Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Funderar på kanske en Mac-dator som bärbar. Jag avskyr andra macprylar som iphone och ipad pga hur oanvändarvänliga de är. Men har hört av polare som resonerat liknande men sagt att deras datorer ska vara bra.

Nu har jag ett par funderingar. Datorn kommer främst användas till skolarbeten. Men jag har en stationär pc så jag funderar hur kommer behandlingen av olika format i exempelvis word, excel, powerpoint, ja typiska sådana saker man kan råka för i skolarbeten, mellan datorerna? Kan man skaffa office till Mac? Om inte, hanterar Macvarianten av ordbehandlare av samma typer av inbyggda mallar, formler, ekvationer osv?

Tänkte kanske också använda den som en mediamaskin, genom att ha den liggandes framme vid tv:n när jag är hemma. Hanterar den filmer som och dess filer precis som en PC? Går det att köra över filmer jag kan se på den stationära till min mac utan problem? Kan man plocka ur batteriet?

I grund och botten så undrar jag över om jag kommer råka på några problem när jag använder både PC och Mac. Hemma kommer jag nästan uteslutande använda mig av min stationära och det jag hanterar på den vill jag i så fall kunna hantera på Macen utan strul. Spel bryr jag mig inte om.

Kör för närvarande Officedokument 50/50 på min stationära windowsdator och min mac, funkar hur bra som helst Kör Office for Mac 2011 på macen och MS Office 2013 på stationära.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

1) Apple tillverkar inte hårdvara, de skruvar bara ihop den. Jag vet, det är lätt att förväxla men så är det.

2) Så vad är poängen med att köpa en iMac för 20k, eller för den delen, en Mac Pro om du får samma prestanda ur en Mac för fem tusen? För det är ju ditt resonomang, inte sant?

3) PC har gått från IBM PC till något som representerar en mer agnostisk plattform (Win, Mac och Linux) så vore det väl konstigt att inte stödja? Det hjälper ju också att vi har samma processor efter x86 arkitektur. Att Hotel Choice kräver IE säger som sagt mer om hotellet än om OSX eller för den delen Windows.

4) Kan du ge mig ett exempel? Är det någon kvalitetsskillnad på programmet Photoshop i OS X och i Windows?

1) För det bästa är något subjektivt kanske?

2) Det där var väl lite onödigt?

3) Av samma anledningar så upplever jag inte det krångel många "Mac frälsta" beskriver med Windows.

Som jag skrev, i verkligheten så upplever jag inget krångel med Windows eller för den delen Linux. BF4 flyter ännu bättre med en 780 Ti i en riktig dator än på en leksaksdator som man huvudsakligen använder för att låtsas skriva en blog på. =P

Intressant hur du använder "Mac-frälst" och leksaksdator i samma inlägg...det går ju knappast att ta dig seriöst överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

1. Helt riktigt. Men nu tillverkar Apple såpass grym hårdvara att behovet försvinner...
2.Du kan köpa en Mac för 5000kr som har samma funktioner som en för 20000 UTAN att prestanda och design är kompromissad. Inte ens OsX är kompromissad och...tada....du kan även installera windows på den...Förresten så kan man inte bygga någonting för 3000:- idag som duger till något. Bara windows kostar väl 1000:- vad jag minns...
3. Det ENDA som funkar bättre är spel även fast OsX har börjat bli bättre på det...Att hotell Choice kräver internet explorer säger mer om hotellet än OsX...
Har många hotellnätter per år pga. mitt jobb och jag har bara råkat ut för problem.......0 ggr pga. OsX......
4. Program till OsX tenderar och ofta ha högre kvalitet än motsvarande till Windows. Vet inte vad du menar med firefox då jag har den installerad och surfar med den..:)

1. Apple använder samma hårdvara som resterande datortillverkare, d.v.s. samma CPU, grafik, sskärmar, minnen, hårddiskar m.m.

2. Detta är min ena HTPC:
Streacom F1C aluminium chassi - köptes för 590kr
Asus H81I-Plus s1150 ITX moderkort - Köptes för 616kr
Intel Pentium G3220 3.0ghz Dual core - Köptes för 481kr
Noctua NH-L9i CPU kylare (inte ett måste) - Köptes för 337kr
Corsair Value select 4GB DDR3 - Köptes för 310kr
Kingston SSD now 60GB - köptes för 399kr
Windows 8.1 Pro - Köptes för 279kr (Men det är väl inget måste och köra Windows på en burk, finns ju Linux som är gratis?)
Nätaggregat - Köptes för ca 450kr

Totalsumma: 3462kr

Denna lista går definitivt och banta ner under 3000kr, kör på originalkylaren så försvinner 337kr, byt ut moderkortet till ett billigare för 100-lappen mindre, välj en annan CPU och spara 100-150kr, o.s.v.
Denna dator klarar av och spela Starcraft 2, Sims 3 och även se 1080p filmer. När jag trycker på powerknappen är den i Windows på några sekunder.

