Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag får rätta mitt felaktiga påstående till att MBP (åtminstone 13") inte sjunkigt mycket i pris de senaste fem åren istället då

Stämmer.
Vanliga 15" är 2-3000 billigare än 2008 men det tror jag inte har något att göra med ultrabooks.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Har dom datorer på lager i Apple Store-butiken i Täby Centrum eller är det bara ett ställe man klämmer, känner och sedan lägger en beställning hos?

Det hade dom men dom är dumma!
Dom hade två 4 gb modeller av Air, dom går ju bort direkt och en med 8 gb men den hade i7 och 512 gb hdd vilket är meningslöst för mej. Dessutom lägger jag inte 17000 på en dator!

Hade dom haft lite mer tripp-trapp-trull på priserna och bestyckning hade dom tjänat pengar på mej idag. Nu skjuts mitt datorinköp på framtiden på obestämd tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Det hade dom men dom är dumma!
Dom hade två 4 gb modeller av Air, dom går ju bort direkt och en med 8 gb men den hade i7 och 512 gb hdd vilket är meningslöst för mej. Dessutom lägger jag inte 17000 på en dator!

Hade dom haft lite mer tripp-trapp-trull på priserna och bestyckning hade dom tjänat pengar på mej idag. Nu skjuts mitt datorinköp på framtiden på obestämd tid.

Du kunde inte beställt vad du önskade? Självklart har dem inga stora lager. Apples grej är ju BTO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kunde inte beställt vad du önskade? Självklart har dem inga stora lager. Apples grej är ju BTO.

Jag avskyr att väntsa på saker jag beställt, så pass mycket att jag drar mej för att beställa pryular i allmänhet. Vill gå in i butik och hämta helst. men nu slutar det nog med att beställa ändå, köpsuget är helt enkelt för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Jag avskyr att väntsa på saker jag beställt, så pass mycket att jag drar mej för att beställa pryular i allmänhet. Vill gå in i butik och hämta helst. men nu slutar det nog med att beställa ändå, köpsuget är helt enkelt för stort.

Det är ju för det mesta bara en stor fördel med beställningar med BTO ändå. Leverantörer som inte erbjuder det, erbjuder helt enkelt inte det man vill ha. Att gå till återförsäljare och förvalda konfigurationer kan lämna mycket som man önskar sig ute. Tänker vi företagsförsäljning och upphandlingar så är allt specificerat och de säljer maskiner enligt de måtten byggda / konfigurerade enligt beställning, då kan de inte komma med en maskin som t ex inte kan köra minnesmängden de behöver. Vanliga, men intresserade konsumenter får ofta uppgradera minne och disk själva, inte för att de inte kunde betala för det från start utan för att det inte gick att välja. Nu med maskiner med fastlött minne osv så är det en stor nackdel att inte kunna beställa med den minnesmängd man vill ha från fabrik. Så sådana leverantörer som inte erbjuder det går bort.

Sen om man nu måste handla i butik så finns det Applesåterförsäljare som säkert har maskiner med iaf 8GB minne osv i lager. Du har ju Apple hos Elgiganten, NetOnNet, Siba, MediaMarkt, Digital Inn, M-zone, mstore och gänget har ju tom. Väldigt få konsumenter väljer de två butiker de driver själva. Fördelen med att de har ett par egna butiker blir att de måste erbjuda viss service osv där. Du får ju fortfarande sånt skit även om du beställer, iaf med AppleCare så har du ju garanti och carry-in i 3 år. Tyvärr gör det inte retur och reparation särskilt mycket enklare däremot. Fortfarande in till serviceverkstad som gäller.

Permalänk
Medlem

PC är bäst utan protest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

PC är bäst utan protest.

Mac är en PC med OS X. Precis som en PC med Linux fortfarande är en PC.

Fantastiskt, inte sant? Så jag håller med dig fullkomligt, PC är bäst.

