Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Tack! Äntligen någon som ger ett ordentligt svar!

Dock undrar jag hur du kan säga att inte ta mig seriöst? Har aldrig hävdat att Windows är säkrare än osx eller tvärtom. Är bara trött på höra påståenden utan egentliga förklaringar.

erkänner dock missen vad de sagt, senast jag såg denna typ av tävling var för något år sedan, men påståendena från Osx användare var samma då, som nu, trots ssl buggen, flashback och macdefender.

T.om. Apple har ändrat deras slogan om osx från virusfritt os till säkert os (något sådant).

Virus existerar knappt idag till något os, trojaner och lura användaren är vägen och gå, dock tänker jag inte skriva desto mer om detta då det står någon sida bakåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser nu att jag förmodligen läste någon annans inlägg och förväxlade det med ditt, eller så fick jag lite väl mycket "rage"-känsla över ditt inlägg. Onödigt med såna kommentarer jag slängde ur mig ändå, det har du rätt i. Håller helt med om att man måste backa upp påståenden. Men vill hävda att det går ganska lätt att backa upp påståendet att OSX är säkrare än Windows. Det finns (och har inte funnits på evigheter) vad jag vet ett enda virus i det vilda till OSX. Flashback var jämförelsevis ett ganska litet problem (men inte mindre allvarligt för det), jag har bara stött på det en enda gång och det var på en ouppdaterad version av OSX. Virus till Windows är i jämförelse vardagsmat (även om Windows 7 och Windows 8 såklart förbättrat läget enormt).

Edit: missade jag att lägga in länk till citatet jag skrev ut i förra inlägget? Klantigt, när man pratar om källor. http://threatpost.com/keen-team-of-china-takes-down-safari-an...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag slet mig i håret först när jag bekantade mig med Finder, men nu sitter jag som ett stolpskott framför en Windowsburk och begriper verkligen inte hur Microsoft har tänkt när Explorer utvecklades.

Lustigt hur det kan skilja sig från person till person.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja verkligen märkligt.

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Ja verkligen märkligt.

Trots att jag är väldigt "pro-mac" håller jag med om att filhantering är OSX svaga punkt. Men det hänger ihop med Apples tänk att man inte ska behöva bry sig om var filerna ligger. De har lyckats delvis med mig, jag har typ 3 mappar inklusive skrivbordet för alla mina filer.

Finder är gammalt vid det här laget dock, det går inte att förneka. Som tur är finns det plugins som förbättrar Finder enormt och gör det fullt användbart, eller alternativ som fungerar mycket bättre som t.ex. PathFinder. Utforskaren är ändå det bästa med Windows enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Oändligt med tid? Och att skriva meningslösa inlägg i ett forum om dator vs dator är inte och spendera oändligt med tid med egentligen ingenting? Handlar väl om prioriteringar?

Uhm nej, till mormor kan lika väl ubuntu slängas in:
2000kr för en dator, 900kr för en skärm, 300kr för tangentbord och mus = 3100kr.
Om nu Windows måste in så kostar det ca 800kr för OEM licens, så totalt 3900kr.

Mac mini = 5500kr + 900kr för skärm + 300kr för tangentbord och mus = 6700kr. Mac minin är bättre än Nucen, det är klart, men det att komma under 6500kr för en komplett dator med OSX är svårt, däremot går det och bygga en komplett dator, med allt för 3000kr (eller köpa en bärbar, mor köpte en HP bärbar nyligen för 2990kr).
Prioriteringar, vad man vill lägga pengar på, vill någon köpa Mac, varsågod, personligen föredrar jag och bygga dator efter behov och lägga mer pengar på att resa utomlands.

Min mormor har även haft dator sedan mitten av 2000-talet, har varit 0 gånger till henne och behövt fixa något.