Funderar på att beställa en Intel Nuc med i3, 60GB mSATA SSD, 4GB SO-DIMM DDR3L minne, detta hamnar på 3005kr. Sen har jag en till Windows 8 licens för 279kr. Denna ska ersätta den ovan.
sen ska nästa HTPC byggas på annan Nuc, fast med celeron där barebonen kostar 1075kr. Ska ta Windows 8 licensen och SSDn från ovanstående, så då behöver jag bara köpa minne till utöver, vilket blir en totalsumma (med ovanstående inräknat) 2098kr och klarar av 1080p samt bluray skivor utan problem.

4. Upp till bevis.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Intressant hur du använder "Mac-frälst" och leksaksdator i samma inlägg...det går ju knappast att ta dig seriöst överhuvudtaget.

Säger mannen som använde "påtryckningar från Microsoft" i sitt inlägg.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Säger mannen som använde "påtryckningar från Microsoft" i sitt inlägg.

Hojta till när DirectX12 släpps till Windows 7...

DirectX 11.1 is only available on Windows 8; DirectX 11.2 is only available on Windows 8.1. Microsoft has every reason to synchronize the launch of DX12 with its next version of Windows — and if it follows its typical MO, that means DirectX 12 will be most likely be a Windows 9 exclusive.

Källa: http://www.extremetech.com/gaming/177407-microsoft-hints-that...

Det finns en uppsjö av liknande saker som Microsoft håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hojta till när DirectX12 släpps till Windows 7...

DirectX 11.1 is only available on Windows 8; DirectX 11.2 is only available on Windows 8.1. Microsoft has every reason to synchronize the launch of DX12 with its next version of Windows — and if it follows its typical MO, that means DirectX 12 will be most likely be a Windows 9 exclusive.

Källa: http://www.extremetech.com/gaming/177407-microsoft-hints-that...

Det finns en uppsjö av liknande saker som Microsoft håller på med.

Detta är vad du försöker använda som argument att det är påtryckningar från Microsoft? Jamen då håller väl alla företag som är ute att tjäna pengar på med "påtryckningar"! Och du menar alltså Apple skulle på något sätt vara bättre än Microsoft för att de inte tar betalt för extra funktioner i OS X?

Skillnaden mellan Microsoft och Apple är att Microsoft är ett företag med fokus på mjukvara och Apple har sitt fokus på hårdvara.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Bättre hårdvara än vadå menar du ?

Om du inte vet vad hårdvara är, så är nog Sweclockers inte rätt forum för dig.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Att inte Apple skulle tillverka sina egna produkter kan jag nog inte hålla med om helt. Vem tillverkar unibody chassiet eller touch paden för den delen? Om inte Apple tillverkar sina egna produkter så gör väl ingen datortillverkare det?

Vi kan ju vara överens att det mesta av vad man tycker om produkterna är objektivt men vad skulle du helst köpt till din Mormor 80 år gammal?...:)

Såklart finns en del mer program till windows men det betyder inte längre att du inte kan göra motsvarande i OsX. Det är 2014 nu och OsX har i mitt tycke högre genomsnitt på kvalitet på sina program. TEX. så slipper du nojja över att det installeras massa malware med gratisprogram....

Jo, jag surfar med firefox.....vill du ha bevis på det?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Den där förstod jag inte riktigt....

Tja, du kanske kan nämna någon hårdvara som Apple har tillverkat??

PS alla mac:ar jag har träffat på i jobbet har varit infekterade med virus... Samtliga. Och det är över 100 burkar det.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Tja, du kanske kan nämna någon hårdvara som Apple har tillverkat??

PS alla mac:ar jag har träffat på i jobbet har varit infekterade med virus... Samtliga. Och det är över 100 burkar det.

Surfa in på apple.se så ser du alla nuvarande produkter där. Eller menar du att det är DELL som tillverkar Apples produkter?

Intressant med ditt jobb...vad hette viruset som drabbat er?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Detta är vad du försöker använda som argument att det är påtryckningar från Microsoft? Jamen då håller väl alla företag som är ute att tjäna pengar på med "påtryckningar"! Och du menar alltså Apple skulle på något sätt vara bättre än Microsoft för att de inte tar betalt för extra funktioner i OS X?

Skillnaden mellan Microsoft och Apple är att Microsoft är ett företag med fokus på mjukvara och Apple har sitt fokus på hårdvara.

Ja, för att hålla sig a jour med spel (som är ända anledningen till att använda Windows) så måste man absolut ha det senaste OS'et...vilket är vansinnigt mot slutkund. Windows 8 är inte bättre, snarare tvärtom...men för att kunna utnyttja den senaste tekniken från DirectX så är det senaste skitet från Microsoft ett krav.