Permalänk
Medlem

jag är för mac. men det ju fortfarande vad man vill använda datorn till, om man ska spela spel så är pc bättre, men när man ska hålla på med redigering så är mac bättre.

jag har haft en bärbar pc och jag kommer inte vilja köpa en ny bärbar pc. efter ett år så kunde man inte spela ett spel i mer än en 20minuter efter att det stängdes av. min mac har likadan prestanda som pc men pc:en är mycket segare än vad macen är. pc segas ner efter ett år och blir efter det bara segare och segare. macen har jag haft i snart 1 och halvt år och den är lika snabb som när jag fick den.

sen uppdateringarna är ju roliga på pc:en, detorn hittar en uppdatering och man får inte varning om att man ska uppdatera datorn, du kan heller inte välja att tag uppdateringen en senare gång utan det ska göra det precis då. så du kan få vänta en 20 minuter på att datorn ska uppdateras när man hade tänt att sova. medans på macen får man en popup som visar att nått ska uppdateras om man behöver inte göra det exat då. sen tar inte uppdateringarna inte lika lång tid.

touchplattan på mac slår pc med häst längder.

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thurwin:

jag är för mac. men det ju fortfarande vad man vill använda datorn till, om man ska spela spel så är pc bättre, men när man ska hålla på med redigering så är mac bättre.

jag har haft en bärbar pc och jag kommer inte vilja köpa en ny bärbar pc. efter ett år så kunde man inte spela ett spel i mer än en 20minuter efter att det stängdes av. min mac har likadan prestanda som pc men pc:en är mycket segare än vad macen är. pc segas ner efter ett år och blir efter det bara segare och segare. macen har jag haft i snart 1 och halvt år och den är lika snabb som när jag fick den.

sen uppdateringarna är ju roliga på pc:en, detorn hittar en uppdatering och man får inte varning om att man ska uppdatera datorn, du kan heller inte välja att tag uppdateringen en senare gång utan det ska göra det precis då. så du kan få vänta en 20 minuter på att datorn ska uppdateras när man hade tänt att sova. medans på macen får man en popup som visar att nått ska uppdateras om man behöver inte göra det exat då. sen tar inte uppdateringarna inte lika lång tid.

touchplattan på mac slår pc med häst längder.

Uppdateringar installeras efter de inställningar du som användare valt.

Permalänk

Jag har Mac till allt som jag inte vill riskera (fakturering, bildhantering, mail, dokument), windowsmaskinen är min leksak :). Plus att 6h batteritid inte gör ont när man är ute och åker! Säga vad man vill, men en Mac har inte samma förmåga att spontandö som en windowsmaskin kan få för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Mac är en PC med OS X. Precis som en PC med Linux fortfarande är en PC.

Fantastiskt, inte sant? Så jag håller med dig fullkomligt, PC är bäst.

Men om man har en vanlig PC med Windows på och installerar OSX skulle du då säga att det är en Mac?

Men precis som du säger så är det en fånig diskussion då allt annat än PC (OSX, Windows, Linux, RISCOS eller PS/2) är tämligen värdelöst för en privatperson.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dava:

Men om man har en vanlig PC med Windows på och installerar OSX skulle du då säga att det är en Mac?

Men precis som du säger så är det en fånig diskussion då allt annat än PC (OSX, Windows, Linux, RISCOS eller PS/2) är tämligen värdelöst för en privatperson.

Det folk verkar ha svårt att förstå är att Mac är ett varumärke. Men det är ju samtidigt inte så konstigt när till och med Apple marknadsför Mac som någonting annat än en PC.

Polletten brukar lyckligtvis trilla ner när man ställer frågan: "Vad är en Alienware?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Polletten brukar lyckligtvis trilla ner när man ställer frågan: "Vad är en Alienware?"

Alienware marknadsför sig ju som PC. Har aldrig sett en annons eller reklam där de påstår något annat.

