den kallas för Non-raid. Men när jag startar datorn så dör den under uppstart av Windows. Hårddisken gillar väl inte att ha ändrats från IDE-läge till RAID antar jag.

Måste jag installera om OS i RAID-läget? Eller är felet någon helt annanstans? Det kanske inte änns går att ha separat OS från RAID-setet?

Iom att du aktiverat RAID-chipsetet i vanliga BIOS (IDE/AHCI/RAID) så kommer din OS disk, tidigare installerad under IDE inte att boota. En reparationsinstallation fixar biffen (om Win XP så gäller F6-tricket med drivisar på diskett). Ladda ner och installera Intel Rapid Storage för att kunna managera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Polomononen:

Okej, men då borde ju allt fungerat då. Men windows dör vid uppstart när jag kör raid. Hoppar igång felfritt med IDE.

Måste jag installera om OS i RAID-mode?

Du måste på något sätt installera raid-drivrutinerna innan du växlar över till raid-mode.
Windows 7 bordet det vara enkelt: Installera raid-drivrutinerna, starta om datorn, aktivera raid mode.
Äldre Windows versioner måste således antigen installeras om eller reparartions-installera med RAID-drivrutinerna inlästa i installations-programmet.

Windows XP: -"Tryck F6 för att läsa in drivrutiner" / -"Press F6 to read drivers" är en uppmaning som visas längst ner på skärmen när installations-skivan startas upp.
Windows Vista / 7 När du startat upp på installations-skivan, finns det ett alternativ där du kan läsa in drivrutiner från USB-minne, CD-skiva eller liknande extern media såväl som andra hårddiskar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har fått allt att hoppa igång nu. Dock så lyckades inte Windows-skivan fixa raid-kompabilitet. Så jag gjorde en fräsch installation (vilket var på tiden). Men något jag stör mig på är den extremt långsamma skrivhastigheten. Förstod att det skulle vara aningen långsammare. Men inte att det skulle vara 20MB/s. Är det något som är galet eller är det vad man kan vänta sig av en RAID5-installation med 3 av dessa diskar.

Deras individuella (icke raidade) skrivhastighet är i genomsnitt 85-90MB/s enligt HD-tune och 110MB/s max.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag ligger runt 50-80 MB/s på mina ichxr-femmor, så 20 låter lågt, haru aktiverat cachen?

Nej det har jag inte. Som du märker så kan jag det här väldigt dåligt. Men jag läste om cachen i en annan tråd. Men hjälper den så mycket?

Läste även om att man kunde initsiera diskarna på något sätt och få prestandaboost. Har jag fattat fel?

Permalänk
Permalänk
Medlem

koppla in din systemdisk i den svarta SATA kontakten på moderkortet.
som jag har förstått det så används inte raid-chipet till denna kontakt.

Permalänk
Medlem

Initsieringen gjorde susen! Nu skickar den som långsamast i 35-40MB/s (bilder) och 100MB/s normalt. Just nu skriver den dock i 125-135MB/s (stora filer)!

Permalänk
Medlem

Har däremot upptäckt oljud vid filöverföring. Låter som den "krasiga" delen av uppringningssignalen på ett gammalt 54k modem fast inte lika hög ljudnivå. Först förbannade jag de nya hårddiskarna. Men det är processorn som låter (då den krypterar via truecypt). Är det normalt att processorn låter?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Allt i vila kan inte låta, inget i en processor är rörligt.
Fläktar och diskar låter.

Ljudet kommer från processorn. Jag vet hur det illa det låter. Jag förstår att processorn inte bör låta. Men det gör den!!!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - elektronerna i CPU'n partajar och spelar Hard Metal-musik.

Absolut. Nä, men varför skulle jag säga så om det inte var så jag uppfattade det? Alltså, enligt mina öron så kommer ljudet från processorn. Dessutom så verkar ljudet variera ihop med CPU-användningen. Precis som du så antog jag att det var något annat som lät. Men det var inte diskarna. Jag satte örat näst intill och lyssnade. Ljudet kommer från någonstans på moderkortet, nära (på/i) processorn.

Men jag håller helt med dig. En processor borde och ska inte låta!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fläkten kanske spinner upp när CPU-användningen ökar.

Funderade på det också. Men är inget typiskt fläktljud. Undrar ifall det är moderkortet på något vis...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Polomononen:

Ljudet kommer från processorn. Jag vet hur det illa det låter. Jag förstår att processorn inte bör låta. Men det gör den!!!

Inte från processorn, men däremot från spolarna som sitter intill.Fenomenet kallas Coilwhine och har diskuterats många gånger här på sweclockers.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)