Som med allt annat i denna tråden, subjektivt...men så här ser Microsoft's strategi ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

1) Apple tillverkar inte hårdvara, de skruvar bara ihop den. Jag vet, det är lätt att förväxla men så är det.

Dock designar dem den, vilket är i hela ledet förutom själva tillverkningen. Rätt ska vara rätt.

3) PC har gått från IBM PC till något som representerar en mer agnostisk plattform (Win, Mac och Linux) så vore det väl konstigt att inte stödja? Det hjälper ju också att vi har samma processor efter x86 arkitektur. Att Hotel Choice kräver IE säger som sagt mer om hotellet än om OSX eller för den delen Windows.

3) Av samma anledningar så upplever jag inte det krångel många "Mac frälsta" beskriver med Windows.

Den blinde är inte den som förlorat synen sin. Ack den blinde är den som inte ser trots sina ögon. Det vill säga, man vänjer sig vid en situation sedan grundar man sin åsikt och därmed hela sin verklighet kring just denna situation. Vi mäter sedan vår standard efter denna situation och dömer hädan efter allt efter just denna situation. Använt Windows i 20 år? Då kommer du förmodligen döma alla OS efter just Windows. Simple human fact. Du har ett IRL exempel på dig själv här nedan.

Som jag skrev, i verkligheten så upplever jag inget krångel med Windows eller för den delen Linux. BF4 flyter ännu bättre med en 780 Ti i en riktig dator än på en leksaksdator som man huvudsakligen använder för att låtsas skriva en blog på. =P

¨

Skriv in mina svar i mitt citat av dig av någon oförklarlig anledning. Mea culpa.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Att inte Apple skulle tillverka sina egna produkter kan jag nog inte hålla med om helt. Vem tillverkar unibody chassiet eller touch paden för den delen? Om inte Apple tillverkar sina egna produkter så gör väl ingen datortillverkare det?

Vi kan ju vara överens att det mesta av vad man tycker om produkterna är objektivt men vad skulle du helst köpt till din Mormor 80 år gammal?...:)

Såklart finns en del mer program till windows men det betyder inte längre att du inte kan göra motsvarande i OsX. Det är 2014 nu och OsX har i mitt tycke högre genomsnitt på kvalitet på sina program. TEX. så slipper du nojja över att det installeras massa malware med gratisprogram....

Jo, jag surfar med firefox.....vill du ha bevis på det?

Självklart har de egna grejer som de står för, de designar och någon annan bygger det, så fungerar det idag. Men hårdvaran, d.v.s. det som sitter i datorn skiljer sig inte mycket från andra tillverkare idag. Apple är precis som alla andra PC tillverkare, de gör sina egna lösningar men använder samma komponenter.

Men det var däremot du som skrev:
"Helt riktigt. Men nu tillverkar Apple såpass grym hårdvara att behovet försvinner..."

Sen skriver du "köpa det bästa", som du ser vad jag skrev till dig, jag byggde ihop en HTPC i den nivå som behövdes, den klarar av vad den är tillämpad för, till det priset du sa att det inte gick och bygga ihop en dator med...

Frågan är, varför lägga en massa pengar på en dator för att utföra simpla sysslor? Skulle aldrig i hela mitt liv köpa en Mac (eller någon annan dyr dator för den delen) till min mormor när en Intel Nuc för strax över 2000kr, en skärm för 900kr och ett tangentbord + mus kombo för 300kr gör precis det hon behöver, d.v.s. surfa och betala eventuellt räkningar (om jag förmodan skulle köpa nytt till henne, hon använder mors gamla dator från 2005 och duger gott och väl, vilket egentligen betyder att hon endast skulle behöva byta ut datorn i sig eftersom allt annat finns redan).

Sen, att du fortsätter med en där spyware historian när det fortfarande var du själv som inte läste vad du installerade...
Finns miljoner med program till Windows, är du osäker på vad du tänkt installera, ja välj något annat då, eller varför inte helt enkelt stödja utvecklarna och köpa deras programvara så de slipper lägga in ett val att installera en toolbar från någon annan utvecklare i deras program för att få intäkter?

Och som jag skrev tidigare så finns det precis program som gör detta till Mac, måste jag påminna dig om Macdefender? Ska vi ta denna diskussion igen?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, för att hålla sig a jour med spel (som är ända anledningen till att använda Windows) så måste man absolut ha det senaste OS'et...vilket är vansinnigt mot slutkund. Windows 8 är inte bättre, snarare tvärtom...men för att kunna utnyttja den senaste tekniken från DirectX så är det senaste skitet från Microsoft ett krav.

Som med allt annat i denna tråden, subjektivt...men så här ser Microsoft's strategi ut.