Men vet du vad, bevisa då att OSX är ett mer säkert operativsystem, upp till bevis. Tyvärr så blir det svårt för mig och bli övertygad när Maverick öppnade alla OSX datorer helt öppet på ett så otroligt allvarligt sätt genom SSL sedan 2012 och täpptes igen först nu för någon vecka sedan.
Eller när Flashback enkelt tog sig in i 650 000 Mac datorer.
Eller trojanen som siktar sig på att stjäla bitcons från OSX datorer.
Eller när OSX alltid blir hackat först av alla OS på hackerträffar.
Vet inte, du har mycket och bevisa på att det är så säkert som du påstår, enda jag kan hålla med om på varför det är säkrare just nu, för att det är så få procent om använder OSX i jämförelse med Windows. Dock (som jag skriver om och om och om och om igen) fortfarande lider OSX av samma problem som Windows eller något annat operativsystem, oansvariga användare, som installerar allt utan att ens läsa vad de ger sig inpå.

Helt otroligt att jag måste upprepa det här...

Jag rekommenderar dig och starkt läsa på om de trojaner du hade i din dator, eller överlag, om hur dessa fungerar. Det är 2014, inte 2002, senast ett virus bara kom in i Windows genom att plugga upp sig mot nätet var blaster.
Trots det fortsätter du hävda att de spyware som du listade upp, som kommer klart och tydligt genom något som du själv installerat, fanns redan så fort du pluggade in nätverkskabeln? Du menar på allvar att du fick de där småskiten bara sådär? Du tycker det inte är underligt att ingen då av mina fem datorer med Windows 7 och 8 inte har dessa skit i sig? Borde inte även de blivit infekterade om de bara genom att installera Windows? Eller överlag att detta är något allvarligt som borde ha tagits upp av nyhetssidor? Borde vi inte vara miljoner som infekterats av detta?
ironi/ Fast, kanske bara är Apple datorer som råkar ut för detta? Eftersom du får det, men inte vi andra? /ironi
Ta nu och läs på alla dina spyware du hade i din Windows partition och läs hur de kommer in i din dator.

Tyvärr är det skit bakom spakarna (som jag skrivit om och om igen till dig).

Vi kan börja med det idiotiskt korkade faktum att i Windows blir du direkt administratör vilket banar väg för olyckor direkt, framför allt bland oerfarna och oförsiktiga användare.

OSX blir hackat ja, med stora prissummor för bedrifterna. Nu senast fick Keen $65000 för att hacka sig in i Safari, men det krävdes två månaders förberedelser för att få det att lyckas.

När du häller ur dig sån skräp så kan du åtminstone berätta hela historien så du inte lurar folk istället för att framstå som duktig - för nu framstår du inte ett dugg seriös med dina tomma utlåtande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrvision:

PS alla mac:ar jag har träffat på i jobbet har varit infekterade med virus... Samtliga. Och det är över 100 burkar det.

Nej.

Permalänk
Medlem

Ser att lögner börjar komma fram mer och mer för och smutskasta andras val av system. Det är inte ok. Håller med ang. filsystemet men i Maveriks så tycker OsX har kommit ikapp så det är ett ikkeproblem...

I mina ögon så är windows ett spel OS och OsX är det som man använder till allt annat.

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Ser nu att jag förmodligen läste någon annans inlägg och förväxlade det med ditt, eller så fick jag lite väl mycket "rage"-känsla över ditt inlägg. Onödigt med såna kommentarer jag slängde ur mig ändå, det har du rätt i. Håller helt med om att man måste backa upp påståenden. Men vill hävda att det går ganska lätt att backa upp påståendet att OSX är säkrare än Windows. Det finns (och har inte funnits på evigheter) vad jag vet ett enda virus i det vilda till OSX. Flashback var jämförelsevis ett ganska litet problem (men inte mindre allvarligt för det), jag har bara stött på det en enda gång och det var på en ouppdaterad version av OSX. Virus till Windows är i jämförelse vardagsmat (även om Windows 7 och Windows 8 såklart förbättrat läget enormt).

Edit: missade jag att lägga in länk till citatet jag skrev ut i förra inlägget? Klantigt, när man pratar om källor. http://threatpost.com/keen-team-of-china-takes-down-safari-an...