Självklart är även Mac-datorer PC's det var bara därför jag ställde den retoriska frågan.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Alienware är ett sidospår till Dell. tidigare en egen tillverkare men eftersom att efterfrågan var för låg så fick dom sälja koncernen till någon med mer muskler.
Jag har äntligen skaffat mig en Mac och kan med säkerhet säga att jag kommer aldrig mer köpa en "PC" eller mer korrekt sagt en dator från någon annan än Apple. Då jag behöver Windows så kör jag det i Vmware eller Boot camp bättre fungerande än i min gamla Alienware och framför allt TYST och med god batteritid etc.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Jag har en gaming pc... med tri screen, tv inkopplad, studio högtalare och surroundljud.
Så köpte jag nyligen en MBP för att lära mig OSX, och för jag är nyfiken

Älskar mac:en redan, men jag älskar min stationära likså, att lära sig fler plattformar och funktioner kan ju bara gynna.
I am no 100% mac lover men jag tycker laptopsen är grejt! Neat att ha med sig över allt också

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd

Är inte den generella konsensus

Mac = kvalitet och design

Men sämre spel/programstöd. Lite sämre tanka pirat stöd oxo (90% av tpb grejjer är för win)

Personligen hade jag inte köppt mac mest av anledninen att man då stödjer ios/iphone censur/ slaveriet. (O
M än indirekt)

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Avstängd

Efter ha ägt 2 bärbara datorer med win8 kan jag konstatera att jag vill inte tillbaka till skiten. Win8 kan dra åt helvete och har börjat snegla på MAC. Har aldrig tidigare använt mac och har kikat på macbook air (basmodellen) vad är det man ska tänka på främst om man som inbiten windows användare (kör fortfarande XP) när man byter till mac?

Ni kanske undrar varför jag väljer mac? För mac är en dator som andas kvalite, efter ha ägt både en lenovo,hp och acer bärbara datorer med win8 så kan jag konstatera att ingen av dessa kommer ens i närheten av macs byggkvalite, någonsin! Jag är inte den som sitter och spelar spel. Jag surfar mestaldes, kollar på film och använder gärna datorn i universitet (word osv) att man behöver sitta 10 timmar för att återställa en win 8dator (läs acer) är tamefan sjukt, lenovo kraschar när man ska återställa så jag har blivit så trött på win8. Om jag fick välja så hade jag gärna valt windows xp på alla datorer, för det är så stabilt.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Efter ha ägt 2 bärbara datorer med win8 kan jag konstatera att jag vill inte tillbaka till skiten. Win8 kan dra åt helvete och har börjat snegla på MAC. Har aldrig tidigare använt mac och har kikat på macbook air (basmodellen) vad är det man ska tänka på främst om man som inbiten windows användare (kör fortfarande XP) när man byter till mac?

Ni kanske undrar varför jag väljer mac? För mac är en dator som andas kvalite, efter ha ägt både en lenovo,hp och acer bärbara datorer med win8 så kan jag konstatera att ingen av dessa kommer ens i närheten av macs byggkvalite, någonsin! Jag är inte den som sitter och spelar spel. Jag surfar mestaldes, kollar på film och använder gärna datorn i universitet (word osv) att man behöver sitta 10 timmar för att återställa en win 8dator (läs acer) är tamefan sjukt, lenovo kraschar när man ska återställa så jag har blivit så trött på win8. Om jag fick välja så hade jag gärna valt windows xp på alla datorer, för det är så stabilt.

Ska du köpa air eller retina mpb så maxa RAM-minnet vid köp, det går inte att uppgradera i efterhand.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Hej jag funderar på och köpa en Macbook pro Retina ''13

Och det jag har undrat länge på nu är.

Varför ska man välja mac istället för windows?

Är det värt och skaffa om jag redan har en hyfsad bra gaming PC?