Jag kan hålla med om att det är lite ruttet av Microsoft att ta betalt för något som DirectX. Men skillnaden är att det finns inget spel som KRÄVER att du uppgraderar till Windows 8 heller och det kommer funka minst lika bra på Windows 7 fast beror på hur villig du är att betala för visuellt bling bling i dina spel.

För min egen del, så ser jag ingen riktig anledning än så länge att ta steget från Windows 7 till 8 då de spel jag spelar är huvudsakligen DX9.0c eller 10. Jag har förhoppningar om att Microsoft ska "unfucka" allt som var fel med Windows 8 i och med Windows 9 men vi får se.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Jag kan hålla med om att det är lite ruttet av Microsoft att ta betalt för något som DirectX. Men skillnaden är att det finns inget spel som KRÄVER att du uppgraderar till Windows 8 heller och det kommer funka minst lika bra på Windows 7 fast beror på hur villig du är att betala för visuellt bling bling i dina spel.

För min egen del, så ser jag ingen riktig anledning än så länge att ta steget från Windows 7 till 8 då de spel jag spelar är huvudsakligen DX9.0c eller 10. Jag har förhoppningar om att Microsoft ska "unfucka" allt som var fel med Windows 8 i och med Windows 9 men vi får se.

Än så länge har ju Microsoft medvetet struntat i vad konsumenter och användare vill ha, men man kan ju hoppas...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fixade ditt inlägg. Se så snäll jag är!

Skrivet av m1ntos:

Dock designar dem den, vilket är i hela ledet förutom själva tillverkningen. Rätt ska vara rätt.

Oops!

Skrivet av m1ntos:

Den blinde är inte den som förlorat synen sin. Ack den blinde är den som inte ser trots sina ögon. Det vill säga, man vänjer sig vid en situation sedan grundar man sin åsikt och därmed hela sin verklighet kring just denna situation. Vi mäter sedan vår standard efter denna situation och dömer hädan efter allt efter just denna situation. Använt Windows i 20 år? Då kommer du förmodligen döma alla OS efter just Windows. Simple human fact. Du har ett IRL exempel på dig själv här nedan.

Som jag skrev, i verkligheten så upplever jag inget krångel med Windows eller för den delen Linux. BF4 flyter ännu bättre med en 780 Ti i en riktig dator än på en leksaksdator som man huvudsakligen använder för att låtsas skriva en blog på. =P

Nja. Jag kärade ner mig i Linux och det finns mycket jag inte gillar med Windows men jag har aldrig riktigt haft det strul som många beskriver men det är klart, jag spelar bara spel på min Windows burk.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Än så länge har ju Microsoft medvetet struntat i vad konsumenter och användare vill ha, men man kan ju hoppas...

Lite av den anledningen jag hoppas på SteamOS faktiskt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Lite av den anledningen jag hoppas på SteamOS faktiskt.

Än så länge verkar det lovande, det saknas bara en tro hos utvecklare att fokusera på tex OpenGL, sen går det väl att porta lite hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

PC i många många många år. Gick över från PC till Mac i slutet utav förra året. Har på någon månad avverkat 2st iMac och en Macbook Pro. Nu ska bara min nya iMac säljas. Sen ska jag tillbaks till PC igen. Anledningen? Filhantering suger fett på Mac OS, så är det bara. Har haft dagar med huvudbry med min nya iMac och min NAS exempelvis. Och då är jag inget blåbär på nätverk precis. Jobbar nämligen med sånt (bland annat).
Slutade med att jag installerade Windows på min iMac bara för att kunna föra över filer till NASen utan problem.

Mac är bra på vissa saker. Tom bättre än windows. Men filhantering är en akilleshäl helt klart. För den som hanterar mycket filer (jag) funkar det inte. Om jag ändå kör windows på min iMac, kan jag lika gärna gå tillbaks till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Självklart har de egna grejer som de står för, de designar och någon annan bygger det, så fungerar det idag. Men hårdvaran, d.v.s. det som sitter i datorn skiljer sig inte mycket från andra tillverkare idag. Apple är precis som alla andra PC tillverkare, de gör sina egna lösningar men använder samma komponenter.

Men det var däremot du som skrev:
"Helt riktigt. Men nu tillverkar Apple såpass grym hårdvara att behovet försvinner..."

Sen skriver du "köpa det bästa", som du ser vad jag skrev till dig, jag byggde ihop en HTPC i den nivå som behövdes, den klarar av vad den är tillämpad för, till det priset du sa att det inte gick och bygga ihop en dator med...