Enda jag försöker förklara för Millejan (som jag gjort flera gånger om) är att problemen med trojaner och skit sitter oftast mellan tangentbordet och stolen. Tänker man sig för vad man gör med sin dator så är riskerna minimala, dock dyker det upp (som med SSL buggen i OSX och iOS) problem som dessa:
http://www.symantec.com/connect/blogs/new-internet-explorer-1...

Riskerna för trojaner och sådant är betydligt mindre i OSX än i Windows, självklart, men som användare får man inte bli naiv för att man byter operativsystem. Macdefender är just ett exempel på detta, flera användare blev lurade och tro att de hade något i datorn men deras datorer var rena, varav de installerade Macdefender.
Ingen verkar dock vilja ge någon större förklaring till varför det är säkrare, personligen kunde jag googla, men då t.ex. Millejan verkar syfta mer på att det är säkrare för att man får bara skit i Windows bara det är installerat så vill jag ha mer svar på vad det är han egentligen menar. Skulle det hända, så garanterar jag att Millejan inte skulle vara den första och enda som lyckats med detta, speciellt när han listade tidigare upp malware som kommer specifikt från något han själv installerat.

Fick senast igår ett PM i Diablo 3 där en användare hävdade sig vara från Blizzard och sa att mitt konto var hackat och att jag borde besöka en hemsida för att åtgärda detta, samma typ av skrämseltaktik som ska få mig och ge ifrån mina kontouppgifter så att de kan gå in och ta mitt fiktiva guld och utrustning.

Tror däremot att vi kommer se minskning av detta i PC världen och rejäla ökningar i mobilaenheter, finns betydligt fler och lura där.

Personligen tycker jag dessa diskussioner är ganska meningslösa, eftersom risken för rejäla attacker där du som användare inte gjort något själv, är minimala, oavsett OS. Men argumenterar gärna emot folk som kommer med underliga påståenden.

Läs gärna länken jag postade nedanför.

Skrivet av Segas:

Vi kan börja med det idiotiskt korkade faktum att i Windows blir du direkt administratör vilket banar väg för olyckor direkt, framför allt bland oerfarna och oförsiktiga användare.

OSX blir hackat ja, med stora prissummor för bedrifterna. Nu senast fick Keen $65000 för att hacka sig in i Safari, men det krävdes två månaders förberedelser för att få det att lyckas.

När du häller ur dig sån skräp så kan du åtminstone berätta hela historien så du inte lurar folk istället för att framstå som duktig - för nu framstår du inte ett dugg seriös med dina tomma utlåtande.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, på sätt och vis, på vilket sätt är det egentligen ett stort problem? Att man kan installera program? Du som användare måste fortfarande godkänna en installation genom att klicka på Ja -> Nästa -> OK, tre steg oftast som krävs.
Vanligt med malware kommer från freeware program vars grundare vill dra in pengar för sitt skapande. De ansluter sig med andra som troligen betalar för att få vara med i freeware installationen (som garanterat inte finns med i fulla versionen) och kan vara ett hijackingprogram som tar över banners när du surfar. Dessa malwares är väldigt sällan farliga utan är mer formade för att ge skaparen pengar genom att du som användare ska klicka på annonser.
T.ex. Daemon tools, populärt program som dock inte behövs längre i Windows 8.
Installerar jag Daemon tools dyker det upp under installationen val att installera dessa program under "Special offer":

Snap.Do toolbar (måste klicka skip och inte nästa för att detta inte ska installeras) (Malware)
Kingsoft office suite professional 2013 (måste klicka skip och inte nästa för att detta inte ska installeras) (Troligen malware).

Att överhuvudtaget råka ut för något allvarligt idag utan att du själv som användare installerar det är väldigt minimalt.

Läs gärna denna artikel som har samma ideologi som jag har:

"Case in point: What’s the best way to deal with malicious software on PCs and Macs?