Det som jag har tänkt och använda den till är och redigera bilder, göra lite musik för skojs skull, sen spela lite som tex, Minecraft, WoW, mm..

Ska man ta 8gig ram istället för 4?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuschek:

Hej jag funderar på och köpa en Macbook pro Retina ''13

Och det jag har undrat länge på nu är.

Varför ska man välja mac istället för windows?

Är det värt och skaffa om jag redan har en hyfsad bra gaming PC?

Det som jag har tänkt och använda den till är och redigera bilder, göra lite musik för skojs skull, sen spela lite som tex, Minecraft, WoW, mm..

Ska man ta 8gig ram istället för 4?

Tacksam för svar!

Om du inte redan har en laptop, så kan det vara värt. OSX har ju annorlunda fönster och filhantering (bland annat) vilket ger en helt annan känsla än när man använder Windows.

Personligen föredrar jag OSX miljön, men använder Windows flitigt också. Har du testat OSX miljön förut? Annars så skulle jag rekommendera att göra det innan ett köp, då det inte passar alla. Media Markt har ju en Apple hörna i sina butiker (tror i alla?) annars finns det MacForum i Göteborgsområdet.

Jag skulle rekommendera 8GB från köp, då du inte kan uppgradera i efterhand. Det är nämligen så att rMBP serien använder DDR3L, vilket kort betyder att RAMet sitter fastlött på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Ayrin:

Om du inte redan har en laptop, så kan det vara värt. OSX har ju annorlunda fönster och filhantering (bland annat) vilket ger en helt annan känsla än när man använder Windows.

Personligen föredrar jag OSX miljön, men använder Windows flitigt också. Har du testat OSX miljön förut? Annars så skulle jag rekommendera att göra det innan ett köp, då det inte passar alla. Media Markt har ju en Apple hörna i sina butiker (tror i alla?) annars finns det MacForum i Göteborgsområdet.

Jag skulle rekommendera 8GB från köp, då du inte kan uppgradera i efterhand. Det är nämligen så att rMBP serien använder DDR3L, vilket kort betyder att RAMet sitter fastlött på moderkortet.

Tack för svaret
Jag har inte en laptop. Men jag har haft 2 st och en av dom har jag fått slänga pga den var otroligt seg och dålig, och därför funderar jag på en Mac eftersom det verkar vara mer kvalité. Sen så tycker att det ser väldigt cleant och snyggt ut jämfört med windows! Och så har jag även andra Apple produkter i hemmet som iPhone och iPad.

Vad är det som får er att tycka att Mac är bättre än Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuschek:

Tack för svaret
Jag har inte en laptop. Men jag har haft 2 st och en av dom har jag fått slänga pga den var otroligt seg och dålig, och därför funderar jag på en Mac eftersom det verkar vara mer kvalité. Sen så tycker att det ser väldigt cleant och snyggt ut jämfört med windows! Och så har jag även andra Apple produkter i hemmet som iPhone och iPad.

Vad är det som får er att tycka att Mac är bättre än Windows?

Det är massvis med småsaker, som till exempel funktionen som heter Mission Control (föredetta Exposé och Spaces) vilket en flytta undan fönster och program till separata "skrivbord". Spotlight är världar bättre än Windows 8 sök funktionen. (W7 sök var ganska bra, försöker inte hacka på något bra )
Jag tycker Finder är generellt bättre än Explorer, lite svårt att beskriva dock.. det är nog en väldigt personlig sak.

Sen tror jag det för mig är lite av en vanesak, jag växte upp med Macar och Mac OS miljön. Vilket jag tror bidrar till att jag gärna håller mig kvar i att primärt använda OSX. Jag tror som jag sade i min förra post, kläm och känn på OSX. Passar det så passar det, men det är ju inte för alla. (Vilket inte är en dålig sak, livet hade varit tråkigt om alla var lika) Hårdvarumässigt så är det hög kvalité på Macarna, och touchpaden är antagligen den bästa på marknaden.