Frågan är, varför lägga en massa pengar på en dator för att utföra simpla sysslor? Skulle aldrig i hela mitt liv köpa en Mac (eller någon annan dyr dator för den delen) till min mormor när en Intel Nuc för strax över 2000kr, en skärm för 900kr och ett tangentbord + mus kombo för 300kr gör precis det hon behöver, d.v.s. surfa och betala eventuellt räkningar (om jag förmodan skulle köpa nytt till henne, hon använder mors gamla dator från 2005 och duger gott och väl, vilket egentligen betyder att hon endast skulle behöva byta ut datorn i sig eftersom allt annat finns redan).

Sen, att du fortsätter med en där spyware historian när det fortfarande var du själv som inte läste vad du installerade...
Finns miljoner med program till Windows, är du osäker på vad du tänkt installera, ja välj något annat då, eller varför inte helt enkelt stödja utvecklarna och köpa deras programvara så de slipper lägga in ett val att installera en toolbar från någon annan utvecklare i deras program för att få intäkter?

Och som jag skrev tidigare så finns det precis program som gör detta till Mac, måste jag påminna dig om Macdefender? Ska vi ta denna diskussion igen?

Så kul att du har oändligt med tid och kan bygga ihop datorer men du glömde tillägga att du måste ha ett operativsystem till mormor..:) Snart är du uppe i samma peng som en ny mac mini kostar. Sedan så lägger du massa timmar på montering och support till mormor men det räknar du väl inte med?

Jag fortsätter med spyware för att jag retar mig på hur mitt windows kan smittas med skiten innan ens jag är klar med installationen. OsX är ett MYCKET säkrare och mer bekymmersfritt OS än windows! Så är det bara och det är faktum. Att det är högre kvalitet på gratisprogram till OsX beror på just att du inte behöver installera en toolbar...du behöver oftast inte ens välja bort det aktivt.

Efter lite googlande så hittade jag macdefender som du snackar om. 2011...:) http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Defender

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Vad är det för hårdvara som Apple tillverkar?

Hårdvara är inte bara komponenter, utan också t.ex chassit. Hårdvara är något som har med maskiner/datorer att
göra som är fysiskt, alltså en skärm, tangentbord eller som sagt chassi. Apple gör verkligen bra hårdvara,
alltså inte cpu osv, utan allt annat

Permalänk
Medlem

Ok, för att klara ut lite saker angående vad Apple tillverkar och designar.

Apple står endast för design av chassi och YTTRE design.

De har INTE designat CPU:n

De har INTE designat GPU:n

De har INTE designat RAM

ETC ETC

Vad de har gjort (som så många andra stora PC märken) har de BESTÄLLT EFTER DERAS EGNA PREMISSER hur det vill ha sina grejor.

Att säga att det tillverkar egna grejer är fel på så många nivåer.

Den enda skillnaden som var Apples kärna förr i tiden var CPU:n PowerPC som tillverkades av Motorola (inte av apple där heller) och den var av typen rISC. Den var också den enda skillnaden emot mISC som PC lägret använde.

Numera har Apple övergett den CPU:n till förmån till Intelbaserade CPU:er.

Tack för ordet.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av Millejan:

Så kul att du har oändligt med tid och kan bygga ihop datorer men du glömde tillägga att du måste ha ett operativsystem till mormor..:) Snart är du uppe i samma peng som en ny mac mini kostar. Sedan så lägger du massa timmar på montering och support till mormor men det räknar du väl inte med?

Jag fortsätter med spyware för att jag retar mig på hur mitt windows kan smittas med skiten innan ens jag är klar med installationen. OsX är ett MYCKET säkrare och mer bekymmersfritt OS än windows! Så är det bara och det är faktum. Att det är högre kvalitet på gratisprogram till OsX beror på just att du inte behöver installera en toolbar...du behöver oftast inte ens välja bort det aktivt.

Efter lite googlande så hittade jag macdefender som du snackar om. 2011...:) http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Defender

Lustigt, jag har under mina senaste ~10 år aldrig lyckats drabbas av någon spyware, virus eller annat trots att jag kört filer från en hel del tveksamma källor under åren. Kanske handlar om sunt förnuft och faktiskt läsa och tänka till innan man klickar runt. För övrigt har Windows eget skydd varit utmärkt sedan Windows 7, har därför aldrig haft något behov av tredjepartsmjukvara som annars brukar påverka prestandan mycket negativt.

Känns som ett väldigt slitet och obefogat argument.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twebbas:

PC i många många många år. Gick över från PC till Mac i slutet utav förra året. Har på någon månad avverkat 2st iMac och en Macbook Pro. Nu ska bara min nya iMac säljas. Sen ska jag tillbaks till PC igen. Anledningen? Filhantering suger fett på Mac OS, så är det bara. Har haft dagar med huvudbry med min nya iMac och min NAS exempelvis. Och då är jag inget blåbär på nätverk precis. Jobbar nämligen med sånt (bland annat).
Slutade med att jag installerade Windows på min iMac bara för att kunna föra över filer till NASen utan problem.

Mac är bra på vissa saker. Tom bättre än windows. Men filhantering är en akilleshäl helt klart. För den som hanterar mycket filer (jag) funkar det inte. Om jag ändå kör windows på min iMac, kan jag lika gärna gå tillbaks till PC.

Jag slet mig i håret först när jag bekantade mig med Finder, men nu sitter jag som ett stolpskott framför en Windowsburk och begriper verkligen inte hur Microsoft har tänkt när Explorer utvecklades.

Lustigt hur det kan skilja sig från person till person.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrvision:

Om du inte vet vad hårdvara är, så är nog Sweclockers inte rätt forum för dig.

Vem kissade i ditt kaffe? Förstod du inte frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Så kul att du har oändligt med tid och kan bygga ihop datorer men du glömde tillägga att du måste ha ett operativsystem till mormor..:) Snart är du uppe i samma peng som en ny mac mini kostar. Sedan så lägger du massa timmar på montering och support till mormor men det räknar du väl inte med?

Jag fortsätter med spyware för att jag retar mig på hur mitt windows kan smittas med skiten innan ens jag är klar med installationen. OsX är ett MYCKET säkrare och mer bekymmersfritt OS än windows! Så är det bara och det är faktum. Att det är högre kvalitet på gratisprogram till OsX beror på just att du inte behöver installera en toolbar...du behöver oftast inte ens välja bort det aktivt.

Efter lite googlande så hittade jag macdefender som du snackar om. 2011...:) http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Defender

Oändligt med tid? Och att skriva meningslösa inlägg i ett forum om dator vs dator är inte och spendera oändligt med tid med egentligen ingenting? Handlar väl om prioriteringar?

Uhm nej, till mormor kan lika väl ubuntu slängas in:
2000kr för en dator, 900kr för en skärm, 300kr för tangentbord och mus = 3100kr.
Om nu Windows måste in så kostar det ca 800kr för OEM licens, så totalt 3900kr.

Mac mini = 5500kr + 900kr för skärm + 300kr för tangentbord och mus = 6700kr. Mac minin är bättre än Nucen, det är klart, men det att komma under 6500kr för en komplett dator med OSX är svårt, däremot går det och bygga en komplett dator, med allt för 3000kr (eller köpa en bärbar, mor köpte en HP bärbar nyligen för 2990kr).
Prioriteringar, vad man vill lägga pengar på, vill någon köpa Mac, varsågod, personligen föredrar jag och bygga dator efter behov och lägga mer pengar på att resa utomlands.

Min mormor har även haft dator sedan mitten av 2000-talet, har varit 0 gånger till henne och behövt fixa något.

Men vet du vad, bevisa då att OSX är ett mer säkert operativsystem, upp till bevis. Tyvärr så blir det svårt för mig och bli övertygad när Maverick öppnade alla OSX datorer helt öppet på ett så otroligt allvarligt sätt genom SSL sedan 2012 och täpptes igen först nu för någon vecka sedan.
Eller när Flashback enkelt tog sig in i 650 000 Mac datorer.
Eller trojanen som siktar sig på att stjäla bitcons från OSX datorer.
Eller när OSX alltid blir hackat först av alla OS på hackerträffar.
Vet inte, du har mycket och bevisa på att det är så säkert som du påstår, enda jag kan hålla med om på varför det är säkrare just nu, för att det är så få procent om använder OSX i jämförelse med Windows. Dock (som jag skriver om och om och om och om igen) fortfarande lider OSX av samma problem som Windows eller något annat operativsystem, oansvariga användare, som installerar allt utan att ens läsa vad de ger sig inpå.

Helt otroligt att jag måste upprepa det här...

Jag rekommenderar dig och starkt läsa på om de trojaner du hade i din dator, eller överlag, om hur dessa fungerar. Det är 2014, inte 2002, senast ett virus bara kom in i Windows genom att plugga upp sig mot nätet var blaster.
Trots det fortsätter du hävda att de spyware som du listade upp, som kommer klart och tydligt genom något som du själv installerat, fanns redan så fort du pluggade in nätverkskabeln? Du menar på allvar att du fick de där småskiten bara sådär? Du tycker det inte är underligt att ingen då av mina fem datorer med Windows 7 och 8 inte har dessa skit i sig? Borde inte även de blivit infekterade om de bara genom att installera Windows? Eller överlag att detta är något allvarligt som borde ha tagits upp av nyhetssidor? Borde vi inte vara miljoner som infekterats av detta?
ironi/ Fast, kanske bara är Apple datorer som råkar ut för detta? Eftersom du får det, men inte vi andra? /ironi
Ta nu och läs på alla dina spyware du hade i din Windows partition och läs hur de kommer in i din dator.

Tyvärr är det skit bakom spakarna (som jag skrivit om och om igen till dig).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Oändligt med tid? Och att skriva meningslösa inlägg i ett forum om dator vs dator är inte och spendera oändligt med tid med egentligen ingenting? Handlar väl om prioriteringar?

Uhm nej, till mormor kan lika väl ubuntu slängas in:
2000kr för en dator, 900kr för en skärm, 300kr för tangentbord och mus = 3100kr.
Om nu Windows måste in så kostar det ca 800kr för OEM licens, så totalt 3900kr.

Mac mini = 5500kr + 900kr för skärm + 300kr för tangentbord och mus = 6700kr. Mac minin är bättre än Nucen, det är klart, men det att komma under 6500kr för en komplett dator med OSX är svårt, däremot går det och bygga en komplett dator, med allt för 3000kr (eller köpa en bärbar, mor köpte en HP bärbar nyligen för 2990kr).
Prioriteringar, vad man vill lägga pengar på, vill någon köpa Mac, varsågod, personligen föredrar jag och bygga dator efter behov och lägga mer pengar på att resa utomlands.

Min mormor har även haft dator sedan mitten av 2000-talet, har varit 0 gånger till henne och behövt fixa något.

Men vet du vad, bevisa då att OSX är ett mer säkert operativsystem, upp till bevis. Tyvärr så blir det svårt för mig och bli övertygad när Maverick öppnade alla OSX datorer helt öppet på ett så otroligt allvarligt sätt genom SSL sedan 2012 och täpptes igen först nu för någon vecka sedan.
Eller när Flashback enkelt tog sig in i 650 000 Mac datorer.
Eller trojanen som siktar sig på att stjäla bitcons från OSX datorer.
Eller när OSX alltid blir hackat först av alla OS på hackerträffar.
Vet inte, du har mycket och bevisa på att det är så säkert som du påstår, enda jag kan hålla med om på varför det är säkrare just nu, för att det är så få procent om använder OSX i jämförelse med Windows. Dock (som jag skriver om och om och om och om igen) fortfarande lider OSX av samma problem som Windows eller något annat operativsystem, oansvariga användare, som installerar allt utan att ens läsa vad de ger sig inpå.

Helt otroligt att jag måste upprepa det här...

Jag rekommenderar dig och starkt läsa på om de trojaner du hade i din dator, eller överlag, om hur dessa fungerar. Det är 2014, inte 2002, senast ett virus bara kom in i Windows genom att plugga upp sig mot nätet var blaster.
Trots det fortsätter du hävda att de spyware som du listade upp, som kommer klart och tydligt genom något som du själv installerat, fanns redan så fort du pluggade in nätverkskabeln? Du menar på allvar att du fick de där småskiten bara sådär? Du tycker det inte är underligt att ingen då av mina fem datorer med Windows 7 och 8 inte har dessa skit i sig? Borde inte även de blivit infekterade om de bara genom att installera Windows? Eller överlag att detta är något allvarligt som borde ha tagits upp av nyhetssidor? Borde vi inte vara miljoner som infekterats av detta?
ironi/ Fast, kanske bara är Apple datorer som råkar ut för detta? Eftersom du får det, men inte vi andra? /ironi
Ta nu och läs på alla dina spyware du hade i din Windows partition och läs hur de kommer in i din dator.

Tyvärr är det skit bakom spakarna (som jag skrivit om och om igen till dig).

Helt otroligt att jag måste påpeka att windows är ett mindre skyddat system. Skulle vilja se dig använda windows utan virus/malware skydd i ett år och se hur systemet mår med expertisen du har bakom spakarna...:)
Du förstår...jag har kört OsX sedan ett par år och inte fått någon spyware fast jag har surfat på syndiga sidor som xhamster och diverse...;) Nä, jag håller inte med om att windows skulle vara lika safe som OsX. Sorry...

Att du skulle pracka på Ubuntu på din mormor vet jag inte hur jag ska tolka. Visst är linux ett kul system för entusiaster men inte för mormor. Förresten...har windows någon motsvarighet till automator?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Helt otroligt att jag måste påpeka att windows är ett mindre skyddat system. Skulle vilja se dig använda windows utan virus/malware skydd i ett år och se hur systemet mår med expertisen du har bakom spakarna...:)
Du förstår...jag har kört OsX sedan ett par år och inte fått någon spyware fast jag har surfat på syndiga sidor som xhamster och diverse...;) Nä, jag håller inte med om att windows skulle vara lika safe som OsX. Sorry...

Att du skulle pracka på Ubuntu på din mormor vet jag inte hur jag ska tolka. Visst är linux ett kul system för entusiaster men inte för mormor. Förresten...har windows någon motsvarighet till automator?

Jag har gjort det i flera år nu, inga problem, du förstår, jag installerar inte vad som helst i datorn. Har förövrigt haft Windows dator sedan 1989. Konstigt, alla problem jag hade med skadlig programvara försvann i början av 2000-talet när jag börja fundera på vad jag egentligen installerade i min dator...
Måste vara en slump!

Jag brukar slänga in Malwarebytes och något gratis antivirusprorgam 1-2 gånger per år och söker om jag hittar något, men icke, vet du varför? För att sedan start har jag mina program och det som åker in med tiden är nya spel, och dessa köper jag. Så inga cracks som kan ge skit i datorn.

Berätta mig hur jag ska få in skadlig programvara i datorn, du som verkar veta detta.
Upp till bevis, väntar fortfarande på riktiga bevis på att OSX är säkrare än Windows. Bara för att det är säkrare för dig berättar mer om vad du är för användare och att som sagt som vi sett tidigare i denna tråd, är något som du installerar i din dator = skit bakom spakarna. Windows installerade inte skiten i din dator, det gjorde du, vems fel är det? Förstår inte hur svårt det är och se var felet sitter?

Oj, menar du på allvar att ubuntu inte går och använda som vanlig användare? Surfa på nätet? Du menar att Ubuntu, lättaste Linux disten måste användas endast av entusiaster?
Valet till Windows finns fortfarande, och är fortfarande nästan 3000kr billigare än den billigaste OSX datorn. Förstår inte vad du försöker poängtera? Det är som att du försöker hitta nya sätt och låta smart, men tyvärr...

Är det automator som installerat ditt skit i din dator? Är det det du försöker säga nu eller? Jaha, det är ett program som gör OSX säkare? Inte? Jaha, du försöker byta samtalsämne till något program du använder som är nyckeln till varför ett operativsystem är bättre än något annat?

Jag väntar förövrigt på svar på hur du fick dina malwares i din dator.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Men vet du vad, bevisa då att OSX är ett mer säkert operativsystem, upp till bevis. Tyvärr så blir det svårt för mig och bli övertygad när Maverick öppnade alla OSX datorer helt öppet på ett så otroligt allvarligt sätt genom SSL sedan 2012 och täpptes igen först nu för någon vecka sedan.
Eller när Flashback enkelt tog sig in i 650 000 Mac datorer.
Eller trojanen som siktar sig på att stjäla bitcons från OSX datorer.
Eller när OSX alltid blir hackat först av alla OS på hackerträffar.
Vet inte, du har mycket och bevisa på att det är så säkert som du påstår, enda jag kan hålla med om på varför det är säkrare just nu, för att det är så få procent om använder OSX i jämförelse med Windows. Dock (som jag skriver om och om och om och om igen) fortfarande lider OSX av samma problem som Windows eller något annat operativsystem, oansvariga användare, som installerar allt utan att ens läsa vad de ger sig inpå.

OSX är absolut inte utan malware (det är dock utan virus, som inte är samma sak). Flashback var ett jätteproblem! (men fortfarande inte ett virus). Ett säkerhetshål som Apple nu täppt till). Men när t.o.m. de hackers på hackerträffar du nämner säger att OSX är säkrare än andra OS, då blir det svårt att ta det du skriver på allvar.

"For Apple, the OS is regarded as very safe and has a very good security architecture,” Chen said. “Even if you have a vulnerability, it’s very difficult to exploit. Today we demonstrated that with some advanced technology, the system is still able to be pwned. But in general, the security in OS X is higher than other operating systems."

http://threatpost.com/keen-team-of-china-takes-down-safari-an...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

OSX är absolut inte utan malware (det är dock utan virus, som inte är samma sak). Flashback var ett jätteproblem! (men fortfarande inte ett virus). Ett säkerhetshål som Apple nu täppt till). Men när t.o.m. de hackers på hackerträffar du nämner säger att OSX är säkrare än andra OS, då blir det svårt att ta det du skriver på allvar.

"For Apple, the OS is regarded as very safe and has a very good security architecture,” Chen said. “Even if you have a vulnerability, it’s very difficult to exploit. Today we demonstrated that with some advanced technology, the system is still able to be pwned. But in general, the security in OS X is higher than other operating systems."

Tack! Äntligen någon som ger ett ordentligt svar!

Dock undrar jag hur du kan säga att inte ta mig seriöst? Har aldrig hävdat att Windows är säkrare än osx eller tvärtom. Är bara trött på höra påståenden utan egentliga förklaringar.

erkänner dock missen vad de sagt, senast jag såg denna typ av tävling var för något år sedan, men påståendena från Osx användare var samma då, som nu, trots ssl buggen, flashback och macdefender.

T.om. Apple har ändrat deras slogan om osx från virusfritt os till säkert os (något sådant).

Virus existerar knappt idag till något os, trojaner och lura användaren är vägen och gå, dock tänker jag inte skriva desto mer om detta då det står någon sida bakåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."