You can’t answer that question—you can’t even start talking about it—until you know how malware gets installed in the first place. And there’s where the disconnect begins."
- Ed Bott

http://www.zdnet.com/blog/bott/trojans-viruses-worms-how-does...

Bara för att man byter operativsystem gör inte det mer säkert för sina egna dumheter, lyckades man få malware och skit i datorn i Windows, så betyder det inte att man kan få det i OSX (Detta har jag redan skrivit om några sidor bak).

Detta är ett bra citat från Ed Bott:
"The obsession with these technical labels reflects a dangerously outdated view of computer security. If you can’t see past those labels and get an accurate view of the current threat landscape, you won’t be able to make smart, informed decisions for yourself or for others."

Vilket syns klart i denna tråd.

För att även klargöra vad jag försöker säga om och om igen:
"The number of drive-by installations is small. So how does the majority of malware get on a PC or Mac? Most attacks today succeed by convincing the victim to do the actual work."

Här är även ett bra inlägg om just malware och skit:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-3291

Egentligen har jag väldigt svårt och se hur en som inte är administratör inte kan få skit i datorn, eftersom användaren vill väl kunna installera program? Tar man bort den här friheten så vad finns kvar, använda endast programmen som följer med datorn? Visst, men hur många skulle bli glada då?
Vad ska egentligen Microsoft eller Apple för den delen göra för att få bort detta problem när det största hotet mot deras operativsystem är användaren själv? Microsoft försökte med Windows Vista men då klagade alla på att det kom för många pop-up rutor. Är lösenord då vägen att gå? Men vad har det egentligen för betydelse från att klicka på en nästa knapp? Är i grund och botten samma sak, bara att en måste skriva in ett lösenord och den andra klicka på nästa.

Sen angående det där med hackning och OSX, det skrev jag mest för att trigga Millejan till att svara på vad han egentligen menar, men vadå? Om jag skriver något som är sant (dock kanske utdaterad?) så måste jag skriva precis allt och ge världens förklaring till det? Men när någon här skriver att Windows blir infekterad bara genom att installera det så behövs ingen riktig fakta utan det är helt korrekt?
Så vad är "skräp" enligt dig? Inget var lögn.

Förövrigt, svara sakligt nästa gång om du vill ha svar.

Skrivet av Millejan:

Ser att lögner börjar komma fram mer och mer för och smutskasta andras val av system. Det är inte ok. Håller med ang. filsystemet men i Maveriks så tycker OsX har kommit ikapp så det är ett ikkeproblem...

I mina ögon så är windows ett spel OS och OsX är det som man använder till allt annat.

Men herregud, tala om dig själv! Vem är det som i varje inlägg försöker smutskasta Windows för sitt eget fel? Sopa rent framför din egen matta först.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Hur kan Ni ta åt Er som ni gör? Våga inte snacka skit om "mitt" os. Nästan som en religion... Jag ser som sagt för- och nackdelar med både Mac och PC. Inget är fulländat. Och det gäller även operativsystemen.

Permalänk

Om man försöker lära sig lite om hacking, botnet och malware så kommer man aldrig undan att det verkar som att de flesta duktiga "ondsinnade personer" använder unix/linux. I min hjärna betyder det att den mesta kunnskapen om OS och dess hål och möjligheter är på -nix, vilket nästan är MAC.

Idag är det färre som har MAC, men det är oftast cheferna.

Tycker det är lite konstigt att vi inte har fler utbrott på MAC, men det kanske kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Ser att lögner börjar komma fram mer och mer för och smutskasta andras val av system. Det är inte ok. Håller med ang. filsystemet men i Maveriks så tycker OsX har kommit ikapp så det är ett ikkeproblem...

I mina ögon så är windows ett spel OS och OsX är det som man använder till allt annat.

I din första mening så säger du: "lögner börjar komma fram mer och mer för och smutskasta andras val av system." Som du följer upp med: "Det är inte ok."

I nästa rad så säger du: "I mina ögon så är windows ett spel OS och OsX är det som man använder till allt annat."

Menar du att Windows är operativsystem för spel och inget annat än spel och att OS X är till för allt annat? Om så - vänligen förklara ditt tänkesätt så jag kan se det rimliga i detta ironiska uttalande.

Jag emotser ditt svar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Mattecoach

Hmm... Gick in på denna tråden för att se om Mac kunde vara något för min flickvän, men här fick man ju inte så vettig information!

Jag har använt Windows på datorer sen jag började använda dessa, och har även kört några distributioner av Linux. Mac har jag bara testat som hastigast hos vänner, men har inte riktigt fattat det. Det vanligaste argumentet brukar ju vara att det är användarvänligt, men jag tycker att det är svårt! Tycker att det gör för mycket "bakom kulisserna", helt plötsligt hittar man inte längre programmet man använde nyss. Jaha, man skulle dra två fingrar åt sidan på touchpaden för att kunna se det, okej.
Jag tycker att Windows är väldigt överskådligt, och gillar att det är flexibelt. Sen har det troligtvis mycket att göra med att jag är intresserad av hur en dator faktiskt fungerar, att jag har satt mig in i det. Kul att veta vad man har för hårdvara, vad denna har för begränsningar och hur man ska uppgradera. Vänner har frågat mig om jag kan "uppgradera" deras Mac, men när de fattar att detta endast går att göra genom att öppna datorn och byta ut delar tror det att man är galen!

Tror säkert att Mac är bra inom sin nisch (folk som skriver, designar, surfar, vad mer?), men jag kan inte upptäcka fördelarna själv utan att lägga ner rätt mycket tid på det, verkar det som.

För att besvara några tidigare påståenden:
Windows-datorer är billigare. By far.
Har inte drabbats av någon slags skadlig kod de senaste 5 åren, ca. Och då har ändå min flickvän använt datorn
Ingen av mina Mac-vänner har frågat mig hur någonting fungerar på min dator. Det är ganska intuitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hmm... Gick in på denna tråden för att se om Mac kunde vara något för min flickvän, men här fick man ju inte så vettig information!

Jag har använt Windows på datorer sen jag började använda dessa, och har även kört några distributioner av Linux. Mac har jag bara testat som hastigast hos vänner, men har inte riktigt fattat det. Det vanligaste argumentet brukar ju vara att det är användarvänligt, men jag tycker att det är svårt! Tycker att det gör för mycket "bakom kulisserna", helt plötsligt hittar man inte längre programmet man använde nyss. Jaha, man skulle dra två fingrar åt sidan på touchpaden för att kunna se det, okej.
Jag tycker att Windows är väldigt överskådligt, och gillar att det är flexibelt. Sen har det troligtvis mycket att göra med att jag är intresserad av hur en dator faktiskt fungerar, att jag har satt mig in i det. Kul att veta vad man har för hårdvara, vad denna har för begränsningar och hur man ska uppgradera. Vänner har frågat mig om jag kan "uppgradera" deras Mac, men när de fattar att detta endast går att göra genom att öppna datorn och byta ut delar tror det att man är galen!

Tror säkert att Mac är bra inom sin nisch (folk som skriver, designar, surfar, vad mer?), men jag kan inte upptäcka fördelarna själv utan att lägga ner rätt mycket tid på det, verkar det som.

För att besvara några tidigare påståenden:
Windows-datorer är billigare. By far.
Har inte drabbats av någon slags skadlig kod de senaste 5 åren, ca. Och då har ändå min flickvän använt datorn
Ingen av mina Mac-vänner har frågat mig hur någonting fungerar på min dator. Det är ganska intuitivt.

Om du känner dig hemma på linux/unix tror jag att du skulle kunna känna dig hemma på MacOS också. Har förstått att det ska dela rätt mycket i systemen i grunden(bygger på unix), men inte så mycket i gui. Men ta det jag säger med en nypa salt. Jag har aldrig ägt en macdator...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Beltet:

Om du känner dig hemma på linux/unix tror jag att du skulle kunna känna dig hemma på MacOS också. Har förstått att det ska dela rätt mycket i systemen i grunden(bygger på unix), men inte så mycket i gui. Men ta det jag säger med en nypa salt. Jag har aldrig ägt en macdator...

Jo, man tycker det. Men det är ju så, åtminstone tycker jag att det verkar så, att i MacOS är ALLT låst bakom deras GUI. Detta gör att man som användare inte kan plocka fram det som ligger bakom, istället får man leta sig igenom flera menyer för att se om man kan hitta funktionaliteten som man vill komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jo, man tycker det. Men det är ju så, åtminstone tycker jag att det verkar så, att i MacOS är ALLT låst bakom deras GUI. Detta gör att man som användare inte kan plocka fram det som ligger bakom, istället får man leta sig igenom flera menyer för att se om man kan hitta funktionaliteten som man vill komma åt.

Håller inte med för fem öre. Gillar definitivt OSX GUI (även om finder inte är någon favorit) men spenderar mycket av min tid på jobbet i terminalen, det är en av sakerna som gör OSX så kraftfullt enligt mig. Att jag kan göra i princip samma saker på min lokala maskin som jag kan i våra dev/test/prod-miljöer som kör linux. En väldig fördel från när jag körde Windows.

Att iOS är låst jämfört med andra OS är inget att sticka under stolen med men att OSX är låst, du får ursäkta, är något jag anser att folk som inte vet vad de pratar om säger.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jo, man tycker det. Men det är ju så, åtminstone tycker jag att det verkar så, att i MacOS är ALLT låst bakom deras GUI. Detta gör att man som användare inte kan plocka fram det som ligger bakom, istället får man leta sig igenom flera menyer för att se om man kan hitta funktionaliteten som man vill komma åt.

Håller med om det S_Z säger, vad jag har förstått så tror "Windows användare" (ingen smutskastning här) att docken nere på skärmen och en konstig mappstruktur utan överblick är vad OSX är låst. Det tycker jag är konstigt, har ni inte använt OSX eller? Vilka menyer? Om du menar de i topbaren så är min egna åsikt att den är det jag saknar mest med OSX, att kunna trycka på help och skriva in funktionen man letar efter istället för att klicka och leta i evigheter efter effekter och funktioner i AE eller Ps.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Omfrasering. Det var det där flashback trojanen. Vi tyckte det var för hög trafik på mac delen av nätet.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrvision:

Omfrasering. Det var det där flashback trojanen. Vi tyckte det var för hög trafik på mac delen av nätet.

Intressant. Hur segmenterar ni nätet efter vilka datorer det är? NAC? Hur kunde ni avgöra att "trafiken var hög"? Ni måste varit med i nyhetsmedia när detta hände! Måste vara något sorts rekord när ett företag får ALLA sina datorer kapade med en trojan! Vilket år var detta, 2012? Hur kommer det sig att ni "tog in" datorerna och gjorde manuell åtgård?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av S_Z:

Håller inte med för fem öre. Gillar definitivt OSX GUI (även om finder inte är någon favorit) men spenderar mycket av min tid på jobbet i terminalen, det är en av sakerna som gör OSX så kraftfullt enligt mig. Att jag kan göra i princip samma saker på min lokala maskin som jag kan i våra dev/test/prod-miljöer som kör linux. En väldig fördel från när jag körde Windows.

Att iOS är låst jämfört med andra OS är inget att sticka under stolen med men att OSX är låst, du får ursäkta, är något jag anser att folk som inte vet vad de pratar om säger.

Skrivet av 4everapple1:

Håller med om det S_Z säger, vad jag har förstått så tror "Windows användare" (ingen smutskastning här) att docken nere på skärmen och en konstig mappstruktur utan överblick är vad OSX är låst. Det tycker jag är konstigt, har ni inte använt OSX eller? Vilka menyer? Om du menar de i topbaren så är min egna åsikt att den är det jag saknar mest med OSX, att kunna trycka på help och skriva in funktionen man letar efter istället för att klicka och leta i evigheter efter effekter och funktioner i AE eller Ps.

Som sagt har jag inte använt OSX särskilt mycket, utan skrev bara om mina knapphändiga erfarenheter. Beror säkert också till stor del på att de jag känner som använder OSX är vad man kan kalla "tekniskt utmanade", vilket betyder att de inte har någon vidare kunskap om det de sitter med som är utanför deras vardagliga användande.
Är glad över att ni berättade för mig att jag hade fel, även om eran tvivelaktiga attityd stinker fanboy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Intressant. Hur segmenterar ni nätet efter vilka datorer det är? NAC? Hur kunde ni avgöra att "trafiken var hög"? Ni måste varit med i nyhetsmedia när detta hände! Måste vara något sorts rekord när ett företag får ALLA sina datorer kapade med en trojan! Vilket år var detta, 2012? Hur kommer det sig att ni "tog in" datorerna och gjorde manuell åtgård?

Alla mac var inte på samma ställe. Inte min avdelning så att säga, jag jobbar inte där då men jag kan säga att de flesta stod på en skola.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrvision:

Alla mac var inte på samma ställe. Inte min avdelning så att säga, jag jobbar inte där då men jag kan säga att de flesta stod på en skola.

Men du sa "alla macar jag träffat på i jobbet"? Och att "vi tyckte det var mycket trafik på mac delen av nätverket". Men du jobbar inte där? Hur kommer det sig att man har en NAC lösning på plats i nätet, men ingen kontroll för versionshantering av uppdateringar av OS, webbläsare och Java?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Men du sa "alla macar jag träffat på i jobbet"? Och att "vi tyckte det var mycket trafik på mac delen av nätverket". Men du jobbar inte där? Hur kommer det sig att man har en NAC lösning på plats i nätet, men ingen kontroll för versionshantering av uppdateringar av OS, webbläsare och Java?

Är du dum? Det är inte min avdelning. Vi sitter inte ens i samma rum. Faktum är att de datorerna hade flashback trojanen. Punkt. Dessutom när vi varit ute på andra jobb så har de också funnits macar med samma problem. Alla var inte på samma ställe.

Vem har pissat i DITT kaffe?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrvision:

Är du dum? Det är inte min avdelning. Vi sitter inte ens i samma rum. Faktum är att de datorerna hade flashback trojanen. Punkt. Dessutom när vi varit ute på andra jobb så har de också funnits macar med samma problem. Alla var inte på samma ställe.

Vem har pissat i DITT kaffe?

Wow... Jag bara ställde lite teknikfrågor för att jag tycker det är intressant, eftersom jag själv jobbar med teknik. Men du verkar inte riktigt ha bilden klart för dig och uppenbarligen inte så pratglad, så vi lägger ner och antar att det bara var hörsägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Wow... Jag bara ställde lite teknikfrågor för att jag tycker det är intressant, eftersom jag själv jobbar med teknik. Men du verkar inte riktigt ha bilden klart för dig och uppenbarligen inte så pratglad, så vi lägger ner och antar att det bara var hörsägen.

Ja om du vill det så. Vi testkörde nått ifrån Fluke som kunde analysera paketen på nätverket. Det var så de upptäckte att det var obehörig trafik (bland annat). Du verkar ha svårt att acceptera att mac är utsatt för malware. Just Flashback var ju inget vidare för det fanns då (nu finns det) inger removal tool. Jobbet (då) var en bra stor arbetsplats med flera hundra datorer och jag minns tydligt för det brukar inte vara den typen av problem med just macarna. Det verkar ha ändras nu.

Ingen dator verkar vara "säker".

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrvision:

Ja om du vill det så. Vi testkörde nått ifrån Fluke som kunde analysera paketen på nätverket. Det var så de upptäckte att det var obehörig trafik (bland annat). Du verkar ha svårt att acceptera att mac är utsatt för malware. Just Flashback var ju inget vidare för det fanns då (nu finns det) inger removal tool. Jobbet (då) var en bra stor arbetsplats med flera hundra datorer och jag minns tydligt för det brukar inte vara den typen av problem med just macarna. Det verkar ha ändras nu.

Ingen dator verkar vara "säker".

Inte alls svårt att acceptera. Jag känner till trojanen mycket väl. Men du måste förstå att din historia låter lite påhittad när du ändrar dig hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Inte alls svårt att acceptera. Jag känner till trojanen mycket väl. Men du måste förstå att din historia låter lite påhittad när du ändrar dig hela tiden.

Hur menar du att han ändrar sin historia? Han berättar att ca 100 datorer var infekterade på hans jobb. Jag tycker han verkar stå fast för det.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Intressant. Hur segmenterar ni nätet efter vilka datorer det är? NAC? Hur kunde ni avgöra att "trafiken var hög"? Ni måste varit med i nyhetsmedia när detta hände! Måste vara något sorts rekord när ett företag får ALLA sina datorer kapade med en trojan! Vilket år var detta, 2012? Hur kommer det sig att ni "tog in" datorerna och gjorde manuell åtgård?

Han har inte den blekaste aning, men det går alldeles utmärkt att utan grund kasta ur sig saker han inte kan svara på.

Då borde man vara tyst från början...för, det har högst troligt aldrig skett ett trojanskt virus på 100 datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Han har inte den blekaste aning, men det går alldeles utmärkt att utan grund kasta ur sig saker han inte kan svara på.

Då borde man vara tyst från början...för, det har högst troligt aldrig skett ett trojanskt virus på 100 datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså inte det??

http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_BackDoor.Flashback

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Hur menar du att han ändrar sin historia? Han berättar att ca 100 datorer var infekterade på hans jobb. Jag tycker han verkar stå fast för det.

Ja först så var det han som hade stött på 100 infekterade datorerna på jobb eftersom han hade sett en onormalt hög användning av bandbredd på den delen av nätverket där de har MAC'ar. Inlägget därefter så var det helt plötsligt inte "hans avdelning" och han har inte riktigt klart för sig varken hur deras nätsegmentering fungerar eller varför deras NAC-lösning inte ser till så att klienterna är uppdaterade med de senaste säkerhetspatcharna.

Du har inte lust att svara på de andra frågorna jag hade? Tycker detta är ett mycket intressant fall. Jag ser i din profil att du bor i Stockholm, och du sa att detta var på en skola, så jag gissar på att du jobbar för IT i kommunen, Stockholms stad?

Permalänk
Inaktiv

Att trojanen existerar vet jag, men de hundra datorerna du pratar om tror jag inte på. Du skriver att hundra datorer fått virus men kan inte svara på något. Det är som att påstå vad som helst och sedan är det automatiskt sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Ja först så var det han som hade stött på 100 infekterade datorerna på jobb eftersom han hade sett en onormalt hög användning av bandbredd på den delen av nätverket där de har MAC'ar. Inlägget därefter så var det helt plötsligt inte "hans avdelning" och han har inte riktigt klart för sig varken hur deras nätsegmentering fungerar eller varför deras NAC-lösning inte ser till så att klienterna är uppdaterade med de senaste säkerhetspatcharna.

Du har inte lust att svara på de andra frågorna jag hade? Tycker detta är ett mycket intressant fall. Jag ser i din profil att du bor i Stockholm, och du sa att detta var på en skola, så jag gissar på att du jobbar för IT i kommunen, Stockholms stad?

Problemet med Flashback är att bara den användaren som besökt sidan, blir påverkad. Att huvudsaken sedan ligger i att Java (för dem som fortfarande använder det) inte har skött sina uppdateringar, i detta fallet till OS X.

Men med så många andra virus så kommer dessa infektioner från flash- och/ eller Java.

Jag undrar hur statistiken ser ut för användare som INTE använder dessa instick. En annan skoj detalj är...hur är detta i förhållande till Windows?

Kort och gott...inget fel på OSX, åtminstone inte i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com