Permalänk

Är det värt och vänta o köpa mbp 2014?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuschek:

Är det värt och vänta o köpa mbp 2014?

Nej, MBP och MBA blev uppdaterade för et halvår sedan, det dröjer minst till sommaren innan en smärre uppdatering kommer.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal artikelserie från Ars Technica från 2008, med titeln From Win32 to Cocoa: a Windows user’s conversion to Mac OS X

Väldigt intressant. Förklarar varför OS X-program fungerar så mycket bättre än Windows-program.

http://arstechnica.com/apple/2008/04/what-microsoft-could-lea...
http://arstechnica.com/apple/2008/05/microsoft-learn-from-app...
http://arstechnica.com/apple/2008/06/microsoft-learn-from-app...

Permalänk
Inaktiv

Jag har börjat bli mer och mer sugen på en Macbook Air 13" nu på den senaste tiden. Den stora anledningen är nog troligtvis för jag har en hel del av övriga produkter från Apples sortiment, såsom Iphone, Ipad och Apple TV, alltså blir även en Macbook en smidig överföring. Även börjar jag bli mer och mer inbiten på att börja plugga till hösten, och spelandet blir mindre och mindre för mig själv.

Har kikat en hel del på deras hemsida för hur man bör konfigurera den, 8 GB internminne är absolut en självklarhet, annars känns det rätt lugnt, det är väl alternativt en starkare processor.

Hur som är ekonomin ej helt grön för ett köp nu, men finns det några slags event som är på gång, tänkte ifall det man kan vänta sig en Retina-version snart.

Mvh, B.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

Nej, MBP och MBA blev uppdaterade för et halvår sedan, det dröjer minst till sommaren innan en smärre uppdatering kommer.

MBA uppdaterades i somras men MBP uppdaterades 22/10 så den nuvarande modellen är mindre än tre månader gammal. Köpte själv en på releasedagen.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Touchpadens integration med Osx är värt 10 000 redan för mig c:

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Funderar på att skaffa en Macbook pro. Gärna med så bra specs för ett överkommligt pris, ca 13 tusen. Det viktigaste för mig är såklart processorn och gpu. Ssd eller något liknande, som snabbar upp starten är också väldigt relevant för mig. Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan windows och OsX har blivit fruktansvärt stort den senaste tiden. I OsX så installerar jag os-et, installerar alla program jag använder och fäster genvägar på dockan. Efter det så byter wallpaper och så är man igång...:)

Windows så installerar jag os-et, letar efter drivrutiner och laddar ner. Antivirus skall installeras. Anti spyware (minst 2 st) ska fixas. Alla program man ska ha ska installeras. Optimeras i registret och defragmenteras efter all installation. Efter 3 år med OsX så har jag gett bort alla mina windows burkar till kompisar och har bara macintosh maskiner hemma. Enda windowset jag har är till Battlefield 4 på min iMac i Dualboot så windows används bara till spel.
OsX är inte heller någon perfekt os men jämför med windows så är den helt överlägsen när det gäller känsla och snabbhet. Iom Maverick så har filhanteraren fått det sista touchen som gör att den är minst lika bra som explorer.
För folk som inte spelar så ser jag INGA fördelar med Windows förutom om man gillar och pilla med os-et eller gillar utseendet.
När det gäller program så känns det som att det är lättare och vara olaglig (har inget olagligt själv..;) och den senaste tiden så finns allt som finns till windows.
Angåande pilla i os-et så tror jag man kan pilla lika mycket i OsX men man behöver inte om man inte vill. Man har fina saker som automator och konsollen...:)
Första tiden i OsX så var jag frustrerad för man ville pilla och tweaka men senare kom man på att man inte behöver och kan bruka tiden på vettigare saker....

Saknar jag något från Windows? Efter 3 år så är svaret ett stort NEJ. Det finns till och med fina spel till OsX.....